MSI Geforce RTX 2070 Armor – Turing för under 6 000 kronor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wargreymon:

Spel finns inte ute med stöd än, men detta ekar påstående fortfarande hela tiden som att det var exakt så det kommer att bli, varför? När spelen visades vid Turing-presentationen så hade utvecklare haft korten i runt 3 dagar. Utvecklare har sagt att det kommer gå att klämma ut mycket mera och sedan är det inte 0% eller 100% RT, man kan ställa in nivån.

Klart, men vi har bara fått se demospel med RTS och där kämpar RTX2080Ti så svetten pärlas i pannan på kortet under 1080P.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Så 6-7% bättre än ett motsvarande tredjeparts 1080?
Finns det någon som helst anledning att köpa detta till nuvarande pris?

Skickades från m.sweclockers.com

Om nu 2070 och 1080 kostar lika mycket nytt så vore det väl korkat att köpa ett 1080 bara för att? Köper du begagnat är det ju en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Blir inte ett RTX 2070 ändå för segt för RTS-tekniken? Då ett 2080Ti kämpar med 60FPS under 1080P..tänk då RTX-kort under den prestandan.

Möjligtvis i titlar som använder tekniken sparsamt. Men jag håller med dig då även 2080 känns lite "klent" om man är ute efter strålspårning.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Jonathanknet:

@JonasT:
Är det inte så att Msi rtx 2070 armor är en av dom billigaste kylarna på marknaden?
Vad jag fick fram av att kolla några andra sidor så verkar det som att den har ett lanseringspris på 500$ medans founders edition går för 600$. Det borde väl bli ytterligare en dryg 1000 svenska kronor till i priset?
Mao så borde andra (dom flesta) rtx 2070 hamna drygt under 7000kr?

Din kommentar om det Steve säger här på gamers nexus från 23 min?
https://youtu.be/FPombfzp7qw?t=1385

Så är det definitivt. Många fabriksöverklockade modeller kommer med största sannolikhet att landa väldigt högt (7000 kr är en siffra jag hört på några modeller), och därmed vara ett mindre bra köp vid prestandanivån. Det är därför jag nämner priset så många gånger i sammanfattningen och har det här stycket med:

"Tyvärr finns det dock en överhängande risk att den första stöten kort med uppskruvade klockfrekvenser kommer kosta mer än de smakar, så det gäller att se upp och jämföra priserna mellan generationerna noggrant."

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Klart, men vi har bara fått se demospel med RTS och där kämpar RTX2080Ti så svetten pärlas i pannan på kortet under 1080P.

Något exempel på detta för något som är nära att släppas? För du fortsätter fortfarande pusha beta-prestanda som slutgiltig prestanda.

Permalänk
Snusfri

Enligt IO Interactive så kommer Hitman 2 att ha Raytracing när spelet släpps den 13'e November.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Om nu 2070 och 1080 kostar lika mycket nytt så vore det väl korkat att köpa ett 1080 bara för att? Köper du begagnat är det ju en helt annan sak.

Ännu roligare är nog att nvidia gick ut med att 2060 skulle slå 1080 och det är precis så 2070 gör det...
Känns som både intel och nvidia brassar på med sjuka förhoppningar men verkar ju inte direkt stämma i verkligheten sen.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Säljstart i morgon eller?

Permalänk
Medlem

Jag menar, om 2070 presterar som det gör och kostar under 6000 kr så är det riktigt bra. Såg att nya GTX 1080 fås för som minst ~5600kr.

Jag skulle inte köpa det med löften om RTX, raytracing och DLSS. Utan de mer intressanta sakerna är Mesh shading (primitive shading), variable rate shading, 2x FP16 och så. Där kan de riktigt stora skillnaderna fås.

Förresten, vad hände med alla grejer som "bara fungerar"? Det är snart en månad sedan RTX släpptes, om de "bara skulle fungera" så skulle vi väl se flera fall än de som NVIDIA släppt själva? Du vet, som riktiga spel.

Jag tycker NVIDIA, AMD, Intel och vem mer det nu kan vara borde vara tydligare med att en del arbete ligger till grund för att använda dessa optimeringar. 2x FP16 användes enbart i två spel för Vega (Wolfenstein 2, far cry 5) , Primitive shading för 0, DSBR för (?). Så löften letar inte alltid hela vägen ut till verkligheten, utan landar mer i ett fåtal (av företagen) sponsrade spel. NVIDIA rör sig med turing mer åt hållet där AMD stod med Vega och en massa features som kan potentiellt stå oanvända i många fall. Och då finns risken att de resultat som fås idag är de som alltid kommer fås och inga stora förbättringar över det. De får gärna använda dessa prestandaförbättrare, givet att det inte skadar prestandan för vare sig pascal, vega eller vad det nu kan vara.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av korda:

Säljstart i morgon eller?

Korrekt! Glömde lägga till det i artikeln.

Permalänk
Medlem

Ur värdesynpunkt hade det varit intressant att se hur mycket bättre detta är än 1080 genom att jämföra kort med liknande kylare. 1080 referens som används i testerna har ju en sämre kylare än MSI 2070 som testas och kan inte hålla ner temperaturen under throttlingsnivån (82 C) och borde väl därmed boosta mindre än vad den kan?

Egentligen är det samma med 2080FE som är lite fabriksöverklockad med bättre kylare än 1080ti FE; det är inte en helt rättvis jämförelse. Det är kanske inte helt lätt att jämföra dem heller. Ur ett realistiskt användarperspektiv, kanske en jämförelse med två kort som bägge har bra kylare och som överklockas är det mest rättvisa? Jag har inte sett någon sådan jämförelse mellan förra och denna generationens kort, nån som har sett det?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

Ännu roligare är nog att nvidia gick ut med att 2060 skulle slå 1080 och det är precis så 2070 gör det...
Känns som både intel och nvidia brassar på med sjuka förhoppningar men verkar ju inte direkt stämma i verkligheten sen.

Vart har de sagt det? Hittar bara en läcka/rykte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martin_opell:

Ännu roligare är nog att nvidia gick ut med att 2060 skulle slå 1080 och det är precis så 2070 gör det...
Känns som både intel och nvidia brassar på med sjuka förhoppningar men verkar ju inte direkt stämma i verkligheten sen.

Mycket är nog folks egna fel. Minns bara hur det såg ut här på Sweclockers.

Folk som trodde en ny generation skulle kosta mindre, vara mycket bättre när tillgången och priserna på grafikkort såg ut som det gjorde.

Visst - nVidia har valt prissättningen men inte hur priserna för grafikkort såg ut vid lansering (eller tillgång egentligen). Marknaden fuckade upp det ganska rejält med mining.

Sen är det inte nVidias fel att AMD suger på att göra konkurranskraftiga grafikkort eller att nVidia dominerar marknaden på grund av avsaknad av konkurrens.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Ur värdesynpunkt hade det varit intressant att se hur mycket bättre detta är än 1080 genom att jämföra kort med liknande kylare. 1080 referens som används i testerna har ju en sämre kylare än MSI 2070 som testas och kan inte hålla ner temperaturen under throttlingsnivån (82 C) och borde väl därmed boosta mindre än vad den kan?

Egentligen är det samma med 2080FE som är lite fabriksöverklockad med bättre kylare än 1080ti FE; det är inte en helt rättvis jämförelse. Det är kanske inte helt lätt att jämföra dem heller. Ur ett realistiskt användarperspektiv, kanske en jämförelse med två kort som bägge har bra kylare och som överklockas är det mest rättvisa? Jag har inte sett någon sådan jämförelse mellan förra och denna generationens kort, nån som har sett det?

Du kan ju kolla äldre tester så får du en någorlunda bild om du jämför i dom fallen där samma spel används. Kolla hur mycket bättre ett eftermarknadskort presterar än 1080 FE och lägg till bara.
https://www.sweclockers.com/test/22288-msi-geforce-gtx-1080-g...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wargreymon:

Något exempel på detta för något som är nära att släppas? För du fortsätter fortfarande pusha beta-prestanda som slutgiltig prestanda.

BFV, Tomb raider och de där Star wars RTS-demot.

BFV är som gott klart. (Sköts upp pga de ej vill tävla mot det där cowboyspelet..)

Likaså med Tomb Raider med RTX-patchen.

Grafiktesterna med RTS-skryt vet jag ej.

Men såklart hoppas jag att jag har fel, och att utvecklarna kan fläska ut ytterligare ~20-60FPS med RTS på i dessa speltitlar... Vilket verkar osannolikt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Ta med 1080Ti's prestanda vid överklockning, tack!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

BFV, Tomb raider och de där Star wars RTS-demot.

BFV är som gott klart. (Sköts upp pga de ej vill tävla mot det där cowboyspelet..)

Likaså med Tomb Raider med RTX-patchen.

Grafiktesterna med RTS-skryt vet jag ej.

Men såklart hoppas jag att jag har fel, och att utvecklarna kan fläska ut ytterligare ~20-60FPS med RTS på i dessa speltitlar... Vilket verkar osannolikt.

Det senaste jag läste om BFV var att utvecklarna sa att det fanns mer att optimera, någon månad efter presentationen. De fick sina kort 3 dagar innan Turing-presentationen, så att gå på vad de lyckades med på 3 dagar är bara en liten fingervisning.

Häng inte upp dig på gammal information.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Jag påtalade detta i deras förra 2080 test. Att även föra in 1080/1080ti staplar. För det är ju vad dessa kort ska konkurrera emot.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Hmm jag tänkte faktiskt för första gången rekommendera ett Vega 64 istället mot detta.
Sedan så jag priserna på vega64 och nej tyvärr inte. Det är åt svordom för dyrt...
Hur som helst är 2070 det också.. Våga vägra köpa Nvidia produkter.... Låt marknaden visa sin kraft och bolagen få vika ner sig.. Bla bla kommer ändå inte att hända så jag tycker vi alla kan borste från detta inlägg och så gnäller vi vidare på priserna och fortsätter köpa dem..
Slutet gott Nvidia & Intel stormrika

Permalänk
Medlem

Så presterar ungefär som mitt MSI GTX 1080 Gaming X som jag köpte för ett år sedan men kostar över 1000:- mer?

Väldigt imponerande!
...Nvidias fräckhet då dvs.

Ur pris/prestanda-synpunkt är RTX 2000-generationen ett dåligt skämt.

Skrivet av Radolov:

Jag menar, om 2070 presterar som det gör och kostar under 6000 kr så är det riktigt bra. Såg att nya GTX 1080 fås för som minst ~5600kr.

"nya" GTX 1080, dvs. kort som är över 2 år gamla?
Skulle knappast påstå att 6000 kr för ett kort som med nöd och näppe utpresterar ett 2,5 år gammalt kort är "riktigt bra", framför allt när det kostar lika mycket eller t.om. lite mer.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Så presterar ungefär som mitt MSI GTX 1080 Gaming X som jag köpte för ett år sedan men kostar över 1000:- mer?

Väldigt imponerande!
...Nvidias fräckhet då dvs.

Ur pris/prestanda-synpunkt är RTX 2000-generationen ett dåligt skämt.

"nya" GTX 1080, dvs. kort som är över 2 år gamla?
Skulle knappast påstå att 6000 kr för ett kort som med nöd och näppe utpresterar ett 2,5 år gammalt kort är "riktigt bra", framför allt när det kostar lika mycket eller t.om. lite mer.

2070 borde kostat ca 3500kr i en normal prissättning.
ett problem som uppstått tack vare Nvidia producerade för många gamla kort och återförsäljarna ville inte sänka priset

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av AquaRelliux:

Ja med alla inställningar och AA satt till max. Kanske man får räkna med att kompromissa på grafikinställningarna om man vill ha raytracing med ett RTX 2070

För visso, men frågan är då varför man ska åt "AAA ögongodis" när man tvingas ställa ner "A"-ögongodis?

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk

Det ända jag tyckte var relativt imponerande var temperaturerna och ljudnivån. MSI Armor är ju inte den bästa kylaren precis men dom tycks ha lyckats bättre med 2070. Dock var det på referens-frekvenser.

För övrigt känns hela denna serien och situationen i överlag, fortfarande som ett stort "fuck you" till oss konsumenter.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

2070 borde kostat ca 3500kr i en normal prissättning.
ett problem som uppstått tack vare Nvidia producerade för många gamla kort och återförsäljarna ville inte sänka priset

Inte idag ifall de landade runt 4500 kr i handeln så skulle Nvidia återgått till en normal prisnivå på deras xx70 kort. Ifall kortet kostade 4500 kr så skulle det pressa ner priserna på alla pascal kort gissar på man skulle kunna få GTX 1080 för runt 4K för de enklare modellerna.

MSRP 399 dollar + Moms ca 4500 kr

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Hjälpsam

Kostar de runt 6000 kr kommer de att sälja bra, det är jag övertygad om.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

För visso, men frågan är då varför man ska åt "AAA ögongodis" när man tvingas ställa ner "A"-ögongodis?

Nu har jag inte testat tekniken. Men det kan mycket väl vara så att bildupplevelsen blir trevligare på Medium/high och raytracing än High/ultra utan raytracing många inställningar kostar ju prestanda utan att direkt ge någon skillnad när man väl spelar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Blir inte ett RTX 2070 ändå för segt för RTS-tekniken? Då ett 2080Ti kämpar med 60FPS under 1080P..tänk då RTX-kort under den prestandan.

Detta är ju något som vi enligt mig inte vet. Vi har inte några "faktiska tester" som backar upp/förnekar detta så jag skulle säga att vi har inte en endaste aning om det. Vi vet inte hur vi kan ställa in strålspårning eller någonting om det i ett praktiskt scenario överhuvudtaget ännu.

Kanske kan 2070 köra strålspårning men med nedsänkta inställningar. Kanske kan ett 2070 bara köra strålspårning i max 1080p/30fps MEN vi vet INGET ännu då allt är så nytt och inget finns att testa med.

Det är så "irriterande" att Nvidia inte har släppt NÅGOT test för alla att testa strålspårning och DLSS. Det är nog det som irriterar mig mest med RTX släppet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Så om jag skulle köpa en dator idag och välja mellan 1070, 1080 och 2070 så borde jag välja...?
Sitter på ett 460gtx idag...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Benedict:

Så om jag skulle köpa en dator idag och välja mellan 1070, 1080 och 2070 så borde jag välja...?
Sitter på ett 460gtx idag...

Skickades från m.sweclockers.com

Vänta till 2020. Ingenting som kommer rubba Nvidias monopol kommer innan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

2070 borde kostat ca 3500kr i en normal prissättning.
ett problem som uppstått tack vare Nvidia producerade för många gamla kort och återförsäljarna ville inte sänka priset

Vadå borde? Varför skulle ett kort med en 40% större kretsyta ha ett 20% lägre MSRP?

Prisuppgången beror ju på uppsjö faktorer, varav den du nämner endast är en del av dom. Ska man klaga kan man lika gärna skylla på AMD som trots att Nvidia tydligen tar nära dubbelt mot vad de "borde" kosta, så lyckas dom inte få fram ett mer prisvärt alternativ...

Sen håller jag med att priset är uppblåst här oavsett, med tanke på kretstorlek så tycker jag det är rimligt att MSRP ökar en aning, så 449USD utan deras konstigheter med Founders Edition hade jag ansett vara rimligt, vilket borde resultera i ett pris kring 5000kr i svenska butiker, vilket hade gjort att det hade känts som rätt klar förbättring mot dagens butikpriser på 1080 och fortfarande en förbättring mot vad 1080 kostade innan dollarn och grafikkortsbristen drog igång.

3500Kr är bara en ren fantasisumma i dagens marknad, frågan är om de ens lyckats klara ROI med det priset. För att lägga det i perspektiv så hade det betytt ett lägre MSRP än 970, ett kort med en liten krets, på en billig nod och som hade rätt snålt med billigt RAM.