Google Home och Home Mini till Sverige den 24 oktober – alla talar svenska, såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spidertotz:

Har för mig att det är Nest ringklocka, Nest Hello

Ja det är mig veterligen den enda fullt ut stödda ringklockan. Gjorde själv misstaget att införskaffa ring video doorbell som vart uppköpta av amazon.
Så en kombination av nest hello samt t.ex. Lockitron som kan låsa/låsa upp dörren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spidertotz:

Har för mig att det är Nest ringklocka "nest hello" tillsammans med en yale

Men det stod att man skall komma hem från affären med kassar i båda händerna och kameran känner automatiskt av att det är du och öppnar låset. Så det hade inte med just ringklockan att göra?

Skrivet av goa200:

Så en kombination av nest hello samt t.ex. Lockitron som kan låsa/låsa upp dörren

Funkar inte med Yale Doorman och en kombination?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

@Akerhage:
Ja öppna själva dörren har jag ingen aning om.

Har inte så bra koll på yale doorman faktiskt.

Permalänk
Medlem

Min version av "En dag med Google Assistent"
https://www.elgiganten.se/cms/id-google-assistant-dag/en-dag-...

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

@Akerhage:

Haha vissa delar känner man igen sig i

Permalänk
Inaktiv

Ser fram emot att köpa min första "smarta" högtalare när det går att föra en konversation med den. Diskutera innehåll i Wikipedia-artiklar, etc. Att slå upp saker med rösten är ju bara jobbigt, det är själva konversationen som är magi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Ser fram emot att köpa min första "smarta" högtalare när det går att föra en konversation med den. Diskutera innehåll i Wikipedia-artiklar, etc. Att slå upp saker med rösten är ju bara jobbigt, det är själva konversationen som är magi.

Det går att göra nästan detta nu. Du kan slå på något som heter "kontinuerlig konversation" d.v.s. du kan t.ex. börja med "hey google" och sen när den svarat har du ett antal sekunder att ställa motfråga utan att behöva börja med "hey google"

Men nej den är väl inte klockrent där du önskar att den vill vara och det är nog en bit bort.
Men som exempel idag när jag kom innanför dörren så sa jag "hey google, lock the door and make some coffe" Och den låste dörren och ordna kaffet för mig är det mkt värt

Permalänk
Medlem

@goa200: Får man fråga hur du har fixat detta? Speciellt kaffet, men intressant att veta vilket lås du valt också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

@goa200: Får man fråga hur du har fixat detta? Speciellt kaffet, men intressant att veta vilket lås du valt också

För kaffet gäller
https://cdon.se/hushallsapparater/smarter-coffee-2nd-generati...

För låset gäller
https://www.bauhaus.se/lassats-lockitron-bolt-modern-gold.htm...

Finns fler alternativ vad gäller lås i dagsläget som är GH kompatibla

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

För kaffet gäller
https://cdon.se/hushallsapparater/smarter-coffee-2nd-generati...

För låset gäller
https://www.bauhaus.se/lassats-lockitron-bolt-modern-gold.htm...

Finns fler alternativ vad gäller lås i dagsläget som är GH kompatibla

Jävlar vad sugen man blir! Lite dyrt för att få röststyrt kaffe dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Jävlar vad sugen man blir! Lite dyrt för att få röststyrt kaffe dock

Ja men det är vad jag hittat enda maskinen som du kan göra det med och som inte kostar myyyycket mera kosing

Permalänk
Medlem

Nu kan jag välja svenska i Google home appen. Kör android.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Creutz:

Nu kan jag välja svenska i Google home appen. Kör android.

Samma här! Inte hunnit testa så mycket ännu, dock.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜

Haha.. Google. Givetvis måste de misslyckas på vägen. Försökte lägga till min fru i vårt "hem" i nya appen och styra upp allt nu när vi äntligen har svenska, men fick error "User account cannot share structures". Körde en sökning, och hittade..
https://www.reddit.com/r/googlehome/comments/9n1a8i/home_invi...

Sååå, åter igen lyckas de ta bort halva funktionaliteten för G Suite-användare. Precis som att vi inte heller kan använda kalender till Home, eller e-post. Imponerande hur dåliga de är, helt ärligt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Haha.. Google. Givetvis måste de misslyckas på vägen. Försökte lägga till min fru i vårt "hem" i nya appen och styra upp allt nu när vi äntligen har svenska, men fick error "User account cannot share structures". Körde en sökning, och hittade..
https://www.reddit.com/r/googlehome/comments/9n1a8i/home_invi...

Sååå, åter igen lyckas de ta bort halva funktionaliteten för G Suite-användare. Precis som att vi inte heller kan använda kalender till Home, eller e-post. Imponerande hur dåliga de är, helt ärligt.

Har precis samma problem och börjar j-vligt less på detta!

Permalänk
Medlem

Även jag instämmer i klagokören när det kommer ti G Suite...Hade varit gött som fan om Google faktiskt kunde lansera en tjänst för privatpersoner med egen domän men som inte är gimpad deluxe

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Jag fick till min android-tv med inbyggd chromecast att funka fint. Då fick jag fram att jag kunde styra volymen samt en av/på-knapp i mitten av den cirkeln. Men nu har av/på-knappen försvunnit. Vill jag göra ngn inställning. ex i home-appen ändra så det är 24h-format osv så får jag ingen kontakt med TVn. Några tips?

Jag fyllde år i förrgår, och när jag sade "God Morgon" så grattade GA mig. Men om jag nu frågar "När fyller jag år" eller "hur gammal är jag" så vet den inte det. Konstigt?

Kom gärna med lite roliga tips på saker ni sett som är roligt med GA. Tyckte själv det var skoj att säga "Prata med Sveriges Radio" och sedan "Vad hände för X år sedan". Då läser den upp nyheterna för den dagen.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Jag har väntat länge på att google assistant ska komma på svenska och nu är den här. Har köpt en google home mini, köpte lite smarta glödlampor på Ikea, trådfri.

Fungerar utmärkt i alla lägen men.. styra trådfri på svenska fungerar inte riktigt. Jag får alltid "ingen cast enhet hittades med det namnet" däremot om jag säger det på engelska så fungerar det varje gång. Sen krävdes att varje grupp av trådfri döps till engelska för att den ska förstå det.

"Turn on living room" - svar: slår på en lampa (svarar på svenska).
"Turn on front door" - svar: turning front door on och ibland slår 3 lampor på svenska.

Någon annan som stött på det problemet? Hade varit så underbart och få igång trådfri helt på svenska, min sambo skäms varje gång hon ska prata engelska hehe.

-----------------

Sen har jag en annan sak som jag inte får till riktigt och det är att lära upp google assistant. Heter väl remember/komma ihåg saker.
Jag vill skapa anteckningar, saker som den ska komma ihåg som "min pappas namn är Adam" eller "min pin kod till cykeln är 1234" mm utan att ställa in en påminnelse som den alltid frågar om.

källa: https://support.google.com/googlehome/answer/7536723?hl=en
Jag ställer frågan till google: "kan du komma ihåg saker?" svar: Visst! säg bara något i stil med "kom ihåg att portkoden är 4444" och fråga sen vad portkoden är.

jag säger då "kom ihåg att portkoden är 4444" och svar jag får då är: jag kan söka efter svar på webben.

Jag får inte riktigt till detta, vad har jag missat?

Visa signatur

got root?