Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

The Elder Scrolls VI och Starfield använder åldrande spelmotorn Creation Engine

The Elder Scrolls VI och Starfield använder åldrande spelmotorn Creation Engine

Med anor från år 1997 är spelmotorn Creation Engine uråldrig ställt mot andra. I en intervju berättar Bethesdas Todd Howard att den lever vidare i framtida Starfield och The Elder Scrolls VI.

Läs hela artikeln här

Det var tråkigt att höra.

Så Skyrim 1.5? Damn you Howard!

Uuuuuurk. Så om en sådär 2-4 år när TES kommer så kommer det fortfarande ha samma sketna buggar, strul och vara lika fult... för h-vete Bethesda, byt motor!! Man kan inte köra på samma gamla skit för evigt.

Går det att uppgradera Creation Engine så att det blir "next-gen" eller är denna grafikmotor helt körd och helt måste bytas ut eller byggas om ifrån grunden?

Dom borde ju ha använt sig av Unreal Engine 4 eller något nytt ifrån deras egna studio, det största problemet jag har med Betsheda spel på senare år har varit att det känns väldigt klunkigt och främst melee combat känns väldigt dåligt, skjutvapen känns väl ok. Men även där med en annan motor så hade dom nog fått till det betydligt bättre.

Senast redigerat 2018-11-13 14:31

en stor del av varför jag inte ens orkar spela skyrim, ser skit ut, rör sig som ett kylskåp, tråkig combat osv osv

nu har man upplevt rdr2 världen... kraven på open world är höga nu...

Senast redigerat 2018-11-13 16:24

Detta var ju jättetråkigt och faktiskt lite överraskande iom deras tidigare uttalanden för ett par år sedan att tekniken för vad de ville göra med TES6 inte fanns ännu.

Tvivlar att det går att förbättra motorn så mycket mer när den är såpass gammal.

Kommer garanterat spela det men känner mig ändå besviken.

Senast redigerat 2018-11-13 14:31

Jag har alltid tyckt att det var kul att Skyrim går på samma motor som Civ IV.

(OK, jag använder ordet "motor" i en ganska vid bemärkelse, men ändå).

Bethesda och kvallietet kan inte användas i samma mening längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Är detta på riktigt!?
Alltså detta är rakt av deprimerande.
Jag hoppade 76 pga skitmotorn och såg fram emot VI då min hjärna såg det som ren logik att det nu verkligen var dags att gå över till något modernt.
Men nehepp.

Finns ingen mer stel motor ute längre. Denna är verkligen den sista från en förgången era.

Skrivet av xarl:

en stor del av varför jag inte ens orkar spela skyrim, ser skit ut, rör sig som ett kylskåp, tråkig combat osv osv

Det märks att du inte spelat Skyrim när du säger sådär. Skyrim med lite mods slår det mesta om man tittar på grafiken.

Grabbar, kom ihåg att företag endast bryr som om svarta siffror i slutet av dagen! Se se nu fan till att inte lägga en krona på Bethesdas produkter för än de ersätter skammen som Creation Engine!

Tråkigt även om du uppgraderat så lär fps vara låst till fysik igen.
dags byta,licensera frostbite tex.,..

Så det går inte att bygga/köpa ny motor med fördelarna han nämner? Känns som att Bethesda bara vill spara pengar. Lite telltale över att köra föråldrat in i "kaklet" och det gick ju sådär.

Kan något vettigt företag köpa upp detta företag och sedan begrava motorn och kanske, bara kanske använda en motor som faktiskt fungerar?

Skrivet av Storage Jar:

Det märks att du inte spelat Skyrim när du säger sådär. Skyrim med lite mods slår det mesta om man tittar på grafiken.

Visst går Skyrim att få riktigt snyggt med hjälp av moddar, men kontrollerna och stridsystemet är fortfarande otroligt stela och mossiga.

Jag gissar att det är billigare för dem att behålla befintlig kompetens som kan den gamla motorn och att de får lägga till lagom många moderna funktioner för att den inte ska få spelen att se allt för föråldrade ut, än att byta till en väletablerad motor och investera i att alla utvecklare får lära sig den.
De utvecklar förmodligen spelen väldigt mycket snabbare i Creation Engine än i någon ny motor de inte har lika lång erfarenhet av dessutom. Så det ligger nog väldigt mycket pengar i att silvertejpa den gamla motorn. Och 99% av spelarna vet väl inte ens vad en motor är eller vilken som används eller hur den påverkar dem, så det är ju ett helt rimligt beslut rent ekonomiskt.

Det behöver ju inte nödvändigtvis vara något dåligt att göra på det sättet. Problemet är väl bara att just Bethesda har visat att de inte är några som klarar av det Tripwire Interactive utvecklade Killing Floor 2 på en äldre Unreal-motor och la energi på att själva ordna modern ljussättning med mera, så att den i slutändan motsvarande UE4. Det funkade fint där, spelet både ser och beter sig bra.

Skrivet av Storage Jar:

Det märks att du inte spelat Skyrim när du säger sådär. Skyrim med lite mods slår det mesta om man tittar på grafiken.

Du sa ordet själv; Mods.

Det är bedrövligt att det ska krävas inofficiella patcher som rör sig om tusentals rader kod eller att man ska behöva använda ett 50tal+ mods för att få spelet att se ut att tillhöra generationen spelet släpptes under.

Jag har spelat Skyrim en massa, säkerligen ett par hundra timmar om man räknar crackat+det jag har via Steam. Detta gäller både vanliga och SE-versionen. Men att försöka spela Skyrim eller Fallout 4 idag utan mods för textures, förbättrad prestanda (t.ex. LOD), väder, FX-injection, SKSE mm. är inget annat än tragiskt faktiskt.

Jämnför t.ex. Fallout 4 som kom rätt nära Witcher 3, SW:Battlefront, Destiny: Taken King, AC: Syndicate, Just Cause 3 eller Rise of the Tomb Raider - Fallout 4 ser ju ut som något Early Access spel från en indie-studio i förhållande, inte som ett spel från en utav dem största AAA-studiosarna på marknaden...

Har gillat Bethesda, inte på fanboy-nivå men inte tyckt illa om deras spel heller.
Dock lär det sägas att efter Skyrim SE & Fallout 4, för att inte tala om skiten med FO76 nu (dom har lyckats fått det att se och flyta värre än FO4!) så har jag inga som helst förhoppningar för detta företag. Om dom inte mirakulöst lyckas skriva om motorn så det känns som något helt nytt, då blir det inget av deras 3 nya spel för min del alls - Trött på avsaknad av 21:9 support, buggar som aldrig fixas, stela AI och otroligt dåliga skalning över hårdvara.

Asså för helvete, Bethesda. Jag tappade precis allt intresse för båda spelen. Nej, motorn är inte allt i ett spel, men som F76 har bevisat så är en kass motor ett enormt hinder i vad man kan åstadkomma och hur saker och ting känns och fungerar tillsammans.

De kan bolta på hur mycket nya features som helst i Creation Engine, det kommer inte spela någon roll när motorns ursprung och grundfunktionalitet är designad för en helt annan tidsera av spel än vad vi är vana vid idag.

Och ett spel som säljs för $60 ska inte förlita sig på en moddingcommunity för att leverera en acceptabel spelupplevelse. Alla som säger "men moddarna kommer vara asnajs" är ju bara enablers av en ännu sämre spelmarknad och ett beteende från studios och publishers som jag finner extremt osmakligt.

Senast redigerat 2018-11-13 15:05

Jag kommer att köpa spelet oavsett. Att det bara rullar i 60 fps utan att motorn ballar ur bryr jag mig inte om ett dugg om

Lär dock vänta tills priset gått ner om nu $60 är vad det kostar som ovanstående säger

Hahaha men gud vad patetiskt. Tror knappt det är sant. Skrattar som Ernst nu.

Men vi får väl RT och DX12 nu va?

Problemet är väl inte bara åldern på orginalmotorn, för detta är väl fallet med rätt många spelmotorer, många har väl en riktigt gammal grund som sedan är såpass vidareutvecklad till något som nästan bör ses som en ny motor. Liksom Black Ops 4 motorn kan väl fortfarande spåras till Idtech3, och för en konsollanpassadshoter så tycker jag den motorn presterar helt ok där. Problemet är att Bethesda bevisar om och om igen att de inte kan leverera tekniskt bra spel med Creation Engine, verkar inte spela någon roll hur många iterationer den genomgår, titlarna lider av föråldrad grafik, tekniska begränsningar och buggar titel efter titel.

Tycker det är skönt ändå att detta äntligen verkar komma ifatt Bethesda, tycker till och med skyrim var under all kritik, trots det så var det hyllat och hypat till skyarna, tog flera år och mängder av moddar innan den titeln nådde upp till en hög standard. De har liksom fått fripass på mängder av problem i de flesta titlar, men verkar ändå som att opinionen vänder nu med fallout 76.

Har varit sugen på att spela om både Skyrim och Fallout New Vegas ett tag nu, men jag har aldrig kommit igång eftersom att det krävs timmar av moddande för att upplevelsen ska bli bra.

Mods är bra, men när det blir ett krav är det ju något fel.

Skrivet av Yatagarasu:

Du sa ordet själv; Mods.

Det är bedrövligt att det ska krävas inofficiella patcher som rör sig om tusentals rader kod eller att man ska behöva använda ett 50tal+ mods för att få spelet att se ut att tillhöra generationen spelet släpptes under.

Jag har spelat Skyrim en massa, säkerligen ett par hundra timmar om man räknar crackat+det jag har via Steam. Detta gäller både vanliga och SE-versionen. Men att försöka spela Skyrim eller Fallout 4 idag utan mods för textures, förbättrad prestanda (t.ex. LOD), väder, FX-injection, SKSE mm. är inget annat än tragiskt faktiskt.

Jämnför t.ex. Fallout 4 som kom rätt nära Witcher 3, SW:Battlefront, Destiny: Taken King, AC: Syndicate, Just Cause 3 eller Rise of the Tomb Raider - Fallout 4 ser ju ut som något Early Access spel från en indie-studio i förhållande, inte som ett spel från en utav dem största AAA-studiosarna på marknaden...

Har gillat Bethesda, inte på fanboy-nivå men inte tyckt illa om deras spel heller.
Dock lär det sägas att efter Skyrim SE & Fallout 4, för att inte tala om skiten med FO76 nu (dom har lyckats fått det att se och flyta värre än FO4!) så har jag inga som helst förhoppningar för detta företag. Om dom inte mirakulöst lyckas skriva om motorn så det känns som något helt nytt, då blir det inget av deras 3 nya spel för min del alls - Trött på avsaknad av 21:9 support, buggar som aldrig fixas, stela AI och otroligt dåliga skalning över hårdvara.

Tycker bara det är roligt med mods. Det är väl också stor del till att spelen är så populära. Fallout 76 är inte äns släppt och du klagar på det baserat på en beta. Ja, inte kan man beskylla dig för att vara i närheten av fanboy.
Jag gillar både Skyrim och fo4 skarpt fortfarande, trots alla skavanker så hade jag hade nöjt mig med lite nya miljöer och story.
Fortfarande bättre spel än alla du räknade upp.

Men för faaaaaan, Bethesda...

Skrivet av Trebsor:

Detta var ju jättetråkigt och faktiskt lite överraskande iom deras tidigare uttalanden för ett par år sedan att tekniken för vad de ville göra med TES6 inte fanns ännu.

Tvivlar att det går att förbättra motorn så mycket mer när den är såpass gammal.

Kommer garanterat spela det men känner mig ändå besviken.

Ja, jag var helt övertygad om att de skulle byta motor, och att det var därför som TES VI skulle komma långt senare.

Så vad är det då för teknik de pratar om? Ytterligare någon dynga som de silvertejpat fast på den gamla skitmotorn?

Jag har spelat Skyrim (både gamla och SE) och Fallout 4 i totalt över 2000 timmar, och älskar spelen, men jag är heligt less på alla förbannade buggar som i vissa fall inte ens går att lösa med konsollen (alla jävla buggar kring inbördeskriget i Skyrim är ett "fint" exempel).

Senast redigerat 2018-11-13 15:17

Är väl att den är så mod vänlig som är grejen. GTA V har tagit ett annat approach vilket jag tycker är såmre. Att Skyrim känns utdaterat idag är nog för att spelet fyllde sju år i förrgår. Ge Bethesda en ärlig chans, det är inte samma motor från 1997 utan den har utvecklats och så kommer att ske även till släppet av Elder Scrolls VI.

Utvecklarna pallar väl inte lära sig en ny motor.
Så det är väl en kostnadsfråga.
Pengarna måste rulla in.

Skrivet av Yatagarasu:

Du sa ordet själv; Mods.

Det är bedrövligt att det ska krävas inofficiella patcher som rör sig om tusentals rader kod eller att man ska behöva använda ett 50tal+ mods för att få spelet att se ut att tillhöra generationen spelet släpptes under.

Fast... kan moddare få det spelet att se "next-gen" ut så kan ju Bedestha det också. Så poängen kvarstår att det går att få saker att se rätt bra ut med den motorn.

Känns som att folk måste inse att Bethesda Studios är dåliga spelutvecklare. Det enda de har är en bra formula och två bra IPs.

Detta förstörde min dag =( Varför gör dom såhär?

Så det är 60 fps som gäller då...