Youtube kan tvingas blockera videoklipp på grund av EU:s nya upphovsrättslagar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Så du tycker att det är OK när "snorungar" knycker ditt material och lägger upp det på nätet ?
Och utöver det så tycker jätteplatformarna att det är ditt problem att hitta materialet och själv anmäla det ?

Om denna teori är en vanlig förekomst så ska man inte ägna sig åt företagande öht. Står det och faller det på en sådan simpel gärning så har man inte mycket att bygga ett företag på.

Jag förstår stundtals resonemanget men det håller inte.

Jag tror och tycker att tillgängligheten för film, musik, serier m.m. är för dålig. Det behövs flera olika investeringar till olika plattformer för att kunna ta del av ett "fullt utbud". Det som finns på c-more finns ej på Netflix och vice versa. Du kanske behöver HBO för att titta på vissa kanaler också. Nej glöm det, viasat har för övrigt det du behöver.
En annan dag lyssnar du på Spotify och är sugen på en annan låt men du blir snabbt nekad. Denna finns bara på Tidal.

Hos oss har vi Spotify, C-more, Viasat, Netflix och Telias "lagom" paket.
Jag betalar 925:-/mnd x 12 = 11100:-/år.
Vi går inte på bio för 11.000:-/år.

Samtidigt vill jag inte heller påstå att jag är ensam med att ha så många olika plattformar, kanske är vanligare med färre inte vet jag.
Huvudsaken är ju att man betalar ju. Är själv 80 talist och är uppfödd i eran där allt på internet är gratis och jag håller med. Men med åldern så orkar man inte leta längre eller vänta på en invite till en sjyst torrentsida. Då är tillgängligheten det som räddar en.

Men den suger röv..... Därför kommer piratkopior aldrig dö ut.

Permalänk
Medlem

Till dem som yrkar på swexit så finns det på just youtube en riktigt intressant serie avsnitt med tre (ibland två) personer som pratar om brexit i pubmiljö, ta gärna del av dessa; 3 Blokes. https://www.youtube.com/watch?v=Sx4AF-3Rd44&t=68s

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

En polare streamade medan han lyssnade på många stora kända låtar, ingen i hela världen fick se på videon, helt streakat.

Han streamade musik som han inte hade rätt att streama.
Varför skulle detta vara tillåtet?

Skrivet av Svensktiger:

Varför skulle inte utube, till skillnad från alla andra platformar, inte kunna ställas till svars för material som laddas upp till dom? ...
Ingen förutom utube själva kan hålla koll på vad som laddas upp.

1. De har redan (enligt USAs lagstiftning) ett ansvar, som de uppfyller. Enligt den lagen är de tvungna att vidarebefordra klagomål från upphovsrättsägare till dem som laddat upp materialet, och i vissa fall ta bort det uppladdade materialet.
2. Det laddas upp så mycket att inte ens YT kan hålla koll på allt.
3. Vem som faktiskt äger rättigheterna är inte sällan oklart.

Skrivet av talonmas:

Fast det är ju det som är grejen. Om du gör EGET material så är det ok. Problemet är att extremt många bara postar andras videos under eget namn och gör förtjänst på detta.
Ingen som äger sitt material kommer censureras!

Skrivet av Nätälskare:

... ska vi inte få dela andras verk genom parodier, eller använda några sekunder av ett videoklipp/film eller musik? För det är precis sådant som kommer bli påverkat. ...

Skrivet av skanepiraten:

Asså håller med det du säger men jag tänker så långt som memes eller nån filmar något hemma (nåt häftigt scenario, hoppa från hustak eller skjuter flugor i köket) OCH sedan lägger in nån musik till detta som nån har rättighet till.
Då kommer filmen tas bort för att man inte har rätt till låten, ...

Det är just detta som YT (och FB) skjuter in sig på i sin kritik:

1. Fair use.
Finns inte en chans att man kan göra filter som (med god träffsäkerhet) kan skilja på laglig och olaglig användning av skyddat material.
Korta citat och viss användning i recensioner är till exempel helt lagliga. Memes ligger i en juridisk gråzon. Skanepiratens exempel med musik är direkt olaglig. (Vill man göra film med musik kan man a) skapa egen musik, b) använda musik som är "public domain", c) köpa musik avsedd för användning i film (finns ett brett utbud där spridningsrätt ingår i priset) eller d) kontakta rättighetsägaren till den musik man vill använda och fixa ett avtal(*).)

2. Vem äger rättigheterna?
Det är förvånansvärt ofta som flera aktörer anser sig äga rättigheterna för samma material.

3. Vad händer vid för hård filtrering?
Enligt EUs lag får lagligt material inte filtreras bort. I kombination med punkt 1. ovan hamnar publicisten (YT et al) i en svår sits när upphovsrättsägare kan stämma dem både om deras (illegalt spridda) material inte filtreras bort och om deras (legalt spridda) material fastnar i filtret.

4. Alla mindre tjänster.
Den typen av filter som diskuteras är inte billiga. De mindre aktörer som försöker konkurrera med Google och Facebook har inte råd att införa filtren till att börja med.

Skrivet av Klarspråkarn:

De flesta politiker engagerar sig av ideologiska skäl. ...
... Vem vill vara politiker, när minsta uttalande och beslut kritiseras genom hån och personangrepp? Kvar blir till slut bara de verkligt obehagliga, som på riktigt skiter I vad andra tycker.

Helt rätt!

(*) Upphovsrättsägaren har rätt att förbjuda användningen i en viss film eller liknande, oftast är det av ideologiska skäl. Om upphovsrättsägaren är positiv till användningen (vilket är det normala) blir det bara en fråga om royalties. Är musiken knuten till STIM ligger royalties på en fast nivå oavsett hur stor spridning filmen förväntas få (för ~30 år sedan, då jag var i branschen, kostade det ungefär 10 kr/sekund att använda STIM-reggad musik i film). Musiker knutna till NCB kunde tidigare sätta priset själva, vet inte hur det är nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Seriöst, varför inte engagera dig politiskt om du tycker så? Jag utgår från att du anser att du har vettiga åsikter, varför inte bidra med dessa i politiken istället för att bara beklaga dig över hur dumma alla politiker är? Om du är någorlunda vettig borde du väl kunna göra kometkarriär bland alla dessa mindre begåvade människor?

Hehe, det där är - för att dra den obligatoriska billiknelsen - som att föreslå den som vill uppnå nollvisionen för trafikolyckor att bli taxichaufför. Enda gången målet uppnåtts vore om han samtidigt fick vägarna för sig själv. Givet att vi inte kan införa ditatur, handlar det inte om enskilda individer, utan om att ändra attityder i stort.

Säger i övrigt inte att de är klenbegåvade, tvärtom, det ska nog till ett ganska rejält driv för att ta sig in i klubben och nå dit de är. Problemet är att de är allmänt egenintresserade, och mer fokuserade på sin framtida karriär än vad de gör i nuet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Sådana här artiklar framkallar vissa Sweclockers ur skogen som kommer skrikandes "Swexit!" med totalt noll insyn eller förståelse i frågan. Ropar "vänstervridet!" utan att veta vilka block som röstat vad.

Jag tillhör skaran som vill gå ur EU och tycker att Sverige skall styra över sig självt, problemet är att vi är inte där.
Det var ca 52% som röstade för att gå med i EU 1995, vore det så konstigt då om det finns en ganska stor andel människor som tycker annorlunda än dig?

Problemet i mina ögon är att alldeles för många människor inte har ett konsekvenstänk och har därmed sett till att sätta makten i händerna på ett toppstyre.
Vi närmar oss mer och mer att bli som Kina eller Nord-Korea, en diktatur som styr vad företag och du som individ, skall och får göra.
Detta i kombination med att ett statligt mediaföretag som är tvångsfinansierat av invånarna som som gör sitt bästa för att försöka försköna bilden av hur Sverige och världen ser ut, är enligt mig skrämmande.

Vi har alla en dyster framtid framför oss, oavsett om du är vänster, höger, buddhist, hundägare, förälder, ateist, homosexuell, Sweclockare...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej. EU startade som en HANDELSUNION under namnet stål och kolunionen. Det är långt mer komplicerat än ett handelsavtal. Sedan är det ganska talande att du tar upp UK vars inhemska marknad visat sig vara enormt beroende av EU och som nu riskerar att kollapsa.

På risken att kollapsa? Har du talat om detta för UK och resten av världen? De verkar då inte veta om det då deras ekonomi gått i princip lika bra efter omröstningen och valutan har inte heller varierat särskilt mycket mer än annars.

Oavsett ekonomin, som inte heller var min poäng, så får britterna tillbaka en hel del att säga till om för sitt eget land, vilket är ett 100% vettigt drag.

Permalänk
Medlem

Det bästa jag har sett/fått från YouTube:

Söker efter material/musik som är Finskt.
Blockerat material/musik på grund av ens nuvarande position/plats.
Bor i Finland.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

"It has begun".

EU fyller fortfarande en funktion. Om man skall hoppa ut EU varje gång de gör något du inte håller med om så blir det att hoppa ur ofta. Det är också inte gynnsamt att lämna EU i dagsläget. Det är betydligt bättre att försöka fixa det som är fel i EU så att alla länder gynnas.

Jo visst samma funktion finns fortfarande men nu består paketet inte längre av bara handel utan också allt möjligt skit som länderna bäst bestämmer själva. EU är en sådan stor best att man kan glömma att försöka fixa det som är fel, enda sättet att göra någon skillnad what so ever är ju att gå ur skiten. Som jag ser det gynnar det inte bara det enskilda landet utan också de länder som fortfarande är kvar i EU då exits är rejäla markeringar mot EU:s maktgirighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hehe, det där är - för att dra den obligatoriska billiknelsen - som att föreslå den som vill uppnå nollvisionen för trafikolyckor att bli taxichaufför. Enda gången målet uppnåtts vore om han samtidigt fick vägarna för sig själv. Givet att vi inte kan införa ditatur, handlar det inte om enskilda individer, utan om att ändra attityder i stort.

Säger i övrigt inte att de är klenbegåvade, tvärtom, det ska nog till ett ganska rejält driv för att ta sig in i klubben och nå dit de är. Problemet är att de är allmänt egenintresserade, och mer fokuserade på sin framtida karriär än vad de gör i nuet.

Personligen kan jag tycka att en mer vettig billiknelse skulle kunna vara att man för att uppnå nollvisionen ser till att själv köra lugnt och säker och vara uppmärksam. Dvs bidra med det man kan för att göra saker bättre.

Poängen är att många (med rätta) vill/förväntar sig att de styrande ska vara vettiga människor, samtidigt så är man själv inte villig att bidra med något på det planet plus att man sågar alla som faktiskt lägger ner tid på det. Om man nu tycker att det är ett stort problem, varför inte bidra med det man kan för att göra saker bättre istället för att bara beklaga sig över hur korkade/korrupta/oinsatta folk är?

Sedan kan man ju fundera på hur dagens klimat angående politiker påverkar oddsen att vettiga människor söker sig dit och sedan stannar kvar tillräckligt länge för att göra nytta? Oavsett vad de gör kommer att få rejäla skopor skit slängda på sig då det alltid kommer att vara någon som tycker att de tagit fel beslut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vilket ju kan vara en ekonomisk katastrof om just ditt klipp blir "viralt" och folk kollar på knyckta klipp istället.

Fast ekonomisk katastrof kan det ju inte bli eftersom ingen kan förutse vilka klipp som blir virala. Så istället handlar det bara om förlusten av en oväntad inkomst. Sedan är det ju så att detta med att "gå viralt" är kopplat till att videon/bilden/låten sprids på en mängd olika plattformar, så utan kopiering inget genomslag.

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

Föga förvånande att resultatet av EUs påhitt skulle resultera i detta. Jag vet och förstår att EU tänkte att mer material skulle produceras här i Europa men herreguuuuuuuuuud vad kortsiktigt tänkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast, det här är en bara en logisk slutsats en okunnig myndighet kan dra. Man skapar inte mer kulturell underhållning från Europa, genom att hindra icke-Europeisk underhållning på den Europeiska marknaden. Man skapar mer underhållning, genom att ge underhållningssektorn möjlighet att växa genom t.ex. mer stöd för utbildning inom den sektorn, eller genom att beskatta de så att det blir mer lukrativt att både stanna inom sektorn och inom EU.

Hur många programmeringskunniga, spelnyfikna, kreativa individer väljer bort t.ex. spelutveckling på grund av de väggarna de ser inom den delen av näringslivet i Sverige och EU idag pga t.ex. höga skatter, lägre utbildningsmöjligheter och inom ett redan riskfyllt yrke?

Jag tycker att det är viktigt, att vi slutar förlåta dålig politik som genomförts med god vilja, särskilt den här typen av identitetsdrivna sorten som försöker skapa falsk mångfald inom en marknad som är som bäst när kunderna får bestämma och belöna bra utbud!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Varför skulle inte utube, till skillnad från alla andra platformar, inte kunna ställas till svars för material som laddas upp till dom ?
Utube är bara sura för att det betyder extra kostnader för dom.
En snabb sökning på "full movie" visar snabbt på hur usla dom är på att fånga upp detta idag.

Och det kan inte vara upphovsrättshållarens ansvar att scrapa allt nytt material ifall någon knycker från dig.
Ingen förutom utube själva kan hålla koll på vad som laddas upp.

Och det är såklart inte bara musik eller filmer som är aktuella här, det är ju extremt vanligt att knycka material som andra utubers lägger upp.
Vilket ju kan vara en ekonomisk katastrof om just ditt klipp blir "viralt" och folk kollar på knyckta klipp istället.

Fast, problemet är ju att, i dagsläget har vi överlåtit den högsta juridiska makt till Hollywood drivna domstolar som skrivit copyright lagar.
Det är en hel rättsprocess, baserat på bra tankar, men som bara matar väldigt giriga munnar. Problemet är ju att hela den juridiska processen är korrupt och skulle behövas arbetas om från början. Självklart ska YouTube ta ansvar, men samtidigt måste också upphovsrättsjättarna behöva släppa på makten de suttit på väldigt länge nu. Det är inte rimligt att t.ex. en random person ska kunna copyright strike:a en video och få den nedtagen på upphovsrättsberättigad grund utan att faktiskt ha något juridiskt anspråk!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

På risken att kollapsa? Har du talat om detta för UK och resten av världen? De verkar då inte veta om det då deras ekonomi gått i princip lika bra efter omröstningen och valutan har inte heller varierat särskilt mycket mer än annars.

Oavsett ekonomin, som inte heller var min poäng, så får britterna tillbaka en hel del att säga till om för sitt eget land, vilket är ett 100% vettigt drag.

Är det därför Skottland fram tills nyligen övervägde att lämna UK? Sedan är det inte högst intressant att UK nu är mitt i förhandlingar att ingå säravtal med EU vilket kommer (antagligen) lägga nästan lika stora åttaganden på Storbritannien men att de inte får något att säga till om? Du vet... För att komma åt den inre marknaden? Att de skulle få "Mer att säga till om" borde man nog vara skeptisk till.

Skrivet av hypermode:

Jo visst samma funktion finns fortfarande men nu består paketet inte längre av bara handel utan också allt möjligt skit som länderna bäst bestämmer själva. EU är en sådan stor best att man kan glömma att försöka fixa det som är fel, enda sättet att göra någon skillnad what so ever är ju att gå ur skiten. Som jag ser det gynnar det inte bara det enskilda landet utan också de länder som fortfarande är kvar i EU då exits är rejäla markeringar mot EU:s maktgirighet.

Snacka om att vara naiv för att inte prata om att du inte verkar veta hur EU fungerar. Det är medlemsländerna som röstat igenom detta. Det är dessutom högst ironiskt att det är EUs medlemsländer som bestämmer i slutändan om ett förslag ska anammas.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hur många hits måste man ha på en utube video för att tjäna 50000:- ? 5 miljoner ?
Medans företag lätt betalar 5000:- för att få utbildningsmaterial till nånting viktigt.
Och hur gör entreprenören fel här ?

Och jag kan lova dig att det händer varje dag, många gånger varje dag t.o.m.

Det är ju inte jättarna som lider mest av detta, det är som vanligt småfolket som tar värsta smällen av piratkopiering.

Varför ska dom tjäna en viss summa? Har dom rätt till den summan? Jag säger att dom får anpassa sig. Men just exemplet tycker jag var märkligt, då ofta så säljer man inte bara en skiva med en utbildningsvideo på utan man skickar ut en utbildare på plats osv. Att detta skulle vara ett vanligt problem har jag väldigt vääldigt svårt att tro på.

"småfolket" gynnas i regel av delning, som sagt innan, mängder med material som aldrig hade blivit så populärt som det är om det inte vore för fri delning. Ta bara affärsidén med Winrar där du kan använda det gratis och bara betala om du vill, där kan vi snacka om några som utnyttjat att folk delar så mycket på nätet. Tillgänglighet och enkelhet säljer, folk piratkopierar därför att det är enklare. Sen så är det inte fel att man försöker ta ner videor som bryter mot upphovsrättslagen, problemet är när man tycker det är så viktigt att ta ner det att man kan skada dom som håller sig inom lagens ramar.

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer Väldigt bra sagt

Permalänk
Medlem

För dom som inte verkar förstå varför detta kan vara dåligt:

Uppladdning av upphovsrättsskyddat material på Youtube (som man ej har rättigheterna att ladda upp) är givetvis dåligt och Youtube försöker redan idag stoppa så mycket dom kan via deras ContentID verktyg.

Med denna lagen så skulle Youtube vara direkt skyldiga om något upphovsrättsskyddat laddas upp av någon som ej har rätten att ladda upp det.

På ytan låter det inte så dåligt men om Youtube inte kan ha lite spelrum när det kommer till att ta bort videos utan att riskera bli åtalade så måste dom blockera videos tills dom har sett att videon inte innehåller upphovsrättsskyddat material.

Och då vi vet redan idag att Youtubes ContentID inte är 100% perfekt att se om en video innehåller upphovsrättsskyddat material eller inte så måste dessa videos gå igenom ett manuellt godkännande. Detta betyder att oavsett om videon innehåller upphovsrättsskyddat material eller inte så måste den blockeras i EU tills det har bekräftats att den inte gör det.

Och då det laddas upp mer än 400 timmar videos på Youtube per minut så är det i praktiken omöjligt att gå igenom allt.
Detta kommer således resultera med att Youtube kommer behöva blockera allt material i hela EU tills det är godkänt att det inte innehåller upphovsrättsskyddat material.

Detta betyder att om du kollar på videos på Youtube idag så kommer du förmodligen behöva vänta en väldigt, väldigt lång tid på att videon blir godkänd (om den ens blir det) eller så blir du blockerad helt för att det fysiskt sett är omöjligt att godkänna alla videos för EU.
Youtube blir i princip oanvändbart för tittare från EU.

Och laddar man upp videos på Youtube och är ifrån EU så kan man bli blockerad om man inte kan bevisa att man äger allt i sin video.
Och uppladdare utanför EU lär förlora alla tittare ifrån EU.

Ett stort företag som Youtube kan kanske ta lite ekonomiska/juridiska smällar och tillåta användare från EU att se videos direkt.
Men denna lag påverkar inte bara Youtube utan alla siter där användare kan ladda upp eget material.

Sweclockers kommer också påverkas. All text som folk skriver i forumet och alla bilder som laddas upp i galleriet måste manuellt godkännas för att se till att dom inte innehåller upphovsrättsskyddat material om inte Sweclockers vill riskera att bli åtalade.

Alla siter och appar där material av användare delas publikt (Instagram, Facebook, Twitter, Reddit, Twitch etc.) kommer påverkas och i teorin inte fungera i EU.
Dom enda som kommer tjäna på detta är siter som bara har eget material som t.ex. Netflix.

Säg hej då till 90% av internet om du bor i EU.

https://www.savetheinternet.info
https://saveyourinternet.eu/
https://youtube.com/saveyourinternet/

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Nu antar jag att det en ren ekonomisk katastrof att vara med i EU men även om jag mot all förmodan skulle ha fel så kan det nog även vara gynnsamt för mig som svensk medborgare att de personerna jag röstar på bestämmer mina lagar i mitt land.

Debatten kan va värd att lyftas fram speciellt när flera blir EU kritiska och vi inom några år kan få konkret fakta på vad det innebär att lämna EU när Brexit är klart.

Du antar saker. Men du antar att det är ekonomiskt katastrof för Sverige att vara EU-medlem. Samtidigt håller sig svensk ekonomi väl och tycks ha utvecklats utan nämnvärda dippar utöver bostadskraschen på 90-talet. Ett problem med EU är att det är synnerligen lätt att räkna på kostnaderna medan fördelarna ofta är dolda i form av förenklad administration för företag och privatpersoner samt en större inre marknad. Som både erbjuder fördelar och konkurrenshinder när inhemsk prissättning utsätts för prispress från i Europeiska mått mätt låglöneländer. En blandad kompott, alltså.

Sedan påstår du att fler blir, eller blivit, EU-kritiska. Men det har jag ingen anledning att tro stämmer. Vad baserar du detta på?

Skrivet av ZothOmmog:

Det bästa jag har sett/fått från YouTube:

Söker efter material/musik som är Finskt.
Blockerat material/musik på grund av ens nuvarande position/plats.
Bor i Finland.

Kan det vara utgivaren eller upphovsrättsägaren som är skriven i ett annat land?

Skrivet av hypermode:

Jo visst samma funktion finns fortfarande men nu består paketet inte längre av bara handel utan också allt möjligt skit som länderna bäst bestämmer själva. EU är en sådan stor best att man kan glömma att försöka fixa det som är fel, enda sättet att göra någon skillnad what so ever är ju att gå ur skiten. Som jag ser det gynnar det inte bara det enskilda landet utan också de länder som fortfarande är kvar i EU då exits är rejäla markeringar mot EU:s maktgirighet.

Samtidigt finns det ett behov av gemensamma regler och protokoll. Nu kan förstås enskilda länder ingå avtal med varandra utan en formell union. Men när tillräckligt många länder kommer överens, eller är i behov av att komma överens, så bildar ur det någon form av union hur man än vrider och vänder på det. Tanken om Europa som ett på lapptäcke av helt fristående varandra stater är något jag upplever som något av en fiktion som grundar sig i en romantisering av historien. Samtidigt tror jag få vill tillbaka till efterkrigets motsättningar på kontinenten.

Permalänk
Medlem

För att vara lite ostig "This is how the Internet dies, with thunderous applause".

Om ni tycker detta är bra så vill jag påminna er om att ni postar på ett medium som möjliggjorts för sin öppenhet, inte för sin möjlighet till censur. Så enkelt är det.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Min första politiska kommentar på alla år.. Detta är exakt varför jag inte längre bor i Sverige utan bosatt mig utanför EU. Norge är befriande långsamt, til den grad at man förstår det är med vilja med att ens reagera på sånt här.. Om 10 år sätter man igång en utredning om det kan vara en grund och rättvisa i att ta sådana steg, sedan efter ytterligare 10 år kommer man fram til at det hämmande i den privata sfären och antagligen inte skadande för 20 år gammalt material att spelas upp och hänvisar til at man sätter igång en ny 20 årig process om et nytt material.. Gosh I love Norway Dom borde stå främst i kampen mot mediejättarna.. Oh wait, thats exactly what they do they just rect them

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Seriöst, varför inte engagera dig politiskt om du tycker så? Jag utgår från att du anser att du har vettiga åsikter, varför inte bidra med dessa i politiken istället för att bara beklaga dig över hur dumma alla politiker är? Om du är någorlunda vettig borde du väl kunna göra kometkarriär bland alla dessa mindre begåvade människor?

Se svaret ovan...

Vilket nonsensargument.
Bara för att man är missnöjd, behöver man inte gå in i politiken själva.
Sen är det ju inte så att politikerna är i snitt mindre begåvade, utan dom är väl medvetna om att som säljer ut landet och befolkningen. Men dom gör det för pengarnas skull eller för andras intressen som har samma motiv.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

De flesta politiker engagerar sig av ideologiska skäl. Sen är det svårt att påverka utan makt och dagens samhällsklimat och sociala medier belönar populister och opportunister. Då är det stor risk att de verkligt engagerade och kunniga slås ut, om de inte själva anammar det absurda kommunikationssätt som leder till upprördhet och delningar.

Sociala plattformar är skvallertidningar i kvadrat, där negativt och destruktivt skvaller sprids likt löpeldar, medan positivt skvaller och sansade diskussioner dör ut.

"Politiker beter sig illa!" sprids överallt.
"Oj , det var visst fel..." sprids bara mellan supportrarna.
Och politikerföraktet sprider sig.

Ni som utgår från att politiker är korkade, själviska svin är en del av anledningen till att vanliga, vettiga politiker inte längre vill vara politiker. Vem vill vara politiker, när minsta uttalande och beslut kritiseras genom hån och personangrepp? Kvar blir till slut bara de verkligt obehagliga, som på riktigt skiter I vad andra tycker.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu måste man ställa sig frågen om vem som fanns först. Hönset eller ägget.
Politiken blev sämre och allt mer arrogant och korruppt genom åren. Tröttheten och islkan på politiken är en reaktion på det som har pågått i länders olika riksdagar och parlamenter världen runt.

Sen vet jag inte riktigt om ord som "populister" är det rätta ordet att använda när folk talar klartext om vad som stör dom.
Att vissa blir väldigt arga, ligger väl mestadels i att politiken ignorerat deras behov sedan många år tillbaka.

Din uppfattning om folk som är missnöjd och har andra åsikter, är grunden av problemen vi har.
Nähh, dom är populister, jag skall inte lyssna på dom eller kolla om dom faktiskt har haft problem sen åratal. Jag kör vidare med ignoranspolitiken och dömer ut alla som inte vill följa mainstreamen.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Vilket nonsensargument.
Bara för att man är missnöjd, behöver man inte gå in i politiken själva.
Sen är det ju inte så att politikerna är i snitt mindre begåvade, utan dom är väl medvetna om att som säljer ut landet och befolkningen. Men dom gör det för pengarnas skull eller för andras intressen som har samma motiv.

Nonsensargument? Varför det? Såklart man inte måste gå in i politiken för att man är missnöjd, men om man är intresserad av att faktiskt ändra på saker så är det nog en klart mycket mer konstruktiv väg att gå än att klaga på diverse forum. Jag skulle tro att många av de som klagar här inte har gjort någon djupare konsekvensanalys än att de tror/tycker att det kommer att påverkar deras egna möjligheter att se vad de vill när de vill.

Men om man nu faktiskt tycker att politikerna är dumma/korrupta osv kanske det är lämpligt att engagera sig och inte bara sitta vid sidan om och klaga på att alla som inte gör som du vill är dumma? Det är så väldigt mycket lättare att klaga och kasta dynga på andra när man själv varken behöver fatta beslut eller stå för konsekvenserna av dessa. Hur man än gör kommer någon att drabbas och bli missnöjd...och då gärna klaga högljutt om hur dumma/korrupta/naiva de som fattat besluten är.

Man kan ju åtminstone fundera på hur det skulle vara att själv fatta den typen av beslut och sedan få skit hur man än gör och på vilket sätt man själv bidrar till den typen av klimat. Vilka människor är det som stannar kvar i denna typ av miljö? Är de verkligen dessa personer vi vill ha i ledande poster? Eller får vi som kollektiv helt enkelt de politiker vi förtjänar vilket inte nödvändigtvis är de vi vill ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Nu måste man ställa sig frågen om vem som fanns först. Hönset eller ägget.
Politiken blev sämre och allt mer arrogant och korruppt genom åren. Tröttheten och islkan på politiken är en reaktion på det som har pågått i länders olika riksdagar och parlamenter världen runt.

Sen vet jag inte riktigt om ord som "populister" är det rätta ordet att använda när folk talar klartext om vad som stör dom.
Att vissa blir väldigt arga, ligger väl mestadels i att politiken ignorerat deras behov sedan många år tillbaka.

Din uppfattning om folk som är missnöjd och har andra åsikter, är grunden av problemen vi har.
Nähh, dom är populister, jag skall inte lyssna på dom eller kolla om dom faktiskt har haft problem sen åratal. Jag kör vidare med ignoranspolitiken och dömer ut alla som inte vill följa mainstreamen.

Jag sa inget om att du är en populist. Däremot att det är fel av dig och övriga som gör det att kritisera alla politiker över ett bräde för att vissa beter sig illa. Den som upptäcks göra fel ska ha kritik på en rimlig nivå. Övriga ska ges en rättvis chans. Annars kommer populister dominera för de skiter i vad andra tycker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Sen är det ju inte så att politikerna är i snitt mindre begåvade, utan dom är väl medvetna om att som säljer ut landet och befolkningen. Men dom gör det för pengarnas skull eller för andras intressen som har samma motiv.

De flesta politiker som vill privatisera (eller göra andra reformer som kan ses som att sälja ut landet) gör det av ideologiska skäl, inte för pengarnas skull. De tror att det är bra för landet på sikt. Jag håller personligen inte med om den politiken, men kan förstå deras argument.

Skickades från m.sweclockers.com