AMD avslöjar fler detaljer om arkitekturen Zen 2 på 7 nanometer

Permalänk
Melding Plague

AMD avslöjar fler detaljer om arkitekturen Zen 2 på 7 nanometer

Efter snart två år med arkitekturen Zen är det dags att ta nästa stora steg till Zen 2, där ytterligare bättre prestanda och tillverkning på 7 nanometer står på menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Nu börjar det hetta till ska bli mycket intressant med Zen2

2x transistortäthet, 2x energieffektivitet och minst 25 procent högre klockfrekvens vid samma strömförbrukning som tidigare.

Bäst Intel hoppar över 10nm o går direkt på 7nm istället

Permalänk

Så det var därför aktien hoppade till lite.

Permalänk
Avstängd

Wat? Så 16 kärnor per chipp?! Med högre prestanda per kärna?!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Hoppas innerligt att de satsar på högre prestanda per kärna snarare än ännu fler kärnor etc. 8 kärnor lär ändå räcka många år framöver för en casual gamer (tack för det btw, vi stod still på 4 bra länge)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon162230:

Nu börjar det hetta till ska bli mycket intressant med Zen2

2x transistortäthet, 2x energieffektivitet och minst 25 procent högre klockfrekvens vid samma strömförbrukning som tidigare.

Bäst Intel hoppar över 10nm o går direkt på 7nm istället

Intels 10 nm har mindre transistorer, troligen bättre prestanda.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starric:

Hoppas innerligt att de satsar på högre prestanda per kärna snarare än fler kärnor etc. 8 kärnor lär ändå räcka många år framöver för en casual gamer

Skickades från m.sweclockers.com

Står ju fördubblad FPU prestanda och annat per kärna. Samt 25% högre klockfrekvens! Så lär nog se kanske 35-40% Prestanda boost enkel trådat.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Kanske så innebär 7nm att AMD kommer ikapp Intel i klockfrekvens och i samband med bättre IPC och fler kärnor så är det inte helt otänkbart att dom kan ge Intel en rejäl smäll på fingrarna!

Sen kommer ju självklart Intel svara med nya CPU:er i 10nm - Jag tror att 2019 blir ett väldigt spännande år

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem

Intressana nyheter! Om vi laborerar lite här:

R5 2600 har en basfrekvens på 3.4 GHz. En ökning på 25% av denna ger oss 4.2 GHz. Sett till hur Zen+ klockar så kan vi anta att Zen 2 kommer att klocka minst lika bra, men låt oss för skojs skull anta att de klockar "lika bra", d.v.s. klarar av att dra upp ca 25% av basfrekvensen. Då når vi plötsligt 5.25 GHz (1.25 * 4.2), vilket är kanske att ta i lite.

Jag skulle nog gissa att dessa CPU:er kommer att kunna klocka upp till kring 4.8 GHz eller så, även om TSMC tidigare skrev att deras 7 nm produkter klarar av 5 GHz utan vidare problem. Detta kombinerat med förbättrad IPC, 16 (!!!) kärnor/die med SMT samt lite annat gott (Precision Boost 3 + XFR3 kanske?) så har vi nog en rejäl uppgradering framför oss. 2019 kommer bli ett väldigt intressant år!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Jag längtar efter lite mer energieffektiva CPU:er , jag hoppas Zen2 är just det 😃🍀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anton89:

Kanske så innebär 7nm att AMD kommer ikapp Intel i klockfrekvens och i samband med bättre IPC och fler kärnor så är det inte helt otänkbart att dom kan ge Intel en rejäl smäll på fingrarna!

Sen kommer ju självklart Intel svara med nya CPU:er i 10nm - Jag tror att 2019 blir ett väldigt spännande år

Vill inte veta vad Intel's 10nm processorer kommer att kosta, i7'an sniffar på 5000:-?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Detta! Är vad jag längtar efter i vår, då kastas den gamla trotjänaren 2500k äntligen ut och mitt X99 a’la 5820k förpassas till en HTPC

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Andas killar (och tjejer)...! Inte hyperventilera över frekvenser i dagsläget som bara är teoretiska kalkyler. 😉. Men jag håller med.... 2019 kan bli mycket intressant teknikår! 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är farligt att leva... man kan dö!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Nu börjar det hetta till ska bli mycket intressant med Zen2

2x transistortäthet, 2x energieffektivitet och minst 25 procent högre klockfrekvens vid samma strömförbrukning som tidigare.

Bäst Intel hoppar över 10nm o går direkt på 7nm istället

Intels ''10'' nm motsvarar AMD:s ''7'' nm.

Permalänk
Medlem

Är rätt nöjd med att jag inte uppgraderade i år!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Wat? Så 16 kärnor per chipp?! Med högre prestanda per kärna?!

Nja, jag antar att det är "dubblerat antal kärnor på samma yta" i artikeln du syftar på? Det betyder inte att de faktiskt kommer ha dubbelt så många kärnor per krets, bara att kärnorna tar mindre plats p.g.a. mindre transistorer. De skulle säkert kunna göra det om de ville, men artikeln säger inget om det.

Skrivet av Esseboy:

Står ju fördubblad FPU prestanda och annat per kärna. Samt 25% högre klockfrekvens! Så lär nog se kanske 35-40% Prestanda boost enkel trådat.

Nej, det står inte 25% högre klockfrekvens, utan 25% högre klockfrekvens vid samma strömförbrukning. 7nm drar inte helt oväntat mindre ström än dagens 14nm, men när man börjar komma upp mot ~5GHz så är det inte bara hur mycket ström som förbrukas som påverkar. Vi kan förstås hoppas på att AMD kommer upp i samma klockfrekvenser som Intel, men återigen säger artikeln inget om det.

Zen 2 kommer säkert bli jättebra, men det är nog bra att sansa sig lite och inte bara extrapolera från teoretiska siffror. Inte ens AMD vet nog ännu med säkerhet vilka klockfrekvenser och dylikt som nästa generation kommer landa på.

Permalänk
Medlem

Ja vad skall man säga i dessa dagar. AMD säger hela tiden att allt går enligt plan med 7nm, och intel säger hela tiden att deras 10nm är försenat, så det här kan bli ett spännande år (2019 alltså)

Angående deras "chiplet" så hoppas jag att det kommer oss konsumenter till gagn i form av billigare, mer högpresterande processorer. IMC och IO kan ju lika gärna vara på 90 eller varför inte 130nm? Spelar nada roll. Det viktiga är att det fina godiset i form av rå CPU-kraft är på 7nm. Så det kan nog spara pengar både åt AMD och åt oss konsumenter så det är "dubbelmums" skulle man kunna säga

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perost:

Nej, det står inte 25% högre klockfrekvens, utan 25% högre klockfrekvens vid samma strömförbrukning. 7nm drar inte helt oväntat mindre ström än dagens 14nm, men när man börjar komma upp mot ~5GHz så är det inte bara hur mycket ström som förbrukas som påverkar. Vi kan förstås hoppas på att AMD kommer upp i samma klockfrekvenser som Intel, men återigen säger artikeln inget om det.

Det står inte 25% högre klockfrevens vid samma strömförbrukning heller, utan 25% högre prestanda. Dvs klockfrekvens och ökad IPC sammantaget.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Spännande, men än så länge ordbajs. De har lovat mycket på senare tid som i slutändan blivit sådär. Men nu ligger de ju steget före på 7nm och det är intressant. Man hoppas ju ändå någonstans att det stämmer. Dax för ett rejält kliv, eller iaf ett långt steg i förhållande till småskutten vi haft ett tag.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det står inte 25% högre klockfrevens vid samma strömförbrukning heller, utan 25% högre prestanda. Dvs klockfrekvens och ökad IPC sammantaget.

Nej, det står "minst 25 procent högre prestanda (klockfrekvens) vid samma strömförbrukning". Det är ju tillverkningstekniken som den delen handlar om, så IPC borde inte vara relevant.

Permalänk
Medlem

Har hört att i DAW-maskiner är det Intel som gäller för att AMDs Zen-platform fungerar inte bra. Hoppas dom har löst dessa problem i Zen 2.

Permalänk
Medlem

We must go deeper.
Han bara restreamar Alex on Tech

https://www.youtube.com/watch?v=WsNnCvTNSeA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det står inte 25% högre klockfrevens vid samma strömförbrukning heller, utan 25% högre prestanda. Dvs klockfrekvens och ökad IPC sammantaget.

I tillverkningstekniksammanhang är prestanda = frekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Sett till hur Zen+ klockar så kan vi anta att Zen 2 kommer att klocka minst lika bra. .

Nej, det antagandet kan vi inte göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Finns det någon tidshorisont? Kan inte hitta det i texten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av trikomannen:

Finns det någon tidshorisont? Kan inte hitta det i texten.

Skickades från m.sweclockers.com

nästa år kommer zen 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Nej, det antagandet kan vi inte göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Du läste inte resten va? Låt mig highlighta vissa punkter åt dig:

Skrivet av Icte:

Intressana nyheter! Om vi laborerar lite här:

R5 2600 har en basfrekvens på 3.4 GHz. En ökning på 25% av denna ger oss 4.2 GHz. Sett till hur Zen+ klockar så kan vi anta att Zen 2 kommer att klocka minst lika bra, men låt oss för skojs skull anta att de klockar "lika bra", d.v.s. klarar av att dra upp ca 25% av basfrekvensen. Då når vi plötsligt 5.25 GHz (1.25 * 4.2), vilket är kanske att ta i lite.

Jag skulle nog gissa att dessa CPU:er kommer att kunna klocka upp till kring 4.8 GHz eller så, även om TSMC tidigare skrev att deras 7 nm produkter klarar av 5 GHz utan vidare problem. Detta kombinerat med förbättrad IPC, 16 (!!!) kärnor/die med SMT samt lite annat gott (Precision Boost 3 + XFR3 kanske?) så har vi nog en rejäl uppgradering framför oss. 2019 kommer bli ett väldigt intressant år!

Det gäller att läsa ordentligt och inte fastna vid en (del av en) mening

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Spännande, men än så länge ordbajs. De har lovat mycket på senare tid som i slutändan blivit sådär. Men nu ligger de ju steget före på 7nm och det är intressant. Man hoppas ju ändå någonstans att det stämmer. Dax för ett rejält kliv, eller iaf ett långt steg i förhållande till småskutten vi haft ett tag.

AMD har väl ändå levererat vad de har lovat med både Ryzen och Ryzen 2?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

AMD har väl ändå levererat vad de har lovat med både Ryzen och Ryzen 2?

Ja, det har de. Det är ett jävla påhitt att de någonsin ska ha sagt att de kan slå Intel i singeltråds-IPC, för det har de alrig sagt. Att vissa är väldigt barnsliga och tycker att AMD är en besvikelse om de inte krossar Intel i spel är ju knappast AMD's fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.