koppla upp sig till två olika nätverk sammtidigt hjälp?

Permalänk
Medlem

koppla upp sig till två olika nätverk sammtidigt hjälp?

hej det är så att med nya datorn som byggts så är det mycket som ska installeras för att allt ska vara sig i ordning igen.
Grejen är det att jag samtidigt som jag installerar Tycker om att se på livestreams men om jag ska ha igång en livestream medans jag laddar ner ett spel på steam eller origin så finns det ingen kraft kvar åt streamen och den börjar hacka och buffra så jag tänkte det att jag har ju en wifi på mitt moderkort och jag kom ihåg att på msi's livestream där dem gjorde teaser för sina nya z390 kort så pratade dem om just detta, att använda kabel nätverket åt en grej medans man gör annat på sin wifi uppkoppling, men jag förstår inte riktigt hur det ska gå till, har svårt att hitta info på nätet också, måste söka fel om de e fallet att ni hittar info direkt.
jag förstår att det måste såklart vara uppkopplad på två olika nätverk för all hastighet är tagen redan ifrån nätverk 1.

innan detta är löst så har säkert spelet laddat ner redan men till nästa gång skulle jag gärna vilja ha fått det att fungera. någon som har prövat och vet redan hur detta ska gå till ? moderkortet jag har är MSI MPG Z390 Gaming Edge AC

om detta är fel tråd del för denna tråd så får mods flytta

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Det blir väldigt krångligt, Windows routar trafiken åt programmen och därmed behöver du isf något tredjepartsprogram som ska sköta det. Jag tror det blir svårt att få till datorkraft till detta och få det felfritt speciellt om du kör en av sakerna över wifi. Förslagsvis sänk kvalitet på stream och/eller ge tusan i att tanka hem saker samtidigt som du streamar och spelar.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Ziggy_: hur snabb uppkoppling har du? Du kan ju ställa in hur snabbt steam får ladda ner så att inte all bandbredd går åt. Jag har gjort så här hemma.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Först och främst
- Hacka: som tappade bildrutor eller buffrande (videon laddar)?
- Router? Bredbandsuppkoppling? Burk med tråd???

Quality of Service kan lösa problem som sker av överbelastad lina men det är på bekostnad av total hastighet i de flesta fallen

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Rekordmedlem

Det lär ta längre tid att konfigurera vilka program som ska använda vilken anslutning än att låta den ladda ned allt normalt...
Prioritera trafiken så att video prioriteras före nedladdningar så borde du uppleva att anslutningen räcker.
Om inte det duger så kan du kolla på "Proxy server" och konfigurera upp en per verklig internetanslutning som du har tillgång till och sedan tala om för respektive program vilken proxy det ska använda, webbläsare brukar vara rimligt lätta att peka mot en proxy men övriga program kan helt sakna inställningar för det och då krävs en del bök/konfigurering innan de använder den uppkoppling du vill styra det mot.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som någon ovan skrev så är det nog enklare att strypa hastigheten till nedladdning i Steam. Origin har garanterat också någon liknande funktion!

Edit: För även om du skulle få det att fungera med att köra viss trafik över wifi och viss trådat så kommer du inte få snabbare uppkoppling för det så du kommer ändå vara limiterad till din uppkopplingshastighet. Så därför blir det nog enklare för dig att göra som ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

@Ziggy_: hur snabb uppkoppling har du? Du kan ju ställa in hur snabbt steam får ladda ner så att inte all bandbredd går åt. Jag har gjort så här hemma.

Skrivet av FakeNinja:

Först och främst
- Hacka: som tappade bildrutor eller buffrande (videon laddar)?
- Router? Bredbandsuppkoppling? Burk med tråd???

Quality of Service kan lösa problem som sker av överbelastad lina men det är på bekostnad av total hastighet i de flesta fallen

jo precis , video streamen tappar bilder och fryser ibland för att buffra när jag ladda ner samtidigt som jag tittar på streamen.
jag kör 100/100 bredband.

Skrivet av Forsgren:

Som någon ovan skrev så är det nog enklare att strypa hastigheten till nedladdning i Steam. Origin har garanterat också någon liknande funktion!

okej vet du av någon tredje part program som kan göra detta ? skulle vara smidigt med program som kunde fixa detta efter vad man för tillfället prioriterar.

Edit: För även om du skulle få det att fungera med att köra viss trafik över wifi och viss trådat så kommer du inte få snabbare uppkoppling för det så du kommer ändå vara limiterad till din uppkopplingshastighet. Så därför blir det nog enklare för dig att göra som ovan.

jo precis men om jag har en 100/100 nätverk1 åt nerladdningen och en wifi nätverk2 med lite mindre hastighet för livestreamen.

tack för svar allihop. ska kolla om det går strypa nerladdningen på nått vis så jag har över till streamen istället och fundera lite till på hur jag kan få det och fungera med två nätverk på en burk ^^,

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Första frågan är vad du har för uppkopplingshastighet, maxar du den så behöver du ett andra nätverk för att utnyttja funktionen.

https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...
Intel ans teaming?

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3194146/advantage-du...
Swn kan du läsa här också.
https://www.anandtech.com/show/8678/80211ac-with-killer-msis-...

__

Såg att du svarat när jag skrev. Maxar du dina 100mb/s ner så kan du inte få högre hastighet från routern oavsett vad du gör (förutom beställer högre hastighet eller två olika uppkopplingar ner.)

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Detta var vad jag kunde hitta som gör som du vill: https://r1ch.net/projects/forcebindip

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Ziggy_: Eftersom du har 100/100 från din internetleverantör så är det max du kan få ut. Om du delar upp det på två olika nätverk så kommer det ändå bli max 100/100.

Det är det några försöker berätta. Och därav kommer det inte göra någon skillnad alls att använda två olika nätverk. Om du däremot har två olika internetuppkopplingar (från internetleverantör) så fungerar det däremot annorlunda. Men det låter ju ej som att du har två olika leverantörer och därav gäller påståendet som jag först skrev i detta svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du 2 internetanslutningar eller inte ? Antalet nätverkskort som används mot samma uppkoppling är ointressant så länge nätverkskorten är snabbare än uppkopplingen, att ansluta med både wifi och ethernet mot samma 100Mbit internetanslutning kommer alltså inte att förbättra något eftersom ethernetanslutningen ensam är 10 ggr snabbare än så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Forsgren: vad jag menade med olika nätverk så menade jag att nätverk 1 är 100/100 ifrån min egna och WiFi som är tillgängligt är en stads WiFi som man kan koppla upp sig till som gäst användare, osäker hur snabbt det är. detvar därför jag undrade över 2 olika nätverk, för stads wifin är tillgänglig 24/7 som gästanvändare , är osäker vilken hastighet eller leverantör som stadswifin använder sig av dock så har jag själv 100/100 riksnet.

edit. eftersom så många missuppfattade vad jag menade så undrar jag om jag använt rätt term "nätverk" är väl min egna 100/100 tjänst?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

@L.Forsgren: vad jag menade med olika nätverk så menade jag att nätverk 1 är 100/100 ifrån min egna och WiFi som är tillgängligt är en stads WiFi som man kan koppla upp sig till som gäst användare, osäker hur snabbt det är. detvar därför jag undrade över 2 olika nätverk, för stads wifin är tillgänglig 24/7 som gästanvändare , är osäker vilken hastighet eller leverantör som stadswifin använder sig av dock så har jag själv 100/100 riksnet.

Då snackar vi om något helt annat! Det känns inte som att det framkom i tråden att det låg till på det viset. Då kan du i teorin få det att fungera bättre än vad det gör för tillfället! Men som du säger är ju hastigheten på gästnätverket en okänd faktor som ändå kan ställa till det.

Tyvärr så är jag fel person att hjälpa dig vidare med implementationen av att använda två nätverk men jag hoppas någon annan kan hjälpa dig om du faktiskt vill ge det ett försök!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ziggy_:

@L.Forsgren: vad jag menade med olika nätverk så menade jag att nätverk 1 är 100/100 ifrån min egna och WiFi som är tillgängligt är en stads WiFi som man kan koppla upp sig till som gäst användare, osäker hur snabbt det är. detvar därför jag undrade över 2 olika nätverk, för stads wifin är tillgänglig 24/7 som gästanvändare , är osäker vilken hastighet eller leverantör som stadswifin använder sig av dock så har jag själv 100/100 riksnet.

edit. eftersom så många missuppfattade vad jag menade så undrar jag om jag använt rätt term "nätverk" är väl min egna 100/100 tjänst?

Kolla om de program du vill använda har egna inställningar för att använda proxyser och om de har det så använd den metoden för det är nog den enda metoden som inte tar längre att konfigurera än den tid du ev vinner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.