MSI Geforce RTX 2070 Armor – Turing för under 6 000 kronor

Permalänk
Medlem

Vem behöver AMD när Nvidia gör ett så bra jobb med att konkurrera med sig själv? 1000- serien verkar ju ge väldigt mycket värde för pengarna om man jämför med 2000- serien.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Som vanligt på Swec = blir man tillrättavisad av någon älskar folk det

Jag gav SCORPIUS ett plus på hans första inlägg för jag tyckte länken tillförde intressant läsning till tråden.
Visade liksom på att ute i resten av världen så är kraven för & ha roligt inte alltid lika högt ställda som här i norden.
Finns många som nöjer sig med billigare grejer, av olika skäl och anledningar.

Visste inte att 1060 toppade så högt, blev lite i hågen där en kort stund då man själv kör med 970.

Ber om ursäkt ifall någon blev upprörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

2070 kortet ligger just nu nästan exakt mellan 1080 och 1080 Ti I prestanda, men med mer optimeringar så kommer det hamna närmare 1080 Ti och således fortsätta i samma tradition.

Sedan så tillkommer Raytracing så att köpa ett 1080 Ti idag är väldigt dumt, om man nu inte får det väldigt billigt säg under 4000:-

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet? Finns ingen mjukvara som inkluderar RTX ännu och när det väl tillkommer så skulle jag bli högst förvånad om det var värt det. Nvidias egna "benchmarks" gav en bild av tungdrivet och att deras egna kretsar inte riktigt klarade av att ens hålla 60 FPS ordentligt i 1080p med det på.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt ett 2070-kort. Jag var lite ambivalent över om jag skulle köpa en överklockad variant eller inte men med de upplösningar jag kör spelen i behöver jag inte överklockad variant, tänkte jag. Sedan är priserna för dessa inte bra. Den variant jag tittade på kostade 20% mer men hastighetsökningen var bara 7-8%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

så 1050ti och 1060 och sen 2060 och 8400 / 8100 går inte köpa och duger inte? / 8350k / 8600k / 9600k

SNART skrev jag.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Vem behöver AMD när Nvidia gör ett så bra jobb med att konkurrera med sig själv? 1000- serien verkar ju ge väldigt mycket värde för pengarna om man jämför med 2000- serien.....

Glöm inte vad Vega 64 kostar. Nvidia är inte ensamma i detta segment och AMD har precis lika höga priser som Nvidia.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av wargreymon:

Glöm inte vad Vega 64 kostar. Nvidia är inte ensamma i detta segment och AMD har precis lika höga priser som Nvidia.

Vega 64 = 510 mm² med HBM2

GTX 1080 = 314 mm² med GDDR5X
RTX 2070 = 445 mm² med GDDR6

Vega 64 är en stor kärna med svindyrt HBM2-minne. Det är prispressat som det är, det är osannolikt att AMD kan sänka priset på detta kortet utan att börja förlora pengar.

GTX 1080 är en mediumstor kärna med GDDR5X minne som Nvidia troligtvis inte betalar många ören för. Detta kortet kan troligen säljas för 2/3 av nuvarande pris fortfarande med vinst.

RTX 2070 är en mediumstor till stor kärna med det dyrarare GDDR6-minnet (fortfarande billigare än HBM2) och är vid MSRP ett konkurrenskraftigt prissatt kort förmodligen.

Det som sticker ut är att Pascal är överprisat så in i bänken just nu.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vega 64 = 510 mm² med HBM2

GTX 1080 = 314 mm² med GDDR5X
RTX 2070 = 445 mm² med GDDR6

Vega 64 är en stor kärna med svindyrt HBM2-minne. Det är prispressat som det är, det är osannolikt att AMD kan sänka priset på detta kortet utan att börja förlora pengar.

GTX 1080 är en mediumstor kärna med GDDR5X minne som Nvidia troligtvis inte betalar många ören för. Detta kortet kan troligen säljas för 2/3 av nuvarande pris fortfarande med vinst.

RTX 2070 är en mediumstor till stor kärna med det dyrarare GDDR6-minnet (fortfarande billigare än HBM2) och är vid MSRP ett konkurrenskraftigt prissatt kort förmodligen.

Det som sticker ut är att Pascal är överprisat så in i bänken just nu.

Hmmm, ja, AMD är hopplöst efter, större krets, dyrare minne, högre strömförbrukning och inget att visa för det.

Nvidia borde ge nådastöten och prispressa sina produkter så att AMD går i graven. Då blir alla nöjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Hmmm, ja, AMD är hopplöst efter, större krets, dyrare minne, högre strömförbrukning och inget att visa för det.

Nvidia borde ge nådastöten och prispressa sina produkter så att AMD går i graven. Då blir alla nöjda.

Det vore nog en mardröm för NVidia. Då får de myndigheterna efter sig då de i stort sett får monopol. Då kanske NVidia måste delas upp flera mindre företag.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av wargreymon:

Hmmm, ja, AMD är hopplöst efter, större krets, dyrare minne, högre strömförbrukning och inget att visa för det.

Nvidia borde ge nådastöten och prispressa sina produkter så att AMD går i graven. Då blir alla nöjda.

Om jag var du så skulle jag tänka över det där en gång extra.

Det är inte två fotbollslag vi sitter här och hejjar på.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Om jag var du så skulle jag tänka över det där en gång extra.

Det är inte två fotbollslag vi sitter här och hejjar på.

Det var en gnutta sarkasm i min ton. Saken är den att hur Nvidia än gör kommer de vara elaka jävlar som förstör enligt folk.

Har de höga priser så AMD säljer och överlever, då mjölkar de sina kunder.
Sänker de sina priser kommer de döda AMD och de kommer bli splittrade för att de har monopol. Men eftersom alla gnäller på priserna så kanske de är detta folk vill ha? Intel kommer ju 2020 och om de kan konkurrera mot Nvidia så ligger AMD pyrt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det var en gnutta sarkasm i min ton. Saken är den att hur Nvidia än gör kommer de vara elaka jävlar som förstör enligt folk.

Har de höga priser så AMD säljer och överlever, då mjölkar de sina kunder.
Sänker de sina priser kommer de döda AMD och de kommer bli splittrade för att de har monopol Men eftersom alla gnäller på priserna så kanske de är detta folk vill ha? Intel kommer ju 2020 och om de kan konkurrera mot Nvidia så ligger AMD pyrt till.

De kommer inte per automatik bli splittrade, det är inte så Konkurrenslagstiftning fungerar, det finns ingen lag mot monopol! Däremot så hamnar man i en rätt dålig företagsitts där man man får tassa på tårna för att inte bli anmäld för att missbruka sin situation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det var en gnutta sarkasm i min ton. Saken är den att hur Nvidia än gör kommer de vara elaka jävlar som förstör enligt folk.

Har de höga priser så AMD säljer och överlever, då mjölkar de sina kunder.
Sänker de sina priser kommer de döda AMD och de kommer bli splittrade för att de har monopol. Men eftersom alla gnäller på priserna så kanske de är detta folk vill ha? Intel kommer ju 2020 och om de kan konkurrera mot Nvidia så ligger AMD pyrt till.

Nej. AMD går inte i KK bara för att Nvidia skulle sänka sina priser. Faktum är att Nvidia har nästan inga orsaker att ligga där de är prismässigt förutom att de har en monopolliknande situation. Eller du kanske tycker det inte är lite talande att så fort AMD började dra sig lite från denna marknad så började Nvidia successivt öka sina priser? Pascal är prissatt just nu för exakt samma orsak. Det är inte pga. åtkomst som i AMDs fall utan det finns överflöd av kort från Pascal till den grad att Nvidia sitter med överfulla lager. Ändå tar de ockerpriser för sina kort.

Din analys av kommentarerna är även den ganska bristfällig. Folk gnäller pga. priset kontra vad man får i prestanda samt i jämförelse med historiskt prestandahopp. Inte enbart pga. priset. Hade RTX 2080Ti t.ex. presterat säg 50% bättre än 1080Ti så hade få gnällt. Hade samtidigt RTX 2080 presterat bättre än 1080Ti med säg 20% så hade folk inte heller gnällt eller om RT funnits att tillgå eller att RTX 2070/2080 kunde driva Raytracing i 1080P över 30 FPS så hade folk inte heller gnällt. Istället känns denna generation bara fullständigt utrushad till priserna som inte går att försvara sett till prestanda. Istället får man ingen mjukvara som idagsläget stödjer RT, Man får dåliga prestandaskjutsar utanför RTX 2080Ti och det till 50% mer pris över i stort sett hela spannet. För vadå? För intala dig inte att Nvidia ökat priserna för att de måste utan de gjort det för att de kan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Google efter vad 9800pro kostade när den kom som var värstingkort för 15 år sedan.

Nvidia 8800 Ultra kostade dock $829 (motsvarande $1013/9071 SEK idag) vid releasen 2/5 2007, så höga priser i entusiastsegmentet är inget nytt direkt. Prestandavinsterna sprider sig dessutom till mellansegmentet så gott som omedelbart, vilket du har ett exempel på här.

EDIT: Ok, dollarkursen var 6,71 SEK/USD den 2/5 2007 och omräknat blir det 6364 SEK som rekommenderat pris (exklusive alla kostnader för införsel, skatt m.m. till Sverige, som läggs på kunden plus marginal för vinst).

EDIT 2: Dustinhome har episkt nog kvar sidan för 8800 Ultra, med sista priset 6095 kr.
https://www.dustinhome.se/product/5010109753/extreme-geforce-...

Hittade andra kommenterar via Google (som inte går att visa på Dustinhome av någon anledning) som tyder på att kortet kostade 7995:- vid releasen i Sverige).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej. AMD går inte i KK bara för att Nvidia skulle sänka sina priser. Faktum är att Nvidia har nästan inga orsaker att ligga där de är prismässigt förutom att de har en monopolliknande situation. Eller du kanske tycker det inte är lite talande att så fort AMD började dra sig lite från denna marknad så började Nvidia successivt öka sina priser? Pascal är prissatt just nu för exakt samma orsak. Det är inte pga. åtkomst som i AMDs fall utan det finns överflöd av kort från Pascal till den grad att Nvidia sitter med överfulla lager. Ändå tar de ockerpriser för sina kort.

Din analys av kommentarerna är även den ganska bristfällig. Folk gnäller pga. priset kontra vad man får i prestanda samt i jämförelse med historiskt prestandahopp. Inte enbart pga. priset. Hade RTX 2080Ti t.ex. presterat säg 50% bättre än 1080Ti så hade få gnällt. Hade samtidigt RTX 2080 presterat bättre än 1080Ti med säg 20% så hade folk inte heller gnällt eller om RT funnits att tillgå eller att RTX 2070/2080 kunde driva Raytracing i 1080P över 30 FPS så hade folk inte heller gnällt. Istället känns denna generation bara fullständigt utrushad till priserna som inte går att försvara sett till prestanda. Istället får man ingen mjukvara som idagsläget stödjer RT, Man får dåliga prestandaskjutsar utanför RTX 2080Ti och det till 50% mer pris över i stort sett hela spannet. För vadå? För intala dig inte att Nvidia ökat priserna för att de måste utan de gjort det för att de kan.

Självklart kommer inte AMD gå i konkurs, men de lär nog lägga ner/sälja sin grafikavdelning om det skulle bli så illa som folk vill att Nvidia ska gå ner i pris med sina produkter. Vem skulle vilja köpa AMD om Nvidia högg 1-2000:- på sina modeller i alla segment och AMD inte kan sänka priserna för då går de minus? Inte ens den mest inbitne fanboyen skulle kunna försvara det. Både Nvidia och AMD skrattade högt på väg till banken när mining-boomen kom, och jag ser inte direkt att någon utav dem rusar tillbaka till de gamla priserna. Så skyll inte bara på Nvidia att priserna gick upp och höll sig där, det är bägge som utnyttjar hur marknaden ser ut.

Historiskt sett kostar alltid nya generationen mera för samma "prestanda", du får däremot nya funktioner etc. Detta är inget nytt, så finns ingen anledning att gnälla på det. Det enda som hänt är att RT/Turing-känorna tar upp så pass mycket utrymme att det inte gick att pressa in mera "normal prestanda". Kretsen är enorm, vilket påverkar pris men ännu värre yield. Nvidia kan inte ens mätta alla som vill ha 2080Ti trots priset, allt säljs slut och de som inte fått sina klagar på att de väntat länge. Lägre priser på den hade bara resulterat i längre väntetider.

Sedan undrar jag, hur många spel hade stöd för DX12 innan kort blev kompatibla med DX12 etc? För tydligen tycker ju folk att spel med RT ska finnas tillgängligt redan vid start. När det gäller hårdvarustöd så är det en fördel om hårdvaran finns tillgänglig för utveckling också, att sitta med ett 1080Ti som kör RT i 2-8 FPS fungerar inte om man ska optimera sitt spel.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att Nvidia är lika medvetna som alla andra ekonomiska litterata att utvecklingen, och därmed företagets värde, blir lidande när man tvingas konkurrera mot sina egna produkter i det långa loppet.

En lam konkurrent är oändligt mycket värdefullare än ingen konkurrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Historiskt sett kostar alltid nya generationen mera för samma "prestanda", du får däremot nya funktioner etc. Detta är inget nytt, så finns ingen anledning att gnälla på det. Det enda som hänt är att RT/Turing-känorna tar upp så pass mycket utrymme att det inte gick att pressa in mera "normal prestanda". Kretsen är enorm, vilket påverkar pris men ännu värre yield. Nvidia kan inte ens mätta alla som vill ha 2080Ti trots priset, allt säljs slut och de som inte fått sina klagar på att de väntat länge. Lägre priser på den hade bara resulterat i längre väntetider.

Jaså inte?

https://www.sweclockers.com/test/22360-nvidia-geforce-gtx-106...

Priset borde spegla prestandan. Att det skulle vara så kassa Yields på RTX 2080Ti att man måste slunga på en 50% ökning i pris ser jag inte heller som troligt. Nvidia sitter och driver upp priserna för att de kan. Inte för att de måste.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nvidia sitter och driver upp priserna för att de kan. Inte för att de måste.

Med tanke på att konsumenter kastar sina plånböcker emot dem så vore det väl dumt att inte höja priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Jaså inte?

https://www.sweclockers.com/test/22360-nvidia-geforce-gtx-106...

Priset borde spegla prestandan. Att det skulle vara så kassa Yields på RTX 2080Ti att man måste slunga på en 50% ökning i pris ser jag inte heller som troligt. Nvidia sitter och driver upp priserna för att de kan. Inte för att de måste.

Vad har testet på ett 1060 med 2080 ti att göra? Ser inte relevansen riktigt, skulle snarare säga att priset ligger helt i linje med vad det borde antas. Traditionellt har Ti-korten dimpat in ett bra tag senare, och positionerat sig över 'vanilla' till samma pris som de förra kostade vid släpp.

Nu släpptes de istället samtidigt, förra gens 80-kort började på strax under 8k... De nysläppta 2080 kan du få för 9k. Dålig dollarkurs, utebliven konkurrens och mer komplex krets gör sitt också. Hade du ärligt talat väntat dig att Ti-kortet skulle kosta som gamla ti vid släpp?

Se det såhär istället, vänta ett år och köp ett 2080 ti då istället. Borde med lite tur kosta de 9k som förra gens Ti gjorde ett år efter 1080-lanseringen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Sedan undrar jag, hur många spel hade stöd för DX12 innan kort blev kompatibla med DX12 etc? För tydligen tycker ju folk att spel med RT ska finnas tillgängligt redan vid start. När det gäller hårdvarustöd så är det en fördel om hårdvaran finns tillgänglig för utveckling också, att sitta med ett 1080Ti som kör RT i 2-8 FPS fungerar inte om man ska optimera sitt spel.

Ja, det tycker folk. Och det gör folk rätt i.
För folk har ingen aning om vad dom köper idag. Är RT bara en marknadsstrategi för denna serien och vi måste vänta på 3000 serien innan det är lämpat för spel eller kommer det gå bra redan nu? Kommer det gå bra med 2070 eller kommer det att krävas 2080ti?
Vi vet inte. ÄN.

Hur vore det med ETT, bara ETT jävla speldemo där vi kan testa det? Är det för mycket begärt?
Ja säger Nvidia.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Jaså inte?

https://www.sweclockers.com/test/22360-nvidia-geforce-gtx-106...

Priset borde spegla prestandan. Att det skulle vara så kassa Yields på RTX 2080Ti att man måste slunga på en 50% ökning i pris ser jag inte heller som troligt. Nvidia sitter och driver upp priserna för att de kan. Inte för att de måste.

Lägg ner nu. NVidia är ett företag ingen välgörenhetsorganisation. Om marknaden valt att f*cka upp priserna på grafikkort pga all mining och priserna på 1000-serien gick upp som fan är det inte konstigt att man lanserar nästa serie högre prissatt - och kanske lite extra också då det inte finns någon riktig konkurrens.

Marknaden och andra tillverkare är problemet här. Inte nVidia. Så länge AMD suger på att göra bra grafikkort och saker likt mining-hetsen händer och ingen annan kan konkurrera med nVidia så är det bara att vänja sig. NVidia har inte skapat deras (nästan) monopol men klart som fan att de utnyttjar det. Det är som sagt ett företag som drivs av vinst.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Lägg ner nu. NVidia är ett företag ingen välgörenhetsorganisation. Om marknaden valt att f*cka upp priserna på grafikkort pga all mining och priserna på 1000-serien gick upp som fan är det inte konstigt att man lanserar nästa serie högre prissatt - och kanske lite extra också då det inte finns någon riktig konkurrens.

Marknaden och andra tillverkare är problemet här. Inte nVidia. Så länge AMD suger på att göra bra grafikkort och saker likt mining-hetsen händer och ingen annan kan konkurrera med nVidia så är det bara att vänja sig. NVidia har inte skapat deras (nästan) monopol men klart som fan att de utnyttjar det. Det är som sagt ett företag som drivs av vinst.

Jag har aldrig påstått att Nvidia ska chocksänka sina priser DÄREMOT ska de HA KRITIK för att de utnyttjar marknaden till denna grad. Det är dina typer av argument som är en del av problemet. Bara för att man kan så betyder det inte att man ska och framförallt det gör ingen immun mot kritik. Och nej... De "andra" är inte enbart problemet utan problemet är lika mycket Nvidia. Så länge som folk låter det hända så händer det. Så fort människor köper deras produkter så fortsätter de. Men visst.. Forsätt ni skylla på marknaden istället för aktören. Det är ju produktivt.

Dessutom tycker ni att det går dåligt för Nvidia just nu? Tror du seriöst att en sänkning av MSRP skulle göra att deras knallgröna siffror blev röda? Allt pekar på att Nvidia höjer bara för att de kan men ändå ska folk sitta och komma med gamla klyschor.

Skrivet av roxkz:

Vad har testet på ett 1060 med 2080 ti att göra? Ser inte relevansen riktigt, skulle snarare säga att priset ligger helt i linje med vad det borde antas. Traditionellt har Ti-korten dimpat in ett bra tag senare, och positionerat sig över 'vanilla' till samma pris som de förra kostade vid släpp.

Nu släpptes de istället samtidigt, förra gens 80-kort började på strax under 8k... De nysläppta 2080 kan du få för 9k. Dålig dollarkurs, utebliven konkurrens och mer komplex krets gör sitt också. Hade du ärligt talat väntat dig att Ti-kortet skulle kosta som gamla ti vid släpp?
https://www.scenetime.com/browse.php
Se det såhär istället, vänta ett år och köp ett 2080 ti då istället. Borde med lite tur kosta de 9k som förra gens Ti gjorde ett år efter 1080-lanseringen.

Jag mötte ett argument att det inte skulle skilja så mycket mellan generationerna i prestanda med Sweclockers egna siffror att det skiljer mer markant mellan 980 och GTX 1060 än det skiljer mellan GTX 1080 och RTX 2080. Dollarkursen har heller inget med MSRP att göra. Och nej jag hade inte förväntat mig att TI-korten skulle ligga på samma pris däremot att de skulle prestera bättre framförallt när det kom till Ray tracing. Att 2080Ti skulle kosta 9K om ett år ser jag inte alls som ens möjligt. Nvidia kommer att mjölka och folk kommer att acceptera det.. för det är enklare än att se över sina köpvanor.

Skrivet av Sveklockarn:

Med tanke på att konsumenter kastar sina plånböcker emot dem så vore det väl dumt att inte höja priset?

Korrekt och därför är min kritik egentligen lika mycket riktad mot de som göder sönder marknaden som Nvidia själva.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Jag mötte ett argument att det inte skulle skilja så mycket mellan generationerna i prestanda med Sweclockers egna siffror att det skiljer mer markant mellan 980 och GTX 1060 än det skiljer mellan GTX 1080 och RTX 2080. Dollarkursen har heller inget med MSRP att göra. Och nej jag hade inte förväntat mig att TI-korten skulle ligga på samma pris däremot att de skulle prestera bättre framförallt när det kom till Ray tracing. Att 2080Ti skulle kosta 9K om ett år ser jag inte alls som ens möjligt. Nvidia kommer att mjölka och folk kommer att acceptera det.. för det är enklare än att se över sina köpvanor.

Ah, du tänkte så!
Ett 1060 6GB presterar som ett 980 vanilla.. Men ett 2070 utpresterar ett 1080 likaså, men priset är högre. Men kretsen är också mer komplex, 1060 hade en mindre krets än sin föregångare 980 och återanvände väl kretsarna från sina storebröder?

RTX2070 är sitt helt egna kort däremot, och en betydligt mer komplex krets som sagt. Likväl, de erbjuder ett gäng vettiga funktioner, lite snabbare och till ungefär samma pris.. 2080 ti exkluderat som flaggskepp dock.

Köpvanor är inte relevant i frågan, det är i detta fallet AMD som inte satsat vettigt på grafikfronten och konkurrensen är väldigt medioker i dagsläget. Ifrågasätt hellre AMDs prissättning, i dagsläget kostar Vega64 ungefär lika mycket som ett RTX2070 fast erbjuder mindre funktionalitet, sämre prestanda och lägre effektivitet... Finns ingen anledning för Nvidia att sälja korten billigare.

De bedriver ett vinstdrivande företag, inte en välgörenhetsorganisation. De har bäst prestanda per krona i mellanklassen och uppåt, en av de mest funktions-packade korten, grym effektivitet och snabbast kort... Varför sänka priserna?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

@wargreymon: Visst men AMD är ju ett annat företag, det är ju konstigare att Nvidia producerar en produkt där förra generationen av sagda produkt framstår som helt överlägsen när man ser till prestanda/krona.
Men visst samma sak kanske kan sägas om Vega också...det var roligare att köpa hårdvara förr, då man fick mer prestanda till ett lägre pris......

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

@wargreymon: Visst men AMD är ju ett annat företag, det är ju konstigare att Nvidia producerar en produkt där förra generationen av sagda produkt framstår som helt överlägsen när man ser till prestanda/krona.
Men visst samma sak kanske kan sägas om Vega också...det var roligare att köpa hårdvara förr, då man fick mer prestanda till ett lägre pris......

Inte riktigt, iaf inte för 2070, prestanda per krona är snarlik mellan 1070 och 2070 sett till MSRP (379 för 1070 och 499 för 2070, skiljer ca30% i prestanda och i pris, och för bägge serier så låg de billigaste korten rätt nära msrp*USD*moms i sverige). Sen ser jag 2080Ti lite som det nya Titan, så bryr mig varken om pris/prestanda eller det absurda priset, överdrivet dyra komponenter som vart "ovärda" har kommit å gått hela tiden. RTX2080 är det kortet som är absolut tråkigast av dessa, inget som känns direkt upphetsande där.

Men ja, är riktigt tråkigt när inte pris/prestanda rör sig i rätt riktning. Men tror det bara är att vänja sig, alla kostnader i alla led ökar, och det kommer inte direkt bli enklare att pressa ur prestanda. Samtidigt så sänks ju uppgraderingsfrekvensen, så kanske jämnar ut sig ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

@wargreymon: Visst men AMD är ju ett annat företag, det är ju konstigare att Nvidia producerar en produkt där förra generationen av sagda produkt framstår som helt överlägsen när man ser till prestanda/krona.
Men visst samma sak kanske kan sägas om Vega också...det var roligare att köpa hårdvara förr, då man fick mer prestanda till ett lägre pris......

Helt överlägsen prestanda/krona? Du vet att det är runt 500-1000:- skillnad på 2070 om ens det ibland och runt 1000:- skillnad på 2080 jämfört med 1080 respektive 1080Ti? Knappast överlägsen. Om man inte tror på RT så köper man inte. Tror man att RT blir bra så är det lilla extra ganska litet. Men med RT inräknat så är de nya korten mycket bättre prestanda/krona.

Finns många artiklar om hur gamla generationer var mycket billigare än nya då de gamla reades ut. Till exempel 980Ti kostade nästan halva priset på 1080 då. Frågan är bara när/om Pascal kommer att reas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Nu har jag köpt ett 2070-kort. Jag var lite ambivalent över om jag skulle köpa en överklockad variant eller inte men med de upplösningar jag kör spelen i behöver jag inte överklockad variant, tänkte jag. Sedan är priserna för dessa inte bra. Den variant jag tittade på kostade 20% mer men hastighetsökningen var bara 7-8%.

Kan tänka mig att de är sämre binnade och därför går att OCa mindre också.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

ibland önska man fan att amd kunde lansera en produkt som var bra för gaming..... älskade mina r9 290x även fast det var som att sätta på ett bastuaggregat när man starta datorn.

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk
Medlem
Skrivet av needthatgaming:

ibland önska man fan att amd kunde lansera en produkt som var bra för gaming..... älskade mina r9 290x även fast det var som att sätta på ett bastuaggregat när man starta datorn.

Excuse me? Ryzen någon?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Excuse me? Ryzen någon?

sen när är ryzen bättre än en i7a 8700k för gaming ......
speciellt inte bättre än den nya intel generationen

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins