Dallas problem med drömmoderkortet. (BIOS batteri). Lyckligt slut !

Permalänk
Medlem

Dallas problem med drömmoderkortet. (BIOS batteri). Lyckligt slut !

Har äntligen hittat dröm retro moderkortet som man använde själv på '90 talet.
Kortet som satte "Tom's Hardware Guide" på kartan en gång i tiden.
Kortet som satte rejäl överklockning i händerna på oss användare, nämligen fenomenet: ASUS T2P4 !

Kortet är även av den önskvärda "rev 3.1" och har 512kb cache direkt på moderkortet.

Men efter över 20 år så har såklart BIOS batteriet kastat in handduken.
(troligen även varför kortet såldes så billigt).
Vilket gör att ändringar i BIOS inte kan sparas, och att man får ett irriterande felmeddelande vid POST.
"Dagens ungdom" tycker såklart att ett nytt BIOS batteri är en småsak, pff !
På den "gamla goda tiden" så skull vi minsann krångla till det.

Beskåda underverket och källan till så mycket tandagnisslan och skrotade datorer:

I mitt fall ett "Dallas DS12B887".
I den lilla svarta lådan finns klockchippet och ett helt vanligt knappcellsbatteri.
Men för att göra livet surt för generationer av retronerdar så fyllde dom hela sk*ten med epoxy när allt var monterat (!).
Så det är omöjligt att bara byta batteriet !
Inte nog med det så är hela rasket såklart fastlött på moderkortet.

Sagt och gjort:

*poff* borta, och nu ser vi en liten lista på alternativa klockor man kan sätta dit.

Satte fart med modden jag tänkte mig.
Här är chippet i ett skruvstäd och jag har redan filat bort lite av höljet och den underliggande epoxyn.
Vissa videos rekar en dremel eller liknande, skulle själv avråda från detta.
Använde själv en nålfil och den delen av jobbet tog mindre än en minut.
Avverkar man för mycket får man ju betydligt drygare problem !

2 av pinnarna är uppvikta och är kopplade till det interna batteriet.
Det är dessa vi vill åt
Pinnen till höger är vikt under och är "+".
Vänstra pinnen (-) går rakt upp och måste kapas för att koppla bort det interna batteriet.
Passade på att mäta lite och det höll 1.3v, det är ett 3v batteri.

Nämen vad är detta ? ett annat moderkort utan AGP och en gräslig integrerad grafik !
Från en stormarknadsdator, så fäll inga retro tårar för det !

Du är min !:

Lite piller med lödning senare och vi är närmare slutresultatet:

Mäter såklart allt innan batteriet kopplas in.
Litar inte på min egen lödning, men allt ser OK ut !

Fram med lite klister och montera det lite mer permanent:

Och det fungerar !
Återigen kan jag spara inställningar vilket gör att USB och PS/2 kan aktiveras.
Japp, T2P4 hade USB (1.1) portar redan 1996.
Det stöder även CDROM boot vilket ju är trevligt numera.

Nu fattas bara ett VooDoo2 kort.
Har 3 st. och -alla- visar trasig grafik !
Usel kvalitet eller taskigt hanterade, vem vet.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger:

Tips: plocka ur det gamla batteriet ur RTC-modulen, förr eller senare kommer det börja läcka och fördärva moderkortet.

I princip består modulen av en vanlig IC i botten, sedan har man bockat upp två av benen, lött fast batteriet, och gjutit in alltihopa i epoxy.
Jag brukar göra så att jag slipar tills man når batteriet med vinkelslip som har lite avverkninghastighet (man kan nog såga med bågfil också), pillar bort batteriet, och snyggar sedan upp med smärgelduk fäst på nån plan yta. Sedan kan man fästa den nya batterihållaren med smältlim eller nåt.

När man ändå har loss modulen passar man givetvis på att installera en DIP-sockel till den också

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

@Svensktiger:

Tips: plocka ur det gamla batteriet ur RTC-modulen, förr eller senare kommer det börja läcka och fördärva moderkortet.

I princip består modulen av en vanlig IC i botten, sedan har man bockat upp två av benen, lött fast batteriet, och gjutit in alltihopa i epoxy.
Jag brukar göra så att jag slipar tills man når batteriet med vinkelslip som har lite avverkninghastighet (man kan nog såga med bågfil också), pillar bort batteriet, och snyggar sedan upp med smärgelduk fäst på nån plan yta. Sedan kan man fästa den nya batterihållaren med smältlim eller nåt.

När man ändå har loss modulen passar man givetvis på att installera en DIP-sockel till den också

Det är väl planen någon gång i framtiden.
Hade dock vare sig sockel eller batterihållare när inspirationen föll på