Snabbtest: Grafikprestanda i Assassin's Creed Odyssey

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Grafikprestanda i Assassin's Creed Odyssey

Senaste delen av Assassin's Creed är här och redaktionen tar då tillfället i akt att samla ihop en rad grafikkort för att resa tillbaka till antikens Grekland för ett snabbt prestandatest.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vore nice om ni kunde slänga in ett 1050 eller liknande för oss som sitter på laptops!

Permalänk
Inaktiv

Kan det vara kopieringsskydd storlek XXL som ställer till det med CPU prestandan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Kan det vara kopieringsskydd storlek XXL som ställer till det med CPU prestandan?

Även min tanke.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

@anon228747 har för mig att detta spelet kör 2st kopieringskydd.

Sen gissar jag på att optimering inte är något denna studion jobbar med..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Avstängd

Ännu en skräp AAA-titel från Ubisoft.. GTX1070 45FPS under ultra vid 1080P är patetiskt.

Att de bara inte låser spelet vid medium 900P eller upscaled 4k vid 30FPS som det är hos konsolerna.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av anon228747:

Kan det vara kopieringsskydd storlek XXL som ställer till det med CPU prestandan?

Skrivet av bran:

Även min tanke.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är mycket möjlig faktiskt men svårt att säga just nu. Kanske kan göra en snabbtitt senare när/om det är löst.
Väldigt tråkigt om det är anledningen

Permalänk
Sötast

Blev också lite förvånad av siffrorna, spelet ser ju inte överdrivet vackert ut direkt. GTAV verkar vara betydligt finare samt rulla på mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Ännu en skräp AAA-titel från Ubisoft.. GTX1070 45FPS under ultra vid 1080P är patetiskt.

Att de bara inte låser spelet vid medium 900P eller upscaled 4k vid 30FPS som det är hos konsolerna.

Du kan dock skruva ner vissa inställningar som ger en beskedlig ökning av FPS, molndensitet är en sådan inställning där man kan få tillbaka runt 20% från max till high. Sen ser jag inget fel i att spel är tungdrivna och speciellt inte i ett spel som detta, i AC origins & odyssey så räcker 60fps helt utmärkt och 60 fps klarar en hel del hårdvara av med rätt inställningar. Själv ligger jag under spelande i 2560x1080/ultra och pendlar runt 60 till 80 fps, ställer jag ner molndensitet två snäpp till bara high så hamnar jag 80-100fps, något som är overkill i ett spel som detta. Det handlar inte om en twitchig shooter...

Skrivet av Allexz:

Blev också lite förvånad av siffrorna, spelet ser ju inte överdrivet vackert ut direkt. GTAV verkar vara betydligt finare samt rulla på mycket bättre.

Nja, nu kanske du tog i en smula, för mig ser spelet skapligt mycket trevligare ut än gta V när jag lirar det, detaljrikedomen är på en helt annan nivå i AC.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Skumt att 1080ti har lägre minimum fps än 1080 och bara 4 bättre än 1070ti i 1080p.

Gamegpu:s siffror såg helt annorlunda ut. Då har 1080ti 88fps minimum i samma test som 1080 har 68fps. Detta i 1080p med en 8700k utan överlockning.

https://gamegpu.com/rpg/ролевые/assassin-s-creed-odyssey-test...

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Medlem

Blir att köpa när detta har blivit patchat (kanske mot julen?). Spelade igenom far cry 5 förra helgen och detta 7 månader efter release. Trots detta är spelet fortfarande oerhört dåligt optimerat på sina ställen. Sen som flera har nämnt tidigare kan man stänga av lite settings: kantutjämning, post-processing och dylikt onödigt så får man genast en fin boost.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Blir att köpa när detta har blivit patchat (kanske mot julen?). Spelade igenom far cry 5 förra helgen och detta 7 månader efter release. Trots detta är spelet fortfarande oerhört dåligt optimerat på sina ställen. Sen som flera har nämnt tidigare kan man stänga av lite settings: kantutjämning, post-processing och dylikt onödigt så får man genast en fin boost.

Det är i rätt bra skick nu i min mening, det enda som avviker en smula är hur hög cpu belastning kan bli men annars är det inget direkt fel. Sett till stabilitet så funkar det mycket bra, haft några långa sessioner på 6-8 timmar utan minsta strul och hitintills har jag inte träffat på en enda bug på någon quest eller annat så som flytande objekt eller andra vanligt förekommande buggar i openworld lir.

Som spel sett är det lätt värt ett köp, ett av de bättre spelen från de senaste åren.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Har runt 45 FPS i 1440p ultra i Origins med 1070. Ser ut som detta inte kräver allt för mycket mer men lite mer.

Det kräver många kärnor. Har bara 4 utan HT ocybden jobbar på 100% hela tiden. Hört att även 6 kärnig flaskar. Behöver ha 8 kärnor för att inte CPU flaska i lägre upplösningar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Sjukt att AMD tar 1080 Ti-pris för Vega 64 med denna prestandan.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Datavetare

@Kenneth: har du någon känsla för ungefär hur stor variansen är för lägsta FPS värdena mellan två körningar på samma maskin med samma inställningar?

Vad man ser här är att relativ prestanda mellan i5-8600K och R5-1600X ligger i ett spann från 20 % till 47 % skillnad, det för 1920x1080.

Är inte så att skillnaden är störst vid "low" för att sedan minska. De två fallen med störst skillnad är "low" respektive "ultra" medan "medium" och "high" är de med minst skillnad. Det tyder på rätt rejäl varians!

Tittar man på genomsnittlig FPS är det betydligt mindre varians mellan relativ prestandaskillnad, där får man också det förväntande att "ultra" ger klart minst skillnad (då man gissningsvis börjar bli rätt rejält GPU-bunden).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Blev också lite förvånad av siffrorna, spelet ser ju inte överdrivet vackert ut direkt. GTAV verkar vara betydligt finare samt rulla på mycket bättre.

Skrivet av tellus82:

Du kan dock skruva ner vissa inställningar som ger en beskedlig ökning av FPS, molndensitet är en sådan inställning där man kan få tillbaka runt 20% från max till high. Sen ser jag inget fel i att spel är tungdrivna och speciellt inte i ett spel som detta, i AC origins & odyssey så räcker 60fps helt utmärkt och 60 fps klarar en hel del hårdvara av med rätt inställningar. Själv ligger jag under spelande i 2560x1080/ultra och pendlar runt 60 till 80 fps, ställer jag ner molndensitet två snäpp till bara high så hamnar jag 80-100fps, något som är overkill i ett spel som detta. Det handlar inte om en twitchig shooter...

Nja, nu kanske du tog i en smula, för mig ser spelet skapligt mycket trevligare ut än gta V när jag lirar det, detaljrikedomen är på en helt annan nivå i AC.

Krukorna under tältet när man kommer ut segar sig fram. Det hoppar fram en matta under dem.
Skuggorna på fåglarna saknas.

Det känns inte så genomarbetat för vara en testslinga.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@Kenneth: har du någon känsla för ungefär hur stor variansen är för lägsta FPS värdena mellan två körningar på samma maskin med samma inställningar?

Vad man ser här är att relativ prestanda mellan i5-8600K och R5-1600X ligger i ett spann från 20 % till 47 % skillnad, det för 1920x1080.

Är inte så att skillnaden är störst vid "low" för att sedan minska. De två fallen med störst skillnad är "low" respektive "ultra" medan "medium" och "high" är de med minst skillnad. Det tyder på rätt rejäl varians!

Tittar man på genomsnittlig FPS är det betydligt mindre varians mellan relativ prestandaskillnad, där får man också det förväntande att "ultra" ger klart minst skillnad (då man gissningsvis börjar bli rätt rejält GPU-bunden).

Körde nyss några rundor i den inbyggda benchen och .1% low varierar något sjukt mellan körningar, rent absolut lägsta värdet har varit så lågt som 29fps för att nästa vända landa på 59fps. Detta är dock inget som direkt syns under normalt spelande. 1% low däremot varierar inte fullt så kraftigt så det ser ut som att det handlar om någon enstaka frame som kan dra ner något jävulskt.

För min egen del landar jag på den inbyggda benchen 61fps snitt med 2560x1080 och alla inställningar maxade, ställer jag ner molndensitet till high (två snäpp lägre) landar jag på 76 snitt fps. Detta är dock lägre än man normalt får ute i spelvärlden så den inbyggda benchen är lite av worst case vad det verkar.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av RaZman:

Sjukt att AMD tar 1080 Ti-pris för Vega 64 med denna prestandan.

GTX 1080 Ti kostar 2000 kr mer än AMD 64.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Bra genomgång av inställningar man kan tweaka.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Kan ni inte börja testa Ultrawide? många här på Swec som sitter med 21:9 monitorer 3440x1440.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Yoshman:

@Kenneth: har du någon känsla för ungefär hur stor variansen är för lägsta FPS värdena mellan två körningar på samma maskin med samma inställningar?

Vad man ser här är att relativ prestanda mellan i5-8600K och R5-1600X ligger i ett spann från 20 % till 47 % skillnad, det för 1920x1080.

Är inte så att skillnaden är störst vid "low" för att sedan minska. De två fallen med störst skillnad är "low" respektive "ultra" medan "medium" och "high" är de med minst skillnad. Det tyder på rätt rejäl varians!

Tittar man på genomsnittlig FPS är det betydligt mindre varians mellan relativ prestandaskillnad, där får man också det förväntande att "ultra" ger klart minst skillnad (då man gissningsvis börjar bli rätt rejält GPU-bunden).

Körde om några gånger för att säkerställa resultaten, och det var inte mycket som skiljde rundorna åt. Inom felmarginalen i alla fall.
Håller med att lägsta värdena ser lite konstiga ut ibland, troligen hänger det ihop med CPU-flaskhalsen och kan förhoppningsvis patchas bort. Nästa uppdatering (1.0.3) ska i alla fall ta bort regnet som kunde dyka upp i benchmarken

Permalänk
Medlem

För er som vill optimera flr bästa FPS samt grafik.

https://www.youtube.com/watch?v=chqQanHcvHk

I runda slängar. Dra ner moln effekter så ökar FPS drastiskt och ger inga större grafiska förändringar.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

GTX 1080 Ti kostar 2000 kr mer än AMD 64.

Var dock inte länge sedan det var sant, gissar att han inte har kollat priserna på ett tag.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av tellus82:

Körde nyss några rundor i den inbyggda benchen och .1% low varierar något sjukt mellan körningar, rent absolut lägsta värdet har varit så lågt som 29fps för att nästa vända landa på 59fps. Detta är dock inget som direkt syns under normalt spelande. 1% low däremot varierar inte fullt så kraftigt så det ser ut som att det handlar om någon enstaka frame som kan dra ner något jävulskt.

För min egen del landar jag på den inbyggda benchen 61fps snitt med 2560x1080 och alla inställningar maxade, ställer jag ner molndensitet till high (två snäpp lägre) landar jag på 76 snitt fps. Detta är dock lägre än man normalt får ute i spelvärlden så den inbyggda benchen är lite av worst case vad det verkar.

Tar du värdet från benchmarken eller OCAT? jag märkte att det resultatet som spelet visade var inte riktigt samma som jag fick från OCAT.
Spännande oavsett. För mig var det inte så enorma variationer, eller så hade jag bara tur just då?

Men ska nog dra ner molndensiteten här hemma iaf så jag får lite mer fips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Tar du värdet från benchmarken eller OCAT? jag märkte att det resultatet som spelet visade var inte riktigt samma som jag fick från OCAT.
Spännande oavsett. För mig var det inte så enorma variationer, eller så hade jag bara tur just då?

Men ska nog dra ner molndensiteten här hemma iaf så jag får lite mer fips!

absoluta lägsta värdet var benchen men 0.1 och 1% genom ocat, körde 3 rundor med samma inställningar och snitt fps varierade inte alls medans 0.1 varierade kraftigt och 1% mycket lite. Som sagt det känns nästan som att benchen har någon/några frames där man kan få extrem variation.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ramlösa:

Var dock inte länge sedan det var sant, gissar att han inte har kollat priserna på ett tag.

Ja miners har hållit Vegas priser i ett järngrepp, först på senare det börjat släppa.

"Rätt sjukt" som han skrev.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

GTX 1080 Ti kostar 2000 kr mer än AMD 64.

Prisskillnaden ligger närmre 1000kr än 2000kr, det handlar om samma prisklass.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av RaZman:

Prisskillnaden ligger närmre 1000kr än 2000kr, det handlar om samma prisklass.

Öh...Nej.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v3046&o=produkt_pris_i...
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2726&o=produkt_pris_i...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

6500kr mot 7700kr, helt menlöst att jämföra mot uteliggare från två oseriösa butiker.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av RaZman:

6500kr mot 7700kr, helt menlöst att jämföra mot uteliggare från två oseriösa butiker.

Proshop och Computersalg är inte oseriösa, det har funnits länge i Danmark, även om de är nya i Sverige.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |