Corsair Vengeance RGB ram ljusproblem

Permalänk
Medlem

Corsair Vengeance RGB ram ljusproblem

Hej hej,

Efter min Asus Z390-F + i9-9900K uppgradering så vill inte Corsair iCUE hitta minnena och lyser inget alls. De fungerar jättebra men lyser inget bara. Tidigare hade jag Z270/B250 moderkort och då lös det på fint. Funderade på om det är något problem med Z390 som inte gillar minnena?

Testat följande:
iCUE firmware uppdatering
Moderkort bios uppdatering

Länk till de minnen jag har:
https://www.komplett.se/product/917017/datorutrustning/datork...

Tacksam för ideér och tips!

/Jakob

Permalänk
Medlem

Prova att göra en "Cold reboot", alltså stäng av datorn och slå av strömmen på nätaggregatet. Tryck en gång på startknappen och sen slå på strömmen på nätaggregatet igen. Starta datorn och kolla om du ser minnena i iCUE efter det. Ibland kan det räcka.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

@Krokarn: Testat det med utan framgång tyvärr

Permalänk
Medlem

Har du något mer övervakningsprogram igång? Tex HWmonitor? Läst en del på Corsairs forum och iCUE och HWm kan bråka lite.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

@Krokarn: Verkar inte ha någon påverkan med några sånna program på eller av heller. Ska testa dem igen i ett annat äldre moderkort och se om de fungerar bra där, såfall är det nog något med Z390 som strular.

Permalänk
Medlem

Det visade sig vara Asus aura sync som försökte styra belysningen. Stängde av ram sync där och uppdatera iCue igen så fungerade allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaqobe:

Det visade sig vara Asus aura sync som försökte styra belysningen. Stängde av ram sync där och uppdatera iCue igen så fungerade allt

Se där, gott att det löste sig. Hade samma problem med Gigabytes program, gick inte att kontrollera mina minnen pga programmet. Bort med skiten så fungerade det bra i iCUE igen.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Permalänk
Medlem

har haft samma problem just n7u med med auora och icue mitt system frös och starta bara om sen blev allt på MB rött efter boot. Funkade ibland att ställa in RGB på mitt x299 strix i auora sen rätt var det var så låste det sig igen , kan ha med att göra att jag använder Corsair Dram RGB med båda programmen vill styra dom med , använder en commander pro till fläktarna så icue måste jag köra pga RPM regilering mm så avinstallerade asus auora och nu funkar allt igen , han bestämma fär på MB innan jag tog bort det och den färgen är där hela tiden nu som tur är , någon som vet vadför dessa program krockar så

Har läst att det även krockar med Gigabytes program samt andra logg porogram för cpu Temps,

Någon som vet om det krockar likadant med NZXT temp program CAM

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Tip Top:

har haft samma problem just n7u med med auora och icue mitt system frös och starta bara om sen blev allt på MB rött efter boot. Funkade ibland att ställa in RGB på mitt x299 strix i auora sen rätt var det var så låste det sig igen , kan ha med att göra att jag använder Corsair Dram RGB med båda programmen vill styra dom med , använder en commander pro till fläktarna så icue måste jag köra pga RPM regilering mm så avinstallerade asus auora och nu funkar allt igen , han bestämma fär på MB innan jag tog bort det och den färgen är där hela tiden nu som tur är , någon som vet vadför dessa program krockar så

Har läst att det även krockar med Gigabytes program samt andra logg porogram för cpu Temps,

Någon som vet om det krockar likadant med NZXT temp program CAM

Det krockar för programmen hämtar data från samma plats, vi jobbar på att hitta en lösning.

Med vänliga hälsningar,
CORSAIR Johan