Samsung siktar på tillverkning av Quantum Dot OLED till 2019

Permalänk

Tror inte Qled blir helt skrotat (kanske flyttas ner ett snäpp i segmentet).

Har en jobbkompis som gått på bluffen med Qled (han tror det är oled). Gick inte diskutera med han

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tror inte Qled blir helt skrotat (kanske flyttas ner ett snäpp i segmentet).

Har en jobbkompis som gått på bluffen med Qled (han tror det är oled). Gick inte diskutera med han

På tal om Samsungs marknadsföringsnamn för sina produkter. De har ju valt att kalla LCD med QDEF för QLED samtidigt som de ämnar att i framtiden tillverka LED-paneler med kvantprickar, och menar alltså att de kan använda namnet till minst två olika tekniker på LCD och framtida ELQD-paneler. Det är bara en målbild i dagsläget, tekniken finns inte än, forskningen har inte kommit särskilt långt, än mindre något som kan massproduceras. De kallar allt i det spåret för QLED, hur förvirrande det än kan bli i framtiden.

Självklart kommer inte Samsung skrota LCD med QDEF eller QDOG, och det kommer finnas i high-endsegmentet många år till. T.o.m. LG tillverkar fortfarande relativt högspecade LCD-paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Okej, nu är jag med.
Så det är individuella dioder som ger varje färg, men den har dock ett "filter" som ändrar ljuset från blå till det man önskar ha.

Men jag vidhåller ändå att det inte är en "OLED" om man ska vara petig (ingen tvekan på att det kan bli en bra lösning), men skillnaden mellan en LCD och detta är ju att du har individuell diod ljus. Du använder ju ändå ett filter, där OLED i sig är rena dioder som skickar ut exakt den färg och intensitet i sig själv.

Mao, är som en "Quantum LCD" filter på en LED TV, med enorm många zoner för ljusstyrningen.

Slutresultatet kan dock bli bra, då individuella styrningen är ju vad som är viktig. Men som alla som använder diod lampor hemma vet... det är inte RA100 direkt, ofta RA80, och det är blåa dioder med gul fosfor för att få "gult ljus". Spektrumet på dessa är långt från alltid bra. Hela poängen med OLED var ju fullt spektrum.

Så frågan blir väl då mer, hur bra färg ger kvantprickarna, och hur jämt ljus får du? För det är ju olika energinivåer mellan röd och blå.

Jag vet inte exakt hur denna skärmteknik fungerar så ska inte däga med säkerhet att den fungerar såhär. Men, det är fullt möjligt att använda tex kvantprickar för att ändra våglängd på ljus, vilket är en helt annan sak än ett filter.

När du använder ett filter produceras ett brett spektrum av ljus. Sedan blockeras allt utom ett smalt intervall som är det man vill ha. Där av den stora ineffektivoteten och dåliga ljusstyrkan. Majoriteten av allt ljus som produveras absorberas igen och är en ren förlust.

Det som tex kvantprickar kan göra, är att absorbera fotoner med högre energi (dvs kortare våglängd), och därefter emittera fotoner med lägre energi. På så vis kan rent blått ljus produceras, vilket sedan omvandlas till rött eller grönt ljus med med betydligt lägre energiförlust än när ett filter används.

Detta är min gissning hur kvantprikar används i denna teknik, och i så fall är det fundamentalt annorlunda än LCD-tekniken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag körde Samsung plasma från tidigt tvåtusental (löjligt tidig med plasma då vi hade speciell kontakt med Samsung, bilden var usel...) fram till 2011 när jag bytte till en LG Plasma (löjligt mycket mer prisvärd vid 60"). När min LG plasma dog hösten 2017 hade jag inte ens en tanke på att byta till en Samsung LCD utan det blev givetvis en LG 65" OLED som jag fortfarande anser är den bästa TV-bild jag sett.

Om Samsung nu kommer tillbaka så är ingen gladare än jag, fler tillverkare att välja på kan knappast vara negativt.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag körde Samsung plasma från tidigt tvåtusental (löjligt tidig med plasma då vi hade speciell kontakt med Samsung, bilden var usel...) fram till 2011 när jag bytte till en LG Plasma (löjligt mycket mer prisvärd vid 60"). När min LG plasma dog hösten 2017 hade jag inte ens en tanke på att byta till en Samsung LCD utan det blev givetvis en LG 65" OLED som jag fortfarande anser är den bästa TV-bild jag sett.

Om Samsung nu kommer tillbaka så är ingen gladare än jag, fler tillverkare att välja på kan knappast vara negativt.

Köpte Panasonic tjock-TV på 28" 2001. Använde senare runt 2004 parallellt även en NEC 720p projektor (mest för film). Först runt 2009 så blev de både tjock-TV och projektor utkastade för en LG 60" plasma som vi kör än idag.

Ersättare blir allra troligast en OLED-baserad TV (oavsett tillverkare) så småningom. Skulle dock helst vänta tills HDR blir mer moget, samt att FreeSync stöds (vore grymt för både X-låda och spel-PC) på lämplig OLED-skärm.

Skall bli spännande att se vad som presenteras på CES!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/