DEN stora tråden om CNC-maskiner.

Permalänk
Medlem

DEN stora tråden om CNC-maskiner.

Såg en tråd där det drogs upp att det borde finnas en tråd med cnc-fräsar, så tänkte ta tag i det med denna tråden

Vad är en CNC-fräs? Det är helt enkelt en datorstyrd fräs för skärande bearbetning, en dator styr maskinen och utför det som önskas.

Här kan vi diskutera allt som har med cnc-fräsar att göra, byggråd, köpråd, tips och tricks och allt runtomkring.

Vi som har en maskin kan presentera oss och vad vi har så vet folk som är intresserade om någon kanske har en snarlik maskin som de vill ha;

Själv sitter jag med 2 hemmabyggen snart; min gamla maskin är min storfräs på 3x2m, byggd enligt ritningar från nätet samt håller på att avsluta en 1.5x1m OX-CNC.

Hållit på med fräsar sen 2008 då jag gjorde min första konvertering av en liten proxxon handjagad historia

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Håller inte på med CNC-maskiner, men blev påmind om en video jag såg:

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Vad kör du för spindlar och frekvensomriktare?
Har ett seriöst projekt på g(jobbet inblandat) men har riktigt svårt att hitta spindlar/vfd på en ”mellannivå”, d.v.s bättre än kina(Hyunyang är ju poppis) men sämre än typ schneider/Mitsubishi/hitachi?
Lutar väl åt kinaspindel samt vfd från kina på prototypen men sen om det blir skarpt case av det hela så vill man ju ha pålitliga grejjer(CE-märkt!).

Nåväl, kul tråd för oss som är intresserade

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Till nya lillmaskinen börjar jag med en kress. Till gammelmaskinen kör jag en 2kW TeknoMotor tillsammans med en danfoss VFD. Fick den via en kontakt som tog via jobbet på ett ställe som skulle rivas, så fick en högklassig VFD till kaffepengar Men där blev pengar av det med, allt är ju märkt etc på detta, keramiska kullager etc. Tror VFD och spindle hamnade på 10-11 snåret på den maskinen.

Dock har jag en liten rolig detalj till kressen som gör om den till en hyffsad spindle som gör att man kan köra låga varvtal med högre moment utan att bränna Och medger styrning via datorn

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Bra tråd. Min första fråga här får bli vad ni använder för kabel till stegmotorer och brytare i era maskiner? Jag ska inte bygga något extremt utan det är vanliga NEMA23 som ska drivas. Jag har förstått att skärmad kabel är att föredra. Duger skärmad nätverkskabel?

Permalänk
Medlem

Kul tråd jag har en hemmabyggd maskin från denna sida ( förut sålde han bara instruktioner)
https://rawcnc.com/
Funkar super, ska ta och posta lite bilder på bygget vid tillfälle.
Ang kablar använer jag skärmad kabel, köpt på ebay. Vet inte om det är 100% nödvändigt, tror nog att det går bra med oskärmad, men beter sig maskinen underligt kan det ju vara en felkälla..

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

@Oddname

Vad fräser du på en 3x2m fräs som privatperson?
Fan måste ju kosta massor^massor att köpa fräsämnen i metall som är 6m2. Klart man kan fräsa i andra material men känns som att man med ett bygge på 3x2m har ribban ganska högt.

Bilder vore kul, både på maskin och verk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

@Oddname

Vad fräser du på en 3x2m fräs som privatperson?
Fan måste ju kosta massor^massor att köpa fräsämnen i metall som är 6m2. Klart man kan fräsa i andra material men känns som att man med ett bygge på 3x2m har ribban ganska högt.

Bilder vore kul, både på maskin och verk.

Skickades från m.sweclockers.com

Antagligen fräser han trä(Mdf). Annars låter de extremt

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Håller inte på med CNC-maskiner, men blev påmind om en video jag såg:
https://www.youtube.com/watch?v=FqPA8DM-43k

Den kan inte vara billig Har enklare svarv med fräsfunktion på jobbet, men inte kunnat prova den för delen som styr detta har varit felinställd. Men verktygsväxlare hade varit guld värd, får plocka verktyg som idiot

Lustigt att han kör utan kylvatten/skärvätska (fått veta att man helst ska använda det så ofta det är möjligt). Kul dock att maskinen byter chuck under drift (hade helst velat haft det icke roterande vid byte, inte kul om biten tappas).

Att göra egna drev/kuggar vore inte fel att kunna göra, dock vad jag fått höra är det rätt svårt att få det bra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Mestadels trä, har blivit en och annan bit alu-plåt men det är inga stora saker då
Ska fräsa en plåt till nybygget och gravera in vad varje kontakt är sen på den med; beställt ett drag gravyr-verktyg för detta.

Gällande brytare så har jag inte en enda i stormaskinen, kör bara på softlimits.
Men i nybygget kommer jag köra induktionsbrytare som triggar när de känner av metall vid x antal mm. Väldigt bra repeterbarhet på dessa jämfört med mekaniska.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Lite gällande ändlägesbrytare

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Kabel

finns det nån här som kan tipsa om bra oc (relativt) billig kabel till stegmotorer? Kör med Nema23-motorer och driver med 36 volt. Jag har nyligen fått igång maskinen och kör för närvarande med nätverkskabel där varje par anslutits till respektive motorkabel. Men nätverkskabeln blir varm, mer än vad som i längden är bra. Jag vill ha en smidig 4-ledarkabel på 0.5mm2 eller 0.75mm2, skärmad. Har hittat ett par kandidater på ELFA men tvekar innan jag beställer...

Permalänk

Svarar mej själv: har nu beställt kabel på ELFA: RND 475-00287. skärmad 4-ledare, 0,5mm2. Hoppas den funkar bra, den verkar motsvara kabel som rekommenderas i internationella forum.

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Man ska helst undvika kylvatten så länge det är möjligt. Blir ju bara kladdigt och luktar skit

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

@Broken-arrow: Man ska helst undvika kylvatten så länge det är möjligt. Blir ju bara kladdigt och luktar skit

kladdigt ja, speciellt om man har för många procent (beror på vilken typ du har också vilken halt du ska ha) Men den vi använder på jobbet luktar inte så illa (har rätt svag doft).

Kylvattnet är ju bra att ha på för spånbrytning och knuffa undan spån också (sen värmen) Men ja beror på hur hårt man kör (skärdjup och hastighet bland annat).

Men en på jobbet som kör mycket styrt, säg man ska köra med vatten så ofta som möjligt (kan hålla med håller biten sval och hjälper till med få bort spån från biten).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Måste bara meddela att jag precis fick min maskin att svara på tilltal genom ny elektronik för första gången. Körde den ett kort tag med drivning genom parallellkabel från datorn, men tyckte det var lite för opålitligt och känsligt.

Nu sitter det en UC300ETH i ett gammalt datorchassi tillsammans med drivers och annan elektronik. Lite mer komplicerat att få ihop för en amatör som jag, men det funkade faktiskt direkt! Nu återstår "bara" inkoppling av övriga axlar, ändlägesgivare och spindel...

Permalänk
Inaktiv

På jobbet kör jag en Mazak Multiplex 650 cnc-svarv, dubbla chuckar för dockning så man kan fräsa, svarva, borra hela detaljen.

Permalänk
Medlem

Har äntligen påbörjat ett litet bygge som jag dragit på något år...
Har precis blivit färdig med elektroniken och tillhörande elskåp.
Kör:
Nema 23(3Nm holding torque)
Kinaspindel med Huanyang VFD(400Hz, 1.5kW)
Pokeys57CNC som kontrollkort
PoStep60-256 som stegmotordrivare
Mach4 som styrsystem

Överlag har allt gått bra att få in och konfigurera. Bökigaste har varit att få till ändlägesgivare samt styrning av spindel från Mach4. Polabs(tillverkare av Pokeys) har ändock en rätt skaplig manual av pluginet till Mach4.
Ska se om jag kan posta lite bilder och någon film kanske när jag kör prylarna i luften.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Skrivet av bardbard:

Har äntligen påbörjat ett litet bygge som jag dragit på något år...
Har precis blivit färdig med elektroniken och tillhörande elskåp.
Kör:
Nema 23(3Nm holding torque)
Kinaspindel med Huanyang VFD(400Hz, 1.5kW)
Pokeys57CNC som kontrollkort
PoStep60-256 som stegmotordrivare
Mach4 som styrsystem

Överlag har allt gått bra att få in och konfigurera. Bökigaste har varit att få till ändlägesgivare samt styrning av spindel från Mach4. Polabs(tillverkare av Pokeys) har ändock en rätt skaplig manual av pluginet till Mach4.
Ska se om jag kan posta lite bilder och någon film kanske när jag kör prylarna i luften.

Kan man få se bilder på elektroniken? Jag är inte helt nöjd med hur min elektronik blev monterad i datorchassit i slutändan, funderar på att göra nytt chassi och behöver inspiration...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor mugg:

Kan man få se bilder på elektroniken? Jag är inte helt nöjd med hur min elektronik blev monterad i datorchassit i slutändan, funderar på att göra nytt chassi och behöver inspiration...

Här kommer lite bilder:

Dold text

Har för mig skåpet mäter 400x300x150 (HxBxD).
De två genomföringarna i botten på skåpet är för stegmotorerna samt ändlägesbrytare och nödstopp.
På sidan ser man en 220v-anslutning(10A säkring) samt en USB till MACH4.
I skåpet har jag egentligen bara två spänningsomvandlare(24v & 36v), 3 Postep60-256 samt Pokeys57CNC.
På sidan av skåpet sitter frekvensomriktaren till spindeln.

Såhär i efterhand så hade jag nog placerat om komponenterna lite grann, svårt att förutse på förhand dock

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk

Snyggt. Får man fråga var du har köpt själva skåpet? Själv ska jag in med 2st 36v PSU för drivers, en gammal dator-PSU för 5v och 12v, 4st DQ542MA drivers och ett UC300ETH controllerkort, så jag behöver större skåp men något liknande ditt borde funka. Jag byggde en snållösning i ett gammalt datorchassi, det blev sådär...

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det helt klassas som en CNC men på måndag får jag/vi hit en Kongsberg x20 till jobbet. Den ska bli kul att leka med 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor mugg:

Snyggt. Får man fråga var du har köpt själva skåpet? Själv ska jag in med 2st 36v PSU för drivers, en gammal dator-PSU för 5v och 12v, 4st DQ542MA drivers och ett UC300ETH controllerkort, så jag behöver större skåp men något liknande ditt borde funka. Jag byggde en snållösning i ett gammalt datorchassi, det blev sådär...

Köpte skåpet här.
Det är riktigt svårt att få till en bra skåpslayout, önskar jag testade lite mer placeringar i CAD:en innan jag byggde på känsla.
Men jag kommer att riva allting ändå sen när jag ska koppla in maskinen så ändrar nog då...
Sen blir ju korten rätt varma så ska nog lägga till någon fläkt och ventilationshål, har kört med öppen dörr hittills

Vad kör du för spindel och mjukvara?

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Skrivet av bardbard:

Köpte skåpet här.
Det är riktigt svårt att få till en bra skåpslayout, önskar jag testade lite mer placeringar i CAD:en innan jag byggde på känsla.
Men jag kommer att riva allting ändå sen när jag ska koppla in maskinen så ändrar nog då...
Sen blir ju korten rätt varma så ska nog lägga till någon fläkt och ventilationshål, har kört med öppen dörr hittills

Vad kör du för spindel och mjukvara?

Jag har en Huan Yang 2.2kW vattenkyld spindel. Jag började testa med MACH 3 och parallellport men bytte sen till UCCNC och UC300 med ethernetkoppling. Funkar riktigt bra även om jag inte är klar med alla kablar och framför allt spånhanteringen. Men innan det sker så måste jag ha hit en elektriker som fixar ett dedikerat uttag, i dagsläget poppar jag säkringen ibland när jag matar på med lite djupa skär.

Permalänk

Hej, jag har börjat få intresse av att skaffa en egen cnc man kan ha hemma i garaget eller annan passande plats i huset Blir dyrt att lämna in på företaget bakom mitt jobb för diverse jobb + att det kan vara en kul grej när man ändå håller på med custom byggen etc Vad kan ni rekommendera eller ge tips på vad man bör köpa , samt program man måste ta och lära sig att använda?(Håller redan på att lära mig Fusion 360) Tack på förhand!

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Skrivet av Base_Camp2:

Hej, jag har börjat få intresse av att skaffa en egen cnc man kan ha hemma i garaget eller annan passande plats i huset Blir dyrt att lämna in på företaget bakom mitt jobb för diverse jobb + att det kan vara en kul grej när man ändå håller på med custom byggen etc Vad kan ni rekommendera eller ge tips på vad man bör köpa , samt program man måste ta och lära sig att använda?(Håller redan på att lära mig Fusion 360) Tack på förhand!

Jag handlade min maskin (eller åtminstone vissa delar till den) hos CNC-maskiner. Annars kan du ju hålla koll efter en maskin på Blocket, det säljs enstaka X-carve, CNC-maskiner och liknande emellanåt, antagligen billigare än att bygga själv också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Base_Camp2:

Hej, jag har börjat få intresse av att skaffa en egen cnc man kan ha hemma i garaget eller annan passande plats i huset Blir dyrt att lämna in på företaget bakom mitt jobb för diverse jobb + att det kan vara en kul grej när man ändå håller på med custom byggen etc Vad kan ni rekommendera eller ge tips på vad man bör köpa , samt program man måste ta och lära sig att använda?(Håller redan på att lära mig Fusion 360) Tack på förhand!

Jag köpte också från https://cncmaskiner.org, en färdigbyggd maskin.
Har funkat utmärkt än så länge, men har bara skurit plywood, mdf och valchromat.
Min enda ånger är att jag inte köpte en där det får plats en hel byggskiva av det lite större formatet.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Cncmaskiner verkar ha tagit en paus.. någon som vet vad priserna låg på?
Hur svårt är det att bygga själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag använder CNC slipmaskin på jobbet. Centerless slipning som det kallas. Förut använde jag fräs maskin men det var några år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Cncmaskiner verkar ha tagit en paus.. någon som vet vad priserna låg på?
Hur svårt är det att bygga själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte den största, färdigbyggd, skäryta på typ 90x150cm tror jag, med kuggstångsdrift på X&Y, samt kulskruv på Z och en 2.2kW spindel.
Det kostade runt 40k, men då hade jag som sagt klickat i alla extraval och det följde med dator, styrelektronik (inte arduino, vad det nu gör för skillnad), lite smågrejer som hållare för arbetsstycket och en touch off-platta för Z och sånt smått och gott.

Utifrån min maskin vågar jag mig på att säga att det antagligen inte är några problem att bygga en om man har bra guide och ritningar och är en händig person. Jag hade dock inte lyxen att lägga tid _både_ på att bygga maskinen och lära mig köra den.

Här finns mkt matnyttigt: https://www.reddit.com/r/hobbycnc/wiki/index

Men jag glömde väl en länk då
Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4