Nätverksdelade foldrar

Permalänk
Medlem

Nätverksdelade foldrar

Jag har ett lustigt bekymmer.
En Win 10 dator har 3 utdelade mappar som har fungerat.
Kommer åt mapparna från en windows 7 dator, även testat att dela ut ytterligare en mapp. Inga bekymmer.
Från en annan windows 10 dator där det har fungerat men av någon anledning upphört
Kan jag se datorerna i utforskaren, jag kommer åt windows 7 datorn.
Jag kan pinga windows 10 datorn som har dom utdelade mapparna i command prompten
Jag kan även pinga den som \\datornamn\
men när jag försöker tex att komma åt en mapp \\datornamn\mapp\
så säger den att den inte hittar sökvägen med felet 0x80070035

Från datorn som inte går att komma åt funkar allt åt andra hållet.

Enligt lite källor på internet har jag kollat att dessa tjänster är igång.
1. DHCP Client

2. DNS Client

3. Network Connections

4. Network Location Awareness

5. Remote Procedure Call (RPC)

6. Server

7. TCP/IP Netbios helper

8. Workstation

9. Function Discovery Resource Publication,

10. UPnP Device Host services

även activerat netbios över tcp/ip.

Förslag någon?

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Har båda windows 10 samma uppdatering? Skulle kunna vara det som spökar. Och att klockan går fel är ju en klassiker, som jag tror de har åtgärdat.

Permalänk
Medlem

Kolla om ip funkar.
dvs \\IP.IP.IP.IP\share funkar

Permalänk
Medlem

Välkommen till Microsofts nätverksprotokoll. Jag känner igen det du beskriver. Kolla följande:

  • Att samtliga Win10 datorer står i Privat Nätverk och att fildelning är påslaget.

  • Samma Workgroup

  • Att du igenom Utforskaren kommer åt datorn via \\datornamn\. Fungerar inte det så kolla \\IP-adress\

  • Kolla så du inte tilldelar statiska IP-adresser i ditt nätverk och har konflikter

  • Ligger alla datorer via kabel eller WiFi? En mix kan ibland (vet ej varför) krångla till det. Test med kabel.

  • Bota om allt (datorer, switch, router, modem, mm)

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-files/homegroup-removed-how-to-get-network-sharing-work/01277332-2916-4a68-853a-116696b20743

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Rekordmedlem

Ms har ändrat stödet för SMB med nån uppdatering som kom för ett tag sedan och det är nog det som ställer till det, det ska väl gå att återställe manuellt om man letar redapå vilken uppdatering det var eller så lägger man in stöd manuellt igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Turn Windows Features On/Off -> SMB 1.0 / CIFS File Sharing Support -> Klicka i

Den blev inaktiverad i windows 1709

Worth a shot

Permalänk
Medlem
Skrivet av BulZer:

Turn Windows Features On/Off -> SMB 1.0 / CIFS File Sharing Support -> Klicka i

Den blev inaktiverad i windows 1709

Worth a shot

Var hittar man det?, jag har samma problem med fil och skrivardelning i Windows 10, två windows 10 burkar hittar inte varandras delningar men de kan båda ses och användas från en windows 7 burk.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BulZer:

Turn Windows Features On/Off -> SMB 1.0 / CIFS File Sharing Support -> Klicka i

Den blev inaktiverad i windows 1709

Worth a shot

Nice, väntade på en vettig enkel fix för detta.

Skrivet av foppson:

Var hittar man det?, jag har samma problem med fil och skrivardelning i Windows 10, två windows 10 burkar hittar inte varandras delningar men de kan båda ses och användas från en windows 7 burk.

Föreslår du söker i startmenyn efter "Windows Features", borde göra att du kommer rätt, alt försvenska den till typ "Windows funktioner". Har för mig det fanns en genväg från gamla kontrollpanelen, men då de begravt den, är det nog lättare att söka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Föreslår du söker i startmenyn efter "Windows Features", borde göra att du kommer rätt, alt försvenska den till typ "Windows funktioner". Har för mig det fanns en genväg från gamla kontrollpanelen, men då de begravt den, är det nog lättare att söka.

Aktivera eller inaktivera Windowsfunktioner heter den på svenska. Sök på det.

Alt. sök på Kontrollpanelen på startmenyn, sedan Program och funktioner, så finns det ute till vänster.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Ni var alla ganska nära. Redan provat allt ni skrivit. Hittade felet.
Brandväggshelvetet på datorn med utdelade mappar. Port 445 in/out var blockade (görs automatiskt i windows 10). Fråga mig inte varför dom utdelade mapparna fungerade från en Windows 7 dator ?!?.
La till undantag för \\datornamn\ i privata nätverk för port 445 in/out så fungerade det direkt.
Microsoft kanske vill att man kör allt i onedrive nuförtiden

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3