Få hjälp av SweClockers duktiga forummedlemmar med datormonteringen

Permalänk
Melding Plague

Få hjälp av SweClockers duktiga forummedlemmar med datormonteringen

Behöver du hjälp med det nya datorbygget finns det god chans att någon av de hjälpsamma vardagshjältarna i forumet kan bistå med sin kunskap och i vissa fall även erbjuda hembesök.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Hope for humanity +9000
Tack Swec för att ni är så goa

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ptja jag kan förstå på något sätt att folk ställer upp o gör det. Det är småmysigt att bygga en dator på fri tid om man har koll på saker och ting, och det är väl underbart för andra att få tjänsten gratis.

Så frågan är varför ingen bilhobbyist fixat mig en gratis motorrenovering

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teddis:

Ptja jag kan förstå på något sätt att folk ställer upp o gör det. Det är småmysigt att bygga en dator på fri tid om man har koll på saker och ting, och det är väl underbart för andra att få tjänsten gratis.

Så frågan är varför ingen bilhobbyist fixat mig en gratis motorrenovering

Slutbossen i Megaman 11 är skitsvår och jag skulle behöva hjälp av någon sweclockare som kan klå den åt mig.

Nej men det är bra att folk stälmee upp det kan vara allt från näyverksskrivare, internetuppkopplingar till montera datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Känner det som både bra och dåligt

exempel:major stolpskott kommer hem och fuckar upp någons 2080ti och ägaren stämmer major stolpskott eller liknande scenario som kan ställa till d.i.v trassel även om tanken är god så är det svårt att säga iden är bra

Min personliga filosofi är mer "If you are good at something, never do it for free."

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Känner det som både bra och dåligt

exempel:major stolpskott kommer hem och fuckar upp någons 2080ti och ägaren stämmer major stolpskott eller liknande scenario som kan ställa till d.i.v trassel även om tanken är god så är det svårt att säga iden är bra

Min personliga filosofi är mer "If you are good at something, never do it for free."

Så det är bättre om major stolpskott kommer hem till någon och fuckar upp hans 2080ti så länge han fakturerar en sjuhundring på vägen ut?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Jag har letat efter den här tråden! Har ofta velat rekommendera den till vilsna datorköpare i forumet.

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Känner det som både bra och dåligt

Så sant så sant! Det här låter bra...men verkligheten är ju helt annat.

Har självt byggt många datorer åt många olika människor. Från Kenya till en gammal mommo som vill rädda sina bilder från felande hdd. De flesta är tacksamma och mycket nöjda då jag brukar inte ta betalt för arbetet...men gärna tar kaffe och bulle.

Vad är backsidan med detta???? Även om man har bara bytt en disk, tagit bort en onödig bloatware, tagit bort skitgrejer osv...så vad händer när dessa okunniga personer får något fel på sin dator, eller inte klarar av något senare? Alla minsta fel så är man skyldig.

Det funkade ju alltid förr!!

Det värsta var nog en äldre person som jag installerade ny windows10 på en ssd för honom. Nästa dag porrsurfade han. Han hittade en sida och skulle få betala 1€ för 1 dag porr. Sen tog han inte bort krysset där man fick "på köpet" en annan porrsida for free en dag. Självklart avbokade han inte prenumerationerna före dagen var slut, så nästa dag debiterades han 2x39$. 1$ var också debiterat en dag innan. Så jag tog bort skiten (innehållet var ju 10 år gammalt så det var en typisk lurendrejerisida men laglig). Jag sa åt honom att pengarna är nog brända. Sa åt honom att man före läsa tydligare texter när han köper tjänster/betalar med visa eller installera något nytt "prova gratis i 30 dagar" samt inte trycka på yes eller allow om man inte vet vad det betyder. Men när man är som kåtast så trycker man på vad som helst bara för att kunna gå snabbt framåt.

Hans kommentar???? "På windows 7 har det aldrig hänt så det är mitt fel då jag har nog installerat något fel"
Han sa: Dit for 700kr.....och det skulle kosta 1$. JAG VET ATT DET STOD SÅ!

kommer inte att röra hans dator igen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Masyve:

Så det är bättre om major stolpskott kommer hem till någon och fuckar upp hans 2080ti så länge han fakturerar en sjuhundring på vägen ut?

Absolut för då täcker ofta företagets försäkring problem av den naturen och major stolpskott är även försäkrad i fall han slinter med en mejsel rakt in i nätagget och steker datorn och får skador själv

Skrivet av Dual-Tjur:

Så sant så sant! Det här låter bra...men verkligheten är ju helt annat.

Har självt byggt många datorer åt många olika människor. Från Kenya till en gammal mommo som vill rädda sina bilder från felande hdd. De flesta är tacksamma och mycket nöjda då jag brukar inte ta betalt för arbetet...men gärna tar kaffe och bulle.

Vad är backsidan med detta???? Även om man har bara bytt en disk, tagit bort en onödig bloatware, tagit bort skitgrejer osv...så vad händer när dessa okunniga personer får något fel på sin dator, eller inte klarar av något senare? Alla minsta fel så är man skyldig.

Det funkade ju alltid förr!!

Det värsta var nog en äldre person som jag installerade ny windows10 på en ssd för honom. Nästa dag porrsurfade han. Han hittade en sida och skulle få betala 1€ för 1 dag porr. Sen tog han inte bort krysset där man fick "på köpet" en annan porrsida for free en dag. Självklart avbokade han inte prenumerationerna före dagen var slut, så nästa dag debiterades han 2x39$. 1$ var också debiterat en dag innan. Så jag tog bort skiten (innehållet var ju 10 år gammalt så det var en typisk lurendrejerisida men laglig). Jag sa åt honom att pengarna är nog brända. Sa åt honom att man före läsa tydligare texter när han köper tjänster/betalar med visa eller installera något nytt "prova gratis i 30 dagar" samt inte trycka på yes eller allow om man inte vet vad det betyder. Men när man är som kåtast så trycker man på vad som helst bara för att kunna gå snabbt framåt.

Hans kommentar???? "På windows 7 har det aldrig hänt så det är mitt fel då jag har nog installerat något fel"
Han sa: Dit for 700kr.....och det skulle kosta 1$. JAG VET ATT DET STOD SÅ!

kommer inte att röra hans dator igen

Har med råkat på sånna som haft bra dator som blivit åsksmälld och är sten död och försöker skylla det på företaget till okunniga som skyller problem som är ren okunskap eller att dom blivit lurad för office inte ingår i windows och liknande puckon som argumenterar och bråkar men kan inte ett jävla barr om hur saker funkar

Men är båda hållen jag hjälpte återställa 19års arbete till en tant som hade kört samma dator utan backup och ville betala dubbelt och bjuda på fika och fick fram släktforskning till en annan som hade kass disk som var jätte glad och kom förbi med en flaska whisky som extra tack

Sen dom flesta är ok men man springer på idioter med och som privat person som gör det gratis är det nog inte så skoj så är en vänlig varning bara för även om tanken är god kan man få skit för det för lagar man datorer kommer man tillslut springa på dom

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Man bör självklart diskutera med personen man hjälper innan om risker, detsamma gäller såklart det motsatta att ha förståelse.. Trenden går dessutom att folk inte har så mycket komplicerat på datorn, jag tänker främst på alla epost-program som kan vara komplicerade att göra backup av och sedan återställa. Utan det är mer rena filer.

Jag tycker det annars tråden är ett intressant sätt att träffa folk med liknande intresse, beroende på intresse kanske man kan spela ihop. Går vi längre bak i tiden internettjänst så var detta väldigt vanligt att folk bad okända datanissar komma hem och hjälpa dem.
Nu idag umgås man knappt med grannen, jag själv har en på samma våningsplan i bostaden som också jobbar med IT. Men vi hälsar typ bara på varandra. (två knepiga gubbar)

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Men är båda hållen jag hjälpte återställa 19års arbete till en tant som hade kört samma dator utan backup och ville betala dubbelt och bjuda på fika och fick fram släktforskning till en annan som hade kass disk som var jätte glad och kom förbi med en flaska whisky som extra tack

Såna mommon/tanter är bäst.

Skulle bara få pengarna för SSD på konton men så kom de "SSd och lite extra" som inte var så lite. Hon uppskattade verkligen mina tre timmars arbete + hon fick typ 10x snabbare dator och räddade alla hennes bilder typ 15 år tillbaka

kakor bullar och kaffe fick man också så både jag och hon hade tur. Hoppas ni andra kan också hitta varandra. Undvik såna som börjar direkt räkna typ varje krona osv.

Permalänk
Medlem

Trevlans att folk är villiga att hjälpa till utöver kommentarer i forumet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |