Gammal Macbook Pro 13" - värde?

Permalänk
Medlem

Gammal Macbook Pro 13" - värde?

Hej! Jag har en Macbook Pro 13" från tidigt 2011 i bra skick med en 256GB SSD (uppgraderat då), 8GB ram och i5. Skärmen är "glossy", jag vill nu sälja denna och undrar vad man kan få för den på olika marknader (blocket, tradera etc.) Jag har själv ingen aning vad den kan vara värd så tänkte att jag skulle kolla här. Kvitto och originalkartong finns. Tack för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Vila i frid

Se det så här, skulle du våga köpa en 8 år gammal dator av en privatperson?

Som jämförelse, avskrivning på en företagsdator ligger normalt på 3 år. En dator utan garanti (dvs drygt ett år gammal) brukar värderas till ca 1/3 av nypriset. 8 år gammal, 5 till 10% av nypriset om du har tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElliotS:

Hej! Jag har en Macbook Pro 13" från tidigt 2011 i bra skick med en 256GB SSD (uppgraderat då), 8GB ram och i5. Skärmen är "glossy", jag vill nu sälja denna och undrar vad man kan få för den på olika marknader (blocket, tradera etc.) Jag har själv ingen aning vad den kan vara värd så tänkte att jag skulle kolla här. Kvitto och originalkartong finns. Tack för all hjälp jag kan få!

Är det ett Äpple på den?

Då blir den automatiskt värd runt 4000kr till någon lättlurad äpple fanboy, lägg ut den på blocket för 5500kr så tror dom att de gör en bra affär när de börjas pruta

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Se det så här, skulle du våga köpa en 8 år gammal dator av en privatperson?

Som jämförelse, avskrivning på en företagsdator ligger normalt på 3 år. En dator utan garanti (dvs drygt ett år gammal) brukar värderas till ca 1/3 av nypriset. 8 år gammal, 5 till 10% av nypriset om du har tur.

Fast nu är det Apple vi talar om. Själva värdet på produkten är inte nödvändigtvis samma sak som vad folk är beredda att betala vilket märks rätt tydligt om man kikar på annonser för t.ex. äldre macbooks. Det skulle nog gå att få uppåt 5K för den. Skulle jag själv betala det för en sju år gammal laptop? Aldrig i livet, men så är jag inte heller representativ för hela begagnatmarknaden.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Svarar gärna på din fråga utan smädelser eller ironi. Vad jag anser om märket eller åldern på din dator är inget du frågar efter.
Om du tittar på blocket och har dom som jämförelse så ser du att du kan få 2-3500kr för din dator.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Avstängd

Är den repig, kantstött slitage på knapparna osv?
Folk som köper begagnade MacBooks går mycket mer efter utseendet än faktiskt prestanda.
Jag känner flera personer som har som sidoinkomst att köpa gamla MacBooks och iPads, till 10-15% av nypriset sen tvättas och poleras dom likt tekniken bilhandlare använder och sen säljs dom för 30% under nypriset.

Med andra ord, värdet på en begagnad Macbook på blocket avgörs mest av hur välskött den ser ut att vara, inte hur nära årets modell den faktiskt presterar.

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem

Kolla blocket och jämför...

Permalänk
Medlem

I denna annons så ska de ha 3400:- för en liknande modell som du har:
https://www.blocket.se/stockholm/MacBook_Pro__11__Iphone_5s_H...

Här är en äldre modell men ungefär samma prisklass: https://www.blocket.se/stockholm/MacBook_Pro__11__Iphone_5s_H...

Ytterligare annons: https://www.blocket.se/stockholm/Macbook_Pro_13__500GB_minne_...

Gör en rejäll genomgång av laptopen och tvätta bord skit vid tangenterna osv och sätt ut den för 3200-4000, ta några bra bilder (bra bild lockar alltid fler intressenter) på laptopen och ha i annonsen.

Folk brukar även vara rätt "sugna" på original kartong och kvitto så nämn det i annonsen.

Visa signatur

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram

Permalänk
Medlem

Runt 4500kr tror jag är ett bra startpris på annonsen. Du skulle ju kunna testa tradera också men det är lite farligare. Bara adapters för en ny macbook till skärm, ethernet osv kostar runt 3000kr så kom ihåg att det är ett bra argument för ditt pris.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

Gammal tråd men sen ska sägas att kvalitén på macbooks ändå är sjukt imponerande. Hade en som köps 2008 som höll till för någon månads sen. Min bärbara Dell höll i knappt fyra år. Men så är ju macarna rätt mycket dyrare också men det är motiverat.