9900K > Delidding & sandpappring sänker temperaturen.

Permalänk
Inaktiv

9900K > Delidding & sandpappring sänker temperaturen.

Gillar du överklocka så kolla videon nedan innan du köper en 9:e gen K cpu.

Kan man bli mer galen på Intel eller vad, känns som de inte kan göra något riktigt rätt.

Efter väldigt höga temperaturer blev Der8auer tvungen att delida och SANDPAPPRA självaste cpun.

På så sätt fick han bukt med de överdrivna temperaturerna på 9:e gen cpu:erna.

AMD klarade ju av att göra en riktigt lödd IHS på cpu:n, varför misslyckas Intel?

Vad tror du har hänt, är Intel inkompetenta och på riktigt råkat gimpa sina IHS lödda 9:e gen K cpu:er?

Missvisande rubrik /mod
Permalänk
Inaktiv

Hej.

Intel har mindre kisel så denna måste göras högre för att lödas så den inte spricker.
Därför är den tjockare om du missat att läsa detta.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

VARNING! Gillar du överklocka så kolla videon nedan innan du köper en 9:e gen cpu.

Har Intel hittat på ett nytt sätt att hindra oss från att överklocka för mycket, ÄVEN med lödd IHS?!

Kan man bli mer galen på Intel eller vad, känns som de inte kan göra något riktigt rätt.

Efter väldigt höga temperaturer blev Der8auer tvungen att delida och SANDPAPPRA självaste cpun.

På så sätt fick han bukt med de överdrivna temperaturerna på 9:e gen cpu:erna.

AMD klarade ju av att göra en riktigt lödd IHS på cpu:n, varför misslyckas Intel?

Vad tror du har hänt, har Intel gimpat sina IHS lödda 9:e gen cpu:er med mening eller är de bara inkompetenta?

https://www.youtube.com/embed/r5Doo-zgyQs

Tittade på videon och måste erkänna att jag blir minst sagt skeptiskt till det du skriver, jag upplever att det verkligen inte hänger ihop med det som sägs i videon. Har var inte TVUNGEN att delidda och sandpappra cpun. Han gjorde det för att se om temperaturerna sjunker. Han spekulerar även kring varför man valt att ha ett tjockare chip denna gång och om det beror på att man nu löder fast värmespridaren. Det är inte heller någon som MÅSTE sandpappra chippet...

Oavsett så känns detta som ett klassiskt inlägg där en agenda ska spridas, i detta fallet uppenbarligen anti-Intel. Sista meningen är en klassiker där man får välja mellan att de är inkompetenta eller medvetet gör det sämre för sina kunden. Alternativet som videon tar upp, dvs att det kanske är vi kunder som skrikit så mycket på att få fastlödda värmespridare som gjort att Intel tvingats göra tjockare chip finns inte med. Eller att det faktiskt kan tänkas finnas andra anledningar som vi inte vet om.

Så kortfattat...blä...hyser en stark motvilja mot färdigtuggad information med tydlig och osaklig vinklig. Kan inte motstå frestelsen att avsluta med en klassisk: Gör om, gör rätt!

Permalänk
Inaktiv

@anon298854:

Så du är helt säker på att Intel inte kunde gjort chippet lite tunnare, själv tycker jag de överdrivit tjockleken avsevärt mot 8700K.

Kan också varit någon på Intel som, utan att tänka, tagit i i överkant gjort chippet lite väl tjockt.

Detta är ändå K serien vi pratar om och med den feta prislappen förväntar jag mig precision vid tillverkning.

Dessa är gjorda för att överklockas och då ska inte detta gimpas med ett väl fett chip.

Permalänk
Medlem

Har inte sett videon men har svårt o tro att man är så omständlig/korkad att man ändrar tillverkningsprocessen och dessutom använder MER material, för att hindra några överklockare.

Det har funnits smartare metoder i några decennier.

Nä, Intel är nog smartare än så.

/AMD fanboy

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karaff:

Har inte sett videon men har svårt o tro att man är så omständlig/korkad att man ändrar tillverkningsprocessen och dessutom använder MER material, för att hindra några överklockare.

De har funnits smartare metoder i några decennier.

Nä, Intel är nog smartare än så.

/AMD fanboy

Nej MEN det kan MYCKET VÄL varit någon på Intel som gjort en design miss och inte tänkt på konsekvenserna av ett för tjock chip på överklocknings potentialen eller tror du detta är omöjligt, är Intel ofelbara?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Tittade på videon och måste erkänna att jag blir minst sagt skeptiskt till det du skriver...

Så kortfattat...blä...hyser en stark motvilja mot färdigtuggad information med tydlig och osaklig vinklig. Kan inte motstå frestelsen att avsluta med en klassisk: Gör om, gör rätt!

Jag påstår INGET och frågar följande:
Vad tror du har hänt, har Intel gimpat sina IHS lödda 9:e gen cpu:er med mening eller är de bara inkompetenta?

Vad är det som färdig tuggat med att ifrågasätta om Intel verkligen var tvungna att göra chippen i 9:e serien så tjocka.

Kanske kunde Intel ha gjort sin 9:e gen K serie avsevärt bättre, ELLER?

För att klargöra HAR JAG INGEN AGENDA, äger Intel själv MEN jag tar inte föregivet att Intel gör sitt bästa när det gäller deras K cpu:er

Permalänk
Medlem

Man behöver ju inte köpa en intel i9 9900k heller finns ju andra alternativ.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Nej MEN det kan MYCKET VÄL varit någon på Intel som gjort en design miss och inte tänkt på konsekvenserna av ett för tjock chip på överklocknings potentialen eller tror du detta är omöjligt, är Intel ofelbara?

Med tanke på de stora kostnader som är inbegripna i att utveckla en CPU, även om det bara är en ny modell med befintlig teknik, så ser jag ser som långsökt att man skulle göra en miss o råka ta lite för mycket material utan anledning, tror snarare att de skulle gärna snåla så mycket som möjligt med sina råvaror.

Det är inte som att råka skiva en för tjock smörgås när man är trött på morgonen.

Jobbar själv inom legotillverkning och där kostar en produkt säker bara en tusendel eller mindre att utveckla, ändå gör man sällan såna misstag..

Dessutom skiter nog Intel i överklockningspotentialen, de tjänar pengar på att CPU är stabil i stock.
Edit: kan de då dessutom göra en CPU med potential att binnas högre utan förändringar i tillverkningsprocessen så lär de göra det.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

De gjorde nyss delid lite krångligare. xD

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Jag påstår INGET och frågar följande:

Du påstår ju att den MÅSTE sandpappras för att den är för tjock i rubriken? Sen orkade jaf bara snabbspola igenom klippet. Men hade han lyckats klocka chippet högre efter slipningen? Annars måste man ju ställa sig frågan vad chippet tar mest skada av, högre temps eller tunnare chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Du påstår ju att den MÅSTE sandpappras för att den är för tjock i rubriken? Sen orkade jaf bara snabbspola igenom klippet. Men hade han lyckats klocka chippet högre efter slipningen? Annars måste man ju ställa sig frågan vad chippet tar mest skada av, högre temps eller tunnare chip.

Vill minnas från tiden då CPUer kom utan IHS att de som slipade ner sina chip också gjorde dem känsliga för fukt då materialet är hygroskopiskt, särskilt de som körde on die vattenkylning. Efter ett tag är kislet så fuktigt att chippet inte fungerar bra längre, så fick man torka dem i ugnen..

Så att slipa ner ytan är väl inte utan risk.

Skulle ja göra det hade jag nog använt planslipen på jobbet, då kan man göra det plant inom någon tusendel.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att Intel har en anledning till att göra CPU:n tjockare. Om det kan resultera i en stabilare/mindre skör CPU/lättare lödd/whatever så kommer dom göra det.

Överklockningsvänlighet är inget Intel prioriterar däremot och jag tvivlar samtidigt väldigt starkt på att dom processorn tjockare bara för att jävlas med överklockare.

Skrivet av anon162230:

Jag påstår INGET och frågar följande:

Hmmm...
Din trådtitel känns väldigt mycket som ett påstående.

Citat:

9900K MÅSTE sandpappras, den är för tjock!!!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon162230:

@Ister:

Så du är helt säker på att Intel inte kunde gjort chippet lite tunnare, själv tycker jag de överdrivit tjockleken avsevärt mot 8700K.

Kan också varit någon på Intel som, utan att tänka, tagit i i överkant gjort chippet lite väl tjockt.

Detta är ändå K serien vi pratar om och med den feta prislappen förväntar jag mig precision vid tillverkning.

Dessa är gjorda för att överklockas och då ska inte detta gimpas med ett väl fett chip.

@anon162230

Går inte 2700x väldigt varm ochså?

Någon som provat sandpappra den så det går att överklocka mer?.

TS inlägg är väldigt märkligt tycker jag.
"Man måste sandpappra"

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant och lärorik video även om jag inte tänker sandpappra någon 9900K (som jag inte har). Men jag undrar varför man gör kiselkretsen tjockare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karaff:

Med tanke på de stora kostnader som är inbegripna i att utveckla en CPU, även om det bara är en ny modell med befintlig teknik, så ser jag ser som långsökt att man skulle göra en miss o råka ta lite för mycket material utan anledning, tror snarare att de skulle gärna snåla så mycket som möjligt med sina råvaror.

Det är inte som att råka skiva en för tjock smörgås när man är trött på morgonen.

Jobbar själv inom legotillverkning och där kostar en produkt säker bara en tusendel eller mindre att utveckla, ändå gör man sällan såna misstag..

Dessutom skiter nog Intel i överklockningspotentialen, de tjänar pengar på att CPU är stabil i stock.

Förstår vad du säger angående tillverkning MEN på stora företag som Intel kan det mycket väl hända misstag.

Dessutom står suffixet K på Intel's cpu:er för att de ska vara bra överklockningsbara och tar EXTRA BETALT för dessa.

Menar du att Intel tillverkar K cpu:er som är gjorda för överklockning och samtidigt skiter i överklockningspotentialen då?

Permalänk
Hedersmedlem

@anon162230: Din rubrik var objektivt felaktig och jag har förtydligat den för att bättre reflektera vad tråden handlar om. Dessutom ser vi tonen i tråden den bidrog till.

Jag, precis som de flesta andra här i tråden, har svårt att tro att Intel skulle gjort chipet tjockare bara för att jäklas med sina kunder. Om inte ens Der8auer har någon aning om anledningen till detta ska man nog inte spekulera så hejvilt utan låta personer som honom försöka reda i detta innan man drar konspiratoriska slutsatser.

Det här är ett väldigt intressant ämne men @alla inblandade, snälla håll diskussionen på en civil nivå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon298854:

@FYNXER

Går inte 2700x väldigt varm ochså?

Någon som provat sandpappra den så det går att överklocka mer?.

TS inlägg är väldigt märkligt tycker jag.
"Man måste sandpappra"

Säg att du köper en K cpu och vill överklocka, då räcker inte den lödda IHS:en på Intels 9:e gen cpu:er.

För att få ordentlig överklock måste du ju delid:a och sandpappra för att få ner temperaturen.

Jag pratar inte om en vanlig gamer utan någon som vill överklocka sin cpu seriöst.

ELLER har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Förstår vad du säger angående tillverkning MEN på stora företag som Intel kan det mycket väl hända misstag.

Dessutom står suffixet K på Intel's cpu:er för att de ska vara bra överklockningsbara och tar EXTRA BETALT för dessa.

Menar du att Intel tillverkar K cpu:er som är gjorda för överklockning och samtidigt skiter i överklockningspotentialen då?

Vad är de som säger att de skall överklocka BRA? Det är väl helt enkelt överklockningsbara? (olåsta)

Menar du att Intel borde lägga extra pengar på att göra en CPU bättre på överklockning?
Då skulle de nog hellre tjäna de pengarna själva på att sälja CPUn dyrare.
(med högre stock klock)

Annars skulle de kunna ta ett värstingexemplar och sälja billigt, med halva klocken som stock.
Vips skulle folk köpa den och klocka 100%
Intel skulle förlora pengar.

Celeron 300A någon? 50% överklockning typ garanterat utan ansträngning?

Intel gör knappast en särskild ansträngning för överklockare, de låter bara folk betala dyrt för en CPU som de inte hindrar någon för att överklocka.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Jag påstår INGET och frågar följande:
Vad tror du har hänt, har Intel gimpat sina IHS lödda 9:e gen cpu:er med mening eller är de bara inkompetenta?

Vad är det som färdig tuggat med att ifrågasätta om Intel verkligen var tvungna att göra chippen i 9:e serien så tjocka.

Kanske kunde Intel ha gjort sin 9:e gen K serie avsevärt bättre, ELLER?

För att klargöra HAR JAG INGEN AGENDA, äger Intel själv MEN jag tar inte föregivet att Intel gör sitt bästa när det gäller deras K cpu:er

Ok, jag kan dissekera ditt inlägg lite mer om du vill

Till att börja med har vi rubriken:
- "9900K MÅSTE sandpappras, den är för tjock!!!".
Måste? För tjock? Detta är en "Aftonbladetrubrik" som tyder på att något är fel med 9900K. Det hänger du med på antar jag?

Sedan har vi första meningen som är fetstilad:
- "VARNING! Gillar du överklocka så kolla videon nedan innan du köper en 9:e gen cpu."
Återigen en mening som antyder att något inte är som det ska med dessa processorer.

Sedan har vi ett påstående i form av fråga:
- "Har Intel hittat på ett nytt sätt att hindra oss från att överklocka för mycket, ÄVEN med lödd IHS?!".
När man ställer denna typ av frågor så är det generellt sett ett påstående som man sätter ett frågetecken efter. Det är inte en fråga i egentlig mening, utan är ett retoriskt knep som används då man vill komma med ett påstående utan att behöva stå för det. I detta fallet är det då Intel som djävlas med sina kunder.

- "Efter väldigt höga temperaturer blev Der8auer tvungen att delida och SANDPAPPRA självaste cpun."
Han var inte tvungen att varken delidda eller sandpappra. Det var något han gjorde för att se om det gick att få bättre temperaturer. Vilket det också blev. Återigen, inget man måste göra. Formuleringen tyder återigen på att något är fel med Intels processorer när man "måste" göra så.

- "AMD klarade ju av att göra en riktigt lödd IHS på cpu:n, varför misslyckas Intel?"
Jaha? Vad är det som misslyckats? Hur pass mycket bättre är AMD? Vad händer om man gör samma procedur med en AMD processor? Blir det bättre? Måste man då göra samma sak med AMD?

- "Vad tror du har hänt, har Intel gimpat sina IHS lödda 9:e gen cpu:er med mening eller är de bara inkompetenta?"
Här är då en klassisk fråga med två alternativ som båda är negativa. Även i detta fallet är det inte en egentlig fråga utan ett påstående med ett frågetecken efter. En riktig fråga hade varit något i stil med: "Vad tror ni att detta beror på?" Man kan t.o.m. få med "Tror ni det beror på att man vill begränsa överklockning eller är det som der8auer spekulerar i en effekt av att man nu löder fast värmespridaren". Det är en riktigt fråga där man faktiskt vill veta vad folk tycker.

Sammantaget så är detta vad jag som sagt kallar ett agenda-inlägg där man vinklar hårt och ensidigt. Och som slutkläm då tar med en "frågeställning" där båda alternativen är klart negativa för Intel.

Framgår det ni varför jag anser att detta är ett färdigtuggat agendainlägg där man får åsikten (att Intel suger) serverad på ett övertydlig sätt?

Edit: Såg just mods anmärkning ovan, jag släpper det här men hoppas lite ödmjukt att man framöver kanske kan få lite mer nyanserade trådstarter så man slipper riskera att fastna i sidospår istället för att diskutera sakfrågan

Så för att hålla sig lite OT så undrar jag spontant vad som händer om man utsätter en processor från AMD för samma procedur? Jag utgår från att detta gjorts någonstans? Någon som har någon länk så man faktiskt kan jämföra hur väl de olika tillverkarna lyckats med lödning av värmespridare? Jag har fått intrycket att det inte finns speciellt mycket marginal för överklockning på AMDs toppmodeller, men jag kan ha fel då jag inte brytt mig om att sätta mig in i frågan

Permalänk
Hjälpsam

Aldrig i helvete att jag skulle sandpappra en i9 9900k!
Tänker inte köpa en, men om jag fick en, skulle jag köra den i stock, dess CPU boost räcker och blir över.

Fördelen med lite tjockare kisel borde förutom dess högre hållfasthet vara dess högre värmekapacitet, den bör hoppa mindre i temp.

Så mitt svar är.
Tror det är medvetet och jag tror att det är bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreaz1:

@FYNXER: Din rubrik var objektivt felaktig och jag har förtydligat den för att bättre reflektera vad tråden handlar om. Dessutom ser vi tonen i tråden den bidrog till.

Jag, precis som de flesta andra här i tråden, har svårt att tro att Intel skulle gjort chipet tjockare bara för att jäklas med sina kunder. Om inte ens Der8auer har någon aning om anledningen till detta ska man nog inte spekulera så hejvilt utan låta personer som honom försöka reda i detta innan man drar konspiratoriska slutsatser.

Det här är ett väldigt intressant ämne men @alla inblandade, snälla håll diskussionen på en civil nivå.

Kan väl erkänna att jag tog i lite med min rubrik och tror inte innerst inne att Intel gjort chippet tjockare för att jävlas.

MEN tror definitivt att det kan ha skett en miss hos Intel där någon i design kedjan gjort ett fel och den därför råkade bli tjockare än den behöver vara.

Sedan kan jag tyvärr inte riktigt hålla med om det du säger om Der8auer, skulle vilja säga tvärt om, om inte ens han har någon aning ska detta ut över alla forum på internet där den kollektiva kraften av alla PC användare kan hjälpa till och lösa frågan.

Tack för att du redde ut rubriken, visste inte att vissa skulle haka upp sig så på bara rubriken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karaff:

Vad är de som säger att de skall överklocka BRA? Det är väl helt enkelt överklockningsbara? (olåsta)

Menar du att Intel borde lägga extra pengar på att göra en CPU bättre på överklockning?
Då skulle de nog hellre tjäna de pengarna själva på att sälja CPUn dyrare.
(med högre stock klock)

Annars skulle de kunna ta ett värstingexemplar och sälja billigt, med halva klocken som stock.
Vips skulle folk köpa den och klocka 100%
Intel skulle förlora pengar.

Celeron 300A någon? 50% överklockning typ garanterat utan ansträngning?

Intel gör knappast en särskild ansträngning för överklockare, de låter bara folk betala dyrt för en CPU som de inte hindrar någon för att överklocka.

MEN SNÄLLA, jag pratar om Intel K cpu:er INTE Celeron 300A.

Fattar inte vad du pratar om nu med Celeron som ska överklockas, det har inget med Intels K cpu:er att göra?

Klart jag menar att Intel ska lägga extra pengar på K cpu:er, DE TAR JU EXTRA PENGAR AV KUNDEN så de tjänar alltså extra pengar på sina K cpu:er just för de ska vara överklocknings cpu:er.

De har ju byggt en hel industri runt överklockning. alltså deras överklocknings chipset Z390 och K cpu:er, ALLT DETTA tar de extra pengar för eftersom det är gjort för att överklockas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

MEN SNÄLLA, jag pratar om Intel K cpu:er INTE Celeron 300A.

Fattar inte vad du pratar om nu med Celeron som ska överklockas, det har inget med Intels K cpu:er att göra?

Han gör en jämförelse som kanske bara vi gamlingar kommer ihåg.
En gång i tiden var pentium 450 det snabbaste man kunde ha. Samtidigt kunde man ta en celeron 300 och dra upp FSB från 66 MHz till 100 så gick den lika snabbt för typ halva priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem

Finns inte en chans att Intel "råkat" göra kislet tjockare. Det är flera extremt känsliga processer involverade, från framtagning av rena kiselplattor till etsning av transistorer och ledningsbanor till montering av IHS och FR4 substrat. Flera av dessa moment skulle fallera helt om man inte hade full koll på hur tjockt kislet är.

Sen den faktiska anledningen till att man valt att göra kislet tjockare kommer nog förbli oklart fram till Intel uttalar sig om det. Jag skulle gissa att det beror på svårigheter vid lösning av IHS. Man vill väldigt gärna hålla CPUn under 100 grader i drift för att undvika skada men lödtenn kräver över 200 grader för att smälta. Inte helt självklart hur man ska få det att fungera utan att behöva slänga en stor andel kompletta men trasiga processorer, vilket självklart blir extremt dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Avstängd

Har man monopol så har man sedan är entusiaster en minoritet så dem kan de bara skit i i vilket fall.

Permalänk
Avstängd

Nu är jag sen till festen. Men rent historisk hur lödd IHS och hur de hela fungerar så är jag inte direkt förvånad av att man har fått göra den lite tjockare än vad tidigare generationer var. Den värmeutveckling i kombination med hur liten kretsen är gör ju att de krävs mer av materialen man nu använder till både processorn och dess kylning. Jag tror därför också att om man löder IHS som AMD gör på TR4 eller som Intel gjorde fram tills Sandy Bridge så skulle vi också får en markant kortare livslängd på dessa processorer. Och den som sen bli förvånad över att flytande metall ger bättre temperaturer efter en delid oavset om IHS var lödd eller ej har ju missat en hel del historisk. Flytande metal slår även STIM på fingrarna hur bra den än är. Men de är inte hållbart i längden för den stora massa. Oavsett vilket material Intel har valt under IHS så är den baserad på högsta möjliga livslängd med acceptabel värmeöverföringskapacitet över tid för en processor som arbetar i dess originalfrekvens. De är som sagt inte alls optimalt för prestandan. I synnerhet om vi pratar överklockning, men livslängd och hållbarhet går före på den punkten.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Hedersmedlem

Hardware Unboxed diskuterar kort vilka anledningar som kan ligga bakom det tjockare chipet och lagret med lödmaterial: https://www.youtube.com/watch?v=JTAAXCpNhxM&t=9m5s

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreaz1:

Hardware Unboxed diskuterar kort vilka anledningar som kan ligga bakom det tjockare chipet och lagret med lödmaterial: https://www.youtube.com/watch?v=JTAAXCpNhxM&t=9m5s

Bra man kan aktivera lagring av känslig data.

Permalänk
Avstängd

AMD har ju sen PGA-sockel, mycket stabilare sockel som inte böjer PCBn, troligen därför som Intel måste göra både PCBn och kislet tjockare när dom löder, annars kanske kislet spricker om man installerar kylaren med för högt tryck.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...