Webhallen config vs Inet montering

Permalänk
Avstängd

Webhallen config vs Inet montering

Jag ska vara ärlig och säga att Inet alltid har varit min to-go sida men nu när jag går i tankarna att bygga en dator har jag grottat ner mig lite i varför webhallen aldrig varit ett alternativ för mig. Jag tror att det handlar mycket om att Inet nämns mycket oftare här samt att deras möjlighet att erbjuda montering lanserades (så vitt jag vet) före Webhallens.

En stor skillnad jag noterat är att webhallen lämnar 2 års garanti om de bygger ihop en dator åt kund medan Inet har 1 år. Detta för mig vore en ganska övertalande fördel - även om hårdvaran i sig har garanti är det ju mycket enklare att ha garanti hos företaget som byggde datorn.

En nackdel med webhallen jag noterat är att deras priser generellt sett är högre. Åtminstone på hårdvara jag kollat på om man jämför ett helt datorbygge mot Inet. Deras ram minnen kostar tex fortfarande runt 2000kr men på inet finns det för strax under 1700 - pratar om 16GB med 3000+ MHz. En 9600k är också dyrare på webhallen.

Så diskussionen och frågeställningarna jag vill lyfta är;

Hur tänker ni kring 2 års garanti kontra 1?

Generella argument för/emot i detta webhallen vs inet?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Undviker generellt Inet på grund av värdelös kundservice. Deras huvudsakliga syfte verkar vara att hitta en vinkel där felet går att skylla på kund. Utifrån detta spelar det mindre roll för min del hur lång garanti Inet lämnar, skulle välja att betala mer för att slippa dem helt och hållet.

Goda Pingvinstänger dock.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Inet har också 2 år FYI.

Permalänk
Medlem

@tilted0113: Även Inet har 2 års total garanti.
https://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dat...
"1-års extra garanti (totalt 2-års garanti)."

Annars finns ju också Kompletts konfig-datorer som har 3 års garanti.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Undviker generellt Inet på grund av värdelös kundservice. Deras huvudsakliga syfte verkar vara att hitta en vinkel där felet går att skylla på kund. Utifrån detta spelar det mindre roll för min del hur lång garanti Inet lämnar, skulle välja att betala mer för att slippa dem helt och hållet.

Goda Pingvinstänger dock.

This, när min ihop byggda Inet dator gick sönder så fick jag dra hela ärendet till ARN, där Inet ljög ARN rätt upp i ansiktet för att lyckas vinna över mig, dom gör allt för att inte behöva hjälpa sina kunder om något skiter sig.

Webhallen har jag aldrig haft något problem med, samma sak med Komplett.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Undviker generellt Inet på grund av värdelös kundservice. Deras huvudsakliga syfte verkar vara att hitta en vinkel där felet går att skylla på kund. Utifrån detta spelar det mindre roll för min del hur lång garanti Inet lämnar, skulle välja att betala mer för att slippa dem helt och hållet.

Goda Pingvinstänger dock.

Skrivet av muSashi:

This, när min ihop byggda Inet dator gick sönder så fick jag dra hela ärendet till ARN, där Inet ljög ARN rätt upp i ansiktet för att lyckas vinna över mig, dom gör allt för att inte behöva hjälpa sina kunder om något skiter sig.

Webhallen har jag aldrig haft något problem med, samma sak med Komplett.

Har aldrig haft problem med inet, Lämnat tillbaka ett antal olika saker genom åren utan käbbel.
Men alla kanske inte har lika tur, eller samma bemötande tillbaka.
tråkigt för er iaf :/

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk

Låter som att de där med inet är typ från butik å butik samt personalen..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Låter som att de där med inet är typ från butik å butik samt personalen..

Skickades från m.sweclockers.com

I mitt fall handla det om deras servicechef för hela bolaget, så nej det är inte från butik och butik. Inet har dessutom satt i system att försöka få bort alla dåliga omdömen på prisjakt genom att göra en anmälan till prisjakt och säga att dom är ogrundade eller falska, som tur är så lyckades dom inte få bort mitt inlägg eftersom jag hade kvar mitt referensnummer till min ARN anmälan.

Om du inte tror mig så kan du själv surfa in på Prisjakt och läsa folks omdömen där detta tas upp. Inet har alltså först försökt få bort inläggen, men när det inte lyckats har dom istället försökt att kontakta personen och erbjuda kompensation så att personen ska ändra sitt omdöme till positivt.

Tycker det är så himla fult gjort, vilka arbetsmetoder som Inet använder sig av.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

I mitt fall handla det om deras servicechef för hela bolaget, så nej det är inte från butik och butik. Inet har dessutom satt i system att försöka få bort alla dåliga omdömen på prisjakt genom att göra en anmälan till prisjakt och säga att dom är ogrundade eller falska, som tur är så lyckades dom inte få bort mitt inlägg eftersom jag hade kvar mitt referensnummer till min ARN anmälan.

Om du inte tror mig så kan du själv surfa in på Prisjakt och läsa folks omdömen där detta tas upp. Inet har alltså först försökt få bort inläggen, men när det inte lyckats har dom istället försökt att kontakta personen och erbjuda kompensation så att personen ska ändra sitt omdöme till positivt.

Tycker det är så himla fult gjort, vilka arbetsmetoder som Inet använder sig av.

Är det på det viset så säger jag bara så här bojkotta inet. Även om dem kanske är ok mot en annan men ändå sånt ska inte förekomma.. hehe hade jag fått meddelande från inet så hade jag sagt ok ge mig en värsting dator för 70k så kan jag fundera på det xd..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte själv dator från Inet med deras montering 2014. Funkat superbra och de har alltid varit trevliga och behjälpliga. Även när jag haft problem med andra produkter har det varit smärtfritt att returnera hit och dit. Är nog därför jag spenderat nästan 30 000kr där de senaste 4 åren. Jag ser själv ingen anledning till att inte ta Inet eftersom jag aldrig haft någon dålig erfarenhet av dem, men det finns många som har haft det tyvärr.

Webhallen har jag nog aldrig handlat ifrån så kan ej säga hur bra dem är.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Är det på det viset så säger jag bara så här bojkotta inet. Även om dem kanske är ok mot en annan men ändå sånt ska inte förekomma.. hehe hade jag fått meddelande från inet så hade jag sagt ok ge mig en värsting dator för 70k så kan jag fundera på det xd..

Skickades från m.sweclockers.com

Finns tydligen en egen tråd här på Sweclockers som just berör det här ämnet som jag tog upp i mitt inlägg:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1534315-inet-sparar-up...

Hur har det gått för TS, blev det någon beställning och isånnafall från vem?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Ta Webhallen's för tillfället, då dom har flera datorer mer just nu och att jag har varit med om mycket problem gällande köp från Webhallen. Samt alla gånger har dom alltid varit enligt mig högt förtroende och hjälpsamma, bästa gång när dom erbjöd mig ett gratisspel som tack för att jag hade råkat fått en extra Wii U än min egen beställda.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil