Snabbtest: Grafikprestanda i Fallout 76 Beta

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Fast.... Vad vinner andra (som exempelvis du) på det? Många delar ju inte din åsikt om att spelen är ”skit”, varför skulle man då sluta köpa dessa?
Åsikter om olika företags produkter kan man och välkomnas att ha, men jag ser inte någon individuell vinning på en generell bojkott?

Det är väl det som är problemet, spel har blivit mainstream helt enkelt och nu handlar det om att göra McDonals av allt. Lättillgängligt, enkelt, reklam och högvis med pengar. Trist för alla äkta gamers, nu handlar det om att få så många idioter som möjligt att köpa ett spel man har lagt så lite pengar på som möjligt, så länge som möjligt tills man har utvecklat nästa dumpsterfire.

Folk köper ju microtransactions och mobilspel så då ska alla medel riktas dit för att generera mer vinster.
Jag har tappat räkningen på alla fina spelserier som förstörts, nu vet jag inte om det finns någonting kvar längre egentligen.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Knuppe:

Det är väl det som är problemet, spel har blivit mainstream helt enkelt och nu handlar det om att göra McDonals av allt. Lättillgängligt, enkelt, reklam och högvis med pengar. Trist för alla äkta gamers, nu handlar det om att få så många idioter som möjligt att köpa ett spel man har lagt så lite pengar på som möjligt, så länge som möjligt tills man har utvecklat nästa dumpsterfire.

Folk köper ju microtransactions och mobilspel så då ska alla medel riktas dit för att generera mer vinster.
Jag har tappat räkningen på alla fina spelserier som förstörts, nu vet jag inte om det finns någonting kvar längre egentligen.

Jag är inte riktigt med på vad definitionen av en ”äkta gamer” är men det känns lite ologiskt att företag plötsligt inte skulle bry sig om att tjäna pengar längre. Visst finns bättre och sämre tillvägångssätt för detta men målet kommer antagligen alltid vara att gå med vinst.

När det gäller att spel som är lättillgängliga (jag antar att du menar spelmekaniskt?) är onda så håller jag inte riktigt med. Vi hade gått miste om många pärlor om alla spel skulle vara ”hardcore”. Det finns ju en uppsjö av spel som kräver mycket mycket mer av spelare om man vill. Varför utvecklas inte fler sådana spel då? Tja, det är inte lönsamt antar jag.

Sen att kategorisera människor som du inte anser vara ”äkta gamers” som ”idioter” är ju inte direkt trevligt. Vi kan väl enas om att alla är fria att köpa de spel man tycker ser mest intressanta ut, eller hur?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Kan det vara denna tro?
https://www.youtube.com/watch?v=6TN0twyQHT4

Om inte så ger han också en bra bild av hur skräp spelet är i detta skede. Tycker synd om alla som pre-ordrar.

Finner det underligt att han få så dålig prestanda. Det är trots allt "FO4 motorn de jobbat vidare på" och tom mitt 290X klarar ju High (utan godrays iaf) där. Vi får väl se när mer info kommer ut där.

Men ang hans oro med quests... spelet och PVE vs PVP, är exakt det jag fruktade. Det blir verken bra PVE eller PVP spel... och det enda det är är, jaga lappar/holotapes och döda saker. What is the f*cking point?

Fallout håller just nu på att gräva sin egen grav. Frågan är om det går att rädda... eller om det blivit så urvattnat att det är meningslöst med framtida versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

<3 Aahh, Morrowind.

Varför då? Jag sitter inte på G-sync för att jag tycker det är ocker med en 10 lök för en skärm som inte ens fyller kraven för det jag gör utöver spelande... Folk gör annat än spelar på sina datorer.

Ny motor för bethesda innebär att de kastar kofotar in mer skit i samma motor från sent 90-tal... Precis som Creation Engine var 'ny' motor... :\

EDIT: Det jag vill se är ett CPU-test... för gissar att det ser ut som vanligt där..

Visst visst folk gör annat än att spela men nu var det ju frågan om folk som haft ett 1080ti och väntat med att köpa G-sync skärmar till dom bytt ut sitt 1080ti mot RTX 2070. Så om du inte är en sån som i huvudsak spelar och nu köpt en G-sync skärm, behövde du inte ta åt dig av inlägget.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Selo:

Ett mmo är bara så bra som de man spelar med.

Känns konstigt att kalla det för MMO när det bara är 24 spelare per server.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

För mig har det handlat om single player vs multi player..
EA's spel är mycket intressantare för mig, men de har gjort bort sig så totalt att jag röstar med min plånbok.

Blir snålt med spel kvar då

Det EA gjorde bra var iallafall övergången till Frostbite-motorn i Mass Effect och Dragon Age serien. Även övriga idrottstitlar och bilspel har ju flyttats över, fast det var nog de två förstnämnda som var mest prioriterade. De implementerade funktion efter funktion som behövdes för dessa spel för att på så sätt göra motorn kapabel för titlarna. På samma sätt borde Bethesha göra med ID Tech-motorn, så att alla framtida Fallout och Elder Scrolls kan utvecklas i denna.

EA's stora misstag (eller problem) tycker jag att inte tillräckligt med tid och resurser lades på utvecklingen av titlarna. Speciellt vid en tid då man byter ut grundläggande verktyg måste dessutom ytterligare resurser läggas. Man kan till exempel leka med tanken att EA lagt hälften eller mer av de ekonomiska resurser som Rockstar lagt på RDR 2. Vad hade resultat kunnat bli då?

Sedan har det ju varit kontroverser kring deras olika multiplayerskjutare vilket har en annan typ av problemställning, fast det har ju inte i någon högre grad rört singelplayerspelen.

Permalänk

Jag provade betan och efter man tog bort V-sync och fps limiter i ini filen så blev det helt klart spelbart. med fps limiter och v-sync så ska spelet låsas till hälften av vad skärmen ligger på, alltså borde jag haft 120 fps som max på min 240Hz skärm men ist låg jag på 45-58 fps (inomhus).

Efter jag tog bort limitern så låg jag på allt från 45 fps (dippar) och upp till 205 fps (inomhus).
Att swecklockers fått fram en average är väl bra men det kommer att variera kraftigt på vart du befinner dig i spelet,på väderförhållanden och vilken tid på dygnet det är (om du är utomhus).

Spelet ser helt ok ut för att vara idag men det är ganska suddigt, jag fixar alltid sånt med att använda Reshade (sweetFX) och det fungerar i varje fall i betan.

Jag tror att dom kommer att låsa spelet till 60 fps och att man blir bannad om man fifflar med ini filerna, helt klart rörde man sig snabbare när man var inomhus och hade 165-205 fps.
Jag fick inte G-sync att fungera och det saknas en hel del inställningar tycker jag, tex ingen FOV, inga AA inställningar, ingen V-sync av inställning (behövs för att G-sync ska fungera) och man kunde inte heller remapa alla knappar som man ville.
Det här kan vara saker som dom fixar till och hur dom gör med fps cap återstår att se.

För dom som "oroar" sig för alla stackare som förbeställt så kan jag bara säga att så länge man säger upp beställningen innan betan är över så får man pengarna tillbaka. Jag har gjort precis det eftersom jag vill se hur dom tänker lösa problemen som är just nu, man måste dock göra det genom customer service och lämna id numret som man får i mailen när man köper spelet, ett minus om man jämför med hur enkelt man kan lämna tillbaka spel i Steam (så länge man inte spelat över 2 timmar).

Spelet i sig tyckte jag var ganska underhållande och dom 3 timmar jag spelade gick väldigt fort, hur spelet utvecklar sig ,om dom kommer släppa mer content under spelets livstid och att det ligger på snabba servar i minst 40Hz kommer nog avgöra om spelet växer eller snabbt tappar spelare efter släpp. Det har helt klart potencial även om den ligger på en gammal game Engine enligt mig ivf.

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem

Efter att ha sett diverse videor av spelet infinner det sig inte någon större köplust.
Jag såg även ett par av medarbetarna på sweclockers spela beta-varianten och de var föga övertygade. Nu dyker reklamen för Fallout 76 upp över hela hemsidan, men pengar är väl pengar.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Fan...jag hade sett fram emot detta spelet så mycket...och var okej med en eller annan brist. Men ju mer jag läser och kollar på videos desto mindre blir min lust att skaffa det. Det tar emot att säga att jag inte längre vill skaffa spelet...men så är det.

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk
Relik 📜

Jag och @Kenneth funderar på att ge det en chans till ikväll. Förhoppningsvis i riktigt team, så vi får testa på det också.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@Tapperswe: 40Hz? Finns väl inte en enda normal PC-spelare som vill lira spel i 40Hz? Jag själv fixar inte ens 60Hz i dag utan min gräns går runt 75.

Att konsollspelare tyvärr bidrar till stagnationen av utvecklingen av spel är ju föga man kan göra åt, men även där börjar de vakna.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

@Tapperswe: 40Hz? Finns väl inte en enda normal PC-spelare som vill lira spel i 40Hz? Jag själv fixar inte ens 60Hz i dag utan min gräns går runt 75.

Att konsollspelare tyvärr bidrar till stagnationen av utvecklingen av spel är ju föga man kan göra åt, men även där börjar de vakna.

Han menar servrarna och inte spelet i sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Han menar servrarna och inte spelet i sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis 🙂

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Sorry, full och korkad.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F