Permalänk
Medlem

Köpråd ny gamingdator

Tjena!
Hade tänkt mig att försöka samla ihop mig en ny dator eller uppgradera det jag har men kan inte så jättemycket om vad som är bra eller prisvärt nuförtiden eller vad som passar med vad.

Just nu har jag
GPU: gtx 970
CPU: intel core i7 4790k 4.00ghz
16gb ram

moderkort: ASUS Z97-A ATX
nätagg: EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär
kylare: Noctua NH-U9B SE2

Lyckas inte få upp fps i så hög nivå när jag lirar de spel jag spelar t.ex Blackout eller destiny 2. Lirar på 144hz skärm och skulle vilja uppnå det i fps iallafall.
Då undrar jag om det går att uppgradera gpu och cpu bara eller måste man fixa nytt moderkort och liknande för de nya versionerna av grafikort och cpu?

Har 2 st SSD och en 1TB hdd, så de behövs ej bytas.

Om någon skulle vara hjälpsam och rekommendera en ny dator build eller nya delar som skulle passa min dator skulle det uppskattas!

Budget 10-12k för ny dator
6-7k för nya delar ifall ej ny dator

lagt till resterande info
Permalänk
Medlem

Vad har du för CPU-kylare? Behåll processorn och överklocka den så mycket det går.

Vilken upplösning/Hz spelar du i? Din dator borde inte ha några större problem i t.ex 1080p.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem

@Decster: Tjena, har lagt till resterande info om datorn. Har en Noctua NH-U9B SE2 och lirar på 1080p 144hz skärm, vill helst komma upp i den nivån.

Är inte riktigt säker på överklockning och liknande pga har aldrig gjort det förut, men tror du att en ny gpu passar med moderkortet och CPU:n jag har för tillfället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingpinx:

Är inte riktigt säker på överklockning och liknande pga har aldrig gjort det förut, men tror du att en ny gpu passar med moderkortet och CPU:n jag har för tillfället?

Ja, ett nytt grafikkort fungerar, men hur mycket är du villig att spendera på ett grafikkort? Ditt GTX 970 motsvarar ungefär ett GTX 1060 (3GB) så om du ska få någon märkbar prestandahöjning så behöver du köpa minst ett GTX 1070/Ti / 1080 eller RTX 2070. Ju högre upp i prisklassen du går, desto mer borde du överklocka processorn så den hänger med. Din kylare borde klara ett par hundra MHz mer.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem

@Decster: Om det är bara ett grafikort jag letar efter skulle jag ej ha några problem med att köpa en gtx 1070ti/1080/rtx 2070 speciellt då black friday kanske hjälper priset. Vad tror du om någon extra kylning? eller är det onödigt?

Vad är det för skillnad på de olika varumärken som släpper ut gtx/rtx korten? aldrig riktigt fattat anledningen till prisskillnaderna.
Vilka kort från vem skulle du rekommendera?