Hjälp att plocka ihop en ok dator

Permalänk
Medlem

Hjälp att plocka ihop en ok dator

Hej,
Grabben behöver uppgradera eller köpa ny dator.
Den han har nu har funkat bra fram till BO4 då den inte riktigt orkar längre.
i7 2600k,16 gb ram och ett billigt GtX 1050 (köpt på giganten förra black friday) har han idag, så det är inga nya pryttlar...
Kommer inte ihåg vad det är för moderbräda, men kan kollas upp.
Värde på detta på beg marknaden?

Vad ska man köpa för att komma upp ett par snäpp idag?
Uppgraderingskit eller komplett dator, vad rekommenderar ni?
Budget 7-10k, typ

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

En såndär datormaskin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jox:

Hej,
Grabben behöver uppgradera eller köpa ny dator.
Den han har nu har funkat bra fram till BO4 då den inte riktigt orkar längre.
i7 2600k,16 gb ram och ett billigt GtX 1050 (köpt på giganten förra black friday) har han idag, så det är inga nya pryttlar...
Kommer inte ihåg vad det är för moderbräda, men kan kollas upp.
Värde på detta på beg marknaden?

Vad ska man köpa för att komma upp ett par snäpp idag?
Uppgraderingskit eller komplett dator, vad rekommenderar ni?
Budget 7-10k, typ

Tacksam för hjälp!

2600k ska enligt åtminstone någon av de fåtal prestandatester som finns ute fungera bra till BO4. Däremot skulle ett nytt grafikkort vara ett bra köp (det skulle kanske kunna följa med vid ett senare byte av CPU/moderkort). Tyvärr är läget på grafikkortsmarknaden inte så kundvänligt, även om priserna på många kort sjunkit en del de senaste månaderna. Det är dock den bästa investeringen för er.

Hittade t.ex. detta:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Verkar inte ha någon vidare kylare, men det verkar vara ett billigt 2070-kort (5495 kr).

Permalänk
Medlem

@dannesthlm: Jo, det är nog grafikkortet som är största problemet nu. Det andra kan kanske vänta.
Hittade detta, är det något att ha?
RX580 8GB Red Dragon OC

Visa signatur

En såndär datormaskin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jox:

@dannesthlm: Jo, det är nog grafikkortet som är största problemet nu. Det andra kan kanske vänta.
Hittade detta, är det något att ha?
RX580 8GB Red Dragon OC

Det där är riktigt prisvärt, i runda slänga lika bra eller marginellt bättre än ett GTX 1060 GB.

Själv skulle jag inte köpa Kort ur 20xx-serien från Nvidia förrän de bringar klarhet i problemen med defekta kort som man läser mycket om nu.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jox:

@dannesthlm: Jo, det är nog grafikkortet som är största problemet nu. Det andra kan kanske vänta.
Hittade detta, är det något att ha?
RX580 8GB Red Dragon OC

Jag säger samma sak i princip som @daskedennis.

Riktigt prisvärt, och som sagt generellt något bättre än de bästa 1060-korten. Jag har själv ett överklockat RX480 med näst intill samma prestanda som jag är riktigt nöjd med. Nackdelen med dessa kort är att dom rent allmänt räcker till spelande i 1920x1080 i princip, fast inte till högre upplösningar.

Felskrivning
Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Det där är riktigt prisvärt, i runda slänga lika bra eller marginellt bättre än ett GTX 1060 GB.

Själv skulle jag inte köpa Kort ur 20xx-serien från Nvidia förrän de bringar klarhet i problemen med defekta kort som man läser mycket om nu.

Skrivet av dannesthlm:

Jag säger samma sak i princip som @daskedennis.

Riktigt prisvärt, och som sagt generellt något bättre än de bästa 2060-korten. Jag har själv ett överklockat RX480 med näst intill samma prestanda som jag är riktigt nöjd med. Nackdelen med dessa kort är att dom rent allmänt räcker till spelande i 1920x1080 i princip, fast inte till högre upplösningar.

Tackar! Han har ingen super skärm så UHD 4 K osv är inte aktuellt i dagsläget. Bara det klarar BO4 på hyfsade settings är han nöjd. Det kortet som sitter i nu räcker knappt till när allt är nedskruvat på minimum...

Visa signatur

En såndär datormaskin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jox:

Tackar! Han har ingen super skärm så UHD 4 K osv är inte aktuellt i dagsläget. Bara det klarar BO4 på hyfsade settings är han nöjd. Det kortet som sitter i nu räcker knappt till när allt är nedskruvat på minimum...

Grafikkortet verkar ligga på 100-120 FPS i multiplayer (finns ju bara multiplayer naturligtvis), vanlig 1080-upplösning tillsammans med höga inställningar:

https://www.youtube.com/watch?v=Voo92Feoy9A

Permalänk
Medlem

@dannesthlm: Tack! Där ser det helt ok ut ju

Visa signatur

En såndär datormaskin