Tillverkning av eget chassi i aluminium
Avgränsning; röda detaljer täcks ej i detta inlägg.
Hjälp med eget projekt
Vid frågor eller tips rekommenderar jag användandet av diskussionstråden nedan, där jag (och förhoppningsvis flera andra) kommer att försöka hjälpa till med förslag och beskrivningar efter bästa förmåga.
Bifoga gärna någon form av ritningsmaterial eller skiss för att underlätta frågeställningen.
Basen består av en central plattstång i 5 mm tjock aluminium som löper nästan hela längden av chassit. I denna är fyra stycken individuella ben monterade med skruvar, tillsammans skapar detta en stabil plattform att basera resten av projektet kring. För en mer traditionell chassikonstruktion används normalt ett ramverk av L-profiler istället, detta täcks i större utsträckning i kapitel 6 - Panelmontering och kapitel 7 - Yttre ramverk.
I botten av chassit finns en bockad plåt som jag valt att kalla för nätdelskammare, då denna huserar just nätdelen i detta chassi. Uppochnedvänd kan denna liknas vid en mer traditionell PSU-shroud, där tillverkningsprocessen är mer eller mindre identisk. Samma teknik kan också användas för att tillverka en mängd andra plåtar i ett chassi, då bara den utsågade formen skiljer.
I mitten av detta tvådelade chassi finns två större rambalkar, något jag tillsammans valt att kalla för chassits ramverk. I ett traditionellt chassi finns ramen vanligtvis närmast sidoplåtarna och består av en bockad plåtkant. Även om just denna centrala versionen av ramverk inte är speciellt vanligt, går det också att använda metoden i kapitel 3 för att tillverka utskurna partier i andra chassiplåtar, exempelvis för fläkthål.
Moderkortsplåten är en central och bärande del i konstruktionen av detta chassi. Den håller moderkortet på plats samtidigt som den sammanfogar ramverket med basen, genom nätdelskammaren. Till detta ingår ett extra kapitel som behandlar tillverkning av gängade distanser.
På utsidan dominerar två stora paneler som utgör front och topp av chassit. Dessa frontpaneler är välvda framtill, bockade i överkant och löper sedan slätt längs med toppen. I kapitlet behandlas en alternativ bockningsteknik, denna gång med en riktig plåtbock.
För att kunna fixera frontpanelerna till ramverket krävs någon form av panelmontering, här visar jag hur L-lister med några mindre ingrepp kan användas som monteringspunkter mellan två paneler i rät vinkel. Ett snabbt och enkelt sätt att sammanfoga flera lösa chassipaneler.
Det yttre ramverket består liksom kapitel 6 - Panelmontering, även här av L-lister. Här väljer jag att istället bevara större längder av list för att ge fler monteringspunkter och ett stadigare intryck. Detta kapitel behandlar även snabbt sammanfogning av lister i mötande vinkel.
Med chassisidor grovt utkapade visar jag i detta kapitel hur det är möjligt att få en god passform även på ett handgjort chassi utan avancerade verktyg. Denna metod fungerar lika bra på samtliga chassipaneler och går att anpassa efter form, och överlappningen ger goda möjligheter att finjustera panelglapp för en fin slutgiltig finish.
Reserverad för eventuella framtida tillägg, länksamlingar eller annan uppföljning.
klickade så snabbt att jag höll på att trilla av datorstolen. 10/10
När dokumentation är lika rogivande som själva byggandet. Du är förträfflig på det här, Laine.
Satan så snyggt gjort. Big up till dig @Laine
Man blev ju sugen på att testa denna och göra ett projekt med grabben, så denna guiden kommer allt att följas.
Varför inte löda ihop t.ex. vad du kallar "ramverk".
Lite lödpasta och gasol gör det ju enkelt.
Lödning blir ju både stabilare och snyggare (?).
Nackdelen är ju att materialet kan slå sig eller bli lite missfärgat, men båda går ju att undvika om man är försiktig.
Vill även tipsa om att tejpa på verktyg som skall komma i kontakt med fina alu. bitar.
T.ex. plattan under sticksågen för att inte repa materialet.
Även om allt skall lackas efteråt är det ju tråkigt att försöka trolla bort repor.
Sjukt trevligt bygge f.ö.
Snyggt gjort och är riktigt avis då jag själv vill bygga ett när jag känner att jag vågar haha
Vill själv bygga ett som liknar Caselabs SMA8 XD
Tack så mycket Laine, du tog precis kol på min ända ursäkt för att inte lära mig fusion 360 och rita mitt egna chassi. Nu är det bara min lathet som står ivägen xD
Skickades från m.sweclockers.com
Varför inte löda ihop t.ex. vad du kallar "ramverk".
Lite lödpasta och gasol gör det ju enkelt.
Lödning blir ju både stabilare och snyggare (?).
Nackdelen är ju att materialet kan slå sig eller bli lite missfärgat, men båda går ju att undvika om man är försiktig.
Vill även tipsa om att tejpa på verktyg som skall komma i kontakt med fina alu. bitar.
T.ex. plattan under sticksågen för att inte repa materialet.
Även om allt skall lackas efteråt är det ju tråkigt att försöka trolla bort repor.
Sjukt trevligt bygge f.ö.
Löda aluminium med lödpasta och gasol tror jag nog inte är en bra idé, har du gjort det själv?
Skickades från m.sweclockers.com
I fall någon är intresserad jag jag cad ritningar på en I/O panel enligt standard klar (om inte annat att mäta på) Även grafikkort och moderkort jag försökt följa standard (där Pic-e platserna står i CC efter standarden), som man kan använda för att se hur detta passar i chassit man ritat upp i cad.
Alltså, du sätter en ny standard med denna guiden! Bravo!
Föredömlig guide!
Imponerande hur du med så pass enkla verktyg (och en massa arbete) får fram dessa fantastiska kreationer.
Visst kan det vara häftigt med vatten- och laserskurna, CNC-frästa etc... byggen, men det här är tamejfan ren konst!!
/F
Sjukt bra!
Sponsring på G?
Perfektionisten inom mig myser. Måndagar är måndagar, men även en novembermåndag kan känns gemytlig när man upptäcker en ny Laine-tråd. Vet att du har varit inne på att göra en sådan här guide länge men trodde inte det skulle bli av med tanke på tiden som krävs.
Hamrar på aluminiumhyllor till garaget för tillfället, men nu blev man ju faktiskt lite sugen på att botanisera bland Ahlsells metallvaror...
Löda aluminium med lödpasta och gasol tror jag nog inte är en bra idé, har du gjort det själv?
Skickades från m.sweclockers.com
Japp.
Man får såklart vara lite behärskad när man värmer.
Men det går bra.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/fil/61051?key=01fb132261b3cd64966efc1c2d0281b3
Avgränsning; röda detaljer täcks ej i detta inlägg.
Hjälp med eget projekt
Vid frågor eller tips rekommenderar jag användandet av diskussionstråden nedan, där jag (och förhoppningsvis flera andra) kommer att försöka hjälpa till med förslag och beskrivningar efter bästa förmåga.
Bifoga gärna någon form av ritningsmaterial eller skiss för att underlätta frågeställningen.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/fil/61024?key=0352b4f69553fa88c5e3a29c0f4abe5e
Basen består av en central plattstång i 5 mm tjock aluminium som löper nästan hela längden av chassit. I denna är fyra stycken individuella ben monterade med skruvar, tillsammans skapar detta en stabil plattform att basera resten av projektet kring. För en mer traditionell chassikonstruktion används normalt ett ramverk av L-profiler istället, detta täcks i större utsträckning i kapitel 6 - Panelmontering och kapitel 7 - Yttre ramverk.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/fil/61025?key=528af6607a6b3f7f2d10f8668fcc1fdc
I botten av chassit finns en bockad plåt som jag valt att kalla för nätdelskammare, då denna huserar just nätdelen i detta chassi. Uppochnedvänd kan denna liknas vid en mer traditionell PSU-shroud, där tillverkningsprocessen är mer eller mindre identisk. Samma teknik kan också användas för att tillverka en mängd andra plåtar i ett chassi, då bara den utsågade formen skiljer.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/fil/61026?key=cd972b7513da6c89524e44001b2e4414
I mitten av detta tvådelade chassi finns två större rambalkar, något jag tillsammans valt att kalla för chassits ramverk. I ett traditionellt chassi finns ramen vanligtvis närmast sidoplåtarna och består av en bockad plåtkant. Även om just denna centrala versionen av ramverk inte är speciellt vanligt, går det också att använda metoden i kapitel 3 för att tillverka utskurna partier i andra chassiplåtar, exempelvis för fläkthål.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/fil/61027?key=0cdf5e8fb7b04bba4833aa07c8ee9775
Moderkortsplåten är en central och bärande del i konstruktionen av detta chassi. Den håller moderkortet på plats samtidigt som den sammanfogar ramverket med basen, genom nätdelskammaren. Till detta ingår ett extra kapitel som behandlar tillverkning av gängade distanser.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/fil/61028?key=d48f6771e49815d9904054f00880df7a
På utsidan dominerar två stora paneler som utgör front och topp av chassit. Dessa frontpaneler är välvda framtill, bockade i överkant och löper sedan slätt längs med toppen. I kapitlet behandlas en alternativ bockningsteknik, denna gång med en riktig plåtbock.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/fil/61029?key=667b9a22b2d1dd5879a43ec3122dd2ac
För att kunna fixera frontpanelerna till ramverket krävs någon form av panelmontering, här visar jag hur L-lister med några mindre ingrepp kan användas som monteringspunkter mellan två paneler i rät vinkel. Ett snabbt och enkelt sätt att sammanfoga flera lösa chassipaneler.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/fil/61030?key=67e6119d47893f8391d9f1b36c8c016c
Det yttre ramverket består liksom kapitel 6 - Panelmontering, även här av L-lister. Här väljer jag att istället bevara större längder av list för att ge fler monteringspunkter och ett stadigare intryck. Detta kapitel behandlar även snabbt sammanfogning av lister i mötande vinkel.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/fil/61031?key=c74345b4d08490e5e4ac117bf3f2ace4
Med chassisidor grovt utkapade visar jag i detta kapitel hur det är möjligt att få en god passform även på ett handgjort chassi utan avancerade verktyg. Denna metod fungerar lika bra på samtliga chassipaneler och går att anpassa efter form, och överlappningen ger goda möjligheter att finjustera panelglapp för en fin slutgiltig finish.
Jag gjort egen ritning på I/O panelen. enligt mig saknas viktiga mått på den du länkar och inga toleranser. Reserverar att något fel kan ha smugit sig in, men ska vara enligt standard så gott det går. Toleranserna är korrekta som står 0,2 på, resten hittade jag inte bra toleranser på, men håller du dig inom 2 tiondelar ska det fungera. Grafikkortet vill ha 0,5 i mellanrum (är två bockade flikar på PCI plåten ). Hoppas jag inte gjort ritningen för rörig, men är en konst få det bra Har även själva ritningen tillgänglig om ni vill ha den.

Jag gjort egen ritning på I/O panelen. enligt mig saknas viktiga mått på den du länkar och inga toleranser. Reserverar att något fel kan ha smugit sig in, men ska vara enligt standard så gott det går. Toleranserna är korrekta som står 0,2 på, resten hittade jag inte bra toleranser på, men håller du dig inom 2 tiondelar ska det fungera. Grafikkortet vill ha 0,5 i mellanrum (är två bockade flikar på PCI plåten ). Hoppas jag inte gjort ritningen för rörig, men är en konst få det bra Har även själva ritningen tillgänglig om ni vill ha den.
https://i.imgur.com/yQI5w81.jpg
Tur att jag inte är din ritningsgranskare, hade blivit mycket rödpenna på den där^^
I övrigt en jäkligt schysst guide!!
Tur att jag inte är din ritningsgranskare, hade blivit mycket rödpenna på den där^^
I övrigt en jäkligt schysst guide!!
Ja guiden är bra
Kom gärna med tips (har faktiskt gått viss ritningsutbildning, men det var i skolan och det var ingen lång kurs). Läser och tolkar ritningar på jobbet, men som tur är gör inga egna Kan ju ta det i PM, så kan jag försöka fixa bättre ritning.
EDit ändra ritningen lite hoppas den blir tydligare och bättre, kul och veta vad du inte tyckte blev bra.
Fan va cool design!
Sitter själv och småskissar på mitt första egenbyggda chassi
Ser fram emot de färdiga resultatet!!
Riktigt nice! Tack för inspirationen, och bra guide
Skickades från m.sweclockers.com