AMD avslöjar Epyc "Rome" med 64 kärnor Zen 2 och PCI Express 4.0

Permalänk
Melding Plague

AMD avslöjar Epyc "Rome" med 64 kärnor Zen 2 och PCI Express 4.0

Till slut tar AMD bladet från munnen om nästa generations serverprocessor i serien Epyc. Kodnamn Rome kommer med stöd för PCI Express 4.0 och upp till 64 kärnor med 128 trådar – per sockel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Värt att känna till är att benchmarken är med en pre-produktions sample av Epyc. Som inte nödvändigtvis kommer köras på samma klockfrekvens som den "riktiga" som sen kommer ut. Det som kommer ut till sist kan vara ännu snabbare.

AMD gjorde en fin liten subtil pik till Intel när de påpekade att deras test var av ett luftkylt system utan överklockning.

Permalänk
Medlem

But can it run....

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av mame:

But can it run....

Minecraft? Jag tvivlar.

Skrivet av Nyhet:

Till slut tar AMD bladet från munnen om nästa generations serverprocessor i serien Epyc. Kodnamn Rome kommer med stöd för PCI Express 4.0 och upp till 64 kärnor med 128 trådar – per sockel.

Läs hela artikeln här

AMD är alltså först ut med PCI-E 4.0?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag gillar konkurrens:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Trevliga grejer.
Själv undrar jag mest vad detta innebär för nästa generation Ryzen för oss hemma-PC-användare.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Det är ju riktigt kul att se hur mycket som kan hända i processorvärlden, även om det inte är något för hemanvändning direkt.

Permalänk
Avstängd

PCI-E 4.0, skulle inte den kunna leverera en massa extra spänning? Typ man behöver inte ha extrakablar till grafikkort upp till 150W.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Minecraft? Jag tvivlar.

AMD är alltså först ut med PCI-E 4.0?

Inte riktigt, Talos™ II var före med PCI-E 4.0.
https://www.raptorcs.com/TALOSII/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Snacka om känga 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

PCI-E 4.0, skulle inte den kunna leverera en massa extra spänning? Typ man behöver inte ha extrakablar till grafikkort upp till 150W.

https://techreport.com/news/30574/pcie-4-0-wont-actually-deli...

Fortfarande 75W som gäller

Permalänk
Medlem

" I Cray Benchmark tog ett tidigt exemplar av Rome hem segern och slutförde uppgiften på 28,1 sekunder, jämfört med 30,2 sekunder för Intels dubbla uppsättning av värstingprocessorer"

Tycker sånt alltid är kul. "Nu släpper vi produkt X och den är nästan ett år nyare än deras produkt Y, och våran är bättre", för att sedan några månader sedan släpper det andra bolaget "Nu släpper vi produkt Y2, som är 6 månader nyare än produkt X och presterar ännu bätter". Vore väl ganska skit om den presterade sämre?
Nu kunde väl inte de jämnföra (antar jag) med intels nya 48core cpu, men om de kunde det OCH deras presterade bättre; DÅ och först då hade det varit något intressant. Men någon mer än jag som gissar på att intels 48core kommer prestera bättre? Dvs att intels värsting kommer vara bättre än AMDs ditto? (Inb4: Och nej, jag tar ej hänsyn till priset; enbart ren prestanda. Företag skiter i om en processor kostar 40 eller 80 tusen när konsulten kostar flera tusen i timmen; det är småpotatis i jämnförelse).

Permalänk
Medlem

Woohooo, I like it

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

" I Cray Benchmark tog ett tidigt exemplar av Rome hem segern och slutförde uppgiften på 28,1 sekunder, jämfört med 30,2 sekunder för Intels dubbla uppsättning av värstingprocessorer"

Tycker sånt alltid är kul. "Nu släpper vi produkt X och den är nästan ett år nyare än deras produkt Y, och våran är bättre", för att sedan några månader sedan släpper det andra bolaget "Nu släpper vi produkt Y2, som är 6 månader nyare än produkt X och presterar ännu bätter". Vore väl ganska skit om den presterade sämre?
Nu kunde väl inte de jämnföra (antar jag) med intels nya 48core cpu, men om de kunde det OCH deras presterade bättre; DÅ och först då hade det varit något intressant. Men någon mer än jag som gissar på att intels 48core kommer prestera bättre? Dvs att intels värsting kommer vara bättre än AMDs ditto? (Inb4: Och nej, jag tar ej hänsyn till priset; enbart ren prestanda. Företag skiter i om en processor kostar 40 eller 80 tusen när konsulten kostar flera tusen i timmen; det är småpotatis i jämnförelse).

Intel har problem med att leverera CPU:er och för företag kan något sådant vara skillnaden mellan ett slutfört projekt och ett misslyckat projekt. Sedan är Intel minst ett år bort med något som kan möta Zen 2.

Dessutom är det väl inte så konstigt att AMD mäter sig mot det bästa Intel kan leverera FÖR STUNDEN? Eller du kanske menar att AMD ska kunna spå framtiden?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

" I Cray Benchmark tog ett tidigt exemplar av Rome hem segern och slutförde uppgiften på 28,1 sekunder, jämfört med 30,2 sekunder för Intels dubbla uppsättning av värstingprocessorer"

Tycker sånt alltid är kul. "Nu släpper vi produkt X och den är nästan ett år nyare än deras produkt Y, och våran är bättre", för att sedan några månader sedan släpper det andra bolaget "Nu släpper vi produkt Y2, som är 6 månader nyare än produkt X och presterar ännu bätter". Vore väl ganska skit om den presterade sämre?
Nu kunde väl inte de jämnföra (antar jag) med intels nya 48core cpu, men om de kunde det OCH deras presterade bättre; DÅ och först då hade det varit något intressant. Men någon mer än jag som gissar på att intels 48core kommer prestera bättre? Dvs att intels värsting kommer vara bättre än AMDs ditto? (Inb4: Och nej, jag tar ej hänsyn till priset; enbart ren prestanda. Företag skiter i om en processor kostar 40 eller 80 tusen när konsulten kostar flera tusen i timmen; det är småpotatis i jämnförelse).

Du besvarar ju frågan själv. De jämförde med det bästa intel erbjuder för närvarande, kan väl inte begära mer? Inte som att Intel skulle skicka några pre production samples till AMD direkt för att benchmarka.

Permalänk
Medlem

Undra om PCI-E 4.0 kommer till konsumentprodukterna med Zen 2 också. Om de kommer så är det en given uppgradering nästa år för mig i alla fall.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Intel har problem med att leverera CPU:er och för företag kan något sådant vara skillnaden mellan ett slutfört projekt och ett misslyckat projekt. Sedan är Intel minst ett år bort med något som kan möta Zen 2.

Dessutom är det väl inte så konstigt att AMD mäter sig mot det bästa Intel kan leverera FÖR STUNDEN? Eller du kanske menar att AMD ska kunna spå framtiden?

intel är 3 år bort minst, men det är nog 4-5 år innan dem kommer tillbaka på serversidan. Att intel kommer slå tillbaka "the empire strikes back" med jim keller som lead designer så kommer det bli något extra då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

" I Cray Benchmark tog ett tidigt exemplar av Rome hem segern och slutförde uppgiften på 28,1 sekunder, jämfört med 30,2 sekunder för Intels dubbla uppsättning av värstingprocessorer"

Tycker sånt alltid är kul. "Nu släpper vi produkt X och den är nästan ett år nyare än deras produkt Y, och våran är bättre", för att sedan några månader sedan släpper det andra bolaget "Nu släpper vi produkt Y2, som är 6 månader nyare än produkt X och presterar ännu bätter". Vore väl ganska skit om den presterade sämre?
Nu kunde väl inte de jämnföra (antar jag) med intels nya 48core cpu, men om de kunde det OCH deras presterade bättre; DÅ och först då hade det varit något intressant. Men någon mer än jag som gissar på att intels 48core kommer prestera bättre? Dvs att intels värsting kommer vara bättre än AMDs ditto? (Inb4: Och nej, jag tar ej hänsyn till priset; enbart ren prestanda. Företag skiter i om en processor kostar 40 eller 80 tusen när konsulten kostar flera tusen i timmen; det är småpotatis i jämnförelse).

Med tanke på att den kommande värstingen från Intel är två ihopklistrade mindre processorer än de testade (2x24 kontra 2x28) så är det väl mer rättvist med denna jämförelsen?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Ja inte många applikationer som kan dra nytta av den extrema parallellismen, visst servrar med hundratals användare som gör av varandra oberoende saker. Benchmarks i all ära men jag drömmer mig tillbaka till GHz-racet med nostalgi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Med tanke på att den kommande värstingen från Intel är två ihopklistrade mindre processorer än de testade (2x24 kontra 2x28) så är det väl mer rättvist med denna jämförelsen?

Precis. Frågan är om inte värmen dessutom kommer göra att de två ihopklistrade 24C kommer att klockas lägre än två separata 28C. Den kommer inte ha en suck mot Zen2, och det vet nog Intel mycket väl.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Precis. Frågan är om inte värmen dessutom kommer göra att de två ihopklistrade 24C kommer att klockas lägre än två separata 28C. Den kommer inte ha en suck mot Zen2, och det vet nog Intel mycket väl.

Skickades från m.sweclockers.com

48 cores och eventuellt ingen HT, eller hur var det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

48 cores och eventuellt ingen HT, eller hur var det?

Intel har tagit strategiska beslut som med facit i hand visat sig vara korkade, men det är ju svårt att klandra dem för det. Hade AMD inte kommit med en modulär lösning som gjort att de kunnat tillverka proppar med massor med kärnor för rimlig peng och 10nm gått enligt plan hade läget helt klart sett annorlunda ut. Svårt att konkurrera med skitstora monoliter med 4 år gammal arkitektur på "14"nm mot något nysläppt på "7"nm. De gör vad de kan med vad de har. Pengar har dem ju iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

" I Cray Benchmark tog ett tidigt exemplar av Rome hem segern och slutförde uppgiften på 28,1 sekunder, jämfört med 30,2 sekunder för Intels dubbla uppsättning av värstingprocessorer"

Tycker sånt alltid är kul. "Nu släpper vi produkt X och den är nästan ett år nyare än deras produkt Y, och våran är bättre", för att sedan några månader sedan släpper det andra bolaget "Nu släpper vi produkt Y2, som är 6 månader nyare än produkt X och presterar ännu bätter". Vore väl ganska skit om den presterade sämre?
Nu kunde väl inte de jämnföra (antar jag) med intels nya 48core cpu, men om de kunde det OCH deras presterade bättre; DÅ och först då hade det varit något intressant. Men någon mer än jag som gissar på att intels 48core kommer prestera bättre? Dvs att intels värsting kommer vara bättre än AMDs ditto? (Inb4: Och nej, jag tar ej hänsyn till priset; enbart ren prestanda. Företag skiter i om en processor kostar 40 eller 80 tusen när konsulten kostar flera tusen i timmen; det är småpotatis i jämnförelse).

Intels lösning med 48 kärnor lär vara lägre klockad än deras lösning med 2x28 kärnor som AMD jämför med. Hur tänker du att Intels 48 kärnor på en sockel ska slå ett system av idag med 56 på två socklar?
Att AMD med en sockel slår Intels värsta med två socklar är inget att avfärda hursomhelst. Det är ingen liten marginell skillnad som växlar fram och tillbaka hur lätt som helst som du vill få det att verka som.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JBerger:

Företag skiter i om en processor kostar 40 eller 80 tusen när konsulten kostar flera tusen i timmen; det är småpotatis i jämnförelse).

Talar du från egen erfarenhet att företag brukar köpa det bästa av allt? Min erfarenhet är det mycket dritt som de kör med och det ska snålas till den förbannelse på allt. Detta från mellanstora till de absolut största företagen i landet.

Permalänk
Medlem

intel annonserar med 48 kärnor... amd kommer och slår på fingarna med 64 kärnor lol

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Jag ser redan nu vilken panik Intel har, men det är inte första gången.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

16 kärnor, 4ghz bas, 4.5-5ghz boost + bättre ipc. Hejdå intel! Må det bli så
Kan inte sluta spekulera... jag vill veta om chiplet designen kommer till mainstream och inte bara servrar.

Hur hade en monolistiskt designad 8core zen2 presterat tro?

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

" I Cray Benchmark tog ett tidigt exemplar av Rome hem segern och slutförde uppgiften på 28,1 sekunder, jämfört med 30,2 sekunder för Intels dubbla uppsättning av värstingprocessorer"

Tycker sånt alltid är kul. "Nu släpper vi produkt X och den är nästan ett år nyare än deras produkt Y, och våran är bättre", för att sedan några månader sedan släpper det andra bolaget "Nu släpper vi produkt Y2, som är 6 månader nyare än produkt X och presterar ännu bätter". Vore väl ganska skit om den presterade sämre?
Nu kunde väl inte de jämnföra (antar jag) med intels nya 48core cpu, men om de kunde det OCH deras presterade bättre; DÅ och först då hade det varit något intressant. Men någon mer än jag som gissar på att intels 48core kommer prestera bättre? Dvs att intels värsting kommer vara bättre än AMDs ditto? (Inb4: Och nej, jag tar ej hänsyn till priset; enbart ren prestanda. Företag skiter i om en processor kostar 40 eller 80 tusen när konsulten kostar flera tusen i timmen; det är småpotatis i jämnförelse).

Vi vet redan med god säkerhet att Rome presterar bättre än Intels nya 48-core:
Både Intel och AMD har presenterat jämförande siffror mot AMD's nuvarande värsting med 32 kärnor.
(Både Intel och AMD jämför alltså en 2019 års cpu VS en 2017 års cpu, but I digress.)

Enligt Intel: 48-core Cascade Lake kommer bli 70% snabbare än 32-core Epyc Naples.
Enligt AMD: 64-core Rome är 100% snabbare än 32-core Epyc Naples.

(Skillnaden i formulering kommer av att Intel har baserat sin siffra på "Advanced processor projections" av Cascade Lake då den inte verkar tillräckligt mogen än, medan AMD har baserat sin siffra på faktiskt fysiskt A-stepping silikon.)

Så om inte Intel kan trolla fram +30 procentenheter innan launch så kommer Cascade Lake inte ens möta Rome i prestanda, och om vi ska tro AMD behöver Cascade Lake mirakulösa +130 procentenheter i flyttalsberäkningar.

Verkligheten kräver självklart mycket mer salt - så vi stramar åt optimismen lite och delar dessa +130 procentenheter med fyra, en ganska stor reduktion - men får fortfarande att Rome blir upp till 35% snabbare än Cascade Lake på flyttal.

Klart står att om inte Intel grovt underskattat sin egen cpu så är Rome kännbart snabbare än Cascade Lake.
Frågan är inte om utan med hur mycket,
...10%? ....15%? ......30%?
Ska onekligen bli spännande att se dem båda pressas i oberoende reviews!

Så jag vågar redan idag säga att om inte Cascade Lake specifikt passar en särskild last du behöver kommer du inte ha några tunga argument att köpa den gentemot AMD's snabbare och billigare 64-core.

Stramade åt min optimism. Poängen är att Rome vinner, inte med exakt hur mycket.
Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

@dpom86: dessutom är testerna mot en epyc utan smt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hjälpsam

Ett monster.
Visar sig att ryktena om 8 CCX-kluster (2*4 kärnor) och en central krests för IO verkar stämma.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |