Anmäla sida för lurendrejeri.

Permalänk
Medlem

Anmäla sida för lurendrejeri.

En vän beställde billigt snus 10 dosor för 10kr och det står inget om prenumeration. Han fick mail att dom dragits 9kr + ca 800kr för vidare prenumeration av snus. Han har svarat med avsluta prenumerationen. Men jag vill hjälpa honom anmäla sidan och få tillbaks alla pengar. Hur skall man gå tillväga?
Sidan är snustobak.qg

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

@XPerion:
Det är ett fult sätt av dem men informationen finns tillgänglig :

Alla nya användare deltar i tävlingen om den aktuella produkten. Om du vinner kommer du att kontaktas direkt via e-post. Detta specialerbjudande har en 3-dagars provperiod med obegränsad onlineunderhållning. Därefter kommer en månatlig medlemsavgift (849 SEK) automatiskt att dras från ditt kreditkort. Om du, av någon orsak, inte är nöjd med tjänsten, kan du avbeställa ditt konto inom 3 dagar. Tjänsten förnyas månatligen tills dess den sägs upp. Kampanjen går ut den 31 december, 2018

Gör en anmälan via banken, reklamera köpet.
Sedan bör han byta kreditkort för det kommer säljas vidare.

Permalänk
Medlem

Drog de alla pengar vid samma tillfälle, eller 10 kr först och sedan en gång till för "prenumerationen"? Drogs pengarna vid samma tillfälle bör man ju rimligen ha fått se totalbeloppet när man matade in sina kortuppgifter.

Hur som helst, det första han bör göra, om han anser att detta är felaktigt, är att kontakta sin bank och se till att företaget inte kan dra mer pengar (i värsta fall genom att spärra kortet).

Man kan sedan anmäla företaget till Konsumentverket (om man vill att de ska utreda företagets säljmetoder).

För egen del, för att få tillbaka pengarna, så kan man först anmäla företaget till ARN (Allmänna Reklamationsnämnden). Men om företaget är ett sådant blufföretag som det verkar, så lär de inte följa ARNs rekommendation. Då är det en stämning i Tingsrätten som gäller.

Mitt sista tips är att aldrig låta sig "gå på" att man kan få köpa snusdosor för 1 kr styck. Det finns inte en rimlig chans i världen att det är "legit" överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Glömde, kan han be hans bank stoppa betalningen eller göra en chargeback?
Kan dom fortsätta dra pengar från hans kort eller bäst att spärra kortet?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Riktigt fishy sida, min dator blockerar till och med sidan efter man fick svara på 3 enkla frågor, varav att NEI var ett svar. (Svenska varor men som har alternativ på Norska/Danska..). Tycker det är synd om din polare, ta kontakt med banken och blockera fler transaktioner.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Mattecoach

Ångerrätt enligt distansavtalslagen?

Permalänk
Medlem

Fråga 2 hade Yes/No och fråga 3 Ja/Nei

verkar vara en seriös sida

Permalänk
Medlem

om något verkar för bra för att vara sant...

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

@XPerion:
Det är ett fult sätt av dem men informationen finns tillgänglig :

Alla nya användare deltar i tävlingen om den aktuella produkten. Om du vinner kommer du att kontaktas direkt via e-post. Detta specialerbjudande har en 3-dagars provperiod med obegränsad onlineunderhållning. Därefter kommer en månatlig medlemsavgift (849 SEK) automatiskt att dras från ditt kreditkort. Om du, av någon orsak, inte är nöjd med tjänsten, kan du avbeställa ditt konto inom 3 dagar. Tjänsten förnyas månatligen tills dess den sägs upp. Kampanjen går ut den 31 december, 2018

Gör en anmälan via banken, reklamera köpet.
Sedan bör han byta kreditkort för det kommer säljas vidare.

Var hittar du den texten? För jag kan inte hitta den och han sa att det inte stod nåt om prenumeration, förrän han fick mail efter beställningen.
Kan du ta en sceenshot och visa den här.
För jag ser inte den info på mobilen, varken med firfix, chrome samsung webbläsare.

Ah, nu ser jag. Ser inte förrän sista steget vid betalning och den info står längst ner.
Betyder det är kört för honom då? Bara acceptera och lär läxan?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Var hittar du den texten? För jag kan inte hitta den och han sa att det inte stod nåt om prenumeration, förrän han fick mail efter beställningen.
Kan du ta en sceenshot och visa den här.
För jag ser inte den info på mobilen, varken med firfix, chrome samsung webbläsare.

Ah, nu ser jag. Ser inte förrän sista steget vid betalning och den info står längst ner.
Betyder det är kört för honom då? Bara acceptera och lär läxan?

Det är inte så enkelt att uttala sig om. Även om man nu faktiskt skrivit ut "avtalsvillkoren" så att konsumenten kan komma åt dem, så får man inte vilseleda konsumenten. Något som skulle kunna vara fallet här, då det inte särskilt tydligt framgår att man accepterar en prenumeration. Personligen skulle jag anmält och fått detta prövat av ARN, om företaget inte går med på en hävning av köpet.