Varför får jag inte full upload på mina datorer i nätverket?

Permalänk

Varför får jag inte full upload på mina datorer i nätverket?

Har provat med lite olika datorer, endast en dator får jag full upload speed på som jag maximalt kan utnyttja, en bekants bärbar dator
Jag får 95 Mbit/s ner men bara 60 Mbit/s upload på alla andra enheter i nätverket!
Dock när teknikern var här så fick han ut hela 95/95 båda riktningarna och jag fick det även på en bekants laptop när han var på besök och provade med kabel.
Jag har så klart även provat med kabel på mina datorer men får bara 60Mbit/s i upload som mest.
Känns som det är någon inställning som stryper hastigheten men kan inte hitta något fel i varken routern eller PC.
Routern är en Nighthawk R500 med Netduma OS.
Ett mycket märkligt problem tycker jag som inte verkar gå att härleda till vare sig mjukvara eller hårdvara.
Kan det vara kablarna som är dåliga ?
Men då borde det väl inte fungera alls ?
Är det ett dåligt nätverkskort ?
Ska man skaffa något annat än det inbyggda ?

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

@BerraJobb: Prova nya drivers, annars kör CTRL + SHIFT + ESC och se CPU användning när du gör testet. Kika även på HDD / SSD usage.
I övrigt kika på att koppla datorn förbi routern i första hand direkt mot CPE / Vägguttag och se vad du får då.
Detta borde ge en bra bild på var felet kan vara.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan även testa att mäta från felsäkert läge eller ännu bättre från en livelinux för att minska eller helt eliminera påverkan från mjukvaruproblem i win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur mäter du upload?

Permalänk

Speedtest.net mäter download och upload, får ca 95Mbit/s ner och 60Mbit/s upp.
Har testat era tips men får samma resultat.

Ska testa en kortare kabel och se om det kan göra någon skillnad men är tveksam till det, dock har jag faktiskt en kabel där själva kontaktpiggen är borta men det ska inte göra någon skillnad.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BerraJobb:

Speedtest.net mäter download och upload, får ca 95Mbit/s ner och 60Mbit/s upp.
Har testat era tips men får samma resultat.

Ska testa en kortare kabel och se om det kan göra någon skillnad men är tveksam till det, dock har jag faktiskt en kabel där själva kontaktpiggen är borta men det ska inte göra någon skillnad.

Kablarna ska kunna vara 100m men är de trasiga kan det ju påverka, det skulle även kunna påverka om du har en korsad kabel och nått är felkonfat och en kabel med hona på låter underligt för det är ju inget som normalt förekommer.
Har du kollat vad nätverkskortet rapporterar för länkhastighet ?
Du har väl inte nån mjukvara /driver för speloptimering ? Killernic är ju ett säkert sätt att förstöra sin anslutning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dina slutenheters NIC, klarar de 100/100? Det har jag tittat på först.
Sedan skulle jag titta på vad du har för CAT kablar, skada? UTP=EMI?
Testa koppla dina slutenheter direkt mot modemet/konverteraren och se om du får ~100/100

Ser du inget i det fysiska skiktet kanske jag hade hoppat på routerns inställningar och PCns mjukvara eventuellet PCns TCP/IP stack för IPv4.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA