Telia tvingas blockera fildelningssajter

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jag skulle nog snarare säga såhär:

"Majoriteten av förtals, och hets mot folkgrupp brott på internet sker ju inte på dedikerade siter. Helt i motsats till torrentsiter som nästan uteslutande är dedikerade piratkopierat material."

Finner man siter som nästan bara innehåller hot/förtal så missänker jag att de skulle kunna få det hett om öronen också likt torrentsiter som mest har piratmaterial.

Vem som är ansvarig att ta bort publikationen beror lite på var/hur denna publiceras men det finns lagar som reglerar när material ska tas bort. Yes.
Här har du denna lag:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...
Det är väl främst §5 som är av relevans i detta sammanhang.

Jo fast jag vill klargöra att jag VERKLIGEN vill göra skillnad på oetisk piratkopiering och etiskt försvarbar fildelning. Och det kan vara ett extremt viktigt sätt att bevara filer och program som annars kommer försvinna från historien. Finns massvis av digital kultur som helt enkelt inte arkiveras på ett effektivt sätt där piratkopiering är den enda vägen vi lyckats behålla delar av det. Finns det t.ex. inte massvis av musik som förlorats genom tiderna? Vi har nu teknik att aldrig mer förlora sådant.

Titta på t.ex. P.T. till PlayStation, hade det funnits på dator och haft en dedikerad torrent kan jag lova att det spelet/trailern aldrig hade förlorats ur historien.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jo fast jag vill klargöra att jag VERKLIGEN vill göra skillnad på oetisk piratkopiering och etiskt försvarbar fildelning. Och det kan vara ett extremt viktigt sätt att bevara filer och program som annars kommer försvinna från historien. Finns massvis av digital kultur som helt enkelt inte arkiveras på ett effektivt sätt där piratkopiering är den enda vägen vi lyckats behålla delar av det. Finns det t.ex. inte massvis av musik som förlorats genom tiderna? Vi har nu teknik att aldrig mer förlora sådant.

Titta på t.ex. P.T. till PlayStation, hade det funnits på dator och haft en dedikerad torrent kan jag lova att det spelet/trailern aldrig hade förlorats ur historien.

Jaja. Det där kan jag absolut förstå som ståndpunkt. Men det blir då också fokusförskjutning.
Jag har inget emot att prata om var det går etiska gränser för piratkoipering, men det är onekligen en lite annan fråga än utgångsfrågan ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jaja. Det där kan jag absolut förstå som ståndpunkt. Men det blir då också fokusförskjutning.
Jag har inget emot att prata om var det går etiska gränser för piratkoipering, men det är onekligen en lite annan fråga än utgångsfrågan ;).

Jo fast i nuläget kastar man ju ut spädbarnet med dopvattnet. Och jag tycker att deras brute-force stopp för ett brott som väldigt många begått och som dessutom med bra tjänster som spotify, netflix, steam höll på att dö ut helt, inte ska få den här typen av fokusen.

Och jag tycker att de är synd att de hårddrar en linje som de även utgår ifrån marknadsdominanta företags perspektiv och väljer att bara följa de.

Jag tycker, precis som alla andra att de som tjänar pengar på att bara bedriva piratkopiering av moderna filmer/serier som finns i exakt samma form bland populära utbud för de som inte vill betala, ska försvinna. Den typ av fildelning tror jag ingen legitimt försvarar.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag skulle nog snarare säga såhär:

"Majoriteten av förtals, och hets mot folkgrupp brott på internet sker ju inte på dedikerade siter. Helt i motsats till torrentsiter som nästan uteslutande är dedikerade piratkopierat material."

Finner man siter som nästan bara innehåller hot/förtal så missänker jag att de skulle kunna få det hett om öronen också likt torrentsiter som mest har piratmaterial.

Vem som är ansvarig att ta bort publikationen beror lite på var/hur denna publiceras men det finns lagar som reglerar när material ska tas bort. Yes.
Här har du exempel på sådan lagstiftning:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...
Det är väl främst §5 som är av relevans i detta sammanhang.
Det här borde kunna råda bot på din skepsis

Det var den här lagen som TPB ansåg skulle gälla då de åtalades för några år sen. Men det ansåg inte tingsrätten och inte heller Hovrätten. Så det är något lurt med den här lagen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abki:

Det var den här lagen som TPB ansåg skulle gälla då de åtalades för några år sen. Men det ansåg inte tingsrätten och inte heller Hovrätten. Så det är något lurt med den här lagen.

Nej då. Lagen är vad lagen är i det här fallet. Den i sig är det inget lurt med.

Frågan du tänker på handlar väl snarare om att det var något lurt med piratebayrättegången. Hur åtalet såg ut, vilka lagar åklagarna yrkade på skulle gälla, hur bevisningen såg ut och hur domarna sedan dömde utifrån detta.
Sedan kan de åtalade i sitt försvar önska att andra lagar ska tillämpas istället men det måste inte åklagare eller domare gå med på.

Men den här lagen kan man knappast beskylla för piratebayrättegångens utfall utan där är det i så fall domare och åklagare du får ifrågasätta ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Nej då. Lagen är vad lagen är i det här fallet. Den i sig är det inget lurt med.

Frågan du tänker på handlar väl snarare om att det var något lurt med piratebayrättegången. Hur åtalet såg ut, vilka lagar åklagarna yrkade på skulle gälla, hur bevisningen såg ut och hur domarna sedan dömde utifrån detta.
Sedan kan de åtalade i sitt försvar önska att andra lagar ska tillämpas istället men det måste inte åklagare eller domare gå med på.

Men den här lagen kan man knappast beskylla för piratebayrättegångens utfall utan där är det i så fall domare och åklagare du får ifrågasätta ;).

Ja men även där går det ju hand-i-hand. Läser man in sig på lagarna är de oftast 1. bra eller 2. dåliga, är de dåliga bör man se över de, men oftast när folk klagar på lagar är det ju på grund av att i vissa fall väldigt sällan är lagarna dåliga och behövs se över, men mer ofta gäller det att rättegångarna inte visar en särskilt bra folkspegling (t.ex. när våldtäktsmän efter 20+ våldtäkter emot barn men inte blir dömda till maxstraff) då många domstolar idag yrkar på den lägre delen av straffskalan. Det här är ju lite av ett problem som många har, statistik säger ju att höga straff inte leder till mindre brott, men den analysen belyser oftast inte ifall det sker annat inom det polisiära och juridiska, inte bara det politiska och jag tror att många känner runt om i världen inte tycker det är särskilt synd om de stora upphovsrättshavarna som Disney och sådana, men i många fall lyckas de påverka hur den här typen av copyright-relaterade brott sköts. Och frustrationen kommer ju när vi ser hur juridiska system använder sig politiskt för att trycka på scener som YouTube med EU's Artikel 13 eller deras nuvarande implementation av DMCA (här är ett typ exempel på hur idiotiskt systemet är https://www.youtube.com/watch?v=ztVxwzP4yow)

edit: det jag försöker påpeka är att även om lagarna ser bra ut, så innebär det inte att hela rättsprocessen är rättvis eller korrekt enligt folkets förståelse och uppskattning. Jag personligen tycker att vi ska vara försiktiga med vad vi förbjuder på internet när det inte gäller direkt skadligt innehåll som t.ex. barnporr etc, för när det gäller den typen av kulturella brott så kan vi förlora stora delar av den här nya kulturen som växer fram. Copyright kan man lätt bryta emot med t.ex. en Mod, jag skulle argumentera att det är ett område där lagen måste moderniseras och stärkas för att inte göra den typen av frihetspåhopp. Samma argument skulle jag vilja göra för t.ex. pirat-versioner av döda MMORPGs eller spel som av någon anledning inte längre går att spela utan en viss tjänst (vet att det finns spel utan rättighetshavare pga defunct publishers som använde sig av Games for Windows Live, vill minnas några THQ spel fortfarande använder de, där skulle definitivt en åter-redistributing av fans kunna rädda delar av spelet, på samma vis som EA lyckades förbättra Kotor 2 på Steam med en uppdatering)

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Lagen är rutten

Citat:

- Patent- och marknadsdomstolen saknar trovärdighet, hela deras verksamhet är en total rättsskandal. En jurist som först formats av upphovsmaffians lobbyister, sen utformat lagen och till sist blivit domare i egen sak är ett skolboksexempel på jäv och rättsruttenhet, menar Karlung.

En som arbetat på andra sidan formar lagen å sitter sen som domare över sin egna utformade lag.

Källa Bahnhof

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Dessa 2 trådar bör sammanlänkas då det rör sig om samma lag.
https://www.sweclockers.com/nyhet/26539-bahnhof-tvingas-block...

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Lagen är rutten

En som arbetat på andra sidan formar lagen å sitter sen som domare över sin egna utformade lag.

Källa Bahnhof

Han vet ju i alla fall hur lagen ska tolkas Sen om det är bra upplägg för rättvisa domar är en annan.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Han vet ju i alla fall hur lagen ska tolkas Sen om det är bra upplägg för rättvisa domar är en annan.

Han vet HUR han vill tolka den.

red. Svar till nedanstående, förstod absolut det. Vidrigt är bara förnamnet.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Han vet HUR han vill tolka den.

Vet inte om du misstolka min text. Men var ju den poängen jag menade.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nej då. Lagen är vad lagen är i det här fallet. Den i sig är det inget lurt med.

Frågan du tänker på handlar väl snarare om att det var något lurt med piratebayrättegången. Hur åtalet såg ut, vilka lagar åklagarna yrkade på skulle gälla, hur bevisningen såg ut och hur domarna sedan dömde utifrån detta.
Sedan kan de åtalade i sitt försvar önska att andra lagar ska tillämpas istället men det måste inte åklagare eller domare gå med på.

Men den här lagen kan man knappast beskylla för piratebayrättegångens utfall utan där är det i så fall domare och åklagare du får ifrågasätta ;).

Kunde vara något att kontrollera alla utspel från maffian. T.ex. intresseföreningar som vissa, speciellt domare, som många är med i. De bekostas i vissa fall till stor del av maffian. Borde medföra uteslutning för t.ex. domare men även politiker som tar emot mutor av olika dolda slag. Det skulle även vara en bättre kontroll av hemliga bankkonton i vissa länder så att det går att följa upp hur mutor lämnas.
Jo lagen är vad den är men tillkomsten är inte alla gånger vad den borde vara.