Be Quiet lanserar Dark Rock Pro 4 för AMD Ryzen Threadripper

Permalänk
Melding Plague

Be Quiet lanserar Dark Rock Pro 4 för AMD Ryzen Threadripper

Be Quiet släpper en ny version av Dark Rock Pro, som erbjuder kylförmåga upp till 250 W och en ljudnivå på endast 24 decibel vid full belastning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Borde inte kylförmågan bli sämre om man målar flänsarna sådär? O_o

Permalänk
Medlem

@Chromatic: Jag är ganska säker på att kylflänsarna inte målas utan att de istället anodiseras, då skapas ett enormt tunt lager färg som är mellan 5 och 25 μm tjockt.
Detta bör inte påverka värmeöverföringen nämnvärt.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Hedersmedlem

@Chromatic: ja som sagt, eloxering/anodisering borde inte dra ner kylförmågan så mycket. Sedan finns det faktiskt en positiv effekt också. Svarta ytor strålar mer än ljusa ytor så färgen bidrar till ökad avyttringsförmåga av värme via strålning.
Så teoretiskt sett skulle det faktiskt kunna bli ännu bättre kylförmåga med eloxerad svart yta.
Hur det sen blir i praktiken vet jag inte. Om det tvistar väl de lärda ;).
Vilken del har mest påverkan - och är dessa effekter kanske försumbara?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikn911:

@envelope91: Jag är ganska säker på att kylflänsarna inte målas utan att de istället anodiseras, då skapas ett enormt tunt lager färg som är mellan 5 och 25 μm tjockt.
Detta bör inte påverka värmeöverföringen nämnvärt.

Skrivet av Söderbäck:

@envelope91: ja som sagt, eloxering/anodisering borde inte dra ner kylförmågan så mycket. Sedan finns det faktiskt en positiv effekt också. Svarta ytor strålar mer än ljusa ytor så färgen bidrar till ökad avyttringsförmåga av värme via strålning.
Så teoretiskt sett skulle det faktiskt kunna bli ännu bättre kylförmåga med eloxerad svart yta.
Hur det sen blir i praktiken vet jag inte. Om det tvistar väl de lärda ;).
Vilken del har mest påverkan - och är dessa effekter kanske försumbara?

Sedärja, då har man lärt sig något nytt idag också! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

@envelope91: ja som sagt, eloxering/anodisering borde inte dra ner kylförmågan så mycket. Sedan finns det faktiskt en positiv effekt också. Svarta ytor strålar mer än ljusa ytor så färgen bidrar till ökad avyttringsförmåga av värme via strålning.
Så teoretiskt sett skulle det faktiskt kunna bli ännu bättre kylförmåga med eloxerad svart yta.
Hur det sen blir i praktiken vet jag inte. Om det tvistar väl de lärda ;).
Vilken del har mest påverkan - och är dessa effekter kanske försumbara?

Är det inte just tvärtemot? Mörka ytor absorberar värme bättre = strålar mindre än ljusa ytor?
Eller tänker jag hetl fel nu...

Visa signatur

ASUS TUF Gaming Z590-Plus WIFI ; ASUS Strix GTX1080 ; Intel i7-11700k ; Scythe Mugen 5 Rev.B ; Kingston HyperX 2x8Gb DDR4, 2666MHz ; Corsiar 850W ; Samsung 850Evo, 500Gb SSD ; 1,5Tb + 2Tb HDD ; Define R5 Black ; någon DVD läsare ; Blackstorm Mus ; Corsair Raptor Gaming K30 Tangentbord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jorma88:

Är det inte just tvärtemot? Mörka ytor absorberar värme bättre = strålar mindre än ljusa ytor?
Eller tänker jag hetl fel nu...

Du tänker halvt rätt och halvt fel.
För det är helt rätt att mörka ytor även är bättre på att absorbera värme.
Men det är samtidigt så att mörka ytor strålar iväg värmen snabbare.

Så mörka ytor värms snabbare upp om de blir utsatta för strålning, och de kyls även fortare av eftersom de strålar ut värmen snabbare.
Kanske man man säga att mörka objekt är mer öppna för både input och output ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Du tänker halvt rätt och halvt fel.
För det är helt rätt att mörka ytor även är bättre på att absorbera värme.
Men det är samtidigt så att mörka ytor strålar iväg värmen snabbare.

Så mörka ytor värms snabbare upp om de blir utsatta för strålning, och de kyls även fortare av eftersom de strålar ut värmen snabbare.
Kanske man man säga att mörka objekt är mer öppna för både input och output ;).

Tufft! Jag trodde just det där med att svarta grejer absorberar elektromagnetisk strålning (solljus etc) bara påverkades av just solljus osv och inte så mycket värmen av en processor O_o

Permalänk

Kan man testa detta fenomen med hjälp av en lasermätare och mäta en målad svart yta samt en högpolerad yta? Dvs se vilken yta som strålar mest värmeenergi?

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb