Bahnhof och Huawei släpper 10 Gbit-router för hemanvändare

Permalänk
Medlem

Ironin i att Bahnhof, som ogillar övervakning, slår sig ihop med Huawei.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vore ett skämt om routern bara fixar 4Gbit full duplex.

Kör man dessutom NAT så stannar den då vid 800Mbps?

Skickades från m.sweclockers.com

Återupplivade du just en 14 månader gammal tråd?

Och nej, routern har 4x1GbE plus 1x10GbE, koppling till WAN går via fiber.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Ironin i att Bahnhof, som ogillar övervakning, slår sig ihop med Huawei.

Eller hur. Spelar liten roll om Bahnhof inte lämnar ut uppgifter om Huawei samlar in och "behöver" en del de istället:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Återupplivade du just en 14 månader gammal tråd?

Och nej, routern har 4x1GbE plus 1x10GbE, koppling till WAN går via fiber.

Japp det gjorde jag, den dök upp i flödet medans jag läste nyheterna och går man in med mobil som jac alltid gör så ser man knappt hur gammal en tråd är. 😂

Dock är det samma problem nu som då, routrar med tillräcklig troughput verkar saknas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Man blir ju lite nyfiken på vad det är för folk som behöver 10 Gb/s hemma. Inte ens när man speglar sina backuper så behöver man den hastigheten och fildela är det väl ingen som gör längre.

Är nog inte ofta det behövs.. är nog mer vill ha än behövs i 999 fall av 1000
100 Mbit går ju hyffsat snabbt, även om det kanske börjar bli gammalt vid det här laget.
Men förstår om man köper senaste spelen som är 50-100GB och vill slippa väntetiden för nedladdning.
Men ändå 10Gbit (1250 MB/s) man måste ha ganska bra SSD för att ha nytta av den bandbreddden.
Är ju ändå bra om dom börjar *betatesta* så det fungerar den dagen det behövs på riktigt.

En gång i tiden så hade man ju disketter på 1.44MB.. lite skillnad på ett USB minne på 64GB eller 128GB som idag är vanliga.
Antar att lagringen så småningom kommer sticka iväg med 100TB hårddiskar 2025.. om 10-20år så kanske lagring räknas i Petabytes, då kommer 10Gbit behövas på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vore ett skämt om routern bara fixar 4Gbit full duplex.

Kör man dessutom NAT så stannar den då vid 800Mbps?

Skickades från m.sweclockers.com

Trådat så får du ju inte upp högre iaf, tänkte dock inte på det trådlösa när jag skrev meddelandet.
Trist att den inte har 802.11ax dock..

NAT kör du ju dock bara ut på wanet, där du har 10 Gbit.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Trådat så får du ju inte upp högre iaf, tänkte dock inte på det trådlösa när jag skrev meddelandet.
Trist att den inte har 802.11ax dock..

NAT kör du ju dock bara ut på wanet, där du har 10 Gbit.

Varför skulle man inte få mer än 4/4Gbps trådat? Sitter ju en 10Gbps-port för cat6a också?
WAN går som sagt via fiber på en sjätte port.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Trådat så får du ju inte upp högre iaf, tänkte dock inte på det trådlösa när jag skrev meddelandet.
Trist att den inte har 802.11ax dock..

NAT kör du ju dock bara ut på wanet, där du har 10 Gbit.

Förlåt jag menade att stänger man av NAT-acceleration så belastar man routerns CPU och troughput blir väldigt mycket lägre.
Med NAT-acceleration inaktiverat stängs schemalagda användare av direkt medans med det påslaget så kan användaren fortsätta kolla klart på filmen de påbörjat eller spelet de spelar funkar tills de startar om det i princip.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Ironin i att Bahnhof, som ogillar övervakning, slår sig ihop med Huawei.

lol ja vilket skämt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jink:

Ironin i att Bahnhof, som ogillar övervakning, slår sig ihop med Huawei.

Har man bevisat att Huawei sysslar med detta eller är det en del i handelskriget mellan USA och Kina? Att det finns en lag i Kina som kan tolkas som att avlyssning skulle kunna ske är en sak men det skulle ju i sådant fall gälla alla kinesiska tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Har man bevisat att Huawei sysslar med detta eller är det en del i handelskriget mellan USA och Kina? Att det finns en lag i Kina som kan tolkas som att avlyssning skulle kunna ske är en sak men det skulle ju i sådant fall gälla alla kinesiska tillverkare.

USA har ju en ban för handel med Huawei, åtminstone för regeringen.
Dock så visar dom inte upp några bevis som jag förstått det.
https://www.cnet.com/news/huawei-ban-full-timeline-2020-us-go...
Mycket skit i timelinen, men hittar några saker som faktiskt hade med detta att göra.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Purrfected:

USA har ju en ban för handel med Huawei, åtminstone för regeringen.
Dock så visar dom inte upp några bevis som jag förstått det.
https://www.cnet.com/news/huawei-ban-full-timeline-2020-us-go...
Mycket skit i timelinen, men hittar några saker som faktiskt hade med detta att göra.

Fortfarande så känns det som att det mer är marknadsmässiga aspekter som driver detta.