Studera master inom datavetenskap - hur värt är det i min ålder?

Permalänk
Medlem

Studera master inom datavetenskap - hur värt är det i min ålder?

Hej SweClockers,

Jag studerar just nu ett datavetenskapligt program på en högskola i Sverige. Har väl ca 2 1/2 år kvar. Jag älskar det. Är mycket programmering i Java och lite annat trevligt. Jag är i 27 års åldern och kommer ha min kandidatexamen vid 31 år åldern.

Jag siktar nu lite på om jag ska studera master efter, 120hp. Jag kommer i så fall vara i åldern ~33 när jag är klar. Det jag undrar lite är det överhuvudtaget värt idag då det ändå är sån enorm brist på utvecklare?

Mina reflektioner kring det hela är väl kanske ifall man skulle i framtiden mot förmodan bli sugen på att kanske bli chef så kan en master sitta ganska fint att ha redan? Skulle ändå jobba åtminstone 37 år efter jag tog min master i så fall.

Kan tyckas lite överväldigande att fundera på master när jag precis börjat mina studier, men jag gillar att ha ett mål vad jag ska göra efter.

Hur resonerar ni kring detta?

Permalänk
Medlem

Det lär inte bli värt det rent ekonomiskt, och lär absolut inte påverka dina chanser att bli chef.
Läs en master om du känner att du fortfarande törstar efter kunskap efter din kandidat. Som marknaden ser ut idag är suget mer eller mindre oändligt efter bra eller ens okej utvecklare, du kan lika gärna glida in och bli en stjärna utan formell utbildning i princip för många tjänster.
Det kommer aldrig sitta fel men tänker du bara ur pengar/karriärhänseende är det absolut inte värt det, men det kan vara det för dig personligen ändå.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk