Oneplus 6T är flaggskeppstelefon med fingeravtrycksläsare under skärmen

Permalänk
Melding Plague

Oneplus 6T är flaggskeppstelefon med fingeravtrycksläsare under skärmen

Den uppdaterade smarta telefonen Oneplus 6T bjuder på ett större batteri, en större skärm och fingeravtrycksläsare monterad under skärmen. Därtill bibehålls en konkurrenskraftig prislapp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

still no IP-standard....

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Synd på hörlursuttaget, en dealbreaker för min del.

Permalänk
Medlem

.... å fortfarande inga stereo högtalare

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av enterthewoid:

.... å fortfarande inga stereo högtalare

Förklara det här för mig! Har i princip aldrig reflekterat över ljudet ur telefonen direkt, och verkligen inte tittat efter stereo. Förstår det är en grej många söker, dock. Nyfiken på varför, vad är det du/ni gör där det är så viktigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Längre, bredare, tjockare och tyngre? Tror jag tar en vanlig 6 istället. Men antar att det är bra att det finns valmöjligheter?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Förklara det här för mig! Har i princip aldrig reflekterat över ljudet ur telefonen direkt, och verkligen inte tittat efter stereo. Förstår det är en grej många söker, dock. Nyfiken på varför, vad är det du/ni gör där det är så viktigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Har den som högtalare? Många moderna telefoner har förvånansvärt starkt o bra ljud

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av talonmas:

Har den som högtalare? Många moderna telefoner har förvånansvärt starkt o bra ljud

Ja, jo, givetvis som högtalare! Jag har mest svårt att sätta mig in i vilka sammanhang, antingen för att jag använder min telefon helt annorlunda. Visst blir det ljud ur luren ibland, men det är mest för att visa något kort klipp eller så. Annars är det hörlurar, Bluetooth, Cast etc.

Är mest nyfiken på att det verkar vara en riktig dealbreaker för många! Hela vägen där upp med till exempel kamera eller batteritid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på att kasta ut min u11+ mot denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Har den som högtalare? Många moderna telefoner har förvånansvärt starkt o bra ljud

"Bra ljud" är väl att ta i lite

Som emilakered säger så visar man kanske något klipp ibland.
För inte sitter man och använder telefonen som en t.ex BT högtalare?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Inaktiv

Det känns som att det snart går att klara sig utan hörlursuttag då de trådlösa blir bättre fär varje år.
Så bättre batteri, fingeravtryckläsare fram, lite bättre kamera är vad man får.
Jag ser det som positivt att ribban för en 6000kr mobil har höjt. Alla dyrare mobiler utan fingeravtryck bakom displayen känns gamla, om såklart fuktionen nu kommer fungera bra praktiskt.

Permalänk
Medlem

Jag är ruskigt intresserad av denna telefon, jag sitter fortfarande på en Oneplus 1 från oktober 2014.
Den fungerar idag mer eller mindre utmärkt, men tekniknörd man är så känner jag att det är dags att byta upp sig! (även om man inte är så mycket till telefonmänniska)

Det är ett par saker som är tråkigt att se att de inte finns, t.ex. 3.5mm headphone jack. Men för min del så kvittar det, har aldrig pluggat hörlurar till min telefon hittills och ser inte mig framför att göra det, om jag skall så blir det bluetooth wireless eller så pluggar jag via min Dragonfly black.

Samma gäller att det ej är stereo högtalar, tråkigt men som jag även ser Emil skriva i tråden, det blir väldigt få gånger jag faktiskt använder den som uppspelning och när det väl blir så är det ett klipp på youtube eller så.

Permalänk
Medlem

@emilakered: Jag använder inte hörlurar (eller andra externa högtalare) och det är stor skillnad mellan stereo och mono. Det är också störande med ljud som bara kommer från ena sidan i landskapsläge.

Permalänk
Medlem

Ja det här med stereohögtalare förstår jag inte heller. Att lyssna på dessa högtalare är skräp oavsett telefon. Finns ingen med "bra" ljud så har min lilla BT högtalare med ifall jag ska lyssna men oftast kör man med lurar.
Så som mest används högtalaren till ring-, alarm- och meddelandesignal .

Och förstår inte poängen med dom "större" skärmarna som täcker "större" yta av telefonen när dom bara utvidgar dom på längden. Du får ingen mer effektiv yta att använda utan det blir en massa döyta på sidorna när du konsumerar sånt som du vill ha en större skärm till.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

*heavy breathing*

Fingeravtrycksläsare under skärmen! Börjar likna något! Länge sagt att nuvarande XZs ersätter jag inte innan det finns som alternativ...och voilà. Here. You. Are.

Lite synd att den inte har framåtriktade högtalare som min Sony XZs, är nog dock det enda jag inte gillar men det är ingen dealbreaker. Är dock underbart när man ligger i sängen och glor på lite Youtube innan sängdags tex.

Avsaknad av 3,5mm är värre iofs...Men adaptern gör det ok i slutändan får man väl påstå. Har aldrig någonsin laddat och haft 3,5mm inkopplat samtidigt på en mobil iaf.

Mmm, nu blev plånboken kallsvettig tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

@emilakered: Jag använder inte hörlurar (eller andra externa högtalare) och det är stor skillnad mellan stereo och mono. Det är också störande med ljud som bara kommer från ena sidan i landskapsläge.

Precis detta, titta på filmklipp med stereohögtalare jämfört med mono, blir mycket mer naturlig ljudbild från telefonen och inte enbart från ena sidan. Ännu tydligare blir det på surfplattor där det mer är en dealbreaker för mig, mest då större enheter mer är lämpade till längre filmer.
Avstod nyligen ny telefon då den mest intressanta även tyvärr saknade 3,5" och stereo. Var inget stort behov och då kan sånt avgöra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Är i stort sett nöjd med min OP6 men om det är någonting jag saknar så är det från min gamla Moto X Style så är det stereohögtalarna

Permalänk
Medlem

Min tankeprocess: "Åh, fingeravtrycksläsare under skärmen! Najs! Oh, mindre notch! Najs! Oh, större batteri, grymt ju! Oh.. inget hörlursuttag...?? NEEEJ SLUTA NU!!" Total dealbreaker!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Har den som högtalare? Många moderna telefoner har förvånansvärt starkt o bra ljud

Ja men just det här med stereo.
Visst mobilhögtalare är rätt kass oavsett men de används såklart en del ändå. Jag gör det också ibland.
Men stereoläget...
För att stereo ska ha någon rimlig effekt behöver det vara ett rimligt avstånd mellan högtalarna men det kan det liksom inte bli på en mobil. Så det blir väl liksom ingen större skillnad om man mixar kanalerna till en högtalare eller om man använder två högtalare om de bara är någon decimeter mellan dem. Eller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Och fortfarande inte trådlös laddning... suck, det är dealbreaker för mig då det är
gött att bara slänga in telefonen på den integrerade "laddplattan" i bilen

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Förklara det här för mig! Har i princip aldrig reflekterat över ljudet ur telefonen direkt, och verkligen inte tittat efter stereo. Förstår det är en grej många söker, dock. Nyfiken på varför, vad är det du/ni gör där det är så viktigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk dig följande scenario:

Du är i USA och har precis kommit tillbaka till hotellet efter en het kväll på Chipotle. Magen ryter, du springer in på toaletten och vet direkt att det här är en plats du kommer att spendera natten ut. Det enda du har med dig är din mobiltelefon (hörlurarna dumt nog kvar i bilen), och Netflix har precis lanserat ett nytt avsnitt av Maniac.

Du sitter där med din telefon och försöker se på avsnittet, men handen lyckas blockera då och då högtalaren på botten av telefonen och du är tvungen att spola tillbaka 10s för att höra vad Owen mumlade.

Hade du haft en telefon med stereohögtalare hade detta inte varit något problem!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Icte:

Tänk dig följande scenario:

Du är i USA och har precis kommit tillbaka till hotellet efter en het kväll på Chipotle. Magen ryter, du springer in på toaletten och vet direkt att det här är en plats du kommer att spendera natten ut. Det enda du har med dig är din mobiltelefon (hörlurarna dumt nog kvar i bilen), och Netflix har precis lanserat ett nytt avsnitt av Maniac.

Du sitter där med din telefon och försöker se på avsnittet, men handen lyckas blockera då och då högtalaren på botten av telefonen och du är tvungen att spola tillbaka 10s för att höra vad Owen mumlade.

Hade du haft en telefon med stereohögtalare hade detta inte varit något problem!

Rimlig poäng.
Går väl visserligen att vända luren 180 grader om man vill hålla med den handen så är det problemet löst

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ser inte poängen i en ny version med samma SoC. 845 är väl visserligen fortfarande bäst men varför då släppa ny telefon innan det kommit en ny snapdragon?

Inte så insatt i oneplus kanske detta är standard för deras T enheter att det är samma SoC men känns rätt meningslöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Rimlig poäng.
Går väl visserligen att vända luren 180 grader om man vill hålla med den handen så är det problemet löst

Ja men då hamnar knapparna åt fel håll och andra handen lyckas blockera högtalaren

Nej men jag uppgraderade själv från Nexus 6P till OnePlus 6 nyligen och saknar högtalarna faktiskt. Lyckas alltid på något sätt blockera OnePlus högtalaren när jag snabbt kollar upp ett klipp på t.ex. YouTube medan med Nexus 6P så var detta mer eller mindre en omöjlighet. Ljudet är även mycket bättre, även om detta fortfarande är en mobiltelefon högtalare

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ser inte poängen i en ny version med samma SoC. 845 är väl visserligen fortfarande bäst men varför då släppa ny telefon innan det kommit en ny snapdragon?

Inte så insatt i oneplus kanske detta är standard för deras T enheter att det är samma SoC men känns rätt meningslöst.

Skickades från m.sweclockers.com

T modellerna från oneplus är alltid samma specs i princip med mindre uppgraderingar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dagas:

Ser inte poängen i en ny version med samma SoC. 845 är väl visserligen fortfarande bäst men varför då släppa ny telefon innan det kommit en ny snapdragon?

Inte så insatt i oneplus kanske detta är standard för deras T enheter att det är samma SoC men känns rätt meningslöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Yes. Det är väl standard att det kommer ett gäng andra uppgraderingar med T. Ibland bättre skärm, bättre kamera och lite sådana grejer.
Poängen är väl antagligen att alltid ha en lur som bara har några få månader på nacken sen release.
Det är inte alla kunder som väljer mobil efter processor direkt utan det är ett helt gäng andra faktorer som är högst relevanta för valet av lur.
Gissningsvis är det en ganska lyckad strategi att hålla nere bredden på produkter men släppa ny toppmodell lite oftare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

6t känns så där och enda jag skulle bry mig om är att batteriet är starkare vilket är ett + men behövs med så stor skärm i den upplösningen och andra sidan mobil utan 3.5 plugg är irriterande och känns inte dom har nått utöver det vanliga mot s9 eller p20 pro i typ samma prisklass

Ser man på dom ekonomiskt får man 835 baserade mobiler betydligt billigare och 99% lär knappast märka skillnaden så är inget jag känner wow en sån måste jag ha och är bara en mobil i mängden

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Icte:

Ja men då hamnar knapparna åt fel håll och andra handen lyckas blockera högtalaren

Nej men jag uppgraderade själv från Nexus 6P till OnePlus 6 nyligen och saknar högtalarna faktiskt. Lyckas alltid på något sätt blockera OnePlus högtalaren när jag snabbt kollar upp ett klipp på t.ex. YouTube medan med Nexus 6P så var detta mer eller mindre en omöjlighet. Ljudet är även mycket bättre, även om detta fortfarande är en mobiltelefon högtalare

Aja. Att knapparna hamnar på andra sidan spelar väl mindre roll medan man kollar på film och klipp. De används ju inte då iaf ;). När man är klar med klippet och har tänkt använda de knapparna byter man ändå läge på telefonen och då är knapparna där de ska vara.
Sen förstår jag att man ibland inte tänker sig för och råkar hålla för högtalaren och det kan ju undvikas med fler högtalare. Händer mig också ;).
Bättre högtalare och annorlunda riktning på högtalarna har jag mer förståelse för däremot. Det påverkar ju upplevelsen medan man använder luren.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Förklara det här för mig! Har i princip aldrig reflekterat över ljudet ur telefonen direkt, och verkligen inte tittat efter stereo. Förstår det är en grej många söker, dock. Nyfiken på varför, vad är det du/ni gör där det är så viktigt?

Är inte en dealbreaker för mig men det hjälper enormt när man ser klipp på telefonen utan hörlurar. I landskapsläge håller man ju typ för högtalaren så man hör inget, eller så får man kupa handen för att höra något (min surfplatta lider av detta). Leder dock till kramp från min erfarenhet, men har stora händer.
Just inte stereo då, utan att högtalaren är på framsidan men stereo brukar komma samtidigt om jag minns rätt.

Jag ser 1-4h video om dagen på min telefon så det gör ganska mycket. Detta då på ställen där hörlurar inte passar (toa och sängen).

Skrivet av Zemlan:

Avsaknad av 3,5mm är värre iofs...Men adaptern gör det ok i slutändan får man väl påstå. Har aldrig någonsin laddat och haft 3,5mm inkopplat samtidigt på en mobil iaf.

Jag gör det dagligen på jobbet vilket gör det knepigt för mig. Hoppas på återkomst av 3.5mm tills jag behöver byta telefon (2år~) annars får man väl köpa en DAC också så det blir ok ljud ut från telefonen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv

Angående steriohögtalare så är det för mig lika viktigt som ethernetuttag. Där det finns många som mig som har en ethernetadapter till mobilen. https://www.youtube.com/watch?v=dbVYzei2dDo Varför sitter det ej en RJ45 female kontakt på alla mobiler? När vi ändå är på så vill jag ha en comport av typen 9 pin sub för rs232/ rs485 kommunikation.

Men den stora skaran behöver inte ha de steriohögtalare eller ethernet, om mobilerna får detta blir något annat lidande. En mobil är väldigt kompakt och allt som finns i den måste prioriteras. De flesta lyssnar nog väldigt lite musik direkt ifrån mobilen, det är mer att visa någon ett filmklipp. Dock är högtalartelefon väldigt viktig såklart, så att man kan använda mobilen som en konferenstelefon.