Seagate 6TB håller på att dö

Permalänk
Medlem

Seagate 6TB håller på att dö

satte ihop den nya burken idag har alldrig haft ett HDD ras innan , men flyttade över mina gamlla diskar till det nya bygget en Seagate 4TB och en 6TB 5400RPM och fick bios fel direkt vid uppstart att Disk i port 3 dålig , kollade i DiskInfo och det är röd markerad och felar på detta den är inköpt i juli så det blir nog att byta ut den eller

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

bättre bild om man säger så

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Släng o köp ny (eller helst annat).

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Disken är nog på väg att gå hädan.

Du kan prova att koppla in den med andra kablar,
för att utesluta att någon glappkontakt skulle ligga bakom...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

väldigt skumt skulle jag säga - spin retry count markerat utan att det finns en enda uppräkning i RAW - medans aktuell och sämst är ändå under tröskevärdet???

kolla med seagates egna tesptrogram för säkerhets skull så att det inte är något falskt larm (och kanske krävs för att få ut en kod för deras garanti/reklamation), och disken är så pass ny att du bör ha garanti på denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

väldigt skumt skulle jag säga - spin retry count markerat utan att det finns en enda uppräkning i RAW - medans aktuell och sämst är ändå under tröskevärdet???

kolla med seagates egna tesptrogram för säkerhets skull så att det inte är något falskt larm (och kanske krävs för att få ut en kod för deras garanti/reklamation), och disken är så pass ny att du bör ha garanti på denna.

Tror aldrig jag sett spin retry på seagate ha något RAW värde visande.
Och jag tror oavsett falsk larm eller inte bör den bytas på garanti, då alla system den sätts i kommer skrika SMART error.

Permalänk
Medlem

Håller med. iom. att den ligger under tröskelvärde så kommer det att flaggas fel och BIOS mm. gnälla hela tiden även om det skulle fungera perfekt 50000 timmar senare, och inget som någon dödlig kan göra något åt, så det är nog bara att tömma disken och köra garanti på detta.

Permalänk
Medlem

Har nu fått en ny disk på garantin av inet så den var ju rätt kass kan man säga

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Man skulle ju kunna tro detta är ett skämt men nu gjorde den nya disken precis likadant efter en boot, nu är jag klar med seagate kan jag säga

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Man skulle ju kunna tro detta är ett skämt men nu gjorde den nya disken precis likadant efter en boot, nu är jag klar med seagate kan jag säga

Kan ju vara ditt kragg som håller på att dö då du fått det på två olika diskar. Vissa är ju känsligare för dålig spänning än andra. Så kolla upp kragget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Kan ju vara ditt kragg som håller på att dö då du fått det på två olika diskar. Vissa är ju känsligare för dålig spänning än andra. Så kolla upp kragget.

Saken är ju den att det sitter 1 seagate 4tb och en samsung 850 evo på samma kabel och dom är inga problem med

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Saken är ju den att det sitter 1 seagate 4tb och en samsung 850 evo på samma kabel och dom är inga problem med

Kan fortfarande var kraggproblem: 850:evon använder inte +12V, 6TB disken lär ha minst en skiva mer än 4TB disken så behöver mer effekt för att varva upp.

Möjligt scenario: när både 4TB och 6TB diskarna varvar upp så räcker strömmen så 4TB kommer igång men inte 6TB disken. När sen 6TB disken försöker igen så är 4TB uppe och drar mindre ström så då kommer 6TB disken igång.

Permalänk
Medlem

Koppla ur den andra HDD och kör testerna. Låter som andra fel när diskar ur, vad jag tror, olika batcher ger samma fel. Om det nu är reellt fel så borde det finnas mer information på andra forum och eventuellt mer tips.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Om det bara är spin retry count som är problemet och detta uppstått på båda diskarna i princip direkt skulle jag också misstänka att problemet är att disken inte får tillräckligt med ström för att orka spinna igång, som @SAFA beskriver. Hårddiskar drar betydligt mer ström vid uppstart än när de väl spunnit igång och arbetar.

Hade du väntat tills datorn startat och sedan hot-pluggat disken hade den troligen spunnit upp utan problem.

Lite detaljer om nätagg och övriga komponenter vore hjälpsamt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Om det bara är spin retry count som är problemet och detta uppstått på båda diskarna i princip direkt skulle jag också misstänka att problemet är att disken inte får tillräckligt med ström för att orka spinna igång, som @SAFA beskriver. Hårddiskar drar betydligt mer ström vid uppstart än när de väl spunnit igång och arbetar.

Hade du väntat tills datorn startat och sedan hot-pluggat disken hade den troligen spunnit upp utan problem.

Lite detaljer om nätagg och övriga komponenter vore hjälpsamt.

Finns i loggen under projekt x

Ett EVGA G3 1000w , och har mätt upp det 12v railen är inte överbelastad och ligger stadigt på sina 12v

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Finns i loggen under projekt x

Ett EVGA G3 1000w , och har mätt upp det 12v railen är inte överbelastad och ligger stadigt på sina 12v

Låter ju onekligen som att det agget inte borde ha problem med att leverera ström. Då vet jag inte. Känns bara osannolikt att båda diskarna skulle vara defekta, men omöjligt är det ju inte.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tip Top:

Man skulle ju kunna tro detta är ett skämt men nu gjorde den nya disken precis likadant efter en boot, nu är jag klar med seagate kan jag säga

Har samma hårddisk i min Synology NAS med samma värde, den håller fortfarande. Så jag skulle ta det värdet med en nypa salt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Har samma hårddisk i min Synology NAS med samma värde, den håller fortfarande. Så jag skulle ta det värdet med en nypa salt.

Känns lite som det är en sjuka på dessa 6tb diskar , tycker varvtalet är ett konstigt med skall väl vara 5400rpm eller 7200rpm

Denna är lite konstigt ser det ut som eller skall den vara så

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Taskig bild bara är inte hemma just nu är på DH, MEN HÄR ÄR NYA DISKEN

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Testa disken med Seatools.
För att utesluta att problemet ev kunde vara relaterat till crystal disk info.
(False positive)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tip Top:

Känns lite som det är en sjuka på dessa 6tb diskar , tycker varvtalet är ett konstigt med skall väl vara 5400rpm eller 7200rpm

Denna är lite konstigt ser det ut som eller skall den vara så

Det är ju vida känt att Seagate har problem med sin Barracuda serie. När det gäller rotationshastigheten så är 4TB modellerna och uppåt är 5400rpm diskar, deras dyrare pro modeller är 7200rpm.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Testa disken med Seatools.
För att utesluta att problemet ev kunde vara relaterat till crystal disk info.
(False positive)

Även bios larmar måste stänga av halt om errors, Annas stannar den vid bios screen med foult på disken

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Även bios larmar måste stänga av halt om errors, Annas stannar den vid bios screen med foult på disken

Nå ditt EVGA kragget torde vara starkt nog. Då är det nog bara prova med en annan SATA-strömkabel och går inte det så är det nog garanti som gäller igen.

Permalänk
Medlem

Såg förvisso att den kablen till alla HDD satt på perif 1 anslutningen och inte sata1, men det borde inte göra någon skillnad . När fisken var på rma i 6v
Sätt satte jag in en av mina gamla Barracuda diskar 4t och den funkade utan problem tills den nya kom ju så det blir rma på denna nya med , båda diskarna som kraschat tillhörde samma batch 003 enligt swec personal på DH

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Har nu stoppat i en IronWolf 8TB 7200rpm och inga konstigheter under uppstarterna, låter vi den få jobba lite och se

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0