Intel Core i9-9900K, i7-9700K och i5-9600K – "Coffee Lake Refresh"

Permalänk
Medlem

Bortser man från priset är prestandan imponerande!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Vad är detta? en tråd där man inte slår på Intel trumman och förutspår AMD's död.

Intel har verkligen fått bekymmer.

Ja de är uppe på 5 GHZ snurran men har vi inte lärt oss att höga frekvenser inte alltid betyder att allt är frid och fröjd, Tänk Prescott och Bulldozer.

Att Intel äntligen tagit steget upp till 8c/16t i konsumentsegmentet är roligt, synd att det krävdes att konkurrenterna kom ut med det först.

Vad vill jag då få sagt med detta?

Intel och AMD måste samexistera annars får vi ingen utveckling inom området. Alla som tänker att AMD eller Intel måste vinna och den andra måste försvinna har helt enkelt fel.

Aja jag avvaktar och avstår ett köp tills dess att AMD och Intel kommer med 10/7nm produkter.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Hann tyvärr inte med det till det här testet, ska se om det är något vi kan lägga till framöver. Men det är samma IPC som Coffee Lake (och Kaby Lake osv osv) så enkeltrådig prestanda vid samma klockfrekvens är densamma.

Missade att du redan hade svarat på samma fråga, jag ber om ursäkt. Tack för att ni tar er tid att göra dessa recensioner!

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

blir en 9600k till julklapp....eller kanske 8600k...??

Ni som har 8600k...hur högt kör ni dessa?

Jag kör min 8600k på 5ghz utan några problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7900X3d, XFX 6950 XT, 32GB DDR5 6000

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Och här satt jag och såg fram emot att få se lite tester på just temperaturerna och så är dom snudd på obefintliga med undantaget en liten notis i själva överklockningen. Nä, jag vänder mig nu till några andra sidor/youtube för att se hur passa bra en lödd ISH är mot klassiska TIM.

Varsågod!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Minns tillbaka sex år till 2012 när prestandaprocessorer i konsumentklassen kostade 2500 kr.

Hellre en Ryzen 2700X för 3400 kr än 9900K för 6000 kr. .....eller Threadripper 1920X för 4500 kr som slår 9900K i nästan alla tester.

Permalänk
Medlem

Jag var nyfiken och övervägde att köpa 9900K, men för det priset och begränsningarna i PCI-E banor så är det inte aktuellt, dessutom är den väldigt varm, känns också väldigt "meh" med 8 kärnor och 16 trådar, det hade 5960X sedan länge och det var en riktigt bra CPU.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Dual-Tjur: Delid och på vatten 5,3 på 1,5vcore

Visa signatur

Phenom II X4 955. Asus Crosshair Formula V. MSI R9 280x x5.
Corsair HX 860 x2. Corsair SSD 120x 2. 16gig Corsair LowProfile

Permalänk
Medlem

Der8auer förklarar det bättre och det är svårt att dra några konkreta slutsatser då Intel verkar ha tvingats att göra kretsen tjockare för att kunna löda fast CPU.

Der8auer fick 15 grader temperatursänkningar när delidade och filade ner CPU.

Fastlödd IHS gynnar de stora massa då det förmodligen fortfarande är bättre än TIM men inte lika mycket som man verkar tro för extrema entusiaster är TIM förmodligen bättre då det är enklare att göra en delid själv med en CPU som har TIM.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag skulle ha gett 9900K betyget toppklass, då den är vad jag anser den processor som inom mainstreamklassen presterar bäst. Alltså topp i klassen.

Sedan är ekonomi en balans, att köpa den bästa bostaden, bilen, datorn etc är det få som har råd med. Och man får balansera och kanske inte välja det "bästa" som fick toppklass överallt.
Nå betyget utmärkt är bra, för det minskar risken för att folk köper fel och inte förstår vad deras behov är.

För att verkligen vara toppklass tycker jag inte att vilka priset som helst ska vara ok när det gäller hårdvara till en PC. Nånstans på vägen upphör liksom en produkt att vara särskilt speciell då utan blir istället enbart bäst för den är dyrast...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv

Min bokning på 9900k får med ligga kvar.

Se om i7 8086an får bli htpc, det borde den klara av.
Funkar rätt bra till Facebook och film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Min bokning på 9900k får med ligga kvar.

Se om 8086an får bli htpc, det borde den klara av.
Funkar rätt bra till Facebook och film.

Du var mig en lustigkurre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Tror nog min 6700K överlever ett tag till åtminstone. Lär väl vara ett sug efter nya datorprylar som kickar in innan behov egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Hann tyvärr inte med det till det här testet, ska se om det är något vi kan lägga till framöver. Men det är samma IPC som Coffee Lake (och Kaby Lake osv osv) så enkeltrådig prestanda vid samma klockfrekvens är densamma.

IMO så är det testet rätt irrelevant.
Vissa CPU'er är gjorda för att köra högre klockfrekvenser och kan därför "straffas" om dom klockas ner då timings för caches m.m. i regel inte kan ändras.

Iofs. så skulle ju ett 2.8GHz test kunna innefatta processorer från 2002 och framåt, men det är ju retronörden i mig som tycker sånt är kul !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

80 watt extra för att få 2 kärnor till ? ! wow !
Helt klart närmar sig Intel gränsen för vad som är möjligt med deras nuvarande tillverkning.
Vad som är än mer oroande är ju att även 9700 verkar vara väldigt ineffektiv.
Min gamla 2690v2 drar jämt med 9700K i multitrådat men med 75 watt lägre förbrukning !

Och hur kan Intel med gott samvete kalla 9900K för en 95 watt CPU när det är helt uppenbart att den kryper rätt nära 200 watt !
För skall man gå på testresultaten så kör SWC utan "multicore enhancement" eller annat "fusk" påslaget.

Enda CPU'n som faktiskt har en plats är imo 9900K.
Och det är för dom få som tyckt att HEDT platformen är för dyr men ändå vill ha lite fler kärnor att leka med.
9700K är på TOK för dyr för att kunna konkurrera med 8700K eller 8086 för den delen.

Är ju väldigt höga all-core frekvenser på 9900K och 9700K så då blir det självklart sämre energieffektivitet, går åt en hel del energi att lyfta de där sista 300 MHz om man jämför med t.ex. 8700K.

Skrivet av Kenneth:

Blir Skylake Refresh Refresh Refresh i såfall. Det är här första på Coffee Lake.
Som @jacob sa, Skylake 4 vore inte ett dumt namn

Eller 6:e generationens 14nm CPU....

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Trevlig recension, verkar som de har pressat det sista ur denna generationen nu. Det känns nästan inte lönt att överklocka dessa med tanke på hur lite extra det ger och hur varma de blir.

Jag har tänkt på en annan aspekt som kan vara viktig när man ska välja system och cpu och det är den mer krassa verkligheten när man uppgraderar. Inte alla har 2080ti eller kommer skaffa en såpass kraftfull gpu eller tänker ens uppgradera grafikkortet då priserna stigit.

Hur gör man det bästa valet av cpu för spelande om man sitter på ett sämre grafikkort som man ska behålla? Detta beror ju på hur begränsad man är av sitt grafikkort och upplösning förstås, men jag vet inte hur stor effekten är av detta, bara att grafikkortsflasskhalsen kommer komma in tidigare.

Säg att du sitter på en Nvidia 1080 och spelar antingen i 1080p eller 1440p, ger det då något att köpa en 9900K över en 9700, 8700 eller Ryzen 2700X och i så fall hur mycket?

Skulle dettta inte kunna vara en bra uppföljningsartikel med tanke på de ökade priserna på senaste generationen Nvidia grafikkort och Intel cpu:er? T ex att man testar några spel i de vanligaste upplösningar 1080p & 1440p med olika grafikkort och ser hur mycket processorn gör. För det inte ska bli för stort kan man ju begränsa sig till de vanligaste gpu:erna & cpu:erna.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Aeig:

Jag var nyfiken och övervägde att köpa 9900K, men för det priset och begränsningarna i PCI-E banor så är det inte aktuellt, dessutom är den väldigt varm, känns också väldigt "meh" med 8 kärnor och 16 trådar, det hade 5960X sedan länge och det var en riktigt bra CPU.

Mvh

Det är fortfarande en bra CPU
tror jag köpte min för fyra år sedan...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonasT:

Ja, nej, hade någon idé om att hinna med något sådant test, men hittade tyvärr inte fler timmar på dygnet mellan denna recension och RTX 2070. Kan rekommendera Gamers Nexus genomgång av just IHS-biten.

Då förstår jag. Skulle bli jäkla glad om testet blir uppdaterad med temperaturer för respektive modell. Jag så den och ett par andra. De tråkiga är att man i stort sett bara testar i9-9900K. Jag går mot strömmen och är just nu bara intresserad av i5-9600K.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Meh. Det ryktades om 5,5 GHz på vatten, ser ut att folk kommer få svårt nå den nivån
Försvann i5-8400 från testlabbet?

Permalänk
Medlem

Jag gillar skarpt 720p, 1080p 1440p och 4K tester, alla 4 upplösningar.

Fortsätt med det, men vet inte om det spelar mest passande roll att testa för CPU tester snarare än även för grafikkort.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Der8auer förklarar det bättre och det är svårt att dra några konkreta slutsatser då Intel verkar ha tvingats att göra kretsen tjockare för att kunna löda fast CPU.

Der8auer fick 15 grader temperatursänkningar när delidade och filade ner CPU.

Fastlödd IHS gynnar de stora massa då det förmodligen fortfarande är bättre än TIM men inte lika mycket som man verkar tro för extrema entusiaster är TIM förmodligen bättre då det är enklare att göra en delid själv med en CPU som har TIM.

https://www.youtube.com/watch?v=r5Doo-zgyQs

Chockerande att Intel vet vad dom gör, vem kunde ana det !
Entusiaster har gnällt om lödda IHS'er sedan Intel övergav dom, och nu när vi får tillbaka dom visar det sig att Intel gjorde rätt när dom bytte.
För att fungera över en längre tid måste helt enkelt lodet vara tillräckligt tjockt vilket ger sämre värmeledning än vanlig pasta.

Att LM är bättre är det ju knappast någon som blir överraskad av längre.
Det är ju även en lösning som tillverkare inte kan använda sig av.

Enda riktiga lösningen för Intel att "vinna" den här kampen är ju att erbjuda chip utan IHS.
Kylare skulle utan vidare kunna konstrueras för att ta över IHS'ens jobb.
Men då har vi ju snart en "sprucken kärna" kontrovers istället när användare skruvar åt kylare tills det knakar, bokstavligen.

Snart på en utube kanal nära dig: "OMG delid failed, damn U Intel !"
Och det visar sig att för entusiaster som skulle deliddat ändå var den normala pastan ett bättre val.

Permalänk
Medlem

Men alltså.... Hur kan de motivera ett prispåslag på över 1000kr för i7an och det man "får" är 4 färre trådar jämfört med 8700K?!?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Kollar på minnesskalningstestet... Jisses, är ju rätt rejäl skalning för 9900k med snabbare minnen! Skillnaden är så pass stor att man undrar varför de inte ökade standard frekvensen till iaf 3000 för denna serie.

Kollade även hur mycket snabbare 9900k är än 2700X är i snitt från testerna där bägge kör 3200Mhz, snittet ligger på 40% snabbare i 720p. Det är rätt mycket högre teoretisk spelprestanda med tanke på att klockskillnaden bara är runt 15%! Så ser ut som Intel har en "spel-IPC"-fördel på runt 25% mot ryzen.

Sen jajajaja jag vet vad folk tycker om 720p tester, men hade nästan sett att man tog bort vanliga "syntetiska" tester som 3dmark och la 720p testerna under den sektionen istället, för det är den bästa metodiken vi har för ett se spelprestenda med så lite andra flaskhalsar som möjligt. Och när man väl tar bort andra flaskhalsar så är intel långt före i spelprestanda. Sen att det är för tillfället mer logiskt att köpa en 2700X för hälften så mycket när den praktiska skillnaden för många konsumenter blir försumbar är en helt annan sak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zemlan:

Du var mig en lustigkurre

Skickades från m.sweclockers.com

Haha ja, jag va mest ironisk.
😋

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Kenneth:

Blir Skylake Refresh Refresh Refresh i såfall. Det är här första på Coffee Lake.
Som @jacob sa, Skylake 4 vore inte ett dumt namn

@Frejoh466 Kärt barn har många namn!

  • Coffee Lake Refresh

  • Skylake Refresh Refresh Refresh

  • Skylake 4 <- Min personliga favorit!

Frågan är om vi hinner se Skylake 5 innan det blir något nytt på riktigt? Det tragiska är att allvar gömmer sig i skämtet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Kollar på minnesskalningstestet... Jisses, är ju rätt rejäl skalning för 9900k med snabbare minnen!

Kollade även hur mycket snabbare 9900k är än 2700X är i snitt från testerna där bägge kör 3200Mhz, snittet ligger på 40% snabbare i 720p. Det är rätt mycket högre teoretisk spelprestanda made tanke på att klockskillnaden bara är runt 15%!

Är ju så att Intels test nästan stämmer då.

Permalänk
Medlem

Två kärnor verkar i de allra flesta fall ge mer prestanda än HT, ser fram emot att ersätta min 3770k med en 9700k!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Bortser man från priset är prestandan imponerande!

Säger detsamma om Koenigsegg CCXR Trevita.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

https://videocardz.com/78652/intel-core-i9-9900k-i7-9700k-i5-9600k-and-z390-motherboard-review-roundup

de tokiga att bläddra i testerna har nånting att göra idag

https://www.tomshw.de/2018/10/19/intel-core-i9-9900k-i7-9700k-i5-9600k-im-test-review/6/

Denna är intressant. De jämför i9@5Ghz vs i7-8700k@4,9Ghz i allt

hmmm

Permalänk
Medlem

Fortfarande för små förbättringar, och priserna skjuter i höjden, min 6700K med OC får leva kvar till åtminstone Zen 2 på 7 nm. Då lär vi i alla fall se ett effektivitetshopp, och kanske 12 kärnor/24 trådar till lägre pris än det här.

Att jag skulle lägga 9000 Kr för typ 10% snabbare i dom flesta real world applikationer, och mycket högre strömförbrukning, är ju bara att glömma.

Skulle jag behöva bättre multi är 2700X vägen att gå, den ligger typ 5-10% efter 9900K i multi fast för halva priset. I spel är tyvärr en 6700K med OC snabbare än 2700X vilket gör den vägen lite meh.

Dessa nya Intel vänder sig till dom med riktigt gamla burkar och djupa fickor, kan det verkligen vara så många?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||