Permalänk

Ram hastighet

Hejsan har lite frågar kring ram hastigheter och skulle bli glad om någon skulle kunna förklara hur det ligger till.

Om jag t.ex bestämmer mig för att köpa ett Z390 moderkort där standard hastigheten ligger på 2666mhz och OC hastigheten ligger på 4400mhz. Kan jag då köpa ram minnen med 3200mhz hastighet? Vad händer när jag sätter in minnena? Kommer systemet startas upp ens eller nedklockas dom minnena till 2666mhz?

Om jag vill att dom ska köra på 3200 gör jag det genom bios då? Hört att det ska finnas en inställning( xmp?) som man aktiverar för att ramen ska uppnå högsta hastigheten, stämmer det? Finns det något att oroa dig över om man bestämmer sig för att göra det? Såg att på inet byggaren att man inte kan välja ram hastighet som inte stämmer med moderkortet. Kan man ändå köra på det då eller xd

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Om du kan välja en XMP profil så ska de vara safe. Inget som skadar så.
Men överklockar du dom manuellt (vilket du troligen inte bör göra om du inte vet vad du sysslar med) så är det en annan femma.
Ja du ställer in XMP profiler i BIOS. Först startar minnet med den default hastighet som moderkortet sätter tror det är 2400 för DDR4 generellt. Så går du in i BIOS och väljer XMP profilen sen spara coh starta om.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Om du kan välja en XMP profil så ska de vara safe. Inget som skadar så.
Men överklockar du dom manuellt (vilket du troligen inte bör göra om du inte vet vad du sysslar med) så är det en annan femma.
Ja du ställer in XMP profiler i BIOS. Först startar minnet med den default hastighet som moderkortet sätter tror det är 2400 för DDR4 generellt. Så går du in i BIOS och väljer XMP profilen sen spara coh starta om.

Tack för snabbt och utförligt svar!

Okej vad bra, jag hade inte tänkt ställa in det manuellt utan hörde att man bara gör det genom att välja xmp profil. Alltså börjar jag med 2666mhz och aktiverar xmp 3200mhz profilen sen så är jag good to go?

Kommer dessa minnen fungera i 3200mhz läge för det här moderkortet?

https://www.inet.se/kundvagn/bild/11973083/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@rareixarna: ja du har förstått rätt med första delen, alltså hur man aktiverar det.
Angående den andra delen så hade jag avvaktat lite med svar från andra experter för vilka val du kan förväntas att få. Jag har mindre koll på vilka hastigheter du kan förväntas få här då mitt senaste intel bygge var förra generationen med DDR3.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

@nalle96: ja du har förstått rätt med första delen, alltså hur man aktiverar det.
Angående den andra delen så hade jag avvaktat lite med svar från andra experter för vilka val du kan förväntas att få. Jag har mindre koll på vilka hastigheter du kan förväntas få här då mitt senaste intel bygge var förra generationen med DDR3.

Okej jag avvaktar på svar då. Men xmp är väl safe eller är det risk som andra komponenter man överklockar?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@rareixarna: Såvitt jag vet är XMP safe men det behöver inte vara garanterat att fungera för det. Värsta som händer då är ju att den crashar och revertar till standard 2400 igen så får du börja om. Men tvivlar på att de profilerna som finns att välja på i XMP skulle vara skadligt för komponenterna. Det känns inte logiskt.
Men åter igen invänta fler råd här då det garanterat finns dom som kan mycket mer än mig aktiva här på forumet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Angående "datorbyggaren" på Inet så kan du klicka i "Tillåt RAM över standardhastighet" och då kan du även välja högre hastigheter.

Permalänk
Medlem

Jag ska också uppgradera och har funderingar ang minnes hastigheter...
Tdidgare när jag klockat cpu så har jag alltid fått offra minnes hastighet för att uppnå max cpu hastighet.
Alltså mina ddr3 1600mhz minnen med xmp kan inte köras i 1600 utan att jag kraftigt drar ner på cpu frekvensen.
Det har varit ett så pass stort steg ner i cpu frekv men ett relativt litet steg ner i ram frekv ner till 1333mhz vilket är std på dessa.

Så min fråga är då om det är std 2666mhz på mobo kommer 3200mhz minnen behöva klockas med tex xmp för att nå 3200mhz eller kommer de ligga på 3200 direkt vid start utan klockning?

Mvh Danne

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem

Standard på Z390 är max 2666 Mhz och allt över det räknas som överklockning och kräver att du aktiverar XMP eller ställer in värdena manuellt

Permalänk
Medlem

@dunis90: Tackar!! då är det som jag hade tänkt då ;D

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P