Black Friday 2018 – Tips, butiker och erbjudanden

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag hittade den sedermera hos nVidia själva för 1899:-, ett helt ok pris. https://www.nvidia.com/sv-se/shield/buy/

Jag tror dock jag avvaktar. Jag har en Sony TV på ingång, och den kör Android TV. Tycker jag om det kanske det blir en Shield under mellandagsrean till barnens rum.

Nu blir jag lite nyfiken. Jag kör allt via chromecast hemma, sjukt smidigt tycker jag, men jag kanske missar nåt här?
Varför vill man ha Android TV och/eller Nvidia Shield? Vad tillför det för skojigt? 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Lian Li PC-O11 XL | AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair 3600Mhz VENGEANCE | ASUS Strix B550-A Gaming | Be Quiet Dark Power PRO 12 1200W | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB | Sapphire Radeon RX 6900 XT Ultimate Toxic |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAGE77:

Nu blir jag lite nyfiken. Jag kör allt via chromecast hemma, sjukt smidigt tycker jag, men jag kanske missar nåt här?
Varför vill man ha Android TV och/eller Nvidia Shield? Vad tillför det för skojigt? 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Shield kör ett OS som heter Android TV. Android alltså, med Playstore. Du kan ladda ner SVT Play, TV4 Play, Kodi, Plex, Netflix, Viaplay, HBO, spel, appar m.m.
Och just Shield är relativt kraftfull, den springer åttor runt tex Mi Box och liknande.

Även Sony kör Android TV på sina TV apparater numera.
Paradnumret är Retroarch i Playstore. Jag har köpt mig en Xbox One Controller V2 då den kör över blåtand, och de är vad TVn har. Retrospel direkt i smart TVn here we come

Jag var hemma hos en väns bekant och han använde sin Shield för TV kanaler istället för parabol/kabel TV. Kommer inte ihåg vad appen hette, men han betalade 1500kr/året eller något för fler kanaler än man kan föreställa sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag var hemma hos en väns bekant och han använde sin Shield för TV kanaler istället för parabol/kabel TV. Kommer inte ihåg vad appen hette, men han betalade 1500kr/året eller något för fler kanaler än man kan föreställa sig!

Gissar på att din bekants bekant kör IPTV...
Är lite i gråzonen huruvida det är fullt legit eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Gissar på att din bekants bekant kör IPTV...
Är lite i gråzonen huruvida det är fullt legit eller ej.

Den här gången var det faktiskt en bekants bekant Själv är jag mer till Kabel TV och Netflix. (Och lite 1337x.to men det pratar vi inte om)

Permalänk
Medlem

Både Boxer och Com Hem har Black Friday deal på Cmore Premium paketet. Halva priset 12 månader och bindningstid 12 månader.

https://www.boxer.se/cmore/produkter/cmore-premium
https://www.comhem.se/tv/cmore/cmore-premium

Permalänk

https://displate.com har cyber monday priser men jag kan inte betala med varken mastercard eller paypal, någon annan som har samma problem?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

https://displate.com har cyber monday priser men jag kan inte betala med varken mastercard eller paypal, någon annan som har samma problem?

Gissar på att Cyber monday har tagit slut för 75 min sen men jag lyckades få igenom att 30% köp hos Apoteket hjärtat

Permalänk
Skrivet av SoWErA:

Gissar på att Cyber monday har tagit slut för 75 min sen men jag lyckades få igenom att 30% köp hos Apoteket hjärtat

Kan ju inte ha tagit slut i USA
Dom är ju 8 timmar efter

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tiwanacu:

Du jobbar där lr?

Knappast. Bor inte ens i närheten. Tycker bara det var ett bra pris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeppan:

ngn som handlat från mrPc pålitlig?

Hör av er ni som handlat. Har gjort ett bokmärke, kan ju va bra att ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stayup:

Hör av er ni som handlat. Har gjort ett bokmärke, kan ju va bra att ha.

ja, för 11 år sen. ej kvar bekräftelse på datorn då jag bytt mail.

Vet ej om företaget har gjort några förändringar.
beställ något mindre och kolla? om jag ej missminner mig köpte jag på postförskott.

MVH

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Shield kör ett OS som heter Android TV. Android alltså, med Playstore. Du kan ladda ner SVT Play, TV4 Play, Kodi, Plex, Netflix, Viaplay, HBO, spel, appar m.m.
Och just Shield är relativt kraftfull, den springer åttor runt tex Mi Box och liknande.

Även Sony kör Android TV på sina TV apparater numera.
Paradnumret är Retroarch i Playstore. Jag har köpt mig en Xbox One Controller V2 då den kör över blåtand, och de är vad TVn har. Retrospel direkt i smart TVn here we come

Jag var hemma hos en väns bekant och han använde sin Shield för TV kanaler istället för parabol/kabel TV. Kommer inte ihåg vad appen hette, men han betalade 1500kr/året eller något för fler kanaler än man kan föreställa sig!

Så jag missar absolut ingenting med min iPad och Chromecast?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av frong:

Så jag missar absolut ingenting med min iPad och Chromecast?

Jag har varit och är fortfarande ett stort fan av Chromecast men kan ändå lugnt säga att en Nvidia Shield eller annan kompetent box med Android TV definitivt är att föredra. Egentligen är enda fördelen med Chromecast det låga priset. Du kommer inte ångra dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hail & Kill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mongroovy:

Jag har varit och är fortfarande ett stort fan av Chromecast men kan ändå lugnt säga att en Nvidia Shield eller annan kompetent box med Android TV definitivt är att föredra. Egentligen är enda fördelen med Chromecast det låga priset. Du kommer inte ångra dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Vad kan jag göra med den som jag inte kan göra med iPad + Chromecast?

Spela spel jag har på datorn?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Köpte ett 1070-kort för rätt ok pris. Byggde ihop burken med 1050 Ti för bara några veckor sen, men tyckte det var lika gott att bättra på lite. Plus att jag kan utnyttja båda korten för beräkningar i t ex blender. Så nu sitter 1070 som primärkort i översta platsen och 1050, utan ansluten skärm, på platsen under.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vad kan jag göra med den som jag inte kan göra med iPad + Chromecast?

Spela spel jag har på datorn?

Det kan jag inte svara på men däremot fanns det en stor anledning till att jag gick bort från ipad+chromecast till raspberry pi och harmony fjärrkontroll. Med ipad tog det minst två sekunder från det att jag rörde ipaden till det att någon hände på skärmen. Normalt tog det betydligt längre än så. Först ska den låsas upp, sen ska rätt app vara öppen, sen ska den ansluta till tjänsten samt chromecasten och sen skicka signalerna.

Visst, inget jätteproblem men det är väldigt skönt att bara ha en enda fjärrkontroll samt att den är ger respons närmast direkt från att man tar upp den i handen. Och kalla mig gammalmodig men det är väldigt skönt med fysiska knappar...

Sen hade chromecasten svårt att hänga med i de filmer med lite högre bitrate och eftersom jag kör den med ethernetkabel tvivlar jag på att det beror på nätverket. Kanske fick jag ett måndagsexemplar men oavsett så är det nog inget problem om man kör med en chromecast ultra (eller vad den nu heter).

Använder fortfarande iphone+chromecast då jag kör svtplay men det är så sällan att det inte är något problem. I 95 % av fallen kör jag plex.

Men i slutändan så är det ju du och dina behov som styr. Är du nöjd med nuvarande setup och inte känner att något saknas så är det ju dumt att köpa hem en extra pryl.

Permalänk
Medlem

Shield är verkligen overkill om ni bara ska köra iptv, kodi och kolla svtplay, netflix mm. finns boxar för 1000 lappen som inte ens svettas i 4k 60hz. Tex. Minix u9-h, formuler z mm.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mongroovy:

Jag har varit och är fortfarande ett stort fan av Chromecast men kan ändå lugnt säga att en Nvidia Shield eller annan kompetent box med Android TV definitivt är att föredra. Egentligen är enda fördelen med Chromecast det låga priset. Du kommer inte ångra dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Kan man "casta" till en nvidia shield på samma sätt som chromecast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Kan man "casta" till en nvidia shield på samma sätt som chromecast?

Ja det funkar som vanligt (antar jag). Har första versionens shield.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vad kan jag göra med den som jag inte kan göra med iPad + Chromecast?

Spela spel jag har på datorn?

Framförallt smidigheten. Den spelar verkligen upp ALLT utan minsta fördröjning och krångel. Spelar ingen roll vilket format, container, subtitle du matar den med så spelar den bara upp allt direkt utan problem.

Man fixar ett schyst skin så den bygger upp databasen på ett trevligt sätt. T.ex. dessa:

https://i.imgur.com/aNr9lOF.png

http://i.imgur.com/XZIpdrO.png

http://xbmc-skins.com/sites/default/files/right_list.jpg

Permalänk
Skrivet av lindahlj:

Ja det funkar som vanligt (antar jag). Har första versionens shield.

Japp, och castfunktionen fungerar ganska rejält mycket bättre än på en vanlig Chromecast tack vare den mycket kraftfullare hårdvaran i Shielden. Materialet man castar buffrar snabbare, det går snabbare att spola osv...

Förresten finns det, vad jag vet, ingen skillnad i prestanda och funktion på dom olika Shieldarna.

Visa signatur

Hail & Kill

Permalänk
Skrivet av nino:

Shield är verkligen overkill om ni bara ska köra iptv, kodi och kolla svtplay, netflix mm. finns boxar för 1000 lappen som inte ens svettas i 4k 60hz. Tex. Minix u9-h, formuler z mm.

Håller inte riktigt med, om man vill köra Plex/Kodi och inte stöta på problem med vissa ljud och video codecs så är det Shielden som gäller. Men du får gärna motbevisa mig och ge exempel på någon annan box med samma stöd

Visa signatur

Hail & Kill

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Så jag missar absolut ingenting med min iPad och Chromecast?

Jag köpte en Xiaomi Mi Box i somras för 550:- (60USD) från Geekbuying. Bästa köpet ever! Tänkte först använda den som komplement till min Chromecast för att köra Androidappar och filmtjänster direkt på tv:n.

Numera samlar min Chromecast damm... Mi boxen funkar fantastiskt som en allt-i-ett htpc. Du kan även casta till boxen från mobilen i 4k, dvs för mindre pengar än en Chromecast Ultra får du samma funktion plus en fjärrkontroll och så mycket mer...

Eftersom den kör Android i grunden finns det massor av appar att installera som fungerar otroligt bra för streaming av film och tv-serier (inte bara Kodi). Kombinerat med en vpn-app blir detta den perfekta multimediamaskinen för det mesta du kan tänkas behöva.

Enda nackdelen är att vi ser betydligt mycket mer film & tv nu sedan vi skaffade boxen...

Skrivet av nino:

Shield är verkligen overkill om ni bara ska köra iptv, kodi och kolla svtplay, netflix mm. finns boxar för 1000 lappen som inte ens svettas i 4k 60hz. Tex. Minix u9-h, formuler z mm.

Jag håller fullständigt med. Men om man vill se YouTube och Netflix i 1080p eller 4k på boxen, så behöver man en box med äkta Android TV.
Det finns endast två officiellt certifierade Android TV boxar, så vitt jag vet: Nvidia Shield och Xiaomi Mi Box. Om man inte ska spela krävande spel så är Shielden väldigt mycket overkill och på tok för dyr enligt mig. För allt annat är hårdvaran oftast mer än tillräcklig i Mi Boxen (den uppdaterades dessutom i höstas till Oreo) och priset är väldigt svårslaget...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mongroovy:

Håller inte riktigt med, om man vill köra Plex/Kodi och inte stöta på problem med vissa ljud och video codecs så är det Shielden som gäller. Men du får gärna motbevisa mig och ge exempel på någon annan box med samma stöd

Vad är det för codecs du har haft problem med som funkar med shielden? Jag spelar upp material dagligen på min Minix och har aldrig upplevt något problem med ljud & bild.

Skrivet av dlm100:

Jag köpte en Xiaomi Mi Box i somras för 550:- (60USD) från Geekbuying. Bästa köpet ever! Tänkte först använda den som komplement till min Chromecast för att köra Androidappar och filmtjänster direkt på tv:n.

Numera samlar min Chromecast damm... Mi boxen funkar fantastiskt som en allt-i-ett htpc. Du kan även casta till boxen från mobilen i 4k, dvs för mindre pengar än en Chromecast Ultra får du samma funktion plus en fjärrkontroll och så mycket mer...

Eftersom den kör Android i grunden finns det massor av appar att installera som fungerar otroligt bra för streaming av film och tv-serier (inte bara Kodi). Kombinerat med en vpn-app blir detta den perfekta multimediamaskinen för det mesta du kan tänkas behöva.

Enda nackdelen är att vi ser betydligt mycket mer film & tv nu sedan vi skaffade boxen...

Jag håller fullständigt med. Men om man vill se YouTube och Netflix i 1080p eller 4k på boxen, så behöver man en box med äkta Android TV.
Det finns endast två officiellt certifierade Android TV boxar, så vitt jag vet: Nvidia Shield och Xiaomi Mi Box. Om man inte ska spela krävande spel så är Shielden väldigt mycket overkill och på tok för dyr enligt mig. För allt annat är hårdvaran oftast mer än tillräcklig i Mi Boxen (den uppdaterades dessutom i höstas till Oreo) och priset är väldigt svårslaget...

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, håller med. Mi boxen är nog den som ger mest för pengarna just nu. Men det där med att inte kunna köra 1080p och 4k på youtube och netflix på "vanlig android" går att komma runt ganska lätt sen kan man även flasha om tex. Minix boxen till en android tv om man känner för det. Det är netflix och youtube som sätter stopp för det via sina appar vilket är helt idiotiskt då det fungerar minst lika bra med vanligt android

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Vad är det för codecs du har haft problem med som funkar med shielden? Jag spelar upp material dagligen på min Minix och har aldrig upplevt något problem med ljud & bild.

Japp, håller med. Mi boxen är nog den som ger mest för pengarna just nu. Men det där med att inte kunna köra 1080p och 4k på youtube och netflix på "vanlig android" går att komma runt ganska lätt sen kan man även flasha om tex. Minix boxen till en android tv om man känner för det. Det är netflix och youtube som sätter stopp för det via sina appar vilket är helt idiotiskt då det fungerar minst lika bra med vanligt android

Vet ni om det går att installera telia play och canal digital på Mi boxen? Alltså fungerar den precis som en mobiltelefon för appar? Morsan å farsan har en philips TV med "android tv" men vissa appar går inte att installera, de ovan nämnda exempelvis.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vet ni om det går att installera telia play och canal digital på Mi boxen? Alltså fungerar den precis som en mobiltelefon för appar? Morsan å farsan har en philips TV med "android tv" men vissa appar går inte att installera, de ovan nämnda exempelvis.

Android TV har ett separat utbud av appar, dvs appen måste vara anpassad för att köras på Android TV för att visas i Play Store på din TV. Däremot går det fint att sideloada apker och på så sätt få alla appar som är tillgängliga till din mobil, men då kräver det lite handpåläggning (och apparna kommer inte heller vara anpassade till en stor skärm)

Edit: Värt att tilläga är att apparna för mobilen är gjorda för touch-input, och fungerar därför inte alltid (enligt min kännedom) att styra riktigt som det ska med fjärrkontroll, utan kräver att man använder mus (och eventuellt tangentbord).

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield är den enda boxen såvitt jag vet som har pass-through för Dolby TrueHD/Atmos(ej förväxlas med DD+) och DTS HD MA/DTS:X för de som stream:ar lokala/remote:a(ex Plex) remux:er/filmer och har nödvändig HT/AV utrustning.

Permalänk
Skrivet av Mikata:

Nvidia Shield är den enda boxen såvitt jag vet som har pass-through för Dolby TrueHD/Atmos(ej förväxlas med DD+) och DTS HD MA/DTS:X för de som stream:ar lokala/remote:a(ex Plex) remux:er/filmer och har nödvändig HT/AV utrustning.

Vad han sa ☝️@nino

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hail & Kill

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mightybjorn:

ja, för 11 år sen. ej kvar bekräftelse på datorn då jag bytt mail.

Vet ej om företaget har gjort några förändringar.
beställ något mindre och kolla? om jag ej missminner mig köpte jag på postförskott.

MVH

Fått era grafikkort från Mr Pc?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeppan:

ngn som handlat från mrPc pålitlig?

Ja har ni?