Microsoft Open Sources Over 60,000 Patents to Protect Linux

Permalänk
Medlem

Microsoft Open Sources Over 60,000 Patents to Protect Linux

https://itsfoss.com/microsoft-open-source-patents/

Microsoft joins Open Invention Network to help protect Linux and open source:
https://azure.microsoft.com/en-us/blog/microsoft-joins-open-i...

Open Invention Network:
https://www.openinventionnetwork.com/

Detta är väl bra för Linux...?

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

När fan blir gammal så blir han religiös - känns det lite som.

Men saken är nog att MS inte tjänar så mycket på OS/desktop-sidan längre och är mest bara till besvär, utan vill fokusera på mer lönsamma moln-tjänster istället.

Med tanke på den lama utvecklingen av ny filsystem som windows behöver så väl och den halvhjärtade ReFS som i princip dragits tillbaka och numera endast syns i server och enterprise-versionerna av windows - så känns det allt mer att de gärna ser att någon annan får göra jobbet på OS-nivå

Det skulle inte förvåna mig att inom 10 år så är det linux-infrastruktur i botten i en framtida windows med en windows desktopmiljö som särskiljer att det är fortfarande är en MS-produkt (lite som bilar att man använder samma plattform för en rad olika bilmodeller och märken) och det mesta i applikationsväg bygger på molntjänster i olika former. dvs. ytterligare utvecklad "webbrowser" där man inte längre vet om man kör lokalt eller över nätverket då det ser likadant ut. Office 365 är steg på vägen och det kommer att fortsätta med mycket annat också.

Med sådan filosofi gör att det är allt mindre viktigt vad det är för OS som driver det i botten (så länge den är stabil) och Linux har onekligen väldigt stor repertoar olika filsystem som kan selekteras beroende på olika behov (snabbt (ext4) eller säkert (zfs), skalninsbart över stora kluster (cepth mfl.), förmåga till snapshot, checksummande filsystem (zfs/BTRFS) avancerad filsystem även på liten footprint/embedded (BTRFS, olika flashbaserade filsystem)

MS har inte så mycket mer än FAT på olika nivåer och är rejält utdaterade med hur stora mängder data hanteras idag och NTFS som det också knakar ordentligt i sömmarna i många avseenden och med allt större påbyggnad för att få något som liknar i funktion som andra moderna filsystem har på atomisk nivå.

Det finns orsak varför MS omfamnar linux och dess kloner idag - för det är framtiden även för MS för att säkra kompetenta terminalenheter för att kunna leverera tjänster på högre nivå mha. molntjänster, precis som att Android har blivit en terminalplattform för många av googles tjänster.

Permalänk
Medlem

Risken är väl att det är en Embrace, extend, and extinguish-taktik från MS.
De vet med sig att de har målat in sig i ett hörn med processorarchitektur och legacy (win32) som de inte kan ta sig ur med egna medel så de gör allt de kan för att hålla sig relevanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

https://itsfoss.com/microsoft-open-source-patents/

Microsoft joins Open Invention Network to help protect Linux and open source:
https://azure.microsoft.com/en-us/blog/microsoft-joins-open-i...

Open Invention Network:
https://www.openinventionnetwork.com/

Detta är väl bra för Linux...?

Vid en första anblick kan det låta för bra för att vara sant, -och det är det med största sannolikhet.
Jag tror inte att det är de viktiga patenten som ingår i avtalet.

Jag tror snarare att de ser detta som ett affärsmässigt taktiskt "måste"-steg från Microsofts sida då de har en såpass stor andel Linux-system på deras cloud-plattform och bevisligen nyttjar Open-source teknik -och har gjort även tidigare- i större utsträckning än de velat erkänna.
Vill även minnas att jag läste något citat där någon från MS sa att beslutet, om medlemskap i OIN, grundar sig i påtryckningar från kunderna.
De vill kanske påskina att de själva inte var de ursprungliga initiativtagarna till medlemskapet.

OIN skyddar enbart dem som är medlemmar i OIN, dvs. inte särskilt många. (Dock är det stora bolag med många patent)
Microsoft ser troligtvis riskområden där man kan vara föremål att dras inför domstol om man inte skyddar sig, då skulle man tjäna på att själv gå med och även uppmana andra att gå in i OIN så att deras patent också kan nyttjas av MS i Open source-syfte genom OIN medlemskap.

Med det sagt tror jag inte att de släpper t.ex. filsystemet FAT fritt inom OIN då de i så fall potentiellt sett skulle avstå från mängder av pengar från tillverkare av Android-mobiler. -Eller så är det precis det som de planerar att göra då de sagt sig vilja promota Android på mobil-marknaden, men då krävs det att de som skall slippa licensen också blir medlemmar i OIN och ger Microsoft och övriga tillgång till deras patent i Open Source sammanhang.

Slutligen vill jag ändå hävda att när MS börjar sträcka ut händer och skyndande överöser en tidigare "cancer" med superlativ har man all anledning att vara misstänksam och "skynda långsamt", de har garanterat en långsiktig plan med tilltaget och jag tvivlar starkt på att det är nyfunna idealistiska Open source intressen som driver den agendan...

Jag sätter mina tvivel till att det skulle vara "bra" för Linux i den bemärkelsen, det bör snarare vara bra för just Microsoft ur perspektivet att ducka för komplikationer som skulle kunna uppstå om de avstått från ett medlemskap.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ojz0r:

Risken är väl att det är en Embrace, extend, and extinguish-taktik från MS.
De vet med sig att de har målat in sig i ett hörn med processorarchitektur och legacy (win32) som de inte kan ta sig ur med egna medel så de gör allt de kan för att hålla sig relevanta.

Blargh visst det är en konspiration: först tvingar de bort Linus och sedan kommer de köpa upp Linux och ersätta det med UWP. Det är så det fungerar. (det där var sarkastiskt)

Skickades från m.sweclockers.com