Intel avtäcker Core i9-9900K, Core i7-9700K och Core i5-9600K

Permalänk
Medlem

Mer eller mindre allting gås igenom i den här videon. Tydligen har flera fel begåtts i metodiken. Varför ger Intel ett företag som inte har någon som helst aning om hur man testar prestanda i spel det här uppdraget?

EDIT: De missade tydligen att de avaktiverat en CCX. Kanske vore bra att nämna, men de verkar ha velat vara snabba med att få ut videon. Vi kanske får se en uppföljning där de talar med de som gjorde benchmarksen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Mer eller mindre allting gås igenom i den här videon. Tydligen har flera fel begåtts i metodiken. Varför ger Intel ett företag som inte har någon som helst aning om hur man testar prestanda i spel det här uppdraget?

https://www.youtube.com/watch?v=D1mJMI_uaa8

EDIT: De missade tydligen att de avaktiverat en CCX. Kanske vore bra att nämna, men de verkar ha velat vara snabba med att få ut videon. Vi kanske får se en uppföljning där de talar med de som gjorde benchmarksen.

Ännu fler underligheter från Intel. Jag förstår seriöst inte vad Intel håller på med? De har ju prestandan i sina CPU:er att förlita sig på och de har en utvecklingsbudget som är många gånger större än AMDs men ändå tar de till denna typ av metoder. Sagda metoder som liknar AMDs problem kring Bulldozer där de riktigt skämde ut sig när det kom till tidiga benchmarks.

Intel borde, i sin sits, bara luta sig tillbaka och peka på att de har högre IPC än AMD. Det hade varit det mogna och logiska beslutet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Ja, de bör rimligtvis peka på sin prestanda och säga att det är bra så. Men efter de stora prishöjningarna på Coffee lake (nämnt i ett tidigare inlägg) så skjuter AMDs försäljning i höjden.

Det leder till att Intel går in i ett panikläge och slänger ut sig vad som helst. "Släng ut 28 core Xenon till konsumenterna, och lägg på en water chiller! Släng på lödda värmespridare, det gör AMD och det går bra där. Ehhh, vad ska vi göra nu när vi gett allt? Börja trashtalka konkurrenterna, det fungerar säkert".

Det skulle inte förvåna mig om det började flyga omkring fler underliga benchmarks från olika oseriösa aktörer. Var alltid kritisk till hur resultat fås och kolla från många olika källor.

Kanske Intel vet något om Zen2 som gör de livrädda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

@Xinpei: Ja, de bör rimligtvis peka på sin prestanda och säga att det är bra så. Men efter de stora prishöjningarna på Coffee lake (nämnt i ett tidigare inlägg) så skjuter AMDs försäljning i höjden.

Det leder till att Intel går in i ett panikläge och slänger ut sig vad som helst. "Släng ut 28 core Xenon till konsumenterna, och lägg på en water chiller! Släng på lödda värmespridare, det gör AMD och det går bra där. Ehhh, vad ska vi göra nu när vi gett allt? Börja trashtalka konkurrenterna, det fungerar säkert".

Det skulle inte förvåna mig om det började flyga omkring fler underliga benchmarks från olika oseriösa aktörer. Var alltid kritisk till hur resultat fås och kolla från många olika källor.

Kanske Intel vet något om Zen2 som gör de livrädda?

Kanske det? Eller så gjorde de en grov missräkning på Ryzens intiala framgång och dess prestanda/pris att de fått panik. Inget det Intel gör just nu skriker att de är ett företag som för enbart två år sedan nästan hade monopol och som haft knallgröna siffror hela den här sidan av 2000-talet. Det skriker snarare AMD pre-Bulldozer där man kompenserar problem med cherrypicking och bias-siffror. Precis som AMD gjorde 2010. Skillnaden är väl att AMD hade en orsak till detta. Bulldozer var en flopp och AMD satt i en kärv ekonomisk situation. 9900K kommer inte att vara en flopp och Intel har en enorm budget och kan tom. ta ett totalfiasko utan att det märks. Så det är bara underligt att Intel beter sig så här..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/intel/comments/9mp7p2/its_even_worse...

Nu kanske det har skrivits om detta i tråden, men verkar som att 2700X i Intels benchmark kördes enbart med fyra kärnor?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Nu har UFD Tech testat sin 2700x, får se när nästa youtuber kommer in

Permalänk

Skylake Refresh Refresh Refresh

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

https://www.reddit.com/r/intel/comments/9mp7p2/its_even_worse...

Nu kanske det har skrivits om detta i tråden, men verkar som att 2700X i Intels benchmark kördes enbart med fyra kärnor?

Precis, HW unboxed har testat & kommit fram till samma resultat med en avstängd CCX på 2700x, alltså 2700x körs som en 4c/8t processor, inte 8c/16t. Av fel att göra i ett cpu test så är detta rätt svårt att inte se medans man testar...

https://www.patreon.com/posts/21950120

För att inte tala om alla direkta fel som steve från gamersnexus redan tagit upp. Hur Intel sedan spridit denna dynga vidare ger en rätt dålig eftersmak.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: GamersNexus var tydligen 25 min från de som utfört benchmarksen och har intervjuat dem i 30min. Så vi lär få några svar/ledtrådar inom kort.

Personligen vet jag inte vad jag ska säga. Det kan vara så att Intel anlitat de mest inkompetenta personerna i världen för just denna uppgift.

Eller så har Intel gett vissa instruktioner, vilket vore ännu värre.

AMD bör verkligen ta bort "Game mode" för 2700X och med det i åtanke så verkar inkompetens faktiskt vara det mest trovärdiga alternativet. Båda alternativen är dåliga och ansvaret här ligger i slutändan på Intel, då de sagt att de bekräftade resultaten. Sannolikt kollade de bara på siffrorna och sa "Shit, vi får ju ännu högre resultat här än vanligt! Det här måste vi publicera!" utan att tänka så mycket på konsekvenserna. (men det är inte som om udda benchmarks från Intel är något nytt).

Men jag har en känsla att det här kommer att leda till ännu en PR katastrof för Intel efter 5Ghz 28-Core demot.

Permalänk
Medlem

För er som klagar på att Intel tar alldeles för mycket betalt, att allt var mycket billigare förr, att en processor som kostar 2x så mycket också ska prestera 2x så bra och/eller att AMD bara vill konsumenten väl så kan man ju påminna om denna artikel från 2005 och Anandtech: https://www.anandtech.com/show/1665/4

2 kärnor på 2.2GHz från AMD för nätta $537 och för 200Mhz ytterligare (eller 10% "snabbare") fick man lägga ut $1001 (eller ~90% mer). Allt detta i 2005 dollar.

Ska tilläggas att jag nöjde mig med en 4400+ för $581 och med tanke på att det är ~$750 nu undrar jag hur jag hade råd.

Visa signatur

| ASUS Z87M-Plus | Intel Core i5-4670K | Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL10 LP 4x8GB | ZOTAC GeForce GTX 1080 AMP! Extreme | Corsair HX650 650W PSU | Creative SoundBlaster Z | Samsung 830 256GB SSD | Samsung 850 EVO 500GB | Wester Digital Green 1TB HDD | ASUS BC-12D1ST BD-ROM | Dell 3011WFP (2560x1600) | Win10 Home | Bahnhof 100/100 |

Permalänk
Medlem

@tellus82 @Radolov: Ja det är ett väldigt grov fel. Jag har en känsla av att Intel är väldigt desperata - är det något de vet om sina konkurrenter som vi inte vet om? Verkar ju som att Intel försöker maximera försäljning på sina produkter på ett ganska extremalt sätt, d.v.s. genom att överdriva prestandan som faktiskt finns hos dem och samtidigt inte tillåta några som helst recensioner förrän vid lanseringen - vad handlar detta om?

Jag gillar Intels produkter men under de senaste två åren har de agerat minst sagt konstigt. De måste väl ha vetat om under en längre tid nu än övriga att de kommer att hamna i underläge i och med sina produktionsproblem av CPU:er i 10 nm?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bernd_P1:

hoppas ingen av er lite på dem benchmarks intel har publicerat.

https://youtu.be/6bD9EgyKYkU

vidrigt sånt här.

Och SWECLOCKERS håller tyst om detta (som förväntat).....

Vi kanske får se en liten notis om den här grisvidriga saken om 3 dagar klockan 04:30 på morgonen så att ingen SweCare hinner se notisen.

Sweclockers har också lämnat ute priserna för 9900K och 9700K eftersom de är högre än vad Sweclockers skrev att dom skulle vara. MAN UP och erkänn era misstag istället för att censurera och försöka dölja era misstag.

EDIT: Jag svartlistar härmed Sweclcockers i uBlock Origin. Jag kan intestödja sådan här kass """""""""journalistik"""""""""" ekonomiskt.

stafvel
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon272493:

Sweclockers har också lämnat ute priserna för 9900K och 9700K eftersom de är högre än vad Sweclockers skrev att dom skulle vara. MAN UP och erkänn era misstag istället för att censurera och försöka dölja era misstag.

Var får du din prisinformation ifrån så du kan säga att det säkert är högre priser vad gäller 9700k och 9900k?

Såvida inget hänt under natten/morgonen kan jag nämligen säga att mina kontakter (som jobbar med detta) inte har några säkra priser än. Så det vore intressant att veta var du får din information ifrån, om du har en tillförlitlig källa är jag säker på att Sweclockers gärna publicerar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon272493:

Och SWECLOCKERS håller tyst om detta (som förväntat).....

Vi kanske får se en liten notis om den här grisvidriga saken om 3 dagar klockan 04:30 på morgonen så att ingen SweCare hinner se notisen.

Sweclockers har också lämnat ute priserna för 9900K och 9700K eftersom de är högre än vad Sweclockers skrev att dom skulle vara. MAN UP och erkänn era misstag istället för att censurera och försöka dölja era misstag.
https://i.imgur.com/xqn146X.png

EDIT: Jag svartlistar härmed Sweclcockers i uBlock Origin. Jag kan intestödja sådan här kass """""""""journalistik"""""""""" ekonomiskt.

Lmao, vore intressant att se varifrån du får dina priser, jag har då inte sett några officiella priser hos Svenska ÅF då det fortfarande är förbokningspriser som står vad jag förstår. Det enda officiella är Intels rekommenderade priser i USA, vilket aldrig stämmer med svenska priser.

Ta av dig offerkoftan nu

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon272493:

Och SWECLOCKERS håller tyst om detta (som förväntat).....

Vi kanske får se en liten notis om den här grisvidriga saken om 3 dagar klockan 04:30 på morgonen så att ingen SweCare hinner se notisen.

Sweclockers har också lämnat ute priserna för 9900K och 9700K eftersom de är högre än vad Sweclockers skrev att dom skulle vara. MAN UP och erkänn era misstag istället för att censurera och försöka dölja era misstag.
https://i.imgur.com/xqn146X.png

EDIT: Jag svartlistar härmed Sweclcockers i uBlock Origin. Jag kan intestödja sådan här kass """""""""journalistik"""""""""" ekonomiskt.

Herregud
Jävlar va man kan triggad av förboknings priser ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kommer ni testa CPU'erna med 2080Ti?
@Jacob @Kenneth @JonasT?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ClintBeastwood:

Kommer ni testa CPU'erna med 2080Ti?
@Jacob @Kenneth @JonasT?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer att bli något form av test med RTX 2080 Ti ja!

Permalänk
Medlem

Fler uppdateringar angående testen. Intervju med testaren och uppföljning av svar på frågor som ej besvarades.

Permalänk
Skrivet av Viochee:

Känns som att AMD är mer prisvärt just nu...

Skickades från m.sweclockers.com

"Prisvärt" är ju att köpa en begagnad data eller nåt på utförsäljning på nån stormarknad.

Självklart är sämre prylar mer "prisvärda". Du betarlar ofta 100% mer för de sista 10% prestandan. Så ja, fortsätt säga "prisvärt" längre och längre ned, köp en dator för 4000:- Den är säkert mer "prisvärd" i krona/fps, sen att den i princip är oanvändbar för att spela på är en annan sak.

Både AMD och Intel har mer "prisvärda" cpuer än 9900K eller 2700X, men vad jag vill säga är "no shit Sherlock" eller "nej, det stämmer inte, sista 10%en är (för somliga) värda mycket mycket mer än de första 90%en"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Det blir bättre, här svarar man på några frågor i textformat, istället för att ge fan i ryzen master helt på R7 så tänker man köra 2700x i creator mode vilket även det påvisar en rätt duktig brist på kompetens hos bolaget då detta läge påverkar strömsparlägen och boost prestanda, hur i hela glödheta kan man ens komma på tanken at köra en 2700x med en CCX avstängd till att börja med för moderna spel är vrickat. Men att man sedan ska fixa sit ursprungliga tokfel med ytterligare ett.. jeeezuz...

https://www.principledtechnologies.com/Intel/Response_regardi...

Att man sedan inte tycker det är fel att köra boxkylarn till 2700x och en av noctuas bästa luftkylare till resten.. ja vad ska man säga...

Edit: Hela deras test är från början till slut en jävla soppa, antalet variabler man har introducerat i sitt testande är smått komiskt, man har inte mindre än 16 (!!!) olika GPUer som alla har sin egen prestanda tack vare kiselkvalité och GPU boost 3.0 och sedan kör man internminne med auto timings på hela klabbet med 4st 16GB stickor på en mycket stor mängd olika moderkort, som inte det vore nog kör man olika kylnings lösningar och auto fläktstyrning via bios så detta kommer obönhörligen påverka prestanda rätt grovt. Det är mer eller mindre en studie i hur att inte testa komponenter.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Grymt jobbat av Steve! Tack för att du delade med dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laglorden:

"Prisvärt" är ju att köpa en begagnad data eller nåt på utförsäljning på nån stormarknad.

Självklart är sämre prylar mer "prisvärda". Du betarlar ofta 100% mer för de sista 10% prestandan. Så ja, fortsätt säga "prisvärt" längre och längre ned, köp en dator för 4000:- Den är säkert mer "prisvärd" i krona/fps, sen att den i princip är oanvändbar för att spela på är en annan sak.

Både AMD och Intel har mer "prisvärda" cpuer än 9900K eller 2700X, men vad jag vill säga är "no shit Sherlock" eller "nej, det stämmer inte, sista 10%en är (för somliga) värda mycket mycket mer än de första 90%en"

Vet inte varför "prisvärt" måste vara kopplad till en begagnad dator eller produkt? min "prisvärd" jämförelse handlar om dagens samt Intels kommande CPUer (utan att ha sett prestanda av dem så har vi ju sett hur mycket som händer i prestandahopp på senaste CPU lanseringarna)

"Sämre prylar" är inte alls alltid mer prisvärda

Mitt inlägg var väldigt brett och en uppfattning av min personliga åsikt och ingenting du eller någon annan behöver hålla med om, sen att någon tycker 100% mer kostnad för 10% mer prestanda i vissa applikationer/spel är prisvärt får ju stå för dem, men att kalla det prisvärt för allmänheten stämmer inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Han översatte uppenbarligen dollar direkt till kronor utan att lägga till moms och eventuellt vinstmarginal hos återförsäljare. Skulle bli högst förvånad om man kan få tag i en 9900K i Europa mer än någon hundring under 6000:-

Det är inte grossistpriser som anges utan rekommenderade återförsäljarpriser (inkl deras vinst).
Och moms är ju också med så vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Det är inte grossistpriser som anges utan rekommenderade återförsäljarpriser (inkl deras vinst).
Och moms är ju också med så vad är problemet?

"Problemet" är väl det faktum att 9900K verkar landa norr om prispunkten 6000:- i Sverige. Närmare 6500:- i Europa som stort. https://www.guru3d.com/news-story/intel-core-i9-9900k-listed-...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |