Flickvännen bygger bo - min bil är i skottlinjen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Låter som ett typiskt SBS fel om du kommer upp i 1L/milen med en yaris. Kör du dragrace eller?

En del start/stop (några hundra per dag) men även när man ligger 110~ på landsväg så drar den kring 0.8. Men lite hårdare än hur gemeneman kör går den helt klart. Men den drar lika mycket soppa som min privata a4a på landsväg...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

En avensis är knappast tyst*... och kör du mycket motorväg är åtminstone bensinaren alldeles för klen och ligger på 0.8 milen. Håller du dig på landsväg och snålkör lite kan du komma ner till 0.5 (med automatare).
Sen är det ingen ”kul” bil eller en bil med tekniska under och den känns närmast designad av nån från 80-talet ur instrumenteringssynpunkt.
Men, allting funkar, servicen är vad jag förstår inte särskilt dyr, och du har lång garanti på saker.

*jmf med de andra bilar jag kört i samma storlek, detta är dock dubbelt så dyra mercor och Volvo...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Bara för att fylla på med information kring Volvos automatlådor, eller egentligen alla automatlådor (av typ momentomvandlare): I serviceprotokollet för Polisbilar och taxibilar så ingår att spola automatlådan och byta olja (iom att det är momentomvandlare och ej dubbelkoppling på V70 etc) var 6000mil. I serviceprotokollet för personbilar så finns det ej med någonsin, men vill man att sin automatlåda ska hålla lika länge som motorn håller (dvs väldigt länge) så är det en varm rekommendation att spola lådan var 6000-9000 mil beroende på hur man kör.

(I en automatlåda med momentomvandlare så finns ingen* hård koppling mellan motor och drivhjul. Tänk en cylinder fylld med olja och två styrbara flänsar/propellrar på varje sida: vid full gas så vinklas propellerbladen ut maximalt för att motorsidan ska svepa runt så mycket olja som möjligt och drivsidan gör lika för att börja snurra och driva hjulen. När man släpper gasen så vinklas bladen in så att de inte vispar runt oljan. Enkelt förklarat. Det innebär att eftersom oljan är den som överför kraften så blir den också varm och "slits", därav att den bör bytas med jämna mellanrum)

* Bortsett ifrån lock-up

Jodå du har helt rätt.

Men att hitta en beg bil som skötts rätt och gör verkstäder allt man vill.
Tex bromsoljebyte är sådant dom flesta skiter i fast det står att set gjort.

Sedan är det också en kostnad byta oljan om man inte själv kan.

Dock måste kanske oljan bytas i manuell också.

Är dock fel av Volvo att ej inkludera sådant här i normalservice.

Sedan kanske nya lådor annorlunda det här volvon jag hade var från 98 och efter det blev det som sagt manuell som ej har krånglat och gått mer mil nu.
Hört även från andra märken som haft problem med automat.
Så jag tappade förtroendet för automat.

Permalänk
Medlem

Du kan få köpa min VW Passat Alltrack 2014 för 150 000 kr om du vill. 😊 Den har gått 7800 mil, är nyservad och ska säljas nyskattad (ska betala nästa månad) Oerhört fint skick! Automat DSG-låda. Generöst utrymme bak och sväljer två barnstolar samtidigt utan att kompromissa med utrymmet. Den elektriska bakluckan öppnar upp för ett rejält bagage till Bugaboo-vagnen eller hundburen. LED-ramp är eftermonterad. Panoramatak och farthållare finns också, men ej adaptiv. Har värmare men den drivs dock på diesel. Skönt dock med inställningsbara tiduret en kall vintermorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Tillägg.
Permalänk
Medlem

För dina krav och budget tycker jag en begagnad Mazda 6 låter som ett bra alternativ. Sök via AutoUncle.com , mycket bra sida för bilar som söker igenom alla annonseringssajter och erbjuder bra filtreringsfunktioner.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Mazda har ju 10 års garanti på deras bilar.

Mazda CX-3 2.0 AWD Optimum hittar du för ca 250k.

Fast trean är inte stor i baksätet eller bagageutrymmet, knappt att jag vill stoppa in föräldrarnas hund på 20kg i trean. Jag leasar själv CX-5an nu genom mitt företag, och den uppfyller de flesta kraven (tror inte den har bensinvärmare som tillval men på dieseln finns det). Ska snart byta ut min från 2016, den har visserligen gått ganska lite (endast 3200mil på 2 ½ år) så firman räknar med att få ut runt 200-225k för den. Men för de som gått 6000-7500 mil går att hitta från 150-160k.

Och Optimum modellerna har det mesta som standard, har varit ruskigt nöjd med min förutom ljudnivån. Innan faceliften 2017 så var dom snålt isolerade/ljuddämpade på torpedväggen, men den låter inte mer än mina föräldrars 2009 V50, inga problem att prata normalt i den eller i telefon via deras inbyggda system. Dock när man åker långt 100 mil+ non stop så blir man mör i huvudet av ljudet.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Bara för att fylla på med information kring Volvos automatlådor, eller egentligen alla automatlådor (av typ momentomvandlare): I serviceprotokollet för Polisbilar och taxibilar så ingår att spola automatlådan och byta olja (iom att det är momentomvandlare och ej dubbelkoppling på V70 etc) var 6000mil. I serviceprotokollet för personbilar så finns det ej med någonsin, men vill man att sin automatlåda ska hålla lika länge som motorn håller (dvs väldigt länge) så är det en varm rekommendation att spola lådan var 6000-9000 mil beroende på hur man kör.

(I en automatlåda med momentomvandlare så finns ingen* hård koppling mellan motor och drivhjul. Tänk en cylinder fylld med olja och två styrbara flänsar/propellrar på varje sida: vid full gas så vinklas propellerbladen ut maximalt för att motorsidan ska svepa runt så mycket olja som möjligt och drivsidan gör lika för att börja snurra och driva hjulen. När man släpper gasen så vinklas bladen in så att de inte vispar runt oljan. Enkelt förklarat. Det innebär att eftersom oljan är den som överför kraften så blir den också varm och "slits", därav att den bör bytas med jämna mellanrum)

* Bortsett ifrån lock-up

Stämmer, och det är märkligt att man plockat bort det från serviceschemat. Dock verkar dom hålla iaf med tanke på att inte många verkar har problem (ännu).

Här finns en lista på andra bilar som har samma växellåda:

https://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Fast trean är inte stor i baksätet eller bagageutrymmet, knappt att jag vill stoppa in föräldrarnas hund på 20kg i trean. Jag leasar själv CX-5an nu genom mitt företag, och den uppfyller de flesta kraven (tror inte den har bensinvärmare som tillval men på dieseln finns det). Ska snart byta ut min från 2016, den har visserligen gått ganska lite (endast 3200mil på 2 ½ år) så firman räknar med att få ut runt 200-225k för den. Men för de som gått 6000-7500 mil går att hitta från 150-160k.

Och Optimum modellerna har det mesta som standard, har varit ruskigt nöjd med min förutom ljudnivån. Innan faceliften 2017 så var dom snålt isolerade/ljuddämpade på torpedväggen, men den låter inte mer än mina föräldrars 2009 V50, inga problem att prata normalt i den eller i telefon via deras inbyggda system. Dock när man åker långt 100 mil+ non stop så blir man mör i huvudet av ljudet.

Okej då vet jag, har själv inte kört någon men var den jag funderade på innan jag skaffade bilen jag har nu.

Ljudnivån i min bil är väl heller inte så trevlig längre sträckor.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag trillade in i Subaru-träsket vid senaste bilbytet. Kolla på Outback (lite högre) eller Levorg (vanlig kombi) eller en Legacy (vanlig kombi) om du kan tänka dig en lite äldre och billigare.

Grymt rymliga och praktiska bilar som sällan krånglar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, ska försöka bemöta de flesta på något direkt eller indirekt vis.
Till att börja med Volvo V70 har jag inte ratat, jag anser bara att de har en lite väl häftig märkespremie.
Rätt bil till rätt pris så är den absolut intressant men tror det är osannolikt att jag hittar en.
Tittade lite på Mazda CX-3 efter tipset och kom fram till att den blir för liten(vilket oxå kom som svar), men CX-7/CX-9 verkar desto mer intressanta.
Vw Sharan tipsades det oxå om jag finner den högintressant, min flickvän not so much, men sista ordet i den frågan är nog inte sagt. Men jag har lite problem med VAG och i synnerhet VW, för har en del bekanta med VAG och alla dom har jag stört mig på något på dem. Dåliga stereos(även större än standard), missljud i dörrar, vibrationer från motorn i vissa varvtal mm. Men utesluter inte något pga det.
Ford Kuga som nämndes säger jag nej till rakt av, bara dåliga erfarenheter kusin med stora elproblem från ny till återköp efter MYCKET strul.
Fullsmetad Dacia Duster kanske om man hittar beg men ny kommer jag inte köpa en Duster.

Toyota och automat innebär oftast CVT, verkar dock som Toyota lyckas göra sina driftsäkra(som med de mesta dom gör).

Subaruträsket verkar som ett relativt trevligt träsk att hamna i, enda nackdelen jag ser med dem är att det är lite gubbiga men kanske är dags att inse att man passerat 25 och att ha keps på sne enbart ses som patetiskt.

"Min bil har faktiskt gått 80000 mil så din gräns på 10000 är dum" bemöter jag med:
Grattis till dig men jag är inte intresserad. Saker slits och då pratar jag inte bara om motor och upphängning utan även stolar, ratt osv. En bil som har gått ca 6000mil har någon redan suttit 1000h i. Det är dock inte hela historien, min nuvarande bil har gått ca 10000mil och då är det inte så kul att köpa en bil som gått mer för 150kkr mer än vad min nuvarande bil är värd.

Skrivet på Arlanda i väntan på mitt flyg....

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Men jag har lite problem med VAG och i synnerhet VW, för har en del bekanta med VAG och alla dom har jag stört mig på något på dem. Dåliga stereos(även större än standard), missljud i dörrar, vibrationer från motorn i vissa varvtal mm. Men utesluter inte något pga det.

Vet inte vilka modeller du refererar till men jag är inne på min fjärde VW och har aldrig haft något av dessa problem med någon av dessa. Nu har vi i familjen både en Touran 2016 och Passat Alltrack 2014 och kan hålla med om att det är lite klen ljudanläggning i den förstnämnda. Men så är det lite mer budgetbil än den andra. I min Alltrack är ljudet dock mycket bättre än majoriteten av bilarna i samma segment. Kan vara för att det är det stora ljudpaketet dock.

Jag har dock aldrig upplevt missljud/vibrationer från dörrar eller motor. Nu vet jag dock som sagt ej vilka modeller eller årtal du har som du refererar till men tycker det är lite missvisande då dina vänner verkar ha haft maximal otur? Hoppas du finner det du söker!

Trevlig semester!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Svärfar kör Volvo V50 som funkat utmärkt med barnbarn i baksätet och deras riesenschnauzer i bagaget.

Kanske det är ett alternativ?

Annars föreslår jag en beggad XC60 eller kanske en Kia Sportage.

Kör själv volvo V60 med barn och vovve och det funkar utmärkt förutom på semestern då man får leka tetris med all packning

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Vet inte vilka modeller du refererar till men jag är inne på min fjärde VW och har aldrig haft något av dessa problem med någon av dessa. Nu har vi i familjen både en Touran 2016 och Passat Alltrack 2014 och kan hålla med om att det är lite klen ljudanläggning i den förstnämnda. Men så är det lite mer budgetbil än den andra. I min Alltrack är ljudet dock mycket bättre än majoriteten av bilarna i samma segment. Kan vara för att det är det stora ljudpaketet dock.

Jag har dock aldrig upplevt missljud/vibrationer från dörrar eller motor. Nu vet jag dock som sagt ej vilka modeller eller årtal du har som du refererar till men tycker det är lite missvisande då dina vänner verkar ha haft maximal otur? Hoppas du finner det du söker!

Trevlig semester!

Skickades från m.sweclockers.com

Det handlar mest om passater när det är Vw dock inte nuvarande kaross men även någon golf och en touareg. Inte särskilt imponerad av deras Audi A4or heller. Ang stereon så låter dom mycket, har mycket bas osv men något i ljudet känns så platt och fattigt. Det är väl bara det att det inte passar mig med hemmabio för 50kkr;)

Skrivet av nanne:

Svärfar kör Volvo V50 som funkat utmärkt med barnbarn i baksätet och deras riesenschnauzer i bagaget.

Kanske det är ett alternativ?

Annars föreslår jag en beggad XC60 eller kanske en Kia Sportage.

Kör själv volvo V60 med barn och vovve och det funkar utmärkt förutom på semestern då man får leka tetris med all packning

Dessa volvosar du nämner verkar ha lite mindre märkespremie än V70:n (kanske undantaget xc60) så ska absolut kika på dem.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Är det jag som är dålig på att söka eller finns inte Mazda CX-7 med automat? Hittar inga?
Eller är det för att det är så fantastiska bilar att man aldrig säljer dem?;)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Är det jag som är dålig på att söka eller finns inte Mazda CX-7 med automat? Hittar inga?
Eller är det för att det är så fantastiska bilar att man aldrig säljer dem?;)

Riktigt ovanlig bil, finns bara totalt ca 360 bilar i Sverige nyare än 2010 (XC60 första gen finns ca 85000, som jämförelse).
99% av CX-7 är dieslar, som bara verkar finnas med automatmanuell. Finns några enstaka bensinare som finns med automat

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Riktigt ovanlig bil, finns bara totalt ca 360 bilar i Sverige nyare än 2010 (XC60 första gen finns ca 85000, som jämförelse).
99% av CX-7 är dieslar, som bara verkar finnas med automatmanuell. Finns några enstaka bensinare som finns med automat

Var hittar du sådan information?:)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Köp för allt i världen inte en chrysler.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Köp för allt i världen inte en chrysler.

Nädå den är struken

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Litenskit:

Var hittar du sådan information?:)

Finns i vroom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Var hittar du sådan information?:)

Kollar på cars.info
Superb sida!

edit: som påpekat skulle det vara car.info sorry

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Kollar på cars.info
Superb sida!

Är du säker på att det blev rätt nu? Hittar nämligen ingen sån sida

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Är du säker på att det blev rätt nu? Hittar nämligen ingen sån sida

car.info ska det vara.
https://www.car.info

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

car.info ska det vara.
https://www.car.info

Skickades från m.sweclockers.com

Tack och bock, trist dock att cx-7 Automat finns det typ två bilar av i Sverige...

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Tuyota Auris sport touring hybrid. Jag köpte nyligen en maxutrustad "executive" från 2015 med alla godsaker för 140kkr. Den checkar av alla dina och din flickväns krav förutom bränslevärmare och adaptiv farthållare. Går kanske att få på en nyare årsmodell?
Toyota är som vanligt klassledande när det kommer till så få timmar som möjligt spenderade på verkstad, samt att den har riktigt trevlig bränsleförbrukning och låg skatt. De kan även det där med hybridmotorer med tanke på att deras Prius lanserades '97.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

God kväll kära kamrater.

Idag är en sorgens dag, min flickvän vill göra sig av med min bruksbil.
Vi behöver tydligen en större bil än min fantastiska Nissan Note.
Jag älskar min bil utöver vad som är sunt.
Den är liten, den är ful, den är trött men den är smart!
Dess skjutbara baksäte, dess stereo, dess stora backspeglar är fantastiska!

Nåväl vi tar oss inte framåt i utvecklingen genom att hålla fast i det gamla även om det är tryggt.

Det jag måste ha i en ev. ny bil är:
-Plats för bilbarnstol i baksätet
-Plats för hund i 35kgs klassen i bagaget
-Farthållare
-Låg driftskostnad
-Driftsäker

Saker jag vill ha i min bil:
-Mindre än 10000 mil.
-Automat
-Fyrhjulsdrift
-Bränsledriven parkeringsvärmare
-Elektrisk motor- och kupévärmare
-Bra lysen(extraljus är ett alternativ)
-Adaptiv farthållare
-Möjlighet till att sätta takräcke (rails?)

Jag är inte ute efter statusmärken som Audi, BMW, Mercedes-Benz råkar det vara det mest prisvärda så gör det ju inget men känns osannolikt. Jag förknippar japanska bilar med kvalitet men vad vet jag.
Är väldigt sugen på Toyota TJ Cruiser men den är tyvärr inte släppt (och kanske aldrig släpps)
https://www.toyota-global.com/showroom/toyota_design/concept_...
Har lyckats förhandla fram en klausul om uppskov om Tj cruisern blir annonced innan maj.
Samt chrysler 300c/Lancia thema verkar trevlig.

Budget då? Svår fråga men beror ganska mycket på bilen.
Spontant kring 150kkr max gärna mindre men vettiga motiveringar kan nog få mig att sträcka mig till 250kkr även om det tar emot. Har en bil värd mindre än 50kkr idag och skulle kunna tänka mig den prisklassen igen oxå.

Ganska tidigt i sökande processen så viktigare med tips om modeller att titta på än specifika blocket annonser.

Helt ny bil, från 170'. https://www.citroen.se/bilar/citroen/nya-citroen-c3-aircross....
Kan vara värt att kika på kanske.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Jeep Grand Cherokee är trevlig, den uppfyller alla krav antingen direkt eller till en extra kostnad. Jag skulle rekommendera modellår 2014 eller nyare då den har uppdaterad instrumentbräda och åttaväxlad automat istället för femväxlad.

Skrivet av Litenskit:

Det jag måste ha i en ev. ny bil är:
-Plats för bilbarnstol i baksätet [Jajamensan, rejält med plats även för bakåtvänd stol]
-Plats för hund i 35kgs klassen i bagaget [Har bur för två mindre hundar i skuffen, tar upp mindre än halva]
-Farthållare [Adaptiv ingår i Overland-paketet]
-Låg driftskostnad [Nja, stor och tung innebär rätt törstig, skapligt hög fordonsskatt och hög försäkringspremie]
-Driftsäker [Det är en bil gjord för att köras hårt i terräng=snudd på skottsäker rent mekaniskt. Elektroniken kan såklart strula precis som med alla moderna bilar]

Saker jag vill ha i min bil:
-Mindre än 10000 mil. [Tveksamt att du får en 2014 under 10000 mil för 250k, du får nog lägga på en 20-30k till]
-Automat [Finns inte med manuell]
-Fyrhjulsdrift [Av bästa sort]
-Bränsledriven parkeringsvärmare [En del har, en del har inte. Går att efterinstallera]
-Elektrisk motor- och kupévärmare [Se ovan]
-Bra lysen(extraljus är ett alternativ) [Se ovan]
-Adaptiv farthållare [Med rätt paket, ja]
-Möjlighet till att sätta takräcke (rails?)[Sitter rails för takräcke]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Helt ny bil, från 170'. https://www.citroen.se/bilar/citroen/nya-citroen-c3-aircross....
Kan vara värt att kika på kanske.

Man kan säga mycket om Citroen men en sak är säker, de är innovativa!
Dock inte intresserad av franska bilar överlag, känns lite plastigt och riktigt dåligt andrahandsvärde(vilket inte är ett argument i sig).

Skrivet av Krippa75:

Jeep Grand Cherokee är trevlig, den uppfyller alla krav antingen direkt eller till en extra kostnad. Jag skulle rekommendera modellår 2014 eller nyare då den har uppdaterad instrumentbräda och åttaväxlad automat istället för femväxlad.

Den faller på det du själv anar, jag tror den blir för dyr för mig i längden.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Saab 9-3 diesel är bra för mindre familjer och drar cirka 0.5 på motorväg, 0.7 blandat. Riktigt krocksäkra också, så man slipper oroa sig för vad som händer om olyckan är framme.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooha:

Tuyota Auris sport touring hybrid. Jag köpte nyligen en maxutrustad "executive" från 2015 med alla godsaker för 140kkr. Den checkar av alla dina och din flickväns krav förutom bränslevärmare och adaptiv farthållare. Går kanske att få på en nyare årsmodell?
Toyota är som vanligt klassledande när det kommer till så få timmar som möjligt spenderade på verkstad, samt att den har riktigt trevlig bränsleförbrukning och låg skatt. De kan även det där med hybridmotorer med tanke på att deras Prius lanserades '97.

Det låter som ett bra alternativ för TS i mina öron.

Hybrid är trevligt om man inte spenderar så mycket tid på motorväg men mer på landsväg och i stan tycker jag. Hur upplever du den?

Körde en 2018 Qashqai med CVT-låda (dock inte hybrid), samma typ som sitter i Auris väl? Den var underbar så länge hastigheten var under 100 och man gasade lugnt. Motorn varvade då aldrig upp så mycket över 2000rpm och hördes knappt.

Körde nere i centraleuropa i 2 veckor där hastighetsbegränsningen ofta är 130-140 km/h och det visade sig vara en trist upplevelse. Motorn varvar något enormt i höga hastigheter. Den lägger sig runt 5000 rpm om man ska accelerera från 110-130 halvsnabbt, och ligger ofta runt 4000 rpm i 130 (om det är lite kuperat). Blev att jag körde max 110-120 istället.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?