Permalänk
Medlem

Tips för gaminglaptop

Jag letar efter en gaminglaptop som jag kan jobba med.

Grafikkort 1070+ (kanske 1060 ifall resten av förutsättningarna väger upp)
RAM: Helst 32GB ram, kanske 16.
Processor: Gen 8 Processor, 8750H eller bättre.
Lagring: 512 SSD + HD eller 1GB SSD+ i värsta fall
Pris: Under 40k
Bra kylning!

Har tittat lite på Zephyr/Chimera-serien av Asus, men är rädd att dessa kanske blir överhettade. Det får absolut inte hända.

En halv dealbreaker är om det inte finns en knapp som man kan få upp kontextmenyn med (som vid högerklick). Ni vet, den lilla som sitter höger om space, men innan ctrl. Jag kanske skulle kunna tänka mig att mappa om en ctrl som sitter där med autohotkey, men det är suboptimalt :).

Har ni några egna eller kan tipsa om vissa märken / modeller som är bra?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Hej Kelhar

Jag är lite av en MSI fan. Jag hade körde med Asus för ett par år sedan men fick problem med kylningen. Jag bestämde mig för att byta till MSI för 2 år sen och jag har vart jätte nöjd ända sedan dess.

Baserat på de krav du ställer så skulle jag rekommendera att du spanar in 2 olika laptops från MSI.

Den första är min personliga favorit - GS65 - LÄNK

Den har 16GB RAM men du har möjlighet till att uppgradera till 32GB.
1070 Grafikkort
512 SSD dock inget mer än så och den har extremt bra kylning.
Men det jag uppskattar mest med denna laptopen är först och främst designen på laptopen. Den är så extremt snygg och den är så lätt att ta med sig och sedan till sist men inte minst batteritiden, då den har 8 timmar+ i vanlig använding. Jag använder den både för jobb och för gaming.

Om du gillar denna men vill ha den i annan färg så kan du kika på MSI P65 White - LÄNK

Den andra laptopen jag rekommenderar att du spanar in är GE63 - LÄNK

Den har också 16GB RAM men du kan uppgradera till 32GB. Notera dock att det ligger 2st 8GB RAM så i sådana fall får du själv köpa till 2st 16GB kort för att få det till 32GB.
Det är 1060 Grafikkort.
Lagringen är 256GB SSD + 1 TB HDD.

Jag har personligen inte denna laptopen men en kompis till mig har det och han berättade att den fungerar jätte bra för honom och kylningen är riktigt bra. Dock är batteritiden som de flesta gaming laptopsen med dessa komponenter, runt 2-3h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin Kojonkoski:

Den första är min personliga favorit - GS65 - LÄNK

Tack så mycket för ditt svar!

GS65 är mycket intressant. Hade du kunnat ta ett foto på tangentbordet till mig? Hur det ser ut med nordisk tangentuppsättning så hade jag varit tacksam! Kan inte hitta något på komplett :\.

Hittade en GS65 med 32GB också, najs! https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4761523

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

@kelthar:

Vad kul att du gillar GS65!

Här har du bilden på tangentbordet på min GS65

Bild på GS65 tangentbord

Säg till om det är något annat du undrar över : )

Permalänk
Medlem

Jag tar gärna emot tips, ifall någon annan har något.

Just nu lutar det starkt åt Asus ROG Zephyrus M GM501GS-EI023T
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4924126

Man får väl undervolta den för att den ska gå bättre.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag tar gärna emot tips, ifall någon annan har något.

Just nu lutar det starkt åt Asus ROG Zephyrus M GM501GS-EI023T
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4924126

Man får väl undervolta den för att den ska gå bättre.

Hej!
Jag är nyfiken på om du bestämt dig. Själv har jag lutat åt GS65 i flera veckor. Främst pga att den verkar vara den tystare varianten.
Har du sett att den kostar 20490:- på Inet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vandroy:

Hej!
Jag är nyfiken på om du bestämt dig. Själv har jag lutat åt GS65 i flera veckor. Främst pga att den verkar vara den tystare varianten.
Har du sett att den kostar 20490:- på Inet?

Jag fick mig Asus ROG Zephyrus M GM501GS-EI023T i torsdags och har installerat PUBG och testkört den för att kolla FPS och värme. Kylningen är bra, men den är inte särskilt tyst. Dock så får jag höga FPS, så den biten är jag nöjd med. Har inte hunnit göra så mycket med den, men jag är mycket nöjd. Har alla speciella extraknappar som jag använder när jag programmerar, rätt mängd minne och en bra processor.

Den ser tyvärr lite ut som en 15-årings värsta dröm, men jag tänker sätta något heltäckande klistermärke på locket. Känns lite oprofessionellt :).

Det var ett jäkla bra pris på GS65. Jag har övervägt den, men bestämde mig för ASUS efter några recensioner och att den har en hamburgarknapp (den med tre streck som tar upp högerklicksmenyn så man slipper använda musen, är en "keyboardcowboy"). Jag betalade själv med företagspengar, så 10k hit och dit var inte så viktigt.

Det enda jag tyckte var att adaptern var lite väl stor och tung och ska se om man kan få tag på en som är mindre, men jag tror det är samma för GS65.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Det enda jag tyckte var att adaptern var lite väl stor och tung och ska se om man kan få tag på en som är mindre, men jag tror det är samma för GS65.

Vad kul att du är nöjd med din nya laptop! Tänkte passa på att informera att adaptern för GS65 är väldigt slim och lätt i jämförelse med andra adapters.

Kikar ni på denna länken och scrollar ner lite så ser ni en bild på adaptern: LÄNK