Blanda ram-storlekar 2018 - möjligt/lämpligt?

Permalänk
Medlem

Blanda ram-storlekar 2018 - möjligt/lämpligt?

(Tvekade om jag skulle posta under "Intel" eller "Övrigt", men systemet jag ska uppgradera är Intel så det fick bli här)

Det finns massor av trådar här och på andra forum om att blanda minnesstickor av olika storlekar, men de flesta handlar att sätta dem på olika kanaler, det säger ju sig självt att det påverkar kanalbredden. Men finns det någon nackdel på nya system med att blanda t.ex. 2x16Gb + 2x8Gb så länge de är matchade kanalvis? Är det ens möjligt?

Varför jag undrar är för rekommendationen man alltid hör om att bestycka med identiska minnen, samt att jag vet att många serversystem med ECC kräver det. Men konsumenthårdvara har jag inte hört något exakt besked om. Om det är möjligt så antar jag att samma fabrikat, klock och timings är en no-brainer, men måste man tänka på ranker, dies mm.

I mitt fall är det ett årsgammalt system med ett Asrock z370m pro4 och 32Gb i form av ett 2x16Gb Corsair LPX 2666MHz-kit - jag vill öka minnet något, men att gå upp till 64 är rätt dyrt så jag funderar på att nöja mig med 2x8Gb till. Jag överklockar inget och är nöjd med defaulttimings.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Avstängd

Inga problem alls att köra en 8Gb och en 4Gb sticka på samma kanal, för 12Gb per kanal och 24Gb totalt.
Behöver inte ens vara samma fabrikat heller, och beror lite på ditt moderkort hur mycket det kan skilja, ofta behöver du ha samma ferkvens, timeings och spänning men har även ägt moderkort där jag kunde ändra spänning individuellt per sticka.
Har kört 1.5V DDR3 ihop med 1.65V DDR3 i en dator en gång med simpelt moderkort, fick då ställa spänningen på 1.6V för lägre än det så började 1.65V minnerna ge fel, men funkade bra. Ska du laborera med minnen och köra dem utanför dess specifikationer så är memtest86 ett riktigt bra testverktyg

Permalänk
Medlem

Rekommendationen att använda identiska minnen baserar sig på att det minskar risken för strul. Fyra minnen belastar minneskontrollern mer än två och man kan t.ex. sällan köra lika hög klockfrekvens med fyra jämfört med två, och ibland fungerar det inte alls. Har man då även minnen av olika modell så ökar det risken ytterligare att de inte är helt samspelta och orsakar problem.

Så rekommendationen är just det, en rekommendation. I många fall fungerar det utmärkt att blanda minnen hejvilt, men ju mer identiska minnen man använder dessto större är chansen att det fungerar.

Permalänk
Medlem

Tack @Klubba och @perost. Då vågar jag nog testa som jag tänker, och köpa samma modell och timings men ett 2x8Gb-kit.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX