Audi A6 AV 2.0 T MULTITRONIC, begagnad 2007. Dyra i reservdelar och underhåll?

Permalänk
Medlem

Har kört min A3 i 7 år utan bekymmer, köpte den 2011. Drygt 13k mil nu. 2.0TDI

Men det är lite tankevurpa att köpa en 11 år gammal premiumbil och tro att man får en ny bekymmersfri bil.

Det finns två typer av bilar: Bilar med nybilsgaranti och gamla bilar.

Betala av en ny bil eller underhåll en gammal..

Hjälpte en bekant o laga en Ford och att folk klagar på Audi / Vag i kvalité får mig att häpna, det är verkligen ljusårs skillnad i byggkvalité. Eller om man kollar på franskt..

Kommer fortsätta med VAG.

Men var aldrig först med ny teknik / modeller, kolla nätet vilka modeller som har problem. Alla bilmärken har någon modell man ska passa sig för.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Jag hade aldrig köpt en diesel nu när dem förbjuder dem i vissa städer. Kanske därför folk gör sig av med dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt. Om inte det dyker upp ett riktigt bra argument om att köpa diesel så går de bort för mig uteslutande för att jag vill kunna köra i stan, så gott det går. Men vilka köper dem? Måste ju finnas köpare annars hade knappast annonser varit ute.

Otroligt drygt bara att kolla in siterna och inse att det snudd på bara är dieslar som läggs upp.

Skrivet av Bebben:

Jag kan citera en av sveriges största auktoriserade verkstäder som jobbar med VAG-bilar när farsan tyckte att första servicen på hans Audi A4 Avant var dyr:

"Hade du haft en Skoda hade den kostat 2500kr mindre."

(Fotnot: Mekanikern syftade på en Skoda Octavia Combi med samma motor)

Surt. :/

Jag är öppen för alla märken, bara det inte är diesel. Har en bekant som länkar mig tips på Skodor han hittar till salu men är ärligt talat inte sugen på att köpa en bil som "bara" är något år yngre än min Volvo.

Har tyvärr mina fördomar mot Franska bilar. Peugot, Renault och Citroen men försöker överkomma fördomarna. Men det är samma med de märkena, jag kan ingenting om dem eller bilar generellt. Därav tacksamheten för svar här på mina funderingar om bilar, å mina egna vägnar eller som det började med, åt en släkting. (Synd bara att jag inte tänkte smartare med rubriken.)

Edit:

Inlägget kom in medans jag skrev mitt inlägg. Editerar in det.......

Skrivet av Karaff:

Har kört min A3 i 7 år utan bekymmer, köpte den 2011. Drygt 13k mil nu. 2.0TDI

Men det är lite tankevurpa att köpa en 11 år gammal premiumbil och tro att man får en ny bekymmersfri bil.

Det finns två typer av bilar: Bilar med nybilsgaranti och gamla bilar.

Betala av en ny bil eller underhåll en gammal..

Hjälpte en bekant o laga en Ford och att folk klagar på Audi / Vag i kvalité får mig att häpna, det är verkligen ljusårs skillnad i byggkvalité. Eller om man kollar på franskt..

Kommer fortsätta med VAG.

Men var aldrig först med ny teknik / modeller, kolla nätet vilka modeller som har problem. Alla bilmärken har någon modell man ska passa sig för.

Skulle mer än någonsin kunna köpa en ny bil! Men den chansen finns inte.

Det som blir lite svårt då jag är okunnig om bilar, alla har en åsikt om bilar på olika sätt. Passaten jag var på vippen att köpa själv som en bekant tyckte var en suverän bil, när jag berättade för honom om risken för kamkedjan (som till och med VWgubbe själv på firma sa "spring så långt från den du kan" till mig och att det var en gas/bensinbil med 14 liters bensintank så visade det sig att han inte visste det själv.

Edit igen: @Karaff Så du rekommenderar Audi? (Är trött, har ont i huvudet och skulle iväg för fem minuter sen så jag är trögtänkt och stressad. Bra combo )

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Om du är ute efter rekommendationer, vilka pengar handlar det om? Gissar runt 50k? Övriga önskemål?

Exempel på vad du får för dina pengar:
Kia Cee'd 2011-2012
Ford Focus 2012-13, ibland 14

Detta kanske inte är bilar som passar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Om du är ute efter rekommendationer, vilka pengar handlar det om? Gissar runt 50k? Övriga önskemål?

Exempel på vad du får för dina pengar:
Kia Cee'd 2011-2012
Ford Focus 2012-13, ibland 14

Detta kanske inte är bilar som passar dig.

50.000 - 60.000 som budget.

Öppen för alla förslag. Spånat in på Kombi av någon variant men inget "krav", mest att kunna slänga in rullator och lite större saker i. Bensin. Börjar få krupp på alla dieslar som poppar upp. Soom sagt, inget fel på diesel annat än att man lär inte få köra dem knappt om något/några år.

Kollat in några annonser för Fordar och någon Kia men, "diesel". (Kanske inte på Kian men den hade rullat långt)

Till och med funderat på att kolla in privatannonser men är inte pigg på det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Har ägt en a6 2007 multitronic. Nej tfsi 2.0 motorn har inget bra rykte men mer värt att tänka på isåfall är att audis multitroniclåda består av över 2000st rörliga delar. Dålig kombo

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

Alltid lika roligt med folk som bara kommer in och kommenterar för att klaga på "gamla" bilar lol. Alla är la inte gjorda av pengar.

Har en Toyota Supra MK3 1991 som vanlig bil, körts flera gånger i veckan nu i 8 år. Inga fel alls... Enda som är bytt är bromsar 2ggr och däcken 3ggr, sedan byts olja och filter inför varje sommar. Men det är ju inga fel det är slitage pga användning samt vanlig regelbunden service lixom....

Just Audi modellerna med tfsi motorn ska man hålla sig borta från om man inte får den billigt och isåfall skrotar den när den sen går sönder eller sälja bort billigt.

Är själv i lite "uppgraderings" tankar då en större bil börjar bli intressant (4 dörrars istället för 2) och kollat mkt själv på just Audi. Är ju dock väldigt mkt att kolla igenom och lära sig innan köp.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

50.000 - 60.000 som budget.

Öppen för alla förslag. Spånat in på Kombi av någon variant men inget "krav", mest att kunna slänga in rullator och lite större saker i. Bensin. Börjar få krupp på alla dieslar som poppar upp. Soom sagt, inget fel på diesel annat än att man lär inte få köra dem knappt om något/några år.

Kollat in några annonser för Fordar och någon Kia men, "diesel". (Kanske inte på Kian men den hade rullat långt)

Till och med funderat på att kolla in privatannonser men är inte pigg på det.

Kommer du köra på platser som kräver euro6 med bilen då?
Kör själv diesel i dagsläget. En 2011 så knappast euro6. Leder till ett riktigt billigt bilägande på cirka 1500 mil om året.
Kör du mestadels korta sträckor kan jag förstå att du vill ha bensinare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Audi(volkswagen) har kända problem med deras bensin motorer som har den så kallade "servicefria" kamkedjan som servas enligt longlife modellen. Problemet är att även om man följer service intervallen så är det större risk än normalt för motorras eller dyra motorrenoveringar. Det finns en anledning till att de gått över till gamla hederliga kamremmen på senare årsmodellerna. Det verkar va värre på de mindre motorerna (1,2L, 1.4L) men jag själv undvek att köpa en bil med 2.0 TFSI motorn när jag bytte bil senast.

Det finns många artiklar om detta så det är inget rykte.
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2015...

https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/bubblan-stod-gomd-i...

Men vill man ha en Audi runt 2005-2012 så hade jag valt en diesel i varje fall.

Gör man rätt så är en kamkedja servicefri. Men dessa kedjor är för smala eller med för få tänder i ingrepp så de kan slira.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Beginner: Köp bil efter behov, inte mera! "Mera" kostar mycket mera, nu eller sen!

Vad gäller att vissa märken är "skit", eller om de kommer från ett vist land är de "skit", är rent "skitsnack"!
För det är en salig blandning! Jag själv kör för tillfället Franskt, en 208 som jag köpte ny för snart fyra år sedan, den har en BMW utvecklad motor under huven. Samma 120hk 1,6l som sitter i bas versionen av Mini. (Som tillverkas i England och ägs av BMW.)
Volvo har haft motorer från både VAG och Renault genom åren. Även växellådor från Renault. Ford å sin sida använde Volvo motorer i vissa modeller, när de ägde Volvo. Porsche har tillverkat Mercedes Benz modeller på sina band. Mazda MX5 och Fiat 124 byggs på samma monterings fabrik idag.

Det enda jag som gammal Volvo byggare (för +20 år sedan) har noterat är att amerikaner inte bryr sig om kaross passning. Nästan var enda Tesla jag skärskådat, har haft urusel passning av skärmar, dörrar osv. (detta i bilar som kostar över en miljon kronor!) Någonting som var enda europeisk bilbyggare med minsta självaktning aldrig skulle tillåtit lämna fabriken, än mindre ställa ut.

Det är ALLTID dyrt att lämna in bilen på en märkesverkstad! Men man måste inte. Termostaten slutade fungera för en månad sedan.
Peugeot ville ha ca 6000kr. Och de skulle "felsöka" innan (Givetvis på min bekostnad.) Hur svårt kan det vara, bilen kommer inte upp i temp vid landsvägskörning, men nålen rör sig uppåt i stan. Jag ville inte ha någon felsökning, jag ville ha termostaten bytt! Vilket jag för övrigt önskar att jag kunnat göra själv. Men en BMW motor byter man inte bara termostat på sådär utan vidare!
(Min förra, Volvo V40, lossa två skruv, lyft locket, byt återmontera och fyll på glykol till normal nivå i behållaren.)
I alla fall, finns det gott om mindre verkstäder som inte har en tim debitering på 2000kr/h. Jag hittade en som lovade mig jobbet (ink material) för 2500kr. Termostaten ville Peugeot för övrigt ha 2000kr för. Online kostar den 550kr.

Sedan finns det vissa saker som folk kör sönder för att de inte förstår vad de har köpt. Ett fint exempel på detta är VAGs DSG låda.
Det är en manuell låda som växlas automatiskt. Om man kör den som en manuell, går den inte sönder! Men den såldes under falska premisser som en automat och köparna körde den som en automat. Gissa vad som händer när man krypkör den i stan som en automat?
Lamellerna håller inte i evighet!
Idag är DSG låda "skit"! Fast egentligen är den det bästa av två världar. Den drar soppa som en manuell men man slipper växla själv.
Den håller lätt bilens liv ut om man använder den riktigt och inte sitter i köer och slirar på kopplingen.

Sedan har vi storleken. Ju större bil du köper, desto mer kostar den i inköp, att serva och att köra. Därav att du skall köpa efter behov, inte mera!
Biltillverkarna blåser medvetet sina nybilskunder idag. Man får till och med hem reklam utskick där det står tydligt och klart.
Bilar som fyllt 6 år, får helt andra priser på delar osv, för att de skall försöka locka oss att lämna in på märkesverkstaden. (Vilket ändå ofta blir onödigt dyrt.) De tillverkar bilarna så vi inte skall kunna göra de enklaste reparationer själv idag. Två timmars arbete på verkstad för att byta glödlampa i strålkastare? (AUDI) Två timmar för att byta termostat? (Min 208) Min V40 hade Xenon, det krövde verkstadsbesök för att byta, enligt Volvo. Tog mig ett par timmar och jag tappade två Torx-bits, men jag bytte glödlamporna själv.

Vilken bil, skall man köpa idag? Det är en djungel, men man kan inte per automatik utesluta eller rekommendera någonting, när du letar bil i prisgruppen 50-60 tusen. Vill du ha en med DSG? Köp en som gått mest landsväg. (Då får du köpa den direkt av förra brukaren. På en bilfirma har du ingen aning om hur den använts.) En bil med 2.0Tfsi? Det beror väl på hur den är skött? Har den gått i en leasing park där man lämnat in den enligt longlife intervall, hoppa över. Har den ägts av en gammal gubbe som servat den var tusende mil, är den troligtvis ett klipp.

Fan! Nu har jag skrivit en hel jä"#¤a roman igen! Och inte sagt någonting vettigt?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tonasty4u:

Har ägt en a6 2007 multitronic. Nej tfsi 2.0 motorn har inget bra rykte men mer värt att tänka på isåfall är att audis multitroniclåda består av över 2000st rörliga delar. Dålig kombo

Skickades från m.sweclockers.com

Förstått att Audi, mest troligen, är att glömma. Synd för jag tycker de är snygga. Fanns en gång när Audi = kvalitet. :/

Skrivet av Extremaz:

Alltid lika roligt med folk som bara kommer in och kommenterar för att klaga på "gamla" bilar lol. Alla är la inte gjorda av pengar.

Har en Toyota Supra MK3 1991 som vanlig bil, körts flera gånger i veckan nu i 8 år. Inga fel alls... Enda som är bytt är bromsar 2ggr och däcken 3ggr, sedan byts olja och filter inför varje sommar. Men det är ju inga fel det är slitage pga användning samt vanlig regelbunden service lixom....

Just Audi modellerna med tfsi motorn ska man hålla sig borta från om man inte får den billigt och isåfall skrotar den när den sen går sönder eller sälja bort billigt.

Är själv i lite "uppgraderings" tankar då en större bil börjar bli intressant (4 dörrars istället för 2) och kollat mkt själv på just Audi. Är ju dock väldigt mkt att kolla igenom och lära sig innan köp.

Volvon jag har, 99a, har rullat på under åren jag ägt den. Var en del i början som var dolda så jag har lagt ner en hel del på den men nu börjar det bli mer och mer saker att åtgärda. Så allt det parat med åldern på bilen gör att jag tittar mig runt.

Skrivet av Jaevel:

Kommer du köra på platser som kräver euro6 med bilen då?
Kör själv diesel i dagsläget. En 2011 så knappast euro6. Leder till ett riktigt billigt bilägande på cirka 1500 mil om året.
Kör du mestadels korta sträckor kan jag förstå att du vill ha bensinare.

"Euro6". Nu fick du mig att googla, aldrig hört begreppet. Måste tyvärr in i centrum i stan eller därigenom emellanåt. Enda skälet att jag skyr diesel nu. Bor på landet, runt 3.5 mil från stan.

Skrivet av Dunde:

Gör man rätt så är en kamkedja servicefri. Men dessa kedjor är för smala eller med för få tänder i ingrepp så de kan slira.

Skickades från m.sweclockers.com

Både Audi och VW?

Skrivet av Turbonisse:

@Beginner: Köp bil efter behov, inte mera! "Mera" kostar mycket mera, nu eller sen!

Vad gäller att vissa märken är "skit", eller om de kommer från ett vist land är de "skit", är rent "skitsnack"!
För det är en salig blandning! Jag själv kör för tillfället Franskt, en 208 som jag köpte ny för snart fyra år sedan, den har en BMW utvecklad motor under huven. Samma 120hk 1,6l som sitter i bas versionen av Mini. (Som tillverkas i England och ägs av BMW.)
Volvo har haft motorer från både VAG och Renault genom åren. Även växellådor från Renault. Ford å sin sida använde Volvo motorer i vissa modeller, när de ägde Volvo. Porsche har tillverkat Mercedes Benz modeller på sina band. Mazda MX5 och Fiat 124 byggs på samma monterings fabrik idag.

Det enda jag som gammal Volvo byggare (för +20 år sedan) har noterat är att......................................

Vilken bil, skall man köpa idag? Det är en djungel, men man kan inte per automatik utesluta eller rekommendera någonting, när du letar bil i prisgruppen 50-60 tusen. Vill du ha en med DSG? Köp en som gått mest landsväg. (Då får du köpa den direkt av förra brukaren. På en bilfirma har du ingen aning om hur den använts.) En bil med 2.0Tfsi? Det beror väl på hur den är skött? Har den gått i en leasing park där man lämnat in den enligt longlife intervall, hoppa över. Har den ägts av en gammal gubbe som servat den var tusende mil, är den troligtvis ett klipp.

Fan! Nu har jag skrivit en hel jä"#¤a roman igen! Och inte sagt någonting vettigt?

Gillar inte korsägandet och ägandet överallt bilmärken emellan. Är man som jag inte insatt alls så är det att be om problem med att köpa. Fråga bilhandlarna om vilka problem eventuellt begagnat bilköp kan medföra? Haha, ungefär. Inget fel med romaner, Bra inlägg i min värld!

Hur är det nu, en gång för alla? Audi med Tfsi. Är det garanterat motorras med en sån eller kommer det inte att ske om service är skött på den? Vågar inte köpa men är nyfiken.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Hur är det nu, en gång för alla? Audi med Tfsi. Är det garanterat motorras med en sån eller kommer det inte att ske om service är skött på den? Vågar inte köpa men är nyfiken.

Garanterat motorras är det inte. Men det är tyvärr alldeles för vanligt för att jag hade vågat "köpa en lott"
I bästa fall har du en bil som konsumerar betydligt mer olja än vad den skall göra.
Hade undvikit bensinare inom audi skoda eller volkswagen.
BMW i den prisklassen faller också bort eftersom du i princip bara hittar deras 4-cylindriga, generationen med problemmotorer.

Permalänk
Medlem

@Beginner: Man hör om problem. Man hör inte lika ofta om att allt fungerar som det skall! Hör till sakens natur. Fungerar det, gnäller man inte, man har fått det man förväntar sig.
Problem, då står det online idag... Därför som du hittar fel om nästan allt. Om du skall gå på vad du hittar online, köp ett par bra skor!

Har du inte brådis? Har du tid att leta, blir det lättare att hitta den där välskötta bilen.
Tfsi motorer kan inte vara genom röötna. Jag ger mig den på att om man börjar kolla närmare, så finns det en förklaring till varför de som gått sönder, gjort det. Att en motor på ålderns höst drar lite olja, är inte hela världen. Om man inte insisterar på att den där oljan för 1000kr/L är det enda som duger? För då påverkar det ägande kostnaden lite grann.
Sedan drar ALLA motorer olja när man varvar dem. (Över 4000rpm) Är motorn kopplad till en automat/DSG och man kör i stan med tung fot, då drar det inte bara bensin/diesel!
Jag säger INTE att du skall köpa en, men att INTE köpa en för att man läst på ett forum att de är skit..? Jag säger bara "Käll kritik"!!!

"Korsägandet", är mera samarbeten för att hålla nere utvecklingskostnader.
Har man INTE en viss biltyp själv, låter man en konkurrent tillverka den för en.
Cadillac hade ingen liten combi, men då GM ägde SAAB, brandade man om en 93. Annan grill och lampor fram och bak, så hade Cadillac en liten combi i sortimentet.
Dessa är jättesvårt för oss konsumenter att hålla reda på. Men det blir allt vanligare, iom att stater ställer högre krav till höger och vänster, har man två val.
1. Höj priset. (Premium märken)
2. Samarbeta och dela på kostnaden.

Även bilar i mångmiljon klassen åker dit på detta. Kolla senaste Aston Martin modellerna. Motorn från MB, infotainment systemet från MB. Man tunar lite själv för annat avgasljud och så har man en egen produkt.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Garanterat motorras är det inte. Men det är tyvärr alldeles för vanligt för att jag hade vågat "köpa en lott"
I bästa fall har du en bil som konsumerar betydligt mer olja än vad den skall göra.
Hade undvikit bensinare inom audi skoda eller volkswagen.
BMW i den prisklassen faller också bort eftersom du i princip bara hittar deras 4-cylindriga, generationen med problemmotorer.

Ok. Lite så jag tänker. Med mitt flyt så blir det *ras* 124 meter från bilhandlaren som låst dörren efter mig med det flyt jag har.

Skrivet av Turbonisse:

@Beginner: Man hör om problem. Man hör inte lika ofta om att allt fungerar som det skall! Hör till sakens natur. Fungerar det, gnäller man inte, man har fått det man förväntar sig.
Problem, då står det online idag... Därför som du hittar fel om nästan allt. Om du skall gå på vad du hittar online, köp ett par bra skor!

Har du inte brådis? Har du tid att leta, blir det lättare att hitta den där välskötta bilen.
Tfsi motorer kan inte vara genom röötna. Jag ger mig den på att om man börjar kolla närmare, så finns det en förklaring till varför de som gått sönder, gjort det. Att en motor på ålderns höst drar lite olja, är inte hela världen. Om man inte insisterar på att den där oljan för 1000kr/L är det enda som duger? För då påverkar det ägande kostnaden lite grann.
Sedan drar ALLA motorer olja när man varvar dem. (Över 4000rpm) Är motorn kopplad till en automat/DSG och man kör i stan med tung fot, då drar det inte bara bensin/diesel!
Jag säger INTE att du skall köpa en, men att INTE köpa en för att man läst på ett forum att de är skit..? Jag säger bara "Käll kritik"!!!

"Korsägandet", är mera samarbeten för att hålla nere utvecklingskostnader.
Har man INTE en viss biltyp själv, låter man en konkurrent tillverka den för en.
Cadillac hade ingen liten combi, men då GM ägde SAAB, brandade man om en 93. Annan grill och lampor fram och bak, så hade Cadillac en liten combi i sortimentet.
Dessa är jättesvårt för oss konsumenter att hålla reda på. Men det blir allt vanligare, iom att stater ställer högre krav till höger och vänster, har man två val.
1. Höj priset. (Premium märken)
2. Samarbeta och dela på kostnaden.

Även bilar i mångmiljon klassen åker dit på detta. Kolla senaste Aston Martin modellerna. Motorn från MB, infotainment systemet från MB. Man tunar lite själv för annat avgasljud och så har man en egen produkt.

Du har rätt. Som att googla på varför en sneklippt nagel gör ont och sökresultaten slutar med ordet "cancer".

Ser ju Audibilar som rullar i trafiken. Får hålla i mig själv för att inte hoppa ut framför dem för att fråga "vet du inte att du kör i en bil som kan säcka ihop när som helst!?". Syrran köpte en VW Polo begagnad för något år sen. Ingen aning om vad det är för årsmodell eller motor. Vill fråga henne nu med de kunskaper jag fått härifrån men avstår för jag vill inte noja igång henne.

Nä, är väl ingen panik egentligen men kollar in Bytbil och Blocket (bilhandlare) ett par gånger om dagen sen några veckor tillbaks.

Satt igår och kollade in en Mazda 6 kombi 2008, inte haft en tanke på Mazda/Toyota/Citroen/Peugot/Renault/Opel/Ford förut men då det "känns" som Audi/VW/Skoda/BMW är vidhäftade med "problem" kanske jag ska öppna upp för andra märken. Iofs inte övervägt BMW då jag helst vill ha framhjulsdrift.

Vad gäller samäganden och korsverkan hit och dit så hade jag en Saab 900 1994 med V6a förut. Mycket från Opel där. Inget fel på bilen. Jag älskar gamla 900rna men fick inte samma känsla för 900an från 94. Det som är synd med Saab sista decenniet är att de ser likadana ut inne i kupén från 1994isch tills de försvann.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Ford Mondeo 2,3 Kombi Automat 2008. Gått lite över 16.000 eller en Mazda 6 II Kombi 2.0 Advance Manuell 2008 som gått runt 15.000?

Har tyvärr ingen annan att fråga och är okunnig själv!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Ingen aning om Forden, men mazda har inte varit byggda för våran marknad förrän senaste generationen. Tidigare varianter har rostat rätt friskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Ingen aning om Forden, men mazda har inte varit byggda för våran marknad förrän senaste generationen. Tidigare varianter har rostat rätt friskt.

Jo. Hört att äldre Mazdor rostar. Konstigt nog inte den 87a jag hade. Men en från 2008 kanske är bättre än vad "äldre" sägs vara? Forden btw är såld.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Mazdan såldes den med när jag började bli intresserad av den. Den stod i två månader

Har ögonen nu på en Mazda 6 2.0 combi 2009, strax under 17.000 mil och en Subaru Legacy 2.5 combi 4WD 2008, strax under 15.000 mil.

(Sitter och suktar efter Audi ännu fastän jag vet att hålla mig borta från dem!)

Vad sägs om Subaru?

Försöker lära mig googla fram information om vad man ska hålla koll på och det är som att googla sjukdomar, man har allt. Allt mynnar i princip ut om att alla bilar är skit.

Om någon moderator ser detta, snälla! Ändra min enfaldigt dumma rubrik till något i stil med "Begagnad bil, 40k till 60k. Tips och idéer mottages".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Nu står mitt val mellan en Ford Mondeo 2.5 Turner Titanium X 2007 och en Mazda CX7 2.3 2008.

Velar som en potta. Försökt luska så mycket jag kan om bilarna men finner inte så mycket vilket iofs kanske är positivt.

Talar saker för och emot dem båda och har målat in mig i ett hörn. Inte kollat in dem "irl" då de är en bit ifrån där jag bor. Försöker reda ut vilken av dem jag har som första alternativ och det växlar från dag till dag.

Forden.
+Utseendet (Vilket egentligen inte är viktigt men måste erkänna att nog tittar jag allt lite på det)
+"Vanlig bil"
+Kombi

-Ingen fyrhjulsdrift (Vilket jag fått för mig att jag "måste" ha)
-Kamrem som iofs är "nybytt"

Mazdan
+ AWD (Som sagt, fått för mig at jag "måste" ha det)
+ Lite större. Kommer "upp" lite grand.
+ Kamkedja

-Älskar inte fronten på den direkt.
-Känns lite "billig" vad gäller kupén, "billig" i brist på bättre ord. Obs, bara sett bilder!

Dragkrok på de båda. Manuella.

Någon här som har något att säga om dem som kan hjälpa mig att komma till avslut?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Subaru Outback 4WD och givetvis Impreza är vassa vinterbilar med trygga och slitstarka motorer. Kanske inte de mest påkostade innuti , men de gör jobbet och är relativt billiga i drift ( reservdelar och service ) . Ska man ha fyrhulsdrift så är det Subaru man ska kika på .

Visa signatur

PC Specialist Valeon | AMD Ryzen 9 5900HX 3.3 Ghz | 64 GB DDR4 3200Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 2TB Corsair MP400 NVMe , 1 TB | nVidia GeForce RTX 3070 8 GB GDDR6 | 17.3" WQHD IPS 165Hz | Windows 10 Pro 64-Bit |
OnePlus 7T Pro McLaren Limited Ed 6.67" 3K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hexxy:

Subaru Outback 4WD och givetvis Impreza är vassa vinterbilar med trygga och slitstarka motorer. Kanske inte de mest påkostade innuti , men de gör jobbet och är relativt billiga i drift ( reservdelar och service ) . Ska man ha fyrhulsdrift så är det Subaru man ska kika på .

Jodå. Problemet för mig är att Subarun jag, då, var nyfiken på blev såld. Så nu står det mellan Forden och Mazdan för mig.

Finns just inga Subarus i närområdet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jahopp. sket sig med Mazdan då bilfirman ger ruggigt ostabilt intryck. Jag ahde ringt auktoriserad Mazdaverkstad för allmänna frågor om stundande servicar och vad de skulle bestå av. Mecken såg då att bilen varit inne på service 2014, digital servicebok. Kontakt med bilfirman så påstod de att den var nyservad när de fick in den men att de kan "utföra service om du köper den". Carfaxrapport skulle jag få efter köp "för det kostar oss 235 spänn annars" och att få bilen eventuellt till Uppsala, om de hade någon samarbetsfirma tänkte jag, men. Nä, "det kostar oss mycket att få den till Uppsala (från söder om Stockholm).

Sista är inte viktigt men väger jag in allt så är det bara att glömma Mazdan därifrån.

Har Forden kvar i tankarna men har hakat upp mig på att jag skulle vilja ha 4WD ellerr AWD så nu har jag snubblat över en Hyundai Santa Fe 2.7 V6 2007. Någon som vet något om dem?

Försöker googla mig fram till något om dem men spannet är stort mellan "skitbilar" till "suveräna".......

Sidonot. Ringde Audiverkstad bara för att höra mig för om en A6 3.2 V6 2007 och fick veta att det inte var något speciellt att notera om de bilarna, "de är bra. Fina motorer". Googlade sen och, "nä".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

För dom pengarna så skulle jag kolla efter en Volvo XC70.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Har Forden kvar i tankarna men har hakat upp mig på att jag skulle vilja ha 4WD ellerr AWD så nu har jag snubblat över en Hyundai Santa Fe 2.7 V6 2007. Någon som vet något om dem?

Ha koll på vad den används till.
Wannabe jägar eller ridskolebilar bör undvikas då dom garanterat har bulor och krökta prylar på ställen som kan vara svåra att hitta.
Och att dra tungt (häst)släp på grusvägar är ett enkelt sätt att knäcka de mest robusta bakvagnar.
Annars är ju Hyundai rejäla saker konstruktionsmässigt.
Som så många koreaner så bara går och går dom tills dom stannar och det visar sig att ingen bytt olja på 7 år eller nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ha koll på vad den används till.
Wannabe jägar eller ridskolebilar bör undvikas då dom garanterat har bulor och krökta prylar på ställen som kan vara svåra att hitta.
Och att dra tungt (häst)släp på grusvägar är ett enkelt sätt att knäcka de mest robusta bakvagnar.
Annars är ju Hyundai rejäla saker konstruktionsmässigt.
Som så många koreaner så bara går och går dom tills dom stannar och det visar sig att ingen bytt olja på 7 år eller nåt

Så länge man håller sig borta ifrån automatväxellådan så är Santa Fe ok, Vanligaste felen är annars hjullagren som inte håller och problem med Bromsljuskontakten som sitter under pedalen.

Permalänk
Inaktiv

Undvik pga motorn. Titta på nån Volvo eller Audi diesel.
V70 är nog generallt bra beg köp, men checka div elfel rost o servicebok naturligtvis
Om den har original xenonljus kolla om dom är slitna att byta 9000 styck, (-05) om halogen är det billigare 1800:- st

Permalänk
Medlem

Efter att ha haft en Ford focus som firmabil så blir det aldrig Ford som privatbil mer för min del - i alla fall inte köpta med mina egna pengar, bilfan är ju slutkörd efter 10000 mil och man tittar reflexmässigt i backspegeln om det inte ligger delar kvar på vägen efter skramlet och braket i chassiet man hörde när man kört över en farthindergupp... och den där jävla motorn som tjuvstoppar hela tiden när man skall knixa runt på parkeringar eller i lite lätt uppförslut...

Titta om inte Toyota (eller någon annan Japanare för den delen) har något som passar dig.

Kan bara referera till Corollan halvcombin (2005) jag har - efter 27000 mil så förutom bromkloss och bromskivor-byte (inga överdrivna kostnader för dem) så är motormässigt en O-ring till kamkedjesträckaren som har bytts för att det började bli lite vått där, vet inte ens om de tog betalt för det...

Strulfriare bil får man nog leta efter, dock är den inte så kul och 'sportig' att åka med (dock ändå 110 hästars motor) utan passar bäst som renodlad jobb och pendlarbil när man vill vara säker på att den startar _varje_ morron och inget oförutsett i bil och motormässigt kommer att hända på vägen in eller till baka även efter > 1000 resor.

Annars inget alls rep i stötdämpare, fjädring, styrlänkar eller hjullager - som man annars hör från olika bilägare med andra bilmärken, en del varje och varannan år för tio papp per vissit typ

Och VAG är nog den enda biltillverkaren i världen hittills som lyckats med en kamkedja som inte håller hela motorns livstid ut och ännu löjligare blir det när de går tillbaka till kamrem med 10000 mils byte-intervall istället för att lösa problemet.

En kamkedja skall hålla bilen ut med marginal även för taxikörningar i 70000-mil klassen!

---

När det gäller rost så är det inget på Corollan trots att bilen är 13 år gammal - men jag gjorde en riktig underredesbehandling när bilen var ny så det kan ha spelat in.

Tycke nog överlag att i storstäder så ser man nu väldigt sällan bilar med rostiga skärmar etc. rost här och där. Som uppväxt på landsbygden på 70-tal så var synlig rost på bilarna 'standard tillbehör' hos alla som hade bilar (landsbygden var heller inte direkt känd för att köpa nya bilar utan det var nästan alltid begagnat...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Har Forden kvar i tankarna men har hakat upp mig på att jag skulle vilja ha 4WD ellerr AWD så nu har jag snubblat över en Hyundai Santa Fe 2.7 V6 2007. Någon som vet något om dem?

Försöker googla mig fram till något om dem men spannet är stort mellan "skitbilar" till "suveräna".......

Sidonot. Ringde Audiverkstad bara för att höra mig för om en A6 3.2 V6 2007 och fick veta att det inte var något speciellt att notera om de bilarna, "de är bra. Fina motorer". Googlade sen och, "nä".

Skit i Forden även om alternativen som Subarun nu försvann - leta vidare.

Personligen skulle jag inte ens överväga bil från VAG-familjen - det är inte för ev dålig eller bra mekanisk kvalitet - utan för att jag sitter så jäkla illa på deras kyrkbänkar till säten. Sittkomforten är skitviktig, för du sitter ofta länge i bilarna och är det 'fel' redan från början trots alla inställningar så blir det inte bättre med tiden. se till och provsitt en god stund och se om benen somnar och om du får träsmak i baken i förtid...

Det är mycket stor skillnad mellan en Volvo V70 och en Passat i hur länge du kan sitta innan du bara måste stanna och sträcka på benen... ...och man kan hamna i lägen att man får avstå från sin 'drömbil' och istället köra en ointressant bil av just anledningen sittkomfort - triggern till att jag köpte Corollan Ny för många år sedan var just mycket att jag satt skönt i förarsätet som ett par välingångna sköna skor redan från början efter att provat en rad olika bilar i halvkombiklassen... (hade kört SAAB innan, som också hade bra sittkomfort)

Permalänk
Medlem

De senaste fyra bilarna jag har haft har varit Audi
1. Audi A3 1.8 Bensin från 1997 . Inga som helst problem förutom lite små bucklor
2. Audi A6 2.4 Bensin från 2004 Riktigt skön bil att köra dock väldigt trött 2.4L V6 170hk. Lite konstiga elfel till och från annars bara bytt slitdelar
3. Audi A4 2.7 TDI Variomatik(steglös automat typ) från 2009. Den här var en katastrof egentligen mest pga rost men ägde den ändå i nästan 7 år. Försökte få Audi att ta hand om den under låååång tid men de skyllde på "yttre påverkan".. trots att den del som var värst var spoilern ovanför bakrutan
4. Audi A5 3.0 TDI 2011. Helt underbar bil. Märks att Audi lägger mycket mer krut på de mer exklusiva modellerna. Den var ganska dyr men det är A5orna så det är väl något man får leva med.
Har bara bytt slitdelar än så länge. Även BSR-chippat den 285hk/600NM

Permalänk
Medlem

Jag har haft en A6 med precis den motorn.
Går hyfsat billigt, och faktiskt, rätt pigg trots sina ringa 170hk.

Se dock upp med oljepumpsdrivningen, den fallerade på min med motorbyte som resultat.
Jag körde min i runt 7500 mil, och på motorvägen dog motorn bara, hundra mil efter att jag kunde utnyttja försäkring..
Försök leta upp en som inte är longlife-servad (lär dock inte finnas några).

I övrigt kanonbil, inget krånglade för mig och slitagedelar var det enda som behövde bytas.

Se till att köpa en bil med sportstolarna, STOR skillnad i komfort jämfört med pinnstolarna som finns i standardutrustningen.

Lycka till!

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Tackar för svar! Börjar med quotes och mer "vägg" efter dem.

Skrivet av micke7406:

För dom pengarna så skulle jag kolla efter en Volvo XC70.

Det här låter stendumt av mig men efter att ha rattat S80an länge, och stortrivts med den, så vill jag byta till något helt annat. Men Volvo ligger mig varmt om hjärtat, efter Saab iofs för jag är i grunden en Saabnöt. Gamla 900orna. Saab från 94 och framåt kändes inte "Saab" för mig.

Skrivet av Svensktiger:

Ha koll på vad den används till.
Wannabe jägar eller ridskolebilar bör undvikas då dom garanterat har bulor och krökta prylar på ställen som kan vara svåra att hitta.
Och att dra tungt (häst)släp på grusvägar är ett enkelt sätt att knäcka de mest robusta bakvagnar.
Annars är ju Hyundai rejäla saker konstruktionsmässigt.
Som så många koreaner så bara går och går dom tills dom stannar och det visar sig att ingen bytt olja på 7 år eller nåt

Skrivet av micke7406:

Så länge man håller sig borta ifrån automatväxellådan så är Santa Fe ok, Vanligaste felen är annars hjullagren som inte håller och problem med Bromsljuskontakten som sitter under pedalen.

Inte övervägt Hyundai ens förräns jag såg en Santa Fe på Bytbil och första responsen var att den var snygg. Kollade lite mer, efter begränsad förmåga att googla info, så kändes det som att bilen passar in efter vad jag skulle vilja ha. Frågan för mig nu är vad kostnader kan ligga på att åtgärda dessa saker. Såg något foruminlägg vid googling om att Hyundai V6 med rem "ska man se upp med".... *trött*

Skrivet av anon179202:

Undvik pga motorn. Titta på nån Volvo eller Audi diesel.
V70 är nog generallt bra beg köp, men checka div elfel rost o servicebok naturligtvis
Om den har original xenonljus kolla om dom är slitna att byta 9000 styck, (-05) om halogen är det billigare 1800:- st

Är det Audin jag startade tråden med du menar att jag ska undvika eller Hyundaien? Som jag svarade i quote ovan. Kört S80 ett bra tag nu, gillar bilen! Men vill ha ombyte från Volvon.

Skrivet av xxargs:

Efter att ha haft en Ford focus som firmabil så blir det aldrig Ford som privatbil mer för min del - i alla fall inte köpta med mina egna pengar, bilfan är ju slutkörd efter 10000 mil och man tittar reflexmässigt i backspegeln om det inte ligger delar kvar på vägen efter skramlet och braket i chassiet man hörde när man kört över en farthindergupp... och den där jävla motorn som tjuvstoppar hela tiden när man skall knixa runt på parkeringar eller i lite lätt uppförslut...

Titta om inte Toyota (eller någon annan Japanare för den delen) har något som passar dig.

Kan bara referera till Corollan halvcombin (2005) jag har - efter 27000 mil så förutom bromkloss och bromskivor-byte (inga överdrivna kostnader för dem) så är motormässigt en O-ring till kamkedjesträckaren som har bytts för att det började bli lite vått där, vet inte ens om de tog betalt för det...

Strulfriare bil får man nog leta efter, dock är den inte så kul och 'sportig' att åka med (dock ändå 110 hästars motor) utan passar bäst som renodlad jobb och pendlarbil när man vill vara säker på att den startar _varje_ morron och inget oförutsett i bil och motormässigt kommer att hända på vägen in eller till baka även efter > 1000 resor.

Annars inget alls rep i stötdämpare, fjädring, styrlänkar eller hjullager - som man annars hör från olika bilägare med andra bilmärken, en del varje och varannan år för tio papp per vissit typ

Och VAG är nog den enda biltillverkaren i världen hittills som lyckats med en kamkedja som inte håller hela motorns livstid ut och ännu löjligare blir det när de går tillbaka till kamrem med 10000 mils byte-intervall istället för att lösa problemet.

En kamkedja skall hålla bilen ut med marginal även för taxikörningar i 70000-mil klassen!

---

När det gäller rost så är det inget på Corollan trots att bilen är 13 år gammal - men jag gjorde en riktig underredesbehandling när bilen var ny så det kan ha spelat in.

Tycke nog överlag att i storstäder så ser man nu väldigt sällan bilar med rostiga skärmar etc. rost här och där. Som uppväxt på landsbygden på 70-tal så var synlig rost på bilarna 'standard tillbehör' hos alla som hade bilar (landsbygden var heller inte direkt känd för att köpa nya bilar utan det var nästan alltid begagnat...)

Ok. Frågan är gäller det alla Ford? Några bekanta som också "varnar" för Ford medans Upplands Motor inte alls förstår, "en varning för Ford gäller på äldre Fordar men från 2005 och framåt är det bra bilar". Hittar jag en Toyota som "känns rätt" så. Har inget emot Toyota.

Skrivet av xxargs:

Skit i Forden även om alternativen som Subarun nu försvann - leta vidare.

Personligen skulle jag inte ens överväga bil från VAG-familjen - det är inte för ev dålig eller bra mekanisk kvalitet - utan för att jag sitter så jäkla illa på deras kyrkbänkar till säten. Sittkomforten är skitviktig, för du sitter ofta länge i bilarna och är det 'fel' redan från början trots alla inställningar så blir det inte bättre med tiden. se till och provsitt en god stund och se om benen somnar och om du får träsmak i baken i förtid...

Det är mycket stor skillnad mellan en Volvo V70 och en Passat i hur länge du kan sitta innan du bara måste stanna och sträcka på benen... ...och man kan hamna i lägen att man får avstå från sin 'drömbil' och istället köra en ointressant bil av just anledningen sittkomfort - triggern till att jag köpte Corollan Ny för många år sedan var just mycket att jag satt skönt i förarsätet som ett par välingångna sköna skor redan från början efter att provat en rad olika bilar i halvkombiklassen... (hade kört SAAB innan, som också hade bra sittkomfort)

Jo, synd att Subarun försvann för den ställde jag in mig på. Raljerar lite mer nedan om VAG och andra märken.....

Skrivet av Pathway:

De senaste fyra bilarna jag har haft har varit Audi
1. Audi A3 1.8 Bensin från 1997 . Inga som helst problem förutom lite små bucklor
2. Audi A6 2.4 Bensin från 2004 Riktigt skön bil att köra dock väldigt trött 2.4L V6 170hk. Lite konstiga elfel till och från annars bara bytt slitdelar
3. Audi A4 2.7 TDI Variomatik(steglös automat typ) från 2009. Den här var en katastrof egentligen mest pga rost men ägde den ändå i nästan 7 år. Försökte få Audi att ta hand om den under låååång tid men de skyllde på "yttre påverkan".. trots att den del som var värst var spoilern ovanför bakrutan
4. Audi A5 3.0 TDI 2011. Helt underbar bil. Märks att Audi lägger mycket mer krut på de mer exklusiva modellerna. Den var ganska dyr men det är A5orna så det är väl något man får leva med.
Har bara bytt slitdelar än så länge. Även BSR-chippat den 285hk/600NM

Skrivet av Juus1:

Jag har haft en A6 med precis den motorn.
Går hyfsat billigt, och faktiskt, rätt pigg trots sina ringa 170hk.

Se dock upp med oljepumpsdrivningen, den fallerade på min med motorbyte som resultat.
Jag körde min i runt 7500 mil, och på motorvägen dog motorn bara, hundra mil efter att jag kunde utnyttja försäkring..
Försök leta upp en som inte är longlife-servad (lär dock inte finnas några).

I övrigt kanonbil, inget krånglade för mig och slitagedelar var det enda som behövde bytas.

Se till att köpa en bil med sportstolarna, STOR skillnad i komfort jämfört med pinnstolarna som finns i standardutrustningen.

Lycka till!

//C

Känns som att man antingen har tur med Audi eller att de "är skitbilar som alla sagt". Gillar A6ans utseende och gillar idéen om en Quattro men så är det där med VAG och motorerna som jag inte kan snacka mig runt själv....... (Mer nedan)

Sådär. Lite tankar och idéer.

Inte lätt att sätta sig in i bilars skavanker och fördelar man bör ha koll på innan köp. Kan inget om bilar och saknar lite att kunna kolla om en bil ser bra ut och köpa därefter. Försöker jag googla mig fram till något vad gäller bil så är det något med precis alla bilar.

Från kamkedjor man ska se upp med till kolvar som läcker olja till hjullager som tar slut till bromskontakter till rost till växellådor etc, etc......

Ja. 60.000 för en bil ger inga kanonbilar men det är vad min budget är, en förmögenhet för mig och jag hade hoppats och hoppas lite än att det åtminstonde ska vara hyfsad kvalitet på bilar i den prisnivån.

Om jag bara fick välja rakt av en bil eller två, för att välja mellan något, med bas i vad som passar mig och som jag tycker ser bra ut så är det Audi A6, Hyundaien Santa Fe. Även Subarun jag skrev om gillade jag. Borträknat alla "varningar" som råder, speciellt om Audin.

Ringde som sagt Möller bil i Uppsala och frågade om senaste Audi A6an (2007a) jag kollade på (min hjärna som håller Audi vid liv och hopp för mig). Mecken sa att "3.2 V6 är bra motorer i Audi, om man skött service...." Googlar sen och det var rena skräckläsningen om folk som fått motorras på just de motorerna.

Nästan så det börjar snurra i huvudet på mig. Till och med funderat på att sluta kolla upp bilar och deras "krämpor" för som sagt, i princip alla bilar "har sina grejer"!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk