Studera master inom datavetenskap - hur värt är det i min ålder?

Permalänk
Medlem

Studera master inom datavetenskap - hur värt är det i min ålder?

Hej SweClockers,

Jag studerar just nu ett datavetenskapligt program på en högskola i Sverige. Har väl ca 2 1/2 år kvar. Jag älskar det. Är mycket programmering i Java och lite annat trevligt. Jag är i 27 års åldern och kommer ha min kandidatexamen vid 31 år åldern.

Jag siktar nu lite på om jag ska studera master efter, 120hp. Jag kommer i så fall vara i åldern ~33 när jag är klar. Det jag undrar lite är det överhuvudtaget värt idag då det ändå är sån enorm brist på utvecklare?

Mina reflektioner kring det hela är väl kanske ifall man skulle i framtiden mot förmodan bli sugen på att kanske bli chef så kan en master sitta ganska fint att ha redan? Skulle ändå jobba åtminstone 37 år efter jag tog min master i så fall.

Kan tyckas lite överväldigande att fundera på master när jag precis börjat mina studier, men jag gillar att ha ett mål vad jag ska göra efter.

Hur resonerar ni kring detta?

Permalänk
Medlem

Det lär inte bli värt det rent ekonomiskt, och lär absolut inte påverka dina chanser att bli chef.
Läs en master om du känner att du fortfarande törstar efter kunskap efter din kandidat. Som marknaden ser ut idag är suget mer eller mindre oändligt efter bra eller ens okej utvecklare, du kan lika gärna glida in och bli en stjärna utan formell utbildning i princip för många tjänster.
Det kommer aldrig sitta fel men tänker du bara ur pengar/karriärhänseende är det absolut inte värt det, men det kan vara det för dig personligen ändå.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk

Du behöver absolut inte ha en master för att få jobb efter efteråt. IT-branschen skriker efter folk och det spelar ingen större roll ifall du har en master eller ej, viktigaste är att du har någon form av examen, bachelors funkar finfint. Om du har en master kan du däremot enklare förhandla till dig en högre startlön, men detta är bara gynnsamt för ditt första jobb ändå. Med några års erfarenhet i branschen spelar det knappt längre någon roll vad du en gång läste på högskolan, det är relevant arbetslivserfarenhet som det frågas efter på intevjuer. Jag har vart på många intervjuer och får nästan aldrig ens frågan om vad jag gjorde på högskolan och än mindre vad jag fick för betyg eller vilka kurser jag läste. Om du vet att du vill arbeta med utveckling så kan du skippa mastern, kom ut snabbare i arbetslivet istället, samla på dig erfarenhet, bygg ett bra CV och dessutom bespara dig ytterligare CSN-skulder. De jag känner som läste master inom datavetenskap säger allihopa att det var kul och intressant, men att det gav de inte jättemycket extra som de inte redan kände att de hade även innan mastern. Det är upp till dig.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag inte läste en master var för att slippa skriva ett examensarbete till. I och med att examensarbetet är en stor del av hela studietiden för en master så kände jag att det var mer värt att börja jobba istället.

Om det är värt det eller inte känns mer personligt. Om man har en bra idé om vad man vill skriva en Master Thesis på efter tre år och man tyckte första examensarbetet var kul så är det väl bara att köra. Tror inte du kommer få så pass hög lön med en nyexad master för att kompensera för att inte ha jobbat i två år. Men allting handlar ju inte om pengar här i världen.

Med det sagt så behöver du nog inte bestämma dig än. Sök en master när du rör dig emot slutet samtidigt som du söker jobb. Man kan tacka nej till både utbildningar och jobb. Bättre att bara söka och bestämma sista sekunden

Permalänk
Avstängd

Jag brukar se det som att man ska jobba tills man är minst 65 år i alla fall.
I ditt fall ska du jobba i minst 38 år så då är det helt klart värt med en utbildning i 3 eller 5 år.

jobba i 38 på ett skitjobb utan utbildning.
eller
jobba i 33 år på ett bra jobb med utbildning.

Svaret är givet. Du lever en gång dessutom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToWelie89:

Du behöver absolut inte ha en master för att få jobb efter efteråt. IT-branschen skriker efter folk och det spelar ingen större roll ifall du har en master eller ej, viktigaste är att du har någon form av examen, bachelors funkar finfint. Om du har en master kan du däremot enklare förhandla till dig en högre startlön, men detta är bara gynnsamt för ditt första jobb ändå. Med några års erfarenhet i branschen spelar det knappt längre någon roll vad du en gång läste på högskolan, det är relevant arbetslivserfarenhet som det frågas efter på intevjuer. Jag har vart på många intervjuer och får nästan aldrig ens frågan om vad jag gjorde på högskolan och än mindre vad jag fick för betyg eller vilka kurser jag läste. Om du vet att du vill arbeta med utveckling så kan du skippa mastern, kom ut snabbare i arbetslivet istället, samla på dig erfarenhet, bygg ett bra CV och dessutom bespara dig ytterligare CSN-skulder. De jag känner som läste master inom datavetenskap säger allihopa att det var kul och intressant, men att det gav de inte jättemycket extra som de inte redan kände att de hade även innan mastern. Det är upp till dig.

Svårt och tänka mig att 2 års extra studier med intensivare kurser inte gav något.
Då har man nog inte lärt sig så mycket.
Kandidaten är en bred grund som man står på efter kandidatexamen, medans en master är en viss riktning man tar inom det ämnet man tog sin kandidatexamen. Man går djupare in på ett visst område helt enkelt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ToWelie89:

De jag känner som läste master inom datavetenskap säger allihopa att det var kul och intressant, men att det gav de inte jättemycket extra som de inte redan kände att de hade även innan mastern. Det är upp till dig.

Måste säga att det är precis tvärtom för mig. (Påbörjar mitt examensarbete på måndag.) Det är just på mastern som jag fått möjlighet att lära mig genuint häftiga och intressanta saker som logik, typteori, programmeringsspråk, lambdakalkyl och avancerad funktionell programmering. Upplever också att man hamnar närmare forskarna på ett annat sätt och att hela alltet känns mer akademiskt. Nej, om det är någon del av utbildningen jag är glad över är det mastern!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll om du är 50+ vill du utbilda dig så gör det, det är omöjligt att säga om det är en vinst ekonomiskt eller inte men vet flera inkl mig själv som börjat plugga långt senare än dig med vidare utbildning, omskolning och som första utbildning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Måste säga att det är precis tvärtom för mig. (Påbörjar mitt examensarbete på måndag.) Det är just på mastern som jag fått möjlighet att lära mig genuint häftiga och intressanta saker som logik, typteori, programmeringsspråk, lambdakalkyl och avancerad funktionell programmering. Upplever också att man hamnar närmare forskarna på ett annat sätt och att hela alltet känns mer akademiskt. Nej, om det är någon del av utbildningen jag är glad över är det mastern!

Det beror alldeles på vad man vill göra. Jag har bara läst en kandidatexamen och är ett par år in i arbetslivet, och har funderat på att fortsätta med en masters just p.g.a. att jag skulle vilja lära mig de mer teoretiska delarna på ett mer formellt sätt. Att läsa om typteori efter jobbet går såklart, men det är svårt att göra det lika strukturerat och ordentligt.

Det är dock svårt att motivera det från ett ekonomiskt perspektiv. 99% av jobben i Sverige kräver inte något över en kandidatexamen/arbetserfarenhet (och utbildningsgrad väger i min erfarenhet nästintill inget i lönesamtalen), och de 1% som kräver en masters är nästan alltid inom R&D.

Så, att fortsätta med en masters kan vara värt om du antingen...

  1. vill fortsätta akademiskt

  2. vill lära dig mer, oavsett om det innebär högre lön eller inte i framtiden

  3. vill jobba med R&D

Hamnar du inte under någon av dessa så får du nog inte ut mycket extra av att läsa vidare.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Hur ser ni här på att plugga 2 år på YH webbutvecklare .NET om man redan har en 2-årig högskoleexamen inom nätverks/systemadministrationsomtådet sedan tidigare?

Jag står mellan YH-varianten eller en högskoleingenjörs utbildning inom mjukvaruutveckling.

Studievägledaren jag pratade med sa att de är ganska snarlikt och att på YH får man en lång praktik kontra en finare titel.

Och i slutändan av samtalet lutade de åt YH som tips från studievägledaren med hänsyn till min tidigare högskoleexamen.

Vad skulle ni rekommenderar eller säga angående detta, vilket av valen verkar klokast?

Försöker nämligen få många synpunkter, samt att tiden går väldigt snabbt och snart skall man göra ett val.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

Lånar tråden lite.

Hur ser ni här på att plugga 2 år på YH webbutvecklare .NET om man redan har en 2-årig högskoleexamen inom nätverks/systemadministrationsomtådet sedan tidigare?

Jag står mellan YH-varianten eller en högskoleingenjörs utbildning inom mjukvaruutveckling.

Studievägledaren jag pratade med sa att de är ganska snarlikt och att på YH får man en lång praktik kontra en finare titel.

Och i slutändan av samtalet lutade de åt YH som tips från studievägledaren med hänsyn till min tidigare högskoleexamen.

Vad skulle ni rekommenderar eller säga angående detta, vilket av valen verkar klokast?

Försöker nämligen få många synpunkter, samt att tiden går väldigt snabbt och snart skall man göra ett val.

Skickades från m.sweclockers.com

Så jag ser på det utifrån det jag har hört och läst är att från en YH-utbildning får du ingen bredd att tala om. Du kommer lära dig t.ex. JavaScript och C# samt få lite praktisk erfarenhet i dem, men du kommer inte få en grund som gör att du enkelt kan plocka upp nya teknologier eller ha någon förståelse för hur saker faktiskt fungerar under skalet, och det kan garanterat komma frågor på en teknisk intervju som inte de inte lärde ut under utbildningen.

Om matematik och annat teoretiskt inte avskräcker dig och vi endast pratar om en skillnad på 1 år så skulle jag rekommendera en kandidatexamen varje dag i veckan. Risken att du skulle ångra en kandidat i efterhand är obefintlig jämfört med risken att du ångrar att du inte läste en kandidat, och dessutom kommer det öppna dörrarna till väldigt många andra jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aejt:

Så jag ser på det utifrån det jag har hört och läst är att från en YH-utbildning får du ingen bredd att tala om. Du kommer lära dig t.ex. JavaScript och C# samt få lite praktisk erfarenhet i dem, men du kommer inte få en grund som gör att du enkelt kan plocka upp nya teknologier eller ha någon förståelse för hur saker faktiskt fungerar under skalet, och det kan garanterat komma frågor på en teknisk intervju som inte de inte lärde ut under utbildningen.

Om matematik och annat teoretiskt inte avskräcker dig och vi endast pratar om en skillnad på 1 år så skulle jag rekommendera en kandidatexamen varje dag i veckan. Risken att du skulle ångra en kandidat i efterhand är obefintlig jämfört med risken att du ångrar att du inte läste en kandidat, och dessutom kommer det öppna dörrarna till väldigt många andra jobb.

Okej, intressant. Min tidigare utbildning bidrar inte så mycket då asså? Min tidigare utbildning är anledning att jag överväger YH. Om jag inte hade haft det hade högskoleingenjörsvägen varit vägen jag troligen hade tagit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@WoodPC: Jag tippar på att din tidigare utbildning också var mer åt det praktiska hållet, eller har jag fel? Dvs. ni lärde er hur man använder redan existerande system/protokoll, och inte teorin som ligger bakom dem?

Hur som helst är det såklart att det hjälper, men jag gissar ändå på att den mer teoretiska delen kommer saknas, som t.ex. algoritmer, datastrukturer, komplexitetsteori, förståelse av basic säkerhetsaspekter som t.ex. krypto, samt en grundligare förståelse för hur saker faktiskt fungerar och varför (några nyckelord på vad jag menar för att vara lite mer konkret: pekare, heap, stack, interrupts, virtuellt minne)

Allt detta kan du självklart lära dig på egen hand under tiden/efter, men varför inte läsa en kandidat och få det på papper om man ändå tänker göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aejt:

@WoodPC: Jag tippar på att din tidigare utbildning också var mer åt det praktiska hållet, eller har jag fel? Dvs. ni lärde er hur man använder redan existerande system/protokoll, och inte teorin som ligger bakom dem?

Hur som helst är det såklart att det hjälper, men jag gissar ändå på att den mer teoretiska delen kommer saknas, som t.ex. algoritmer, datastrukturer, komplexitetsteori, förståelse av basic säkerhetsaspekter som t.ex. krypto, samt en grundligare förståelse för hur saker faktiskt fungerar och varför (några nyckelord på vad jag menar för att vara lite mer konkret: pekare, heap, stack, interrupts, virtuellt minne)

Allt detta kan du självklart lära dig på egen hand under tiden/efter, men varför inte läsa en kandidat och få det på papper om man ändå tänker göra det?

Förstår var du menar utbildning var väl en blandning av teoretiskt/praktiskt mycket Cisco exempelvis. Har ett antal kurser som är väldigt lika högskoleingenjörs programmet dock går dessa inte tillgodoräkna eftersom hp inte är detsamma. Detta är lite surt för det skulle leda till att jag behöver läsa om diskret matematik, en ekonomikurs, en vetenskapskurs samt någon datakurs.

Det som är fördelen enligt mig med YH är att jag skippar flumkurser som jag redan kanske haft och fokuserar mer på programmeringsbiten. Djupet går att lära sig själv via nätet. Är mest ute efter ett papper/diplom för att komma längre i ansökningsprocessen.

Men som sagt vetifan, gillar matte och programmering men är inget fan av att skriva uppsatser och liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@WoodPC: Det är bara du som kan avgöra om det är värt för dig eller inte. Om du bara vill ha ett diplom så att du kan börja jobba tidigare så är ju YH vettigt, men från min erfarenhet så vet de flesta inte exakt vad de vill syssla med förrän efter de läst klart, utan nya intressen väcks under tiden man studerar. Om du senare börjar intressera dig för, säg, embedded-programmering, spelutveckling eller streamingteknologi så är en kandidatexamen mycket mer värd än att ha ett papper på att du kan C#/JavaScript.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aejt:

@WoodPC: Det är bara du som kan avgöra om det är värt för dig eller inte. Om du bara vill ha ett diplom så att du kan börja jobba tidigare så är ju YH vettigt, men från min erfarenhet så vet de flesta inte exakt vad de vill syssla med förrän efter de läst klart, utan nya intressen väcks under tiden man studerar. Om du senare börjar intressera dig för, säg, embedded-programmering, spelutveckling eller streamingteknologi så är en kandidatexamen mycket mer värd än att ha ett papper på att du kan C#/JavaScript.

Du har säkert rätt i den aspekten. Dock tror jag att de går hålla på med embedded-programmering, spelutveckling och så vidare med YH också. Kanske krävs att man samlar efarenhet ett antal år och så är de la något tuffare att svänga om eller skulle du säga att man är fast inom .NET?

Bra feedback exakt vad jag behöver för att kunna välja mellan dessa valen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@WoodPC: Jo, inget är omöjligt såklart, du kan nog jobba med alla de sakerna utan en utbildning också, men då får du lära dig på egen hand vilket inte alltid är superenkelt.

Spelutveckling var ett halvdåligt exempel då C# används av Unity, men f.ö. skulle jag säga att det saknas ganska mycket för en utvecklare som endast haft en typisk C#/JS-dev roll att gå över till embedded eller spelutveckling. Att utveckla en standard webapp i C#/JS har egentligen inte supermånga likheter med spelutveckling, lågnivåprogrammering eller streamingteknologi, utan man skulle behöva lära sig mycket på fritiden innan man kan tillräckligt för att få en junior roll inom dem.

Jag skulle verkligen inte säga att du blir fast i just .NET, utan snarare att du kan bli fast i web/app-utveckling. Sen står ju webutveckling för säkert 80+% av alla jobb idag, men det i sig är ingen stor tröst om du märker att du hellre skulle jobba med spelutveckling 2 år in.

Det jag vill komma fram till är att "kunna ett språk" betyder ganska lite i slutändan. Ett språk lär man sig på ett par veckor/månader om man kan tänket sen innan, men att sadla om från web/app-dev till spelutveckling/embedded/streaming utan att ha en lite mer stabil grund tar ganska mycket mer!

Permalänk
Medlem

Precis förstår vad du vill komma till.

Nämligen det är bättre att lägga ett år extra för att få en stabilare grund för att enklare kunna röra sig mellan de olika områdena.

Min uppfattning är att efter man haft sitt första jobb så är det erfarenhet som börjar spela roll. Och med lång erfarenhet kan man nog hyfsat smidigt byta mellan områden om man visar sig ha kompetens.
Säg 5-10 år hur mycket spelar utbildning roll då?

Skulle själv säga att erfarenhet är det arbetgivare kollar på då kanske att man har nytta av utbildning internationellt men i Sverige tjatas det om erfarenhet.

Men tanke på detta hur mycket spelar en YH, kandidat
eller civilingenjörsutbildning roll skulle du säga.

Kanske att första jobbet blir bättre betalt med högre utbildning men tror att det är en själv som gränsen därefter.

En utbildning i mina ögon är ett verktyg som hjälper till och där diplomet är ett redskap som hjälper till att komma längre i filtreringsprocessen.

Din/Er synpunkt på detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aejt:

Så jag ser på det utifrån det jag har hört och läst är att från en YH-utbildning får du ingen bredd att tala om. Du kommer lära dig t.ex. JavaScript och C# samt få lite praktisk erfarenhet i dem, men du kommer inte få en grund som gör att du enkelt kan plocka upp nya teknologier eller ha någon förståelse för hur saker faktiskt fungerar under skalet, och det kan garanterat komma frågor på en teknisk intervju som inte de inte lärde ut under utbildningen.

Om matematik och annat teoretiskt inte avskräcker dig och vi endast pratar om en skillnad på 1 år så skulle jag rekommendera en kandidatexamen varje dag i veckan. Risken att du skulle ångra en kandidat i efterhand är obefintlig jämfört med risken att du ångrar att du inte läste en kandidat, och dessutom kommer det öppna dörrarna till väldigt många andra jobb.

Både ja och nej.
Själva utbildningen är inte så bred som du säger, däremot får man 6 månaders erfarenhet från arbetslivet vilket ger en del (plus examensarbete om du gör det på ett företag).

Jag har själv en kvalificerad yrkeshögskoleexamen, jag hade jobb som systemutvecklare direkt efter examen, ångrar inte en sekund att jag inte läste en kandidats.

Med det sagt hade jag nog rekommenderat en kandidatsexamen ändå, speciellt om man känner sig sugen på lite annat än bara utveckling, exempelvis kravanalys eller projektledning.

Finns dock vägar runt det, företaget jag jobbar på erbjuder mycket utbildningar till andra inriktningar, så helt låst blir man inte utan en bredare teori.

Edit:
Jag läste utveckling inom Java.
Involverade även kurser i webbutveckling (HTML, CSS, Javascript), Databasteori, mjukvarudesign samt projektledning.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

@WoodPC: Jo, för nästintill alla jobb på marknaden stämmer det du säger, men sen finns det en del områden där 5-10 års erfarenhet inom web/app-utveckling inte är någon större merit. Det kan såklart hända att du aldrig blir intresserad av dem områdena och fortsätter på web/app-spåret, men även i det fallet tvivlar jag på att du skulle ångra att du tog en kandidat istället för YH.

@MaxieTheHatter: Nej, du har rätt, sålänge man vill jobba inom just det området av utveckling. Även om man vill bli projektledare så tror jag erfarenhet och personlighet är viktigare än en kandidat. Ångrar man sig däremot och märker att det området man läste på YH inte är det man brinner för, utan man vill jobba med big data, machine learning, 3d-rendering, embedded eller liknande så kan det bli svårare att få ett sånt jobb, även om det såklart inte är omöjligt.

Permalänk
Skrivet av tumvanten:

Svårt och tänka mig att 2 års extra studier med intensivare kurser inte gav något.
Då har man nog inte lärt sig så mycket.
Kandidaten är en bred grund som man står på efter kandidatexamen, medans en master är en viss riktning man tar inom det ämnet man tog sin kandidatexamen. Man går djupare in på ett visst område helt enkelt.

Det gav säkert något, men de kanske bara uppfattade att det inte var så mycket kunskap de kanske nödvändigtvis behövde senare i sina karriärer. Alla säger olika så det så det är svårt att utgå ifrån människors personliga berättelser. Själv valde jag att börja arbeta efter jag tagit min kandidat, med tanken att jag skulle gå tillbaka och ta en master OM jag hade för svårt att få något vettigt jobb. Fast det löste sig på jobbfronten för mig, har arbetat i 6 år nu inom IT och jag trivs bra med vart jag är. Allas resor ser lite olika ut. Vill man läsa master ska man såklart göra det, jag bara säger att det inte är något absolut krav för att kunna ha en framgångsrik karriär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Måste säga att det är precis tvärtom för mig. (Påbörjar mitt examensarbete på måndag.) Det är just på mastern som jag fått möjlighet att lära mig genuint häftiga och intressanta saker som logik, typteori, programmeringsspråk, lambdakalkyl och avancerad funktionell programmering. Upplever också att man hamnar närmare forskarna på ett annat sätt och att hela alltet känns mer akademiskt. Nej, om det är någon del av utbildningen jag är glad över är det mastern!

Jag tvivlar inte på att mastern är givande men för framtida arbetsplats spelar det nog mindre roll. De ställena jag varit på bryr sig inte vad man har för utbildning (om ens någon överhuvudtaget) så länge man kan utföra arbetsuppgifterna. Sen kan det variera såklart men erfarenhet, såväl inom arbete som privat, är mycket viktigare än utbildning av vad jag har sett.

Läste själv kandidat inom datavetenskap och hade klarat mig fint utan examensarbetet, det var alldeles för akademiskt för min del. Jag ångrar inte det idag men hade jag fått göra om det hade jag kört på yrkeshögskola istället och jobbat ett extra år.

Permalänk
Skrivet av WoodPC:

Min uppfattning är att efter man haft sitt första jobb så är det erfarenhet som börjar spela roll. Och med lång erfarenhet kan man nog hyfsat smidigt byta mellan områden om man visar sig ha kompetens.
Säg 5-10 år hur mycket spelar utbildning roll då?
Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle vilja påstå att du har helt rätt, exakt så är min uppfattning med. Själv läste jag högskoleingenjör inom datateknik 3 år och tog en kandidatexamen. Att landa det där första jobbet efter skolan var lite svårare, inte många som vågar chansa på att anställa en helt grön junior person utan arbetslivserfarenhet, men efter första jobbet började allt öppna upp sig för mig. Numera är det INGEN som ens frågar vad jag har för utbildning. Jag har varit på väldigt många intervjuer de senaste åren och det kommer nästan aldrig ens upp vad jag har studerat på högskolan. Ingen verkar särskilt intresserad av att höra om det. En annan sak ingen har någonsin frågat mig om är betyg från högskolan, ingen verkar bry sig. Det enda folk bryr sig är relevant aktuellt arbetslivserfarenhet. T.ex. att jag kan prata om vilka teknologier jag arbetat med och behärskar. Nu har jag ca 6 år professionell arbetslivserfarenhet inom IT och jag ångrar inte att jag struntade i att läsa en master.

Den som tror att man är "klar" efter man läst en utbildning är ganska felinformerad. Tvärtom skulle jag vilja påstå att man lär sig oerhört mycket mer av att faktiskt arbeta inom ett område än vad man får från skolan. Självklart är utbildningen viktig för det ger en en grund att stå på, men hur du utvecklas därefter i arbetslivet beror på en själv. Man ska förstås inte underskatta värdet av en bra utbildning, men det blir som du säger mindre och mindre relevant ju längre in i arbetslivet du kommer.