Kylarfläkt (Dark Rock 3) blockerar minnesbankar

Permalänk
Medlem

Kylarfläkt (Dark Rock 3) blockerar minnesbankar

Funderar på att utöka minnet i min i7-8700 (non-K) framöver, lite beroende på hur priserna rör sig. Det är bara ett problem: fläkten på min kylare, beQuiet Dark Rock 3, sitter ivägen för fjärde minnesbanken med några millimeter!

Hårdvaran:
Asrock Z370M pro4
i7-8700
2x16Gb Corsair Vengance LPX 2666MHz CL16-18-18-35 1.2V (ska utökas med 2x8 eller 2x16)
Fractal Design Define C mini (max kylarhöjd 170mm)
beQuiet Dark Rock 3 (163mm)

Se bilder:

Så här mycket överlappar, gissar 4-5mm:

Jag tycker att marginalen upptill ser smalare ut än de 7mm som specarna för kylaren och lådan anger:

Det är alltså fläkten på kylaren som täcker minnesbanken och minnena är precis för höga. Jag känner inte till minnen som är lägre än dessa som skulle vara kompatibla, det är dessutom 1.2V minnen så inte vanligaste spänningen. Skulle helst köpa samma märke och modellserie av minnen. Vilket tyder på att det är kylaren som får anpassa sig.

Lösningsidéer:

Flytta fläkten lite högre upp på kylaren - riskerar dock att slå i taket på lådan, beroende på hur jag kan fästa den
Flytta fläkten så att den sitter bakom kylaren i luftriktningen - men fläkten har inga skyddsstänger i framkanten, så den kan bli svår att fästa
Skaffa en något mindre fläkt som kan sitta högre upp på kylaren
Byta kylare till en annan modell
Montera en till chassifläkt i framkant mitt för kylaren, och köra passivt (tillräckligt för en 8700 icke K?)

Byta luftriktning går ju i teorin men känns inte aktuellt. Några förslag på hur jag bäst löser detta?

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Inaktiv

Det går väl flytta upp fläkten lite.
Testa det

Permalänk
Medlem

"Stängerna" går väl att sätta på andra sida också?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Om kylaren är så dumt designad att du inte kan sätta fläkten på andra sidan kan du ju bara vrida hela tornet så är det löst.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag löste det problemet med min dark rock pro 3 genom att avlägsna heatspreadern på ett av mina ram minnen, kanske inte den bästa lösningen men det har funkat felfritt i 2 år nu, var försiktig bara!

Det är alltså ram 3 som kom under kläm under själva tornkylaren för min del, ursäkta för den dammiga bilden har inte blåst av den sen i julas

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kan man inte flytta fläktarna upp och ner som på Noctua NH-D15? Låter dumt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det går väl flytta upp fläkten lite.
Testa det

Den sitter ju med någon slags metalltråd, kanske att den går att sätta högre upp. Är dock rädd att det inte räcker, för jag tycker inte att det ser ut som 7mm till godo på höjden även om specarna för lådan och kylaren säger det, ser ut som max 5mm. Har dock inte testat så du har en poäng att jag nog borde göra det.

Skrivet av Valonen:

"Stängerna" går väl att sätta på andra sida också?

Jag syftade på de stänger som håller fast fläktmotorn i själva fläktramen. Jag har inte testat fästa fläkten på baksidan, men jag är rädd att bladen eller rotornavet tar i kylaren då, eftersom det inte finns något som skyddar. Kan kanske köpa ett fläkgaller och sätta emellan, iofs.

Skrivet av LemonIllusion:

Om kylaren är så dumt designad att du inte kan sätta fläkten på andra sidan kan du ju bara vrida hela tornet så är det löst.

Nackdelen med det är att luftflödet ändras. Jag vill helst att kylarfläkten ska blåsa åt samma håll som utsugsfläkten bakom.

Skrivet av Oliver91:

Jag löste det problemet med min dark rock pro 3 genom att avlägsna heatspreadern på ett av mina ram minnen, kanske inte den bästa lösningen men det har funkat felfritt i 2 år nu, var försiktig bara!

...

Det är alltså ram 3 som kom under kläm under själva tornkylaren för min del, ursäkta för den dammiga bilden har inte blåst av den sen i julas

Spännande! Ja det kanske funkar, jag har inte kollat hur mycket plats heatspreadern tar. Jag tycker det ser ut som att min marginal är för liten, både bå höjden och bredden, men jag har inte testat ta bort en heatspreader.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

@Oegat: Ok, då är jag med. Ja de kanske inte är så lätta att flytta. Fick ta en kik på lite produktbilder. Hoppas det löser sig för dig.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Nackdelen med det är att luftflödet ändras. Jag vill helst att kylarfläkten ska blåsa åt samma håll som utsugsfläkten bakom.

Du vänder ju fläkten så den suger ut luft ur kylflänsen samtidigt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Den sitter ju med någon slags metalltråd, kanske att den går att sätta högre upp. Är dock rädd att det inte räcker, för jag tycker inte att det ser ut som 7mm till godo på höjden även om specarna för lådan och kylaren säger det, ser ut som max 5mm. Har dock inte testat så du har en poäng att jag nog borde göra det.

Jag syftade på de stänger som håller fast fläktmotorn i själva fläktramen. Jag har inte testat fästa fläkten på baksidan, men jag är rädd att bladen eller rotornavet tar i kylaren då, eftersom det inte finns något som skyddar. Kan kanske köpa ett fläkgaller och sätta emellan, iofs.

Nackdelen med det är att luftflödet ändras. Jag vill helst att kylarfläkten ska blåsa åt samma håll som utsugsfläkten bakom.

Spännande! Ja det kanske funkar, jag har inte kollat hur mycket plats heatspreadern tar. Jag tycker det ser ut som att min marginal är för liten, både bå höjden och bredden, men jag har inte testat ta bort en heatspreader.

Din är ju inte lika stor iallafall så den borde gå att vända på, min har ju 2 fläktar.

Jag vägrade ändra på configen eftersom jag behövde rejält flöde ut ur chassit genom cpu kylaren med varmluft från grafikkortet som bara vispar runt det i chassit.

https://www.inet.se/produkt/6308840/be-quiet-dark-rock-pro-3

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Funderar på att utöka minnet i min i7-8700 (non-K) framöver, lite beroende på hur priserna rör sig. Det är bara ett problem: fläkten på min kylare, beQuiet Dark Rock 3, sitter ivägen för fjärde minnesbanken med några millimeter!

Hårdvaran:
Asrock Z370M pro4
i7-8700
2x16Gb Corsair Vengance LPX 2666MHz CL16-18-18-35 1.2V (ska utökas med 2x8 eller 2x16)
Fractal Design Define C mini (max kylarhöjd 170mm)
beQuiet Dark Rock 3 (163mm)

Se bilder:
https://i.imgur.com/IxZsss0.jpg
https://i.imgur.com/wEJk71G.jpg

Så här mycket överlappar, gissar 4-5mm:
https://i.imgur.com/m0tu8gp.jpg

Jag tycker att marginalen upptill ser smalare ut än de 7mm som specarna för kylaren och lådan anger:
https://i.imgur.com/lOFZXtC.jpg

Det är alltså fläkten på kylaren som täcker minnesbanken och minnena är precis för höga. Jag känner inte till minnen som är lägre än dessa som skulle vara kompatibla, det är dessutom 1.2V minnen så inte vanligaste spänningen. Skulle helst köpa samma märke och modellserie av minnen. Vilket tyder på att det är kylaren som får anpassa sig.

Lösningsidéer:

Flytta fläkten lite högre upp på kylaren - riskerar dock att slå i taket på lådan, beroende på hur jag kan fästa den
Flytta fläkten så att den sitter bakom kylaren i luftriktningen - men fläkten har inga skyddsstänger i framkanten, så den kan bli svår att fästa
Skaffa en något mindre fläkt som kan sitta högre upp på kylaren
Byta kylare till en annan modell
Montera en till chassifläkt i framkant mitt för kylaren, och köra passivt (tillräckligt för en 8700 icke K?)

Byta luftriktning går ju i teorin men känns inte aktuellt. Några förslag på hur jag bäst löser detta?

En variant är att skaffa en annan fläkt som går att fästa på andra sidan kylaren, finns ju bara fästen på en av sidorna på befintlig, vilket är det som ställer till det.

Att vrida kylaren 180 grader med befintlig fläkt löser ju inget, då fläkten också efter detta måste vridas 180grader för rätt riktning på luften, vilket inte gick..inga fästen på den sidan av fläkten.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det verkar som att enklaste vägen är att antingen skaffa en fläkt som är lättare att fästa andra vägen, eller uppfinna någon slags distanser för den befintliga fläkten och sätta den på baksidan. Någon kattstryparlösning kunde funka, det har jag testat förut.

Ingen har ännu kommenterat min idé att köra passivt och endast lita på lådans naturliga luftflöde - vore det galenskap med min processor?

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Om kylaren är så dumt designad att du inte kan sätta fläkten på andra sidan kan du ju bara vrida hela tornet så är det löst.

Skrivet av LemonIllusion:

Du vänder ju fläkten så den suger ut luft ur kylflänsen samtidigt.

Jag tittade närmare på kylaren igen och det ser faktiskt ut som att det fungerar att göra som du säger. Jag var rädd att fläktnavet eller bladen skulle ta i kylaren om jag vänder fläkten, men jag ser nu att det sitter små gummidistanser på kylaren (ej på fläkten) som ser ut att gå fri från rörliga delar även om jag vänder fläkten. Jag måste dock vända på kylaren, då distanserna bara sitter på en sida (och verkar sitta fast i kylaren).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Problemet löst

@Valonen @Oliver91 @LemonIllusion @ggustavsson @frong @anon298854 Ok jag ska väl lugna mig med att klaga på hårdvaran innan jag testar saker. Det gick visst bra att bara höja fläkten, jag har 1-2mm till godo både uppe och nere så att fläkten inte tar i vare sig sidoväggen eller minnena.

Så det var aldrig något verkligt problem, hoppas min tråd i framtiden kan lugna någon annan med samma undran.

Nu är alla banker fyllda och enklaste fläktlösningen fungerade. Tack för engagemanget!

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX