Går det att rädda mitt 7970?

Permalänk
Medlem

Går det att rädda mitt 7970?

Tjena har ett 7970 som får datorn att bete sig lite märkligt. Testat att stress testa grafikkortet i 2 datorer och får samma resultat. Grafikkortet klarar bara 88,6% i ett 3dmark stress test. Plus att datorn fryser och hänger sig med jämna mellan rum. Ibland fungerar det fin fint men oftast so fryser hela datorn. När man väl lyckas få igång spel så fungerar dom utan problem fram tills att datorn fryser sig då. Finns det något sätt att lösa detta på?

Permalänk
Medlem

Ta en titt på temperaturerna du får. Det kan vara dags att ta bort kylaren och applicera ny kylpasta om kortet blir väldigt varmt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Ta en titt på temperaturerna du får. Det kan vara dags att ta bort kylaren och applicera ny kylpasta om kortet blir väldigt varmt.

Tempraturerna är kring 80-85 grader vilket jag ändå tycker är rimligt med tanke på att det ändå är ett 7970 med referenskylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funlo:

Tempraturerna är kring 80-85 grader vilket jag ändå tycker är rimligt med tanke på att det ändå är ett 7970 med referenskylare.

Ja det låter rimligt. Du skulle kunna prova att underklocka kortet lite. Du får givetvis sämre prestanda, men om kortet blir stabilt kanske det är värt det.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

kör det en sväng i ugnen

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

kör det en sväng i ugnen

Nja. Det är ju en lösning men oftast bara temporär. Plus att jag inte riktigt vet hur jag känner över att göra mat i den ugnen efter det. Så det skippar vi. Med tanke på att om man bakar ett grafikkort så kommer det ut massa giftiga gaser som sätter sig i ugnen. Kanske inte det trevligaste att laga mat i den efteråt då. Men tack för förslaget i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag fick problem att Vram blev för varm i mitt 7970, kan vara värt att kika om Thermal Pads sitter på ordentligt ifall du kör referenskylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av BulZer:

Jag fick problem att Vram blev för varm i mitt 7970, kan vara värt att kika om Thermal Pads sitter på ordentligt ifall du kör referenskylare

Jo ska öppna upp kortet och ta en titt så fort jag fått tag i en skruvmejsel som passar. Vet du något bra ställe man kan köpa thermal pads på?

EDIT: Såg att inet hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funlo:

Jo ska öppna upp kortet och ta en titt så fort jag fått tag i en skruvmejsel som passar. Vet du något bra ställe man kan köpa thermal pads på?

EDIT: Såg att inet hade.

Inet som du själv hitta har bra alternativ där. Glöm inte byta kylpasta och rengör allt när du ha isär det, och var försiktig med ESD i hur du hanterar öppna kortet.

Det jag hade testat är klocka ner allt du kan, RAM + CORE så lågt de kan, med stock spänning och 100% fläkt. Fungerar testet där, är det troligen spänning/temp/ålder sak, som borde kunna kompenseras/lagas.

Kraschar det ändå där, titta på drivare. Gamla drivare kan faktiskt ställa till med otroligt mycket krångel, och just 7970 har ju haft 3 olika generationer av dessa. Första var ju instabila som ... ja..
Andra var de med catalyst och GHz edition som var rätt bra.

De senare kommer ju behandla kortet som ett 280X, vilket jag har sett kan ställa till det på vissa äldre 7970 kort (tidig gen), då en vän fick problem. I hans fall kraschade spel, tester osv med nya drivare, men han kunde köra med riktigt gamla drivare. En ordentlig rensning av drivare fixade detta, då uppenbarligen låg något gammalt kvar.

Får du inte rätta på det, trots rensade drivare och max kylning, och även test av äldre drivare, så kan kortet helt enkelt vara på väg att dö. De är typ 5-6 år gamla nu, vilket nog är längre än många av oss trodde de ens skulle kunna användas. Men vi får väl hoppas det är något av ovan istället

Permalänk
Medlem

@Funlo:

Jag körde på Inet, ta några som fått bra reviews dock! Jag tog några där, minns inte vilka, som hade fått typ 1-2 /5 stjänor.

De var förjävliga att installera med klistret..

Permalänk
Medlem

Mitt 7970 gav upp efter typ 4 år, är ganska gammalt kort så inte konstigt om ditt gett upp tyvärr.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Inet som du själv hitta har bra alternativ där. Glöm inte byta kylpasta och rengör allt när du ha isär det, och var försiktig med ESD i hur du hanterar öppna kortet.

Det jag hade testat är klocka ner allt du kan, RAM + CORE så lågt de kan, med stock spänning och 100% fläkt. Fungerar testet där, är det troligen spänning/temp/ålder sak, som borde kunna kompenseras/lagas.

Kraschar det ändå där, titta på drivare. Gamla drivare kan faktiskt ställa till med otroligt mycket krångel, och just 7970 har ju haft 3 olika generationer av dessa. Första var ju instabila som ... ja..
Andra var de med catalyst och GHz edition som var rätt bra.

De senare kommer ju behandla kortet som ett 280X, vilket jag har sett kan ställa till det på vissa äldre 7970 kort (tidig gen), då en vän fick problem. I hans fall kraschade spel, tester osv med nya drivare, men han kunde köra med riktigt gamla drivare. En ordentlig rensning av drivare fixade detta, då uppenbarligen låg något gammalt kvar.

Får du inte rätta på det, trots rensade drivare och max kylning, och även test av äldre drivare, så kan kortet helt enkelt vara på väg att dö. De är typ 5-6 år gamla nu, vilket nog är längre än många av oss trodde de ens skulle kunna användas. Men vi får väl hoppas det är något av ovan istället

Nej men precis förstår om kortet har gett upp helt med tanke på ålder och kylaren. Dock har kortet suttit vattenkylt innan jag köpte det och jag har väl använt det i ca 2 år nu. Använt kortet i brorsans dator. Ska dock få ett gtx 970 av en polare åt honom istället. Men ska definitivt prova att klocka ner det som du säger.