World of Warcraft Classic jämförs med originalet från 2005

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Kan säga direkt att jag inte är supertaggad för WoW Classic, utan hade personligen föredragit en version med TBC eller WotLK då jag ansåg att spelet hade sin Peak då (vilket även konfirmerats för egen del på privatserver).

Men jag skulle alla dagar i veckan spela WoW Classic som har officiellt stöd av Blizzard än någon privatserver. Bara faktorn att en privatserver kan när som helst stänga ner p.g.a. legala problem gör att det inte känns riktigt värt att lägga ner någon tid - Fyller jag på speltid i WoW idag, jag grindar lite rep eller farmar något mount, då kan jag vara nästan helt säker att dom sakerna finns kvar om 5-10år om jag loggar in igen. Blizzard håller superbra liv i sina spel, kan fortfarande logga in på mitt WC3 onlinekonto som jag gjorde för kanske 8år sedan när jag spelade DotA och 2v2 ranked ladder.

Eventuell kostnad är värt det bara för den faktorn, säkerheten att mina saker är precis där jag lämnade dom för flera år sedan.

Edit:
Som jag nämnde ovan så är inte just Classic det jag är ute efter, spelade då men var egentligen för ung för att uppskatta spelet, utan min bästa tid började runt TBC och framförallt WotLK (var runt 12 år när TBC kom).

Varför jag vill tillbaka till framförallt WotLK har många anledningar egentligen, men kan lista några exempel:

  • Jag gillade storyn, att gå upp mot Lich King och få stå sida vid sida av karaktärer man "känner". Dom flesta karaktärerna från denna tiden är sedan länge borta eller knuffade åt sidan mer för varje expansion som kommer och går

  • Miljöerna kändes väldigt "Warcraft", igen mycket att göra med familjäritet från tidigare Warcraft spel

  • Klassiskt och linjärt progression-system, inget trams som att farma artifact power/azerite power. Utan gå hit, döda bossen och få chansen på loot - Eller gör ett par dailies som var OPTIONAL istället för nästintill MANDATORY som det kan vara idag

  • Bossarna var mekaniskt sett mycket enklare än dagens, men av någon anledning så var dom ändå otroligt givande och man kände sig mer lyckad när man vann, mycket av detta har nog med storleken på raidsen att göra, 25-man som lär synca upp istället för dagens fokus om 5-10 pers

  • Class Fantasy var en STOR sak! Valde jag att köra Mage så kändes det, jag var inte bara en 'caster i mängden', lite grann som att Destruction Warlocks just nu är en rip-off mage på live servrarna. T.ex. hade Paladiner bonus skada mot Undeads, men det ansågs vara obalanserat och plockades senare bort (sådana saker som dödade klass fantasin)

  • Avsaknad av saker som Dungeon Finder o.s.v. gjorde att man var tvungen att interagera med andra spelare, gå med i Guilds eller sitta i Looking for Group kanaler om man ville köra dungeons - Gjort många vänner genom spelet på det viset

  • World PvP var en verklig sak och som existerade utan att behöva uppmuntran, folk VILLE ut och slåss mot andra eller bara sitta och vänta på någon stackare som råkade komma i deras väg - Man behövde inte få massa extra bonusar för det då det var en rolig sak att göra och kändes som en del av spelet

  • Epic gear var verkligen EPIC. Såg man någon vandra runt i full lila utstyrsel så visste man att den spelaren hade investerat tid och var duktig på spelet. Idag delas Epic's ut som godis, "participation trophies" skulle man kunna säga

Dessa är några saker för min del bara.
Jag gillar mycket av moderna WoW, speciellt då man inte har lika mycket tid att spela som förut. Men på något vis har charmen och magin med WoW dött lite, mycket system och dåliga beslut har gjort att spelet är onödigt komplext på fel vis. Den höga levelcappen och förlegade storyn gör att många vänner jag försökt fått att börja helt enkelt ger upp när dom inser att dom lär sitta igenom 190+ videos från Nobbel87 för att hänga med i storyn som utspelar sig på max level eller ens under själva lvling's fasen.

WoW behöver ärligt talat ett WoW 2.0.
Ett nytt spel, kanske ett alternativt universum eller något som kan utspela sig i framtiden, kanske flera hundra år och där det endast görs mindre referenser till händelserna i nuvarande spelserie. Achievements o.s.v. kan följa med från dagens spel, dom kan t.o.m. göra en tolkning av "Time Walking" som finns idag, där man kan få åka tillbaka i tiden och återuppleva vissa events fast mer som en åskådare än en deltagare.

Håller med till stor del i allt du skriver. Lite egna tankar kring wow osv:

En sak jag inte förstår med wow är varför de liksom inte försöker få till en riktigt cool klass-identitet för spelarna och sen deras sätt att berätta story på lackar. De största minusen för mig just nu spontant iaf. Där borde förnya sig en hel del. Ska förklara lite mer i detalj.

Tex har de lagt in massvis med nya animationer för många och det är coolt. Men varför tar det så förbannat lång tid? Och de borde kunna ta det längre, mycket mycket längre...för trots allt nytt ser man animationer återanvändas mellan olika klasser tex...Och nu har de ju gått ifrån systemet där det var RAS-specifika animationer till KLASS-specifikt. Trots det tar de genvägar...tycker det är helt oacceptabelt i ett spel med de resurser Blizz har. Tråkigt helt enkelt. Kunde vara så sjukt mycket mer epic om det var lite mer UMPF bakom magier och attacker.

Jämför vi med SWTOR har ju samma klass mellan faktioner helt olika animationer och namn för samma förmågor. Det gör en hel del alltså. Lira som Sith Juggernaut och Jedi Guardian är tekniskt samma sak...men det känns helt olika tycker jag. Allt tack vare animationer osv.

Klarade Bioware av detta borde blizz klara av att låta tex en paladin HÅLLA i sitt vapen medan de kastar en helande magi 2018 snarare än att ha vapen och ev sköld hölstrade...vadfan liksom. Kom igen nu.

Sen deras sätt att berätta story...känns för opersonligt. Framförallt medan man levlar. Återigen tänker jag jämföra med SWTOR för där har alla klasser en egen story och så finns en övergripande story på varje planet. Och allt kretsar kring din karaktär. Även utan val i konversationer ligger wow hopplöst efter här alltså. SWTOR är legit kul att levla även helt ensam. Man har en egen story som liksom byggs upp och fortsätter sen in i expansionerna (dock inte lirat dem men lär nog göra det förr eller senare)

Tycker jag iaf. Kan vara så att vissa föredrar wow. Bara hjärndött acceptera quests och göra det så snabbt det bara går sen vidare. Men för egen del håller inte det längre faktiskt.

Men själva gameplayen är solid än i wow. Svinkul att nöta lite mythic+ med polarna tex. Men är just det. Utanför aktiviteter med polarna känns det för stelt. För dött på ngt vis. Vill se mer energi läggas där så man på riktigt kan dras med i storyn. Vi ha mer RP element helt enkelt antar jag. För de existerar inte längre nästan. Var ett MMO RPG förr. Nu är det bara ett MMO som är tänkt att vara lätt att hoppa in i och lämna. :-/

*edit*
Hoppsan vilken rant det blev xD. Aja. Wow är kul i grupp men fruktansvärt mycket outnyttjad potential nu 2018 så fort man är själv helt enkelt.
*/edit*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wenro:

Det finns hur många anledningar som helst, men vi kör på en enda:

Hur kul är det att investera sådan tid i något som kan vara borta imorgon? Jag skulle aldrig spela Classic på privatserver, aldrig. Med Blizzards släpp så vet man att man iallafall får ha kvar sina prylar... Dessutom när det gått månader och du lagt ned åtskilliga timmar på levelling, gold, gear, osv.

Så kan man säga om allting ju.
Vad händer om jag blir förlamad imorgon och inte kan röra mig något mer i livet?
Har allt det jag gjort varit slöseri med tid då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nu kommer det inte att bli "100%" classic utan det kommer att kräva uppdatering på många punkter samt så skulle det inte förvåna mig om de implementerade vissa saker från senare spel i vanilla.

Har spelat sedan Betan av Wow och att det skulle varit svårare håller jag inte med om däremot betydligt mer tidskrävande pga. ett idag utdaterat leveling och spellsystem. Det är ju inte direkt svårt att stå i ett hörn och casta shadowbolt.

So we asked ourselves, would it still be possible to deliver an authentic classic experience if we took our modern code, with all its back-end improvements and changes, and used it to process the Patch 1.12 game data?

While that might seem counterintuitive, this would inherently include classic systems like skill ranks, old quests and terrain, talents, and so on, while later features like Transmog and Achievements would effectively not exist because they were entirely absent from the data. After weeks of R&D, experimentation, and prototyping, we were confident we could deliver the classic WoW content and gameplay without sacrificing the literally millions of hours put in to back-end development over the past 13 years.

Betvivlar achievments och allt annat skräp dom hittat på kommer med i classic, kommer det med så förstör dom ju det alla skrikit efter i åratal.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Skrivet av Tanax:

Personligen tror jag "nostalgi" känslan kommer hålla i sig i max ett halvår, sen kommer folk inse att saker o ting var så jäkla mycket mer tidskrävande back then, och att man inte har lika mycket tid nu när man har jobb (och kanske ungar också). Spelet kommer vara mer eller mindre dött inom 1 år :/

Se hur det gick för Old-school Runescape. Old school-varianten växer fortfarande efter 5 år och är bra mycket större än Runescape 3.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag är faktiskt ruskigt taggad på Wow vanilla. Inte för att det var ett bra spel. Inte för att mechanics är överdrivet bra. Inte får att raider ska vara svåra. Bara för att få komma tillbaka och uppleva det igen. Nostalgin. Bugga in under Stormwind. Döda 19647 pirater för att bli exalted me booty bay.

Tider.

Någon kanske svarat på detta redan, försökte läsa igenom alla inlägg men kan ju missat.
Men läste en bluepost att eftersom det kommer använda den nuvarnade motorn så kommer man inte kunna walljumpa, bugga sig in under org eller stormwind etc etc. :/ Lite tråkigt men samtidigt inte det som gör att jag längtar till classic!

Jag tror mindsetet man måste ha är att Classic är inte Vanilla. Classic är en vanilla remake

Edit:
Källa, https://blue.mmo-champion.com/topic/1103115-dev-watercooler-i...

"and the modern engine no longer permits some behaviors that could be used to get out of bounds."
Jag tolkar det iallafall så som jag nämnde ovan, att komma in hyjal, walljumpa, komma in under städer etc inte kommer gå.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Någon kanske svarat på detta redan, försökte läsa igenom alla inlägg men kan ju missat.
Men läste en bluepost att eftersom det kommer använda den nuvarnade motorn så kommer man inte kunna walljumpa, bugga sig in under org eller stormwind etc etc. :/ Lite tråkigt men samtidigt inte det som gör att jag längtar till classic!

Jag tror mindsetet man måste ha är att Classic är inte Vanilla. Classic är en vanilla remake

Såg en läkt beta-video igår som visade att det går. Vet ju inte vad som är fejk eller inte men där gick det.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Det fanns ju inte ens achievements i classic... så enbart just because är min gissning...

Skrivet av Svensktiger:

Fanns inga achievs i classic !
Dom introducerades i prepatchen till LK.
Folk grindade exalted ändå, bara för att

Ja just det, det tänkte jag inte på. Är så mycket förändringar som gjorts, så man har ingen koll på vad som skedde när.

Skrivet av Wenro:

Det finns hur många anledningar som helst, men vi kör på en enda:

Hur kul är det att investera sådan tid i något som kan vara borta imorgon? Jag skulle aldrig spela Classic på privatserver, aldrig. Med Blizzards släpp så vet man att man iallafall får ha kvar sina prylar... Dessutom när det gått månader och du lagt ned åtskilliga timmar på levelling, gold, gear, osv.

Kanske ska se det som underhållning istället?

Visserligen kan det väl kanske vara lite svårt o få denna eviga grind att bli underhållande.

Permalänk
Medlem

Så vanill med en massa plugins vs 30hz utan inställningar?
Balinda skulle inte gå ner om jag inte haft en offank i AV. I slutet så kunde vi ta henne själva. Jag en warlock so, DPS fast en liten en som offtank.
Jag var inte bra på wow.
Man viste villka som kom från samma server iof. Vi skrev bob.

Edit:
Nostalgi, SH var min call sen Ballinda.
Gick att spela på ett geforce2 64mb lycka till med det idag. (testade 32mb senare.Minns ingen skillnad)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@MuLLvaD3n:

Nä, man vet ju inte riktigt! Jag lade till länk och citat i min original post med vad jag tolkade den informationen ifrån

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Ska bli skönt med en riktig classic server... Jag har spelat på dom flesta Classic privatservrarna som funnits, och man har alltid haft för sig att dom skulle finnas för evigt...

Feenix dog ju ganska hårt när nyare servrar kom, Kronos fanns som ett alternativ länge men den nya Nostalrius servern blev hur stort som helst, sedan blev Nostalrious dödade av en blizzard lawsuit (pga populariteten) men tack och lov kunde ens karaktärer föras över till Elysium som fortsatte med projektet, sedan började admins på Elysium i hemlighet börja sälja guld och karaktärer för att tjäna stålar, vilket ledde till Light's Hope servern som jag tror är den sista i ledet... Och nu, official blizzard classic <3

Ja, det har definitivt varit en skakig resa till att få detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Kanske ska se det som underhållning istället?

Visserligen kan det väl kanske vara lite svårt o få denna eviga grind att bli underhållande.

Nu är inte jag någon "hardcore WoW-gamer" men alla upplever underhållning på olika sätt. Dessa guilds som kämpat för "World first" osv, är det inte underhållning då också? Svårt att tro att man ligger på den nivån bara för att man vill vara bäst och inte tycker spelet är kul.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Så kan man säga om allting ju.
Vad händer om jag blir förlamad imorgon och inte kan röra mig något mer i livet?
Har allt det jag gjort varit slöseri med tid då?

Visserligen, men inte riktigt samma sak, kom igen nu. Du kanske inte vet men en klassiker på privatservers är att folk drar igång, kämpar på, till och med donerar pengar som vissa gör, och sen slår skaparna igen dörren och drar med vinsten, alternativt blir stämda/varnade av Blizzard själva och servern tas ned.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Varför vill man spela vanilla igen egentligen? Har spelat WoW ungeför 15 minuter, så jag vet inte riktigt. Är det inte bara förbättringar gjorda? Eller har det blivit för lätt att spela nuförtiden för att det skall vara mer tillgängligt?

Tldr:

Spelet har blivit neddummat på alla sätt och vis.
Allting är time-gate'at.
Communityn existerar inte längre. I vanilla, TBC så hade alla serverar så kallade server-celebritys, alltså välkända spelare som folk såg upp till. Guilder som folk såg upp till. Du kunde ha "ärkefiender" och dylikt i PVP då alla BGs var baserade runt den server du spelade på.
Ganking, world PVP var en grej. Du såg folk överallt i spelvärlden. Nu gör du endast det vid World Quest hubbar eller vad nuvarande hub är.
Drar du igenom dungeons så kommer ingen prata, förr krävdes det social förmåga att bilda en grupp.
Samma sak om du kör pug raids.

Få guilder rekryterar ens utan ett CV från tidigare expansioner, så nya spelare är körda på den fronten om de inte har kontakter.

Permalänk
Medlem

Om de ändå tillåter högre grafikinställningar så hade jag gärna sett de nya karaktärsmodellerna som valbart alternativ

Modcommunityn kommer ju fixa detta i och med att klienten verkar vara 7.0 baserad men hade gärna sett att det bara fanns utan att man skulle behöva ta till Arctium och bryta mot EULA.

Skrivet av AdoringFan:

Få guilder rekryterar ens utan ett CV från tidigare expansioner, så nya spelare är körda på den fronten om de inte har kontakter.

Haha knappast, man tar vad man får i nuläget ;P

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Om de ändå tillåter högre grafikinställningar så hade jag gärna sett de nya karaktärsmodellerna som valbart alternativ

Modcommunityn kommer ju fixa detta i och med att klienten verkar vara 7.0 baserad men hade gärna sett att det bara fanns utan att man skulle behöva ta till Arctium och bryta mot EULA.

Haha knappast, man tar vad man får i nuläget ;P

Grejjen med grafikinställningarna är att i Vanilla så kunde vi öka densiteten och distansen på gräset, motsvarande nuvarande via /console kommando (ofta gjort i macro) ökade även vy distansen med farclip och horizonclip (kommer inte ihåg namnen) fanns även en för molnen.

Så jag förstår inte varför vissa gråter ang detta, när det var möjligt på den tiden.

Exempel

/console farclip 777
/console horizonfarclip 2112
/console groundeffectdensity 256
/console groundeffectdist 140
/console smallcull 0
/console skycloudlod 3
/console characterambient

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AdoringFan:

/console groundeffectdensity 256
/console groundeffectdist 140

Du har aldrig sett Feralas på riktigt utan dessa kommandon!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Är så jävla hyped. Hoppas de släpper release date på Blizzcon i helgen. Det är inte startzoner utan Barrens och Westfall, om man ska vara petig. Ska varken pvpa eller pvea på 60, ska bara sätta mig och njuta av resan till 60. Myyyyyyys!!

Permalänk
Avstängd

Måste väl ändå finnas något ekonomiskt intresse i att hypa upp detta så mycket?
Spelet släpptes 2005 och rent tekniskt är jag ganska säker på att blizzard skulle kunna släppa spelet imorgon bara de ville.

Men att vänta några år till på classic och betala typ 600kr för ett spel man redan köpt en gång låter väl helt rimligt.

Permalänk
Medlem

Buhuu min lvl 60 Orc Hunter Zarguz är som bortraderad från världshistorien. Har vid googlingar lyckats hitta honom på div. progress siter fram till kanske förra året, dock inte idag. Nu är han som bortblåst 10 år efter han såldes för 2 - 3000kr (minnet sviker).

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Måste väl ändå finnas något ekonomiskt intresse i att hypa upp detta så mycket?
Spelet släpptes 2005 och rent tekniskt är jag ganska säker på att blizzard skulle kunna släppa spelet imorgon bara de ville.

Men att vänta några år till på classic och betala typ 600kr för ett spel man redan köpt en gång låter väl helt rimligt.

Nja, de kan säkert kompilera om men då måste de underhålla två helt olika branches då motor m.m. gått igenom massa ändringar, vidare så har de ju gjort massa saker som troligen skyddar mot fusk etc därav tar det lite tid.

Som jag förstått det så måste man inte köpa om det sedan när det släpps utan kan bara aktivera upp ett gammalt konto men jag har kanske fel i det?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Måste väl ändå finnas något ekonomiskt intresse i att hypa upp detta så mycket?
Spelet släpptes 2005 och rent tekniskt är jag ganska säker på att blizzard skulle kunna släppa spelet imorgon bara de ville.

Men att vänta några år till på classic och betala typ 600kr för ett spel man redan köpt en gång låter väl helt rimligt.

Såklart dom kan det, tekniskt sett. Men dom har inte kvar originalkoden. Så dom måste programmera om allt från början, precis som en del populära privatservrar fått göra.

Tror inte de som äger originalspelet behöver köpa det igen, men man kommer högst sannolikt behöva förnya sin prenumeration.

Skrivet av Svensktiger:

Fanns inga achievs i classic !
Dom introducerades i prepatchen till LK.
Folk grindade exalted ändå, bara för att

Man kunde faktiskt få titlar och andra exklusiva föremål.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nja, de kan säkert kompilera om men då måste de underhålla två helt olika branches då motor m.m. gått igenom massa ändringar, vidare så har de ju gjort massa saker som troligen skyddar mot fusk etc därav tar det lite tid.

Som jag förstått det så måste man inte köpa om det sedan när det släpps utan kan bara aktivera upp ett gammalt konto men jag har kanske fel i det?

Vad jag hört från diverse kommentarer så lär det bli en annan luncher eller bara servrar som läggs i listan.

De skulle ju kunna släppa spelet som det var i en egen luncher men blir ju problem med fusk och annat.

Jag skulle ju vilja ha allt som det var,original grafiken,alla gamla quester, start zoner,all man behövde träna, ingen lfr och samt att karaktärerna inte ser ut som docker med fula än animationer etc 😂

Edit: Men man kan inte få allt man önskar och Classic blir säkert bra.
Tycker mest det är kul att man kan få ett alternativ till BFA. Lessnar man på det kan man lira lite Classic och hoppa tillbaks när de släpper nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Vad jag hört från diverse kommentarer så lär det bli en annan luncher eller bara servrar som läggs i listan.

De skulle ju kunna släppa spelet som det var i en egen luncher men blir ju problem med fusk och annat.

Jag skulle ju vilja ha allt som det var,original grafiken,alla gamla quester, start zoner,all man behövde träna, ingen lfr och samt att karaktärerna inte ser ut som docker med fula än animationer etc 😂

Allt kommer vara som original, men drivas på den nya motorn, med möjlighet till att stänga av delar av den moderna ljussättningen / texturer. Battle.net och supportfunktionen från moderna-wow kommer vara kvar också.

Hoppas bara de inte fuckar upp progression.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

@Chromatic:
Var det inte något i still med att Blizzard sa att de inte hade kvar original koden. Men efter lite snack med sådana som hade vanilj uppe så vart de mer eller mindre anställda istället för att licensbrott?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Någon annan som minns den buggade kyckling man skulle följa i Hinterlands?

Edit:
Spelade på Mealstrom på den tiden. Supporten sa att det bara var att vänta till server reset, så alla NPC staratar om sig.
Minns inte exakt men tror han eller hon nollade questen så vi skulle kunna göra om kedjan.
Beroende framkallande spel.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@envelope91:
Var det inte något i still med att Blizzard sa att de inte hade kvar original koden. Men efter lite snack med sådana som hade vanilj uppe så vart de mer eller mindre anställda istället för att licensbrott?

Inte helt säker på vilken del utav mitt inlägg du svarar på, menar du när Nostalrius blev nedtagna?
Dom fick ju stämbrev efter som servern låg i typ frankrike eller något närliggande land, så dom kunde ju inte göra något förutom att ta ner servern eller bli stämda.

Det stämmer att dom fick åka över och prata med Mike och dom andra i flera timmar om vanilla, det som skrämde många, är att när dom kom tillbaka så hade dom helt plötsligt ändrat sig, och ville absolut inte dela ut sin source-code till Elysium... (men tack och lov hade dom redan skickat filerna till dom)

"We ask Elysium to join this effort for Legacy realms by stopping to use data that we provided. We know they aim at official legacy realms as we do. We have already stopped the account transfer process from our side as a first step. Nostalrius community is no longer about private servers, it is about official legacy realms."

Vilket givetvis väckte känslor, kom ihog att detta var tidigt 2016 och official servers fanns ju inte ens i närheten av kartan xD

Det enda som blizzard började dilla om efter mötet var att göra en så kallas "Prisitne Realm" där man kan trycka på en knapp för att levla lite långsammare men, av uppenbarliga skäl, så var inte detta ett särskilt bra alternativ.

Tack och lov så sket ju elysium fullständigt i deras tips och körde igång sin server ändå
Elysium låg typ i ryssland dessutom, så finns minimal chans att blizzard ens kommer åt dom då... Bara att riva kuverten

Och jo, blizzard påstod ju länge att dom inte har kvar varken hårdvaran eller mjukvaran för specifika patcher, men jag vet inte hur såpass sant det är. Vi vet ju att deras nya Classic är en nedbantad version från BfA, så det är mycket möjligt.

Läs vad folk svarade i denna tråden så kan du lite se hur the community reagerade på Nostalrius attityd xD
https://forum.nostalrius.org/viewtopic.php?f=2&t=45489&start=...

Det sorgliga är ju då att ändå Elysium började sälja karaktärer och annat skit, det var en mogen admin som råkade ha access till core och kude se allt... Det som är ännu mer motbjudande är admins svar till honom efterråt.

https://www.gamingfactors.com/world-warcraft-elysium-project-...
https://www.reddit.com/r/wowservers/comments/76vay8/a_serious...

Dom bara...

First of all, I don't regret doing it, and I will do it again and again if i see fit. What you guys don't seem to understand is that this was OUR SERVER not yours, and we can run it how we choose to. The only thing I would do differently is be more careful about those that I trusted.
Yes - I generated gold, sold it to several chinese gold selling companies, and then forced them to give up the character names that they sold to so we could ban them.
I made thousands every month for myself and the server, and you idiots praised us every time there was a new ban wave. Win-Win.
Yes - I duped characters and sold them for massive profit.
Yes - Shenna took money from the donations. She did not steal shit, it was rightfully hers and it was closer to $5k than 2.5-3, I don't get the point in lying about something so trivial; it was rightfully hers.
The point of all this is to get across the point that this is OUR server. Not yours. We ran this thing better than anyone else was capable of and you should be thanking of us for not charging for the experience we gave to you, and being resourceful with the options we had.
I'm sure Shenna will delete this because she was against me saying anything, but I really don't care. Screw you all.

Dold text

"Sheena and Crogge have since said that they feel betrayed by the former members abandoning the project and taking the data"

Hahaha xD

Jadu, det har hänt mycket skit xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Någon annan som minns den buggade kyckling man skulle följa i Hinterlands?

Edit:
Spelade på Mealstrom på den tiden. Supporten sa att det bara var att vänta till server reset, så alla NPC staratar om sig.
Minns inte exakt men tror han eller hon nollade questen så vi skulle kunna göra om kedjan.
Beroende framkallande spel.

Kan nog stämma, jag har för mig att det buggade. Hinterlands är ju för övrigt ett sånt ställe man i stort sett aldrig besöker idag... inte ens om man levlar en ny gubbe..

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem

Undrar om detta kan bli en bra introduktion för nytillkomna spelare som inte ägnat en sekund åt WoW tidigare?
Känns som att de flesta onlinespel i princip kräver att man är med från början för att inte hamna hopplöst efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Varför jag vill tillbaka till framförallt WotLK har många anledningar egentligen, men kan lista några exempel:

  • Jag gillade storyn, att gå upp mot Lich King och få stå sida vid sida av karaktärer man "känner". Dom flesta karaktärerna från denna tiden är sedan länge borta eller knuffade åt sidan mer för varje expansion som kommer och går

  • Miljöerna kändes väldigt "Warcraft", igen mycket att göra med familjäritet från tidigare Warcraft spel

  • Klassiskt och linjärt progression-system, inget trams som att farma artifact power/azerite power. Utan gå hit, döda bossen och få chansen på loot - Eller gör ett par dailies som var OPTIONAL istället för nästintill MANDATORY som det kan vara idag

  • Bossarna var mekaniskt sett mycket enklare än dagens, men av någon anledning så var dom ändå otroligt givande och man kände sig mer lyckad när man vann, mycket av detta har nog med storleken på raidsen att göra, 25-man som lär synca upp istället för dagens fokus om 5-10 pers

  • Class Fantasy var en STOR sak! Valde jag att köra Mage så kändes det, jag var inte bara en 'caster i mängden', lite grann som att Destruction Warlocks just nu är en rip-off mage på live servrarna. T.ex. hade Paladiner bonus skada mot Undeads, men det ansågs vara obalanserat och plockades senare bort (sådana saker som dödade klass fantasin)

  • Avsaknad av saker som Dungeon Finder o.s.v. gjorde att man var tvungen att interagera med andra spelare, gå med i Guilds eller sitta i Looking for Group kanaler om man ville köra dungeons - Gjort många vänner genom spelet på det viset

  • World PvP var en verklig sak och som existerade utan att behöva uppmuntran, folk VILLE ut och slåss mot andra eller bara sitta och vänta på någon stackare som råkade komma i deras väg - Man behövde inte få massa extra bonusar för det då det var en rolig sak att göra och kändes som en del av spelet

  • Epic gear var verkligen EPIC. Såg man någon vandra runt i full lila utstyrsel så visste man att den spelaren hade investerat tid och var duktig på spelet. Idag delas Epic's ut som godis, "participation trophies" skulle man kunna säga

Dessa är några saker för min del bara.
Jag gillar mycket av moderna WoW, speciellt då man inte har lika mycket tid att spela som förut. Men på något vis har charmen och magin med WoW dött lite, mycket system och dåliga beslut har gjort att spelet är onödigt komplext på fel vis. Den höga levelcappen och förlegade storyn gör att många vänner jag försökt fått att börja helt enkelt ger upp när dom inser att dom lär sitta igenom 190+ videos från Nobbel87 för att hänga med i storyn som utspelar sig på max level eller ens under själva lvling's fasen.

WoW behöver ärligt talat ett WoW 2.0.
Ett nytt spel, kanske ett alternativt universum eller något som kan utspela sig i framtiden, kanske flera hundra år och där det endast görs mindre referenser till händelserna i nuvarande spelserie. Achievements o.s.v. kan följa med från dagens spel, dom kan t.o.m. göra en tolkning av "Time Walking" som finns idag, där man kan få åka tillbaka i tiden och återuppleva vissa events fast mer som en åskådare än en deltagare.

Skrivet av AdoringFan:

Tldr:

Spelet har blivit neddummat på alla sätt och vis.
Allting är time-gate'at.
Communityn existerar inte längre. I vanilla, TBC så hade alla serverar så kallade server-celebritys, alltså välkända spelare som folk såg upp till. Guilder som folk såg upp till. Du kunde ha "ärkefiender" och dylikt i PVP då alla BGs var baserade runt den server du spelade på.
Ganking, world PVP var en grej. Du såg folk överallt i spelvärlden. Nu gör du endast det vid World Quest hubbar eller vad nuvarande hub är.
Drar du igenom dungeons så kommer ingen prata, förr krävdes det social förmåga att bilda en grupp.
Samma sak om du kör pug raids.

Få guilder rekryterar ens utan ett CV från tidigare expansioner, så nya spelare är körda på den fronten om de inte har kontakter.

Tack era intressanta svar!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Det finns hur många anledningar som helst, men vi kör på en enda:

Hur kul är det att investera sådan tid i något som kan vara borta imorgon? Jag skulle aldrig spela Classic på privatserver, aldrig. Med Blizzards släpp så vet man att man iallafall får ha kvar sina prylar... Dessutom när det gått månader och du lagt ned åtskilliga timmar på levelling, gold, gear, osv.

Det finns en privat classic server som varit uppe sen 2009 och fortfarande är kvar. Jag spelar där.

Det jag tycker blizzard förstör lite med det nya classic är att de tar bort många gamla api funktioner som gjorde det möjligt att scripta macros och göra väldigt användbara addons.

Sen har jag inte fått det bekräftat om /follow kommer finnas tillgängligt. Vilket skulle sabba multiboxing rejält då iallafall jag tycker multiboxing är riktigt kul.