Permalänk
Medlem

Lag i CSGO upp till 999ms ping

Hej har sen en väldigt lång tid haft extremt mycket problem med mitt internet. Har 5-50 gånger per dag ping spikes (+5-30ms).
Ibland så drar pingen upp till flera hundra ms och det blir omöjligt att spela. Och ibland är det helt felfritt och jag laggar inte alls.
Spelar knappt några andra spel men när jag väl gjort det har jag inte märkt samma problem, men det kan vara ett sammanträffande.

Telia 250/100 fiber är vad vi betalar för, BredbandsKollen
Routern heter ASUS RT-AC87W, mellan min dator och routern sitter en enkel 5 ports switch, 40 meter CAT5E kabel som går på utsidan av huset. Har testat att koppla bort switchen, ingen skillnad.

Har switchen inkopplat till port 1 i routern och inget annat sitter i switchen när jag spelar.
Gjorde ett bufferbloat test för ett tag sen, minns inte vad sidan heter kanske någon som kan länka. Men fick rött betyg i bufferbloat minns jag.

För att göra problemet ännu med komplicerat så har jag exakt samma bredband på andra sidan kommunen hos min andra förälder och där upplevs inga problem någonsin.

Saker jag har testat:
Portforward
Adaptive QoS
Traditional QoS (där jag satte min dator och cs portarna som högsta prioritet)
Uppdatera firmware på routern

Spelar på en relativt hög nivå och tävlar om pengar så detta skapar enorma problem när det händer i fel tillfälle.
Här är en video från ca 1h sedan när jag hade extremt mycket problem, ni ser packet loss och ping på nedre delen.

Om någon har några idér om vad som är problemet så skulle jag uppskatta all hjälp jag kan få.
Mvh

Permalänk
Medlem

Har du varit i kontakt med Telia?

Kan du göra en tracert till typ csdm2.brutalcs.nu?

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av swexy:

Hej har sen en väldigt lång tid haft extremt mycket problem med mitt internet. Har 5-50 gånger per dag ping spikes (+5-30ms).
Ibland så drar pingen upp till flera hundra ms och det blir omöjligt att spela. Och ibland är det helt felfritt och jag laggar inte alls.
Spelar knappt några andra spel men när jag väl gjort det har jag inte märkt samma problem, men det kan vara ett sammanträffande.

Telia 250/100 fiber är vad vi betalar för, BredbandsKollen
Routern heter ASUS RT-AC87W, mellan min dator och routern sitter en enkel 5 ports switch, 40 meter CAT5E kabel som går på utsidan av huset. Har testat att koppla bort switchen, ingen skillnad.

Har switchen inkopplat till port 1 i routern och inget annat sitter i switchen när jag spelar.
Gjorde ett bufferbloat test för ett tag sen, minns inte vad sidan heter kanske någon som kan länka. Men fick rött betyg i bufferbloat minns jag.

För att göra problemet ännu med komplicerat så har jag exakt samma bredband på andra sidan kommunen hos min andra förälder och där upplevs inga problem någonsin.

Saker jag har testat:
Portforward
Adaptive QoS
Traditional QoS (där jag satte min dator och cs portarna som högsta prioritet)
Uppdatera firmware på routern

Spelar på en relativt hög nivå och tävlar om pengar så detta skapar enorma problem när det händer i fel tillfälle.
Här är en video från ca 1h sedan när jag hade extremt mycket problem, ni ser packet loss och ping på nedre delen.

Om någon har några idér om vad som är problemet så skulle jag uppskatta all hjälp jag kan få.
Mvh

Vad händer om du har kabeln direkt i väggen utan Router?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapisch:

Har du varit i kontakt med Telia?

Kan du göra en tracert till typ csdm2.brutalcs.nu?

Har varit i kontakt med dom för ca 1 år sedan men kom inte fram till något direkt.
Här är 3 st tracert https://pastebin.com/Z3piBgLw
Ska försöka göra en tracert medans jag har problem också.

Skrivet av AMD-FX:

Vad händer om du har kabeln direkt i väggen utan Router?

Jag kan prova att koppla in direkt och se ifall det routern som strular. Updaterar imorgon ang det.

Permalänk
Medlem

@kapisch: Här är ett par tracert jag gjorde när jag hade lite ping spikes.
Problemet verkar ju ligga vid min router och min uppkoppling till telia. Ska pröva att köra utan routern imorgon.
Några idér om varför min router har 66 ms när jag har QoS och port 1 inkopplat? Det är ingen skit router direkt?

Permalänk
Medlem

@swexy: Utan att ha kollat i loggen du länkade; google säger att det är en 4G-router. Är det så att den har fått spel och hoppar över på mobilt bredband då och då och att det kan ställa till problem?

Edit: Prova byta DNS-server på din dator så du använder 8.8.8.8 eller 1.1.1.1 och se om det hjälper.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

@swexy: Utan att ha kollat i loggen du länkade; google säger att det är en 4G-router. Är det så att den har fått spel och hoppar över på mobilt bredband då och då och att det kan ställa till problem?

Edit: Prova byta DNS-server på din dator så du använder 8.8.8.8 eller 1.1.1.1 och se om det hjälper.

Den stödjer 4g men använder fiber.
Skulle dns server verkligen skapa sånna problem jag har? Ska testa det är desperat efter lösning.

Permalänk
Medlem

Lustigt. Återkom när du kört utan routern. Kan ju även vara nåt knas med burken, förutsatt att du inte kör på samma hos din andra förälder?

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

@kapisch: Kör samma dator, men har bytt dator 1 eller 2 gånger. Det har varit så här i närmare 3 år.

Permalänk
Medlem

@swexy: Aight, men då borde du som sagt kunna avgöra om det är fel på routern eller hos ISP genom att koppla förbi routern.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Det har gått lite drygt tre dygn nu sedan du fick frågan första gången; Hur har det gått? Fungerar det bättre/sämre/likadant när du kopplar datorn utan router?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6