Ersätta RT-AC66U; Google Wifi eller ASUS Lyra?

Permalänk
Lego Master

Ersätta RT-AC66U; Google Wifi eller ASUS Lyra?

Så, nu är det dags att hiva ut min ganska exakt tre år gamla ASUS RT-AC66U. Den överhettar, har instabilt wifi och glömde senast igår kväll mitt egenkonfade admin-lösenord. Kort sagt, den är död och ska ut fortare än fan.

Frågan är vad jag ska ha istället. Det som gäller verkar ju vara mesh, och jag ser inte riktigt att jag har nytta av alla extra funktioner som Ubiquity erbjuder över de vanligaste konsumentgrejjorna.
Så det står just nu mellan Google Wifi, ASUS Lyra och ASUS Lyra Mini. Och jag är helt oförmögen att ta ett beslut kring vad jag vill ha.

Med tanke på huset är det tre puckar som gäller, oavsett modell.

* Google Wifi verkar ju intressant iochmed att den ligger i mitten prismässigt, har inbyggt ITFFF-funktionalitet i appen osv. Däremot inget backnet mellan puckarna.

* ASUS Lyra har backnet, men dyrast. Men också bättre hårdvara än Mini nedan.

* ASUS Lyra Mini har inget backnet heller, men Dustin har nån weekend rush på den just nu, så 2300kr för ett trepack. Hyggligt pris för att testa mesh, kan jag tycka.

Är backnet att föredra? De stora nätslukarna är speldatorn och servern, och båda de kommer stå bakom en switch kopplade med ethernet till huvudpucken. Resterande enheter är mobiler, surfplattor och spelkonsoler som inte är stora dataslukare, annat än strömmad media som Youtube eller Netflix.

Hilfe?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Med ASUS Lyra blir du säkert nöjd. Bra prestanda och bra täckning, men kostar mera.

Slår också ett slag för TP-Link Deco M5. Bra pris och lättinstallerad.
Går även att koppla med ethernet backhaul för ökad prestanda, liksom ASUS Lyra Mini.

Google Wifi har jag inte bra erfarenhet av, men bara kört vid en installation.

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Decos nya M9 är så vitt jag vet bland de bästa mesh-systemen som finns för tillfället, värt att kolla på
(har inbyggt backhaul)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag kör Asus aimesh med tre RT-AC68U, funkar väldigt bra med nästan alla trådlösa enheter, en Samsung telefon och en av Fujitsudatorerna kan få avbrott på kommunikationen i tio sekunder någon gång per dygn trots att trådlösa länken inte bryts, har inte orkat försöka isolera problemet ännu.

Kör trådat backhaul på en av noderna.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Google WIFI har ju backhaul via WIFI eller Kabel, beroende på hur du vill ha det.
Mesh i all ära, jag skulle trycka på att köra med kabel till alla accesspunkterna för WIFI backhaul kommer försämra den totala wifi-prestandan.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av boibo:

Google WIFI har ju backhaul via WIFI eller Kabel, beroende på hur du vill ha det.
Mesh i all ära, jag skulle trycka på att köra med kabel till alla accesspunkterna för WIFI backhaul kommer försämra den totala wifi-prestandan.

Well, det kommer funka dåligt. Vår planlösning är helt galen och jag ska vara glad att jag har kunnat dra fast nät till speldatorn. Resterande enheter behöver som sagt ingen galen wifi-prestanda, det handlar mer om att jag vill göra det stabilare än det är. Vi har 100/100 fiber, så jag kommer inte behöva några 400mbit throughput på wifi, vi kommer ändå inte använda det. Internt går det minimalt med trafik.

Snackade lite med sambon, och hon tyckte det var saftigt med 4000 "för att internet ska funka på mobilen" som hon uttryckte det, så det lutar nog åt Lyra Mini. I värsta fall kan jag sälja den till farsan senare om vi vill uppgradera.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag velar också på mesh-nätverk. Tänkte köpa Lyra, som hade fått bäst i test i exempelvis PC för alla och höga betyg på andra tidningar och siter, men så började jag läsa lite user reviews och fick kalla fötter. Överallt är det mixed reviews. Det finns ett gäng som är riktigt nöjda, men sen finns det ungefär lika många som har stora problem med att den tappar uppkopplingen och inte växlar över mellan noder osv. Snittbetyg på exempelvis Amazon, elgiganten, prisjakt etc är mycket lägre än man borde förvänta sig av en testvinnare. Så jag lutar nog personligen åt ett Google wifi, trots lägre uppgiven hastighet än på Lyra, men de flesta användare verkar klart mer nöjda.
(har alltså inte testat något själv än, men läst rätt mycket recensioner.)

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera TP-link Deco M5. Har 1 Gbps inkommande och får ut ca. 500 Mbps med iPaden och Note 9:an trådlöst. Full täckning i hela lägenheten + uteplats (90m2), vilket i sig i.o.f. inte är någon större prestation. Dock mycket betong, så en vanlig router fixar det inte.
Har aldrig behövt starta om systemet hittills och har 19 samtidigt anslutna enheter. Riktigt nöjd.
Extremt enkel konfiguration också, men också med baksidan att man inte kan göra så värst avancerade inställningar. Men hur många behöver det?

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

@Shudnawz:
ofta brukar det låta så "massa pengar, nä. det behövs inte" men sen börjar dom klaga på att det buffrar på telefonen eller surfen tar slut.
4000 kanske är en del pengar just exakt nu, men i längden lönar det sig att inte köpa bara för att det är billigare.

Nu har jag dock ingen erfarenhet av googles wifi och har bara installerat ett par Lyra eller motsvarande system men då alltid med WIFI backhaul och då är prestanda och pålitlighet vad man förväntar sig.

Hemma har jag dragit kabel och har två accesspunkter, för att täcka upp dom platser där man är mest och frugan klagar aldrig - tack o lov.

Permalänk
Lego Master

Tack för all input!
Jag tror vi avvaktar (lite). Drog in Merlin på befintliga routern, och den verkar ha stabiliserat sig en aning. Ska undersöka de modeller jag tidigare inte riktigt tänkt mig heller, TP-Link osv. Också möjligheten att köra kabel till en eller flera av accesspunkterna i efterhand. Back-haul kommer troligen vara ett krav senare.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Varför har t.ex. Google WiFi och ASUS Lyra blivit så pass poppis plötsligt?

Har de några fördelar gentemot Ubiquitis produkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Varför har t.ex. Google WiFi och ASUS Lyra blivit så pass poppis plötsligt?

Har de några fördelar gentemot Ubiquitis produkter?

Dem är väl något konsumentvänligare, sedan är ju inte Mesh något som Ubiquiti trycker speciellt hårt på.

Mesh är ju i stort sett alltid en genväg när det av någon anledning inte går att få till en trådad AP.

Permalänk
Medlem

Jag beställde Linksys Velop under Dustins weekensrush, blir spännande att testa. Är dock lite rädd för att det inte kommer fungera så bra som utlovat men vi får se. Mina enheter som måste ha trådat har minskat drastiskt med tiden.

Permalänk
Medlem

Jag kör google wifi sedan ett år och har egentligen bara positivt att säga. Kom från en RT-AC66u. Bor i ett gammal 40-talshus med fiber indraget i källaren. Har ställt puckarna "över" varandra på varje våningsplan och har 100/100 på vårt översta plan (men inte CSGO-lämplig ping såklart). Aldrig varit något avbrott under snart ett år.
Backhaul fungerar, men inget jag använt.
Det enda som är lite störigt är att man inte kan sätta separat för 2,4Ghz och 5Ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusv:

Jag kör google wifi sedan ett år och har egentligen bara positivt att säga. Kom från en RT-AC66u. Bor i ett gammal 40-talshus med fiber indraget i källaren. Har ställt puckarna "över" varandra på varje våningsplan och har 100/100 på vårt översta plan (men inte CSGO-lämplig ping såklart). Aldrig varit något avbrott under snart ett år.
Backhaul fungerar, men inget jag använt.
Det enda som är lite störigt är att man inte kan sätta separat för 2,4Ghz och 5Ghz.

Va? Kan du inte seprarera dem i olika vlan? Går det inte ens att ställa in signalstyrka separat?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worse:

Dem är väl något konsumentvänligare, sedan är ju inte Mesh något som Ubiquiti trycker speciellt hårt på.

Mesh är ju i stort sett alltid en genväg när det av någon anledning inte går att få till en trådad AP.

Jo, det är ju såklart enklare för vem som helst att installera dessa enheter än att installera nätverkskablar snyggt.

Hade missat den funktionen att dessa enheter skapar en länk i flera steg till skillnad från en vanlig "repeater" som endast går ett steg.

Prestandan verkar ju även den vara ganska så god, vilket inte den vanlige hemanvändaren bryr sig lika mycket om, så länge Spotify, Netflix och så vidare fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Va? Kan du inte seprarera dem i olika vlan? Går det inte ens att ställa in signalstyrka separat?

Nope och nope. Detta är baksidan av att det är extremt användarvänligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusv:

Nope och nope. Detta är baksidan av att det är extremt användarvänligt.

Vilket skräp :/ Går det att välja kanaler åtminstone?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vilket skräp :/ Går det att välja kanaler åtminstone?

Nope! Men du kan justera lite portar om du skulle vilja det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusv:

Nope! Men du kan justera lite portar om du skulle vilja det.

Haha... okey, well då får man se till att bo isolerat på landet då. En sån här lösning hade ju gått fetbort i lgh/radhus :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Haha... okey, well då får man se till att bo isolerat på landet då. En sån här lösning hade ju gått fetbort i lgh/radhus :>

Ja, jag kan hålla med dig där. Bor själv i hus så det är relativt begränsat med nätverk runtomkring.
Den skall känna av och löpande anpassa detta själv. Dock har jag bara bekanta i hus som valt denna lösningen, så ingen referens i lägenhet tyvärr.

Permalänk
Medlem

Tror att Linksys Velopen har lite mer inställningar än Google Wifi, jag kan skriva i tråden när jag kopplat in den och testat. Idag kör jag Pfsense men tänkte låta Velopen ersätta den helt och hållet då den även agerar router om man så vill.

Permalänk
Medlem

Kapar tråden lite här.. Har kanske en dum fråga angående dessa meshnätverk.
Kan man koppla en nätverkskabel från en stationär dator till en sådan här puck och en puck vid fiber- dosan och på så sett slippa kabeldragning och trådlöst nätverkskort i datorn?

Visa signatur

(\_/)
(O.o)
(> <)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Lego Master
Skrivet av orv4r:

Kapar tråden lite här.. Har kanske en dum fråga angående dessa meshnätverk.
Kan man koppla en nätverkskabel från en stationär dator till en sådan här puck och en puck vid fiber- dosan och på så sett slippa kabeldragning och trådlöst nätverkskort i datorn?

Sent svar, men ja.
Räkna dock inte med gigabit-hastighet, du är ju begränsad av puckarnas respektive wifi-koppling till varann, och beroende på modell kanske det snyltar på det klienttillgängliga nätet.

För övrigt kan jag meddela att det blev TP-Link Deco M5 hemma, med samtliga puckar trådade för maximal prestanda.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Är i samma läge som TS men tycker att det borde vara lite waste att göra sig av med min AC66U. Så jag undrar om man skulle kunna köra ett Google Wifi och sedan har AC66U körandes i repeater mode för extra räckvidd?