Permalänk

ett grafikkort för 2560x1600 DVI-D

https://www.cnet.com/products/hp-lp3065-lcd-monitor-30-series...

Jag har haft den på hyllan ett tag och nu ska jag byta den till min andra dator men får endast 1280x800. Så klart vill jag ha 2560x1600. Skärmen är ett helvete. Den kan bara ha 1280x800 eller det dubbla.

Mina grafikort...asus strix 970 och asus strix 960.
Så klart funkar det på 970 (DVI på bilden)...men inte på 960!!! Här är uttagen.

Skärmen har endast 3x DVI-D.
Jag har provat från 960 alla adapters dp-dvi-D hdmi->dvi-D men nej....bara 1280x800.

Så mina frågor är följande.

  • Går det att skicka digitala DVI-D signaler från min 960???

  • Finns det några adapters? som sagt jag har provat de mesta. DP... HDMI... 4 olika.

  • VIlket kort skulle jag i så fall behöva. Finns det några gtx950 gtx1050 som skulle passa. Kortet ska vara helst Semi-passiv och ha DVI-D och HDMI för en 2560 x 1080 skärm.

2 skärmar ska jag köra via moderkortet (msi-h81m-p33) FullHD

nån som erfarenhet av den här typen? För mig det var en liten överaskning. Trodde att korten var identiska.
Tack på förhand för alla tips och kommentarer.

denna skärm är till vänster här.

https://i.imgur.com/zs9zfrT.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Går det att skicka digitala DVI-D signaler från min 960???

Ja, 960 är enbart digitalt, så det är just en DVI-D-signal du får från det. (Fel av mig, 960 har fortfarande DVI-I, d.v.s. både analog och digital. Det är först generationen efter som endast är digital. Inte för att det spelar någon roll för dig dock) Ett 960 ska klara 2560x1600, så jag kan inte svara på varför det inte fungerar med just det kortet. På den punkten ska det inte vara någon skillnad mot 970. Men du är uppe och nosar på vad DVI klarar av, så det kan vara rätt känsligt. Du kan t.ex. testa en annan kabel, helst så kort som möjligt, och se om det fungerar då.

Skrivet av Dual-Tjur:

Finns det några adapters? som sagt jag har provat de mesta. DP... HDMI... 4 olika.

2560x1600@60Hz är i stort sett max för DVI, och kräver DVI-DL (DL = Dual Link). De nyare gränssnitten DP och HDMI är enbart single link, och med enkla adaptrar får man därför endast ut 1920x1200@60Hz som mest eftersom det är vad DVI Single Link klarar. Du behöver med andra ord något sånt här, och då kan du troligtvis lika gärna köpa en ny skärm istället.

Skrivet av Dual-Tjur:

VIlket kort skulle jag i så fall behöva. Finns det några gtx950 gtx1050 som skulle passa. Kortet ska vara helst Semi-passiv och ha DVI-D och HDMI för en 2560 x 1080 skärm.

Som sagt, ett 960 ska fungera. Alla någorlunda moderna grafikkort ska fungera, så länge som de inte är alltför moderna och saknar DVI helt.

Permalänk
Medlem

960 Strix bör fungera om det inte är trasigt.

DVI-DL fungerar inte med passiva adaptrar, så det är ingen mening att försöka med det.

Tänk på att DVI-kabeln måste fungera med DVI-DL också.

Permalänk
Skrivet av perost:

Ja, 960 är enbart digitalt, så det är just en DVI-D-signal du får från det. (Fel av mig, 960 har fortfarande DVI-I, d.v.s. både analog och digital. Det är först generationen efter som endast är digital. Inte för att det spelar någon roll för dig dock) Ett 960 ska klara 2560x1600, så jag kan inte svara på varför det inte fungerar med just det kortet. På den punkten ska det inte vara någon skillnad mot 970. Men du är uppe och nosar på vad DVI klarar av, så det kan vara rätt känsligt. Du kan t.ex. testa en annan kabel, helst så kort som möjligt, och se om det fungerar då.
2560x1600@60Hz är i stort sett max för DVI, och kräver DVI-DL (DL = Dual Link). De nyare gränssnitten DP och HDMI är enbart single link, och med enkla adaptrar får man därför endast ut 1920x1200@60Hz som mest eftersom det är vad DVI Single Link klarar. Du behöver med andra ord något sånt här, och då kan du troligtvis lika gärna köpa en ny skärm istället.
Som sagt, ett 960 ska fungera. Alla någorlunda moderna grafikkort ska fungera, så länge som de inte är alltför moderna och saknar DVI helt.

Skrivet av Nogh:

960 Strix bör fungera om det inte är trasigt.

DVI-DL fungerar inte med passiva adaptrar, så det är ingen mening att försöka med det.

Tänk på att DVI-kabeln måste fungera med DVI-DL också.

tack för värdefulla svar. Jag ska testa mera imorgon. Tyvärr har jag bara 3 kablar dvi-D...Ser tjocka och stabila ut.
Dock samma kabel (1,8m) funkar det direkt på 970 med (4+1 skärmar) men då jag ska prova direkt efter 1 på 960 så funkar det inte.

Funderar på att sätta in 960 i Z370 imorgon.

Jag har provat ett annat kort också. på h81 och min lga775 dator också.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1046473
https://cdn.pji.nu/product/standard/800/1046473.jpg

men nej....hela tiden 1280.

Så jag har provat med en kabel som funkar på 970...
på två datorer....nr 2 och 3 i min lista
2 grafikkort 960 strix och hd 6450 flex (drivrutiner uppdaterade förstås)

jag skriver imorgon om 960 funkar på min msi m5. och om 970 funkar med båda dvi.

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

tack för värdefulla svar. Jag ska testa mera imorgon. Tyvärr har jag bara 3 kablar dvi-D...Ser tjocka och stabila ut.
Dock samma kabel (1,8m) funkar det direkt på 970 med (4+1 skärmar) men då jag ska prova direkt efter 1 på 960 så funkar det inte.

Funderar på att sätta in 960 i Z370 imorgon.

Jag har provat ett annat kort också. på h81 och min lga775 dator också.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1046473
https://cdn.pji.nu/product/standard/800/1046473.jpghttps://cdn.pji.nu/product/standard/800/1046473.jpg

men nej....hela tiden 1280.

Så jag har provat med en kabel som funkar på 970...
på två datorer....nr 2 och 3 i min lista
2 grafikkort 960 strix och hd 6450 flex (drivrutiner uppdaterade förstås)

jag skriver imorgon om 960 funkar på min msi m5. och om 970 funkar med båda dvi.

skulle tippa på att problemet är inte att de inte stödjer DVI-D (DVI-Digital) då 960 kortet har en DVI-I som då stödjer både DVI-D och DVI-A(DVI-ANALOG) tror problemet ligger i att dessa kort är utrustade med en DVI-I Single link port dvs max 1920x1200 @60hz (osäker om DVI-I äns finns möjlighet att köra dual link eller om kontakten har för lite stift för det.)

om du specar exakt vilken modell av 960 du har så kan vi nog luska reda på om så är fallet

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle tippa på att problemet är inte att de inte stödjer DVI-D (DVI-Digital) då 960 kortet har en DVI-I som då stödjer både DVI-D och DVI-A(DVI-ANALOG) tror problemet ligger i att dessa kort är utrustade med en DVI-I Single link port dvs max 1920x1200 @60hz (osäker om DVI-I äns finns möjlighet att köra dual link eller om kontakten har för lite stift för det.)

DVI-I finns som både Dual och Single Link, båda korten på TS bilder har en DVI-I Dual Link medan 970:et också har en DVI-D Dual Link. De analoga pinnarna i DVI-I-kontakten är de fyra hålen i nederkanten av kontakten, d.v.s. C1-C4 på denna bild.

Permalänk
Bildexpert 📺

Utöver att kontrollera kablarna för att de är Dual Link-kopplade finns det fler fällor.

Ett grafikkort har ett begränsat antal TMDS-strömmar och det verkar variera från modell till modell. DVI-Dual Link använder två TMDS-strömmar. HDMI och DVI-Singel Link använder en ström. Är grafikkortet då begränsat till just två eller tre strömmar kanske det inte räcker för att köra DVI-DL mot en andra skärm anslutet till samma grafikkort. Detta kan också hänga ihop med exempelvis DP eller VGA-portar. Till exempel att användning av DP slår ut en annan port eller Dual Link-kapacitet.

Felsökningen är då att köra enbart den skärm man vill köra med grafikkortet och se ifall det fungerar.

Permalänk

återkommer senare med exakta modeller av 970 och 960, just nu måste jag reparera kylskåpet

(jävla skator som kommer direkt då man ställer ut på verandan maten i en plastpåse)

Permalänk

960n

970n

dvi-dl kabeln som funkar med 970. minns inte vilken av dessa 2 dvi dock

här vill den inte funka

Permalänk
Skrivet av Nogh:

960 Strix bör fungera om det inte är trasigt.

Det är löst. Det är trasigt. Får ingen signal från dvi till någon skärm.
Men den har ju 3xdp +1xHDMI och de funkar....så kortet är kanske värt 700kr.

Vad funkade? HD6450!!!!! MEN!!!! inte DVI-DL bara DVI-IL

Så nu funkar alla 3 bara från grafikkortet. och jag kan lägga 2 fullhd till från moderkortet!

Tredjedatorn funkar fint med 9400GS
Så 960 strix har jag nästan lust att gå ut och spela baseboll med det

DET VAR SOM FAN ATT IGÅR TESTADE JAG HD6450 MEN BARA DVI-LD.
Men det funkar endast på DVI-ID. (varför??? ingen jävla aning)

lite bonusbilder från "operationen" Jag tackar för hjälpen.
Gjorde rätt med att undersöka först om DVI-uttaget var trasigt på 960an.
Att det funkar kanon med HD6450 så är det bara tacka gudarna. (men fick offra kylskåpet som är slut )

Permalänk
Sötast

Här snackar vi skärmfetisch på helskön nivå x)

Permalänk
Permalänk
Sötast
Skrivet av Dual-Tjur:

@Allexz:

vänta bara när allt är på plats

Citera mig när det är klart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Vad funkade? HD6450!!!!! MEN!!!! inte DVI-DL bara DVI-IL

Något DVI-IL finns inte. Porten som fungerade är en DVI-I (Integrated, både analog och digital) medan den som inte fungerade är en DVI-D (Digital), och båda är Dual Link. DVI-DL används ofta som en förkortning för DVI Dual Link, men det är då ospecificerat om det är DVI-I eller DVI-D det handlar om (och spelar oftast ingen roll eftersom Dual Link alltid handlar om en digital signal). Se Wikipedia för en bild på vad de olika kontakterna heter och hur de ser ut.

Orsaken till att DVI-D-kontakten inte fungerade beror på att den i själva verket är Single Link, i alla fall enligt denna sida, även fast den använder en Dual Link-kontakt. Orsaken till det är väl för att man ska kunna använda vilken DVI-kabel som helst. Givetvis nämner Sapphire inget om det på sin produktsida för kortet, grafikkortstillverkare och skärmtillverkare brukar vara riktigt duktiga på att utelämna såna "smådetaljer".

Permalänk

@Allexz:
Klart! Det kommer att ändras en del senare. Lägger upp en bild om några månader också.

Skrivet av perost:

Något DVI-IL finns inte. Porten som fungerade är en DVI-I (Integrated, både analog och digital) medan den som inte fungerade är en DVI-D (Digital), och båda är Dual Link. DVI-DL används ofta som en förkortning för DVI Dual Link, men det är då ospecificerat om det är DVI-I eller DVI-D det handlar om

Det spelar oftast ingen roll eftersom Dual Link alltid handlar om en digital signal).
Orsaken till att DVI-D-kontakten inte fungerade beror på att den i själva verket är Single Link, i alla fall enligt denna sida, även fast den använder en Dual Link-kontakt. Grafikkortstillverkare och skärmtillverkare brukar vara riktigt duktiga på att utelämna såna "smådetaljer".

Ett stort tack för förtydligande och dessa länkar
Menade nog "DVI-ID och DVI-DD". Ville poängtera att kortet har de två mittersta uttag men det blev helt fel

Just nu använder jag alla portar från HD6450. Funkar perfekt.
DVI-I till 2560x1600 HP LP3065 (som funkar endast med denna port och varit problemet)
DVI-D till 1080x1920 (pivot fullhd) denna port är Single-Link
HDMI till 2560x1980 (ultrawide)

Det var en lärorik historia, mina kunskaper om skärmar och speciellt DVI uttag och kablar ökade enormt. Tack alla.
Att sätta upp allt tog 1 timma. För att se alla skärmar samtidigt använde jag skokartonger, högtalare och en trappa från bastun (som jag har inte använt på 4 år ). Det ska finns plats att ha benen uppe på bordet också hehe.

Detta är så klart preliminärt och detta setup kommer säkert att ändras mycket med tiden. Viktigast, att jag har fått alla skärmarna att fungera (just nu att 4,5K + 6K)

Här några bilder....brukar ha skärmarna helt svarta annars.

har den yttersta till högern närmare nu...funkar som spotifyskärm

Permalänk

vad gäller 960:an....

  • Dvi port broken, physical damage inside the port.

  • Customer should check his dvi cable for damage, so not damaging next card.

  • Hdmi and display port works so customer should use those instead.

Det var ju positivt....bara det inte börjar smitta sig till andra portar. 4 portar kvar och man kan använda max 4 så egentligen inte så farligt. Så den som sålde mig detta kort visste säkert detta. Å andra sidan kortet köpt 9/2017 i Rovaniemi. (dvs lång lång borta härifrån)

Har någon haft ett sådant fel att en port inte funkar??? Vad säger garantin om detta. Som sagt köpte jag detta begagnad men har ALLT i boxen kvar inklusive kvittot.