Oculus medgrundare Brendan Iribe lämnar Facebook – "Rift 2" uppges vara nedlagd

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Personligen tror jag att en del av Nintendos spel bibliotek skulle passa för VR (WindWaker, Metroid Prime, Paper Mario, Super Mario Galaxy, osv utöver det finns det ju motion controls till Wii redan) det är snygga/tidlösa spel som körs på relativt klen hårdvara.

Tokhyllade Astro Bot till PSVR har ju beskrivits som "om Nintendo gjorde ett VR-spel" så du är nog på rätt spår där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Ja vi leker med tanken att du ska ha motsvarande upplevelse som en 4k skärm i 120fps, gissar att du behöver två st skärmar på 12k vardera, låst till 120fps antagligen en trimmad intel processor då spel är bättre single trådat idag, som minst 2st GTX RTX 2080 TI Turbo (tror inte att VR fungerar i SLI så det behöver lösas). Lägg till att speltillverkare bör ha byggt upp spelet för VR vill man bli insluten så vill du ju inte springa omkring i ett bild montage, gäller ju att rörelsecontroller och room-scale fungerar bra (samt att det finns objekt i världen att leka med) lite atmosfär gräs/träd som rör sig av vinden eller annat.
EDIT: Glömde bort att allt detta ska kunna köras trådlöst utan lagg eller med bibehållen kvalitet samt några timmars batteritid utan att det väger någonting.

Personligen tror jag att en del av Nintendos spel bibliotek skulle passa för VR (WindWaker, Metroid Prime, Paper Mario, Super Mario Galaxy, osv utöver det finns det ju motion controls till Wii redan) det är snygga/tidlösa spel som körs på relativt klen hårdvara.

Problemen med VR är många. Ett av de större problemen är hur man ska lösa förflyttning i spelvärlden. För genres med en sittande karaktär (bil-, flyg-, rymd-simulatorer osv) är det inga problem. Men ta ett spel som Super Mario Galaxy där karaktären springer och hoppar runt på olika små planeter med sin egen gravitation. Hur tusan ska man lösa det i VR utan att:

1. Skapa illamående
2. Behöva dedikera ett omöblerat rum där spelaren kan hoppa runt

Bortsett från simulatorer är dagens spel inte anpassade för VR. I traditionella spel styr vi en avatar på en skärm medans i VR är det vi som är avataren. Inte ens ett spel som Metroid Prime, som man annars skulle kunna tänka sig vore perfekt för VR, blir helt oproblematiskt. I spel strafe:ar vi ofta, alltså tittar åt ett håll men går åt ett annat. I verkligheten är det mycket ovanligt att man rör sig på det viset. Därför "känns" det fel att strafe:a i VR och det har säkert du upplevt om du testat ett sånt spel i VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Problemen med VR är många. Ett av de större problemen är hur man ska lösa förflyttning i spelvärlden. För genres med en sittande karaktär (bil-, flyg-, rymd-simulatorer osv) är det inga problem. Men ta ett spel som Super Mario Galaxy där karaktären springer och hoppar runt på olika små planeter med sin egen gravitation. Hur tusan ska man lösa det i VR utan att:

1. Skapa illamående
2. Behöva dedikera ett omöblerat rum där spelaren kan hoppa runt

Bortsett från simulatorer är dagens spel inte anpassade för VR. I traditionella spel styr vi en avatar på en skärm medans i VR är det vi som är avataren. Inte ens ett spel som Metroid Prime, som man annars skulle kunna tänka sig vore perfekt för VR, blir helt oproblematiskt. I spel strafe:ar vi ofta, alltså tittar åt ett håll men går åt ett annat. I verkligheten är det mycket ovanligt att man rör sig på det viset. Därför "känns" det fel att strafe:a i VR och det har säkert du upplevt om du testat ett sånt spel i VR.

Att man skulle vilja spela ett spel som Mario Galaxy i VR med first person view känns ganska osannolikt, man behöver inte bli en Ninja bara för att man vill spela VR.
3rd-person fungerar faktiskt riktigt bra i VR och att tvinga alla spel som släpps i VR att vara i first person är ju bara fånigt.
Traditionella spel är inget problem och om du vill titta åt det hållet du går, så går det att göra det i VR(om du inte har en stel nacke, då kan ju motspelarna få fördel).
Det är ganska tråkigt för dom som inte hanterar att titta åt ett annat håll än åt det hållet hen går, men jag tycker att det är löjligt att det skulle ses som någon begränsning för en spelintresserad.

I verkliga livet så sitter jag inte i en rullstol som jag styr med X-box kontroll eller annat styrdon men det ser inte jag som någon begränsning i när jag spelar(med eller utan VR).
Det är ju som att begära att man måste vara stålmannen när man spelar, annars så duger det inte.

Jag blir trött på när folk problematiserar ny teknik och skyller på bagateller.
VR behöver inte vara room-scale för att vara spelbart.
VR behöver inte spotta ut grafik i 4K bara för att man vill ha 4k i pixlar på displayen.
VR behöver inte köras i 60Hz bara för att det är low-end.
VR behöver inte vara anpassat för VR från början.
VR behöver inte ha spel från det aktuella året för att det ska vara värt det eller vara kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Problemen med VR är många. Ett av de större problemen är hur man ska lösa förflyttning i spelvärlden. För genres med en sittande karaktär (bil-, flyg-, rymd-simulatorer osv) är det inga problem. Men ta ett spel som Super Mario Galaxy där karaktären springer och hoppar runt på olika små planeter med sin egen gravitation. Hur tusan ska man lösa det i VR utan att:

1. Skapa illamående
2. Behöva dedikera ett omöblerat rum där spelaren kan hoppa runt

Bortsett från simulatorer är dagens spel inte anpassade för VR. I traditionella spel styr vi en avatar på en skärm medans i VR är det vi som är avataren. Inte ens ett spel som Metroid Prime, som man annars skulle kunna tänka sig vore perfekt för VR, blir helt oproblematiskt. I spel strafe:ar vi ofta, alltså tittar åt ett håll men går åt ett annat. I verkligheten är det mycket ovanligt att man rör sig på det viset. Därför "känns" det fel att strafe:a i VR och det har säkert du upplevt om du testat ett sånt spel i VR.

Enligt dom som har testat Metroid Prime så skapar hjälmen en fixerad punkt och är som gjort för VR, övriga spel som jag tog upp har också stark rekommenderats/passar för VR förutom då kamera problemet med Mario Galaxy i dolphinVR ,varför ska du springa omkring och hoppa det är ett tredjepersons spel med motion control du hoppar eller rör dig inte i spelet via dig själv det hanteras via "emulerade wii motes"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Att man skulle vilja spela ett spel som Mario Galaxy i VR med first person view känns ganska osannolikt, man behöver inte bli en Ninja bara för att man vill spela VR.
3rd-person fungerar faktiskt riktigt bra i VR och att tvinga alla spel som släpps i VR att vara i first person är ju bara fånigt.
Traditionella spel är inget problem och om du vill titta åt det hållet du går, så går det att göra det i VR(om du inte har en stel nacke, då kan ju motspelarna få fördel).
Det är ganska tråkigt för dom som inte hanterar att titta åt ett annat håll än åt det hållet hen går, men jag tycker att det är löjligt att det skulle ses som någon begränsning för en spelintresserad.

I verkliga livet så sitter jag inte i en rullstol som jag styr med X-box kontroll eller annat styrdon men det ser inte jag som någon begränsning i när jag spelar(med eller utan VR).
Det är ju som att begära att man måste vara stålmannen när man spelar, annars så duger det inte.

Jag blir trött på när folk problematiserar ny teknik och skyller på bagateller.
VR behöver inte vara room-scale för att vara spelbart.
VR behöver inte spotta ut grafik i 4K bara för att man vill ha 4k i pixlar på displayen.
VR behöver inte köras i 60Hz bara för att det är low-end.
VR behöver inte vara anpassat för VR från början.
VR behöver inte ha spel från det aktuella året för att det ska vara värt det eller vara kul.

Hemskt vad irriterad du verkar vara på mig Jag pratar om första personsspel eftersom det är det enda jag kört i VR. Du säger att VR fungerar utmärkt för tredjepersonsspel men jag är skeptisk. Jag säger inte att du har fel men bara att jag är skeptisk. Skulle du säga att det förhöjer spelupplevelsen att spela tredjepersonspel i VR? Jag skäms inte för att medge att jag inte går runt i verkliga livet och strafe:ar Tycker du synd om mig för det så får det vara så. Allt beror på vilken typ av VR-upplevelse man är ute efter.

Jag vet inte hur jag ska bemöta din liknelse med en rullstol och en x-boxkontroll, eller din långa punktlista.

Skrivet av lappen81:

Enligt dom som har testat Metroid Prime så skapar hjälmen en fixerad punkt och är som gjort för VR, övriga spel som jag tog upp har också stark rekommenderats/passar för VR förutom då kamera problemet med Mario Galaxy i dolphinVR ,varför ska du springa omkring och hoppa det är ett tredjepersons spel med motion control du hoppar eller rör dig inte i spelet via dig själv det hanteras via "emulerade wii motes"

Jag har bara testat förstapersonsspel på event och hos vänner. Jag blir nyfiken på att testa tredjepersonsspel nu när du säger att det fungerar så bra Jag vet dock inte om jag ska gå in i VR nu eller vänta på nästa generation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Hemskt vad irriterad du verkar vara på mig Jag pratar om första personsspel eftersom det är det enda jag kört i VR. Du säger att VR fungerar utmärkt för tredjepersonsspel men jag är skeptisk. Jag säger inte att du har fel men bara att jag är skeptisk. Skulle du säga att det förhöjer spelupplevelsen att spela tredjepersonspel i VR? Jag skäms inte för att medge att jag inte går runt i verkliga livet och strafe:ar Tycker du synd om mig för det så får det vara så. Allt beror på vilken typ av VR-upplevelse man är ute efter.

Jag vet inte hur jag ska bemöta din liknelse med en rullstol och en x-boxkontroll, eller din långa punktlista.

Jag har bara testat förstapersonsspel på event och hos vänner. Jag blir nyfiken på att testa tredjepersonsspel nu när du säger att det fungerar så bra Jag vet dock inte om jag ska gå in i VR nu eller vänta på nästa generation?

Det är inte dig personligen, men jag är besviken på VR och typ från 2012 så hade jag hoppats på mer.
Bitcoin, karteller, försäljare och folks förväntningar har varit svåra att bearbeta.

Tänk dig Zelda: Breath of the wild i 3rd person där du inte är begränsad av hur stor tv du har, bara det är väl positivt?
Folk köper tv-apparater som ger sken (lysande lampor) bakom tv:n men med vr så är du inne i spelet istället.

VR är en r:evolution ifall marknaden tillåter det.

Jag tror att vi behöver 4k med bra paneler/linser, hög Hz och intressant material innan den stora massan kommer att vara intresserad.
Intressant material behöver inte vara det senaste spelet i avancerade texturer, inte till att börja med i alla fall.