Permalänk
Medlem

Köpråd Speldator ~14000

Hej hej,
Black Friday närmar sig och min 6 år gamla laptop orkar inte med mycket numera så jag tänkte passa på att skaffa en ny dator. Dock är jag helt bedrövlig när det kommer till hårdvara.

Budgeten ligger omkring 14000kr.
Med min begränsade kunskap om hårdvara/den information som kan tänkas behövas så är detta vad jag vet:
-Jag är intresserad av att skaffa en stationär dator.
- I alla fall 16Gig RAM
- 1 Terabyte diskutrymme (eller där omkring)
- Behöver trådlös uppkoppling
- “Skärmen” jag använder är en 50” 4k Ultra HD Smart TV (laptopen blev seg som bara den när man kopplade upp den ) så den skulle behöva klara av att köra grejer på den utan att dropp allt för mycket.

Den skulle användas primärt för casual gaming samt målande.

En polare föreslog det nya Nvidia 2070 grafikkortet så att “det håller ett tag”, skulle det va något att tänka på eller är det overkill? (bara kortet skulle ju då ta upp 40% av budgeten)

Tack på förhand,
Sandriel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandriel:

Hej hej,
Black Friday närmar sig och min 6 år gamla laptop orkar inte med mycket numera så jag tänkte passa på att skaffa en ny dator. Dock är jag helt bedrövlig när det kommer till hårdvara.

Budgeten ligger omkring 14000kr.
Med min begränsade kunskap om hårdvara/den information som kan tänkas behövas så är detta vad jag vet:
-Jag är intresserad av att skaffa en stationär dator.
- I alla fall 16Gig RAM
- 1 Terabyte diskutrymme (eller där omkring)
- Behöver trådlös uppkoppling
- “Skärmen” jag använder är en 50” 4k Ultra HD Smart TV (laptopen blev seg som bara den när man kopplade upp den ) så den skulle behöva klara av att köra grejer på den utan att dropp allt för mycket.

Den skulle användas primärt för casual gaming samt målande.

En polare föreslog det nya Nvidia 2070 grafikkortet så att “det håller ett tag”, skulle det va något att tänka på eller är det overkill? (bara kortet skulle ju då ta upp 40% av budgeten)

Tack på förhand,
Sandriel

I en speldator är det framförallt grafikkortet som är viktigt! Så i en bra speldator är det inte konstigt om grafikkortet utgör 40% (eller mer) av vad hela datorn kostar.

Kopierar det jag skrivit i annan tråd:

Då det är väldigt snarlik prestanda på många komponenter idag så bör man istället försöka fokusera på priset (eller vad som rabatteras). Använd dessutom komponentkoll.se (eller prisjakt) för att se vart det är billigast.

En bra bas är däremot:
-AMD Ryzen 2600X (eventuellt 2700, 2700X om pengar finns), alt. Intel i5-8600K/9600K.
-Om AMD: B450-moderkort alt. X470 (ger dig likvärdig prestanda). Om Intel: Z370-moderkort (Z390-moderkort om 9600K). Om du måste ha trådlöst får du förstås kolla så moderkortet stödjer detta, alt. köper du till en Wifi-dongel bara.
-16GB DDR4 RAM >=3000Mhz
-RTX 2070 / GTX 1080 (från bäst till "sämst", dock väldigt snarlik prestanda)
-Nätagg >=600W, gärna guldcertifierat från t.ex Be Quiet!, EVGA, Corsair, Seasonic, Fractal Design, Cooler Master.
-SSD, ev. + HDD
-Eventuellt bättre CPU-kylning (t.ex Be Quiet! Pure Rock, 212 Hyper Evo etc) om utrymme finns.

Intel är fortfarande något bättre i spel och även i Photoshop (om det är det du använder?). Däremot är Ryzen inte alls långt ifrån och i högre upplösningar (1440p/4K) är det ytterst marginell skillnad. Där Ryzen är betydligt bättre är i flertrådade program och kommer antagligen vara mer framttidssäker pga detta. Intel har dessutom blivit rätt dyra på sistone och kostar lika mycket som 2700X (mer totalt då det följer med bra kylare till 2700X:an).

Osäkert om du tänkt dig att bygga ihop den själv eller låta t.ex Inet eller Webhallen bygga den åt dig. Men oftast blir det billigast att bygga ihop den själv och därmed kunna använda sig av komponentkoll.se (eller prisjakt). Finns massvis med guider hur man bygger (exempelvis här på Sweclockers) och personligen tycker jag att så länge man inte har tummen helt mitt i handen så bör det inte vara några problem.

Sett till dagens priser tycker jag detta är en bra korg:

Visserligen något över budget. Men går att banta ned kostnaden lite genom att välja billigare moderkort och köpa till en wifidongel, välja mindre lagring, billigare chassi, välja Ryzen 2600 (istället för 2600X) samt köra med medföljande kylaren på 2600/2600X. De två tidigare kommer inte påverka prestandan något.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Okej, jättetack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Så.. har kollat runt lite på urvalet jag har i butiken jag kommer köpa grejerna ifrån (har bara ett bra ställe där jag kan få grejerna på plats, litar inte på ungerska posten för fem öre efter ett antal dåliga upplevelser ), snackat med pollaren som har bättre koll än mig och använt Samlooh’s förslag som en bas.

Detta är vad jag kommit fram till:

CPU Kylaren och Chassit fanns inte i listan men är länkade under, ser detta vettigt ut eller är det något som ser helt off ut?

CPU Kylare: COOLER MASTER HYPER 103
https://oaziscomputer.hu/termek/436/cooler-master-hyper-103-t...

Chassi: FSP CMT230
https://oaziscomputer.hu/termek/6924/fsp-cmt230-cmt230b