Asus moderkort ROG Dominus med dubbla 24-pinskontakter för Intel Cascade Lake-X

Permalänk
Melding Plague

Asus moderkort ROG Dominus med dubbla 24-pinskontakter för Intel Cascade Lake-X

Dubbla 24-pinskontakter, en maffig strömdel och massvis av DDR4-minnesplatser står på menyn när Asus moderkort ROG Dominus för Intels 28-kärniga processorer hittar ut på webben.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Blir nog skitbilligt och superpraktiskt för alla

Permalänk
Hjälpsam

"fyra fullstora PCI Express 3.0 x16-platse" ser ut som nedersta bara är 8lanes iofs, kan vara ljuset dock.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cuna:

Blir nog skitbilligt och superpraktiskt för alla

Moderkort som börjar på 6kkr och 28C CPU för 40kkr?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Varför 2 24 pinnare undrar jag dock? Vad jag vet så är det mesta av strömmatningen till CPU via 8 pinnaren inte 24 pinn kabeln. Men jag kan ha fel

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Moderkort som börjar på 6kkr och 28C CPU för 40kkr?

ja, varenda förälder kommer köpa till sina ungar.

Permalänk
Inaktiv

Dubbla strömkontakter är inget ovanligt i lite mer seriösa moderkort och det handlar självklart om redundans och inget annat. Så en nätdel klarar fint av att driva moderkortet.

När man kommer upp i denna klass med 12 st minnesslots ( 384GB ram) så är ECC en självklarhet.

Frågan är dock hur Intel har tänkt att sälja denna utan att de konkurrerar emot Xeon? Ta lika högt pris som en Xeon i denna klass som brukar kosta runt 100 000kr tror jag inte skulle resultera i att så många vanliga konsumenter köper den.

*edit*
Min känsla är att det är ett servermoderkort som de labbar med , Jag ser inte redundans av nätaggregat som något större behov hos konsumenter. Det är inte så ofta en nätdel pajar värre är det med strömavbrott, det är därför typ 1ppm av befolkningen har ups på sin dator. (laptop användare borträknade om man ser deras inbyggda batteri som en ups)

Redundansen går även använda vid omdragning av kablar, man skriver på testamentet drar ut en kabel till ena nätaggregatet och flyttar. Självklart något alla konsumenter har behov av för att ha 100% uptime.

En annan riktig konsumener/svennebanan funktion med redundans på nätdelar är att man kopplar dem till olika "elsystem" i rummet, där de går emot olika säkringar. Detta ifall om ett elsystem går ner så finns det andra kvar.. Jag vill minnas att en säljare på elgiganten försökte sälja en av deras stationära och argumenterade för att den stödde detta.

Permalänk
Avstängd

Och Asus väljer att klassa moderkortet inom ROG serien. Undrar hur Asus tänkte här eftersom denna processor rent konkret inte riktar sig mot gamers. Jag har något emot att "gaming" klassa saker som inte ens har spel som användningsområde och högst troligt är ganska värdelöst för just spel i jämförelse med billigare plattformar. Ett bra exempel på de är ju Threadripper WX modellerna. AMD är väldigt tydliga med att dom är olämpliga för spel. Och skall man vara realist så är dom också de!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av infigo:

Varför 2 24 pinnare undrar jag dock? Vad jag vet så är det mesta av strömmatningen till CPU via 8 pinnaren inte 24 pinn kabeln. Men jag kan ha fel

För klara allt du slänger på mobot.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av HC-8315:

Och Asus väljer att klassa moderkortet inom ROG serien. Undrar hur Asus tänkte här eftersom denna processor rent konkret inte riktar sig mot gamers. Jag har något emot att "gaming" klassa saker som inte ens har spel som användningsområde och högst troligt är ganska värdelöst för just spel i jämförelse med billigare plattformar. Ett bra exempel på de är ju Threadripper WX modellerna. AMD är väldigt tydliga med att dom är olämpliga för spel. Och skall man vara realist så är dom också de!

Detta är ersättaren av X299 deras nya HEDT.
Dvs så kommer finnas massa ROG, MSI "Gamning" branding.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Detta är ersättaren av X299 deras nya HEDT.
Dvs så kommer finnas massa ROG, MSI "Gamning" branding.

Jag är inte helt hundra på de. Intel verkar ju vilja lansera en kommande plattform vid namn Z399 som ersätter dagen X299. Och Detta monster till moderkort som artikeln handlar om är ju vad jag vet baserad på X599 som mer eller mindre skapar en ny klass över dagens HEDT. Ungefär som NVIDIA Titan är en egen klass idag mellan GeForce och Quadro.

Vill bara tillägga att jag tittar på Intels liveströmning och dom släpper processorn till denna plattform som en upplåst Xeon vid namn W-3175X på 28 kärnor i 4,3GHz och är en "workstation" processor som dom på scenen parat ihop en en ROG baserad setup :/

Tillägg två då. Eftersom processorn är klassad som en Xeon och den är upplåst så säger min magkänsla att den kommer bli dyrare än vad vi förmodligen kan föreställa oss.

Tillägg
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Varför 2 24 pinnare undrar jag dock? Vad jag vet så är det mesta av strömmatningen till CPU via 8 pinnaren inte 24 pinn kabeln. Men jag kan ha fel

Hög strömmatning skulle jag tro. Titta bara på hur Intel tvingades kyla och driva den Xeon de visade upp i närheten av AMDs TR2 avtäckning t.ex.

Skrivet av tvelander:

Detta är ersättaren av X299 deras nya HEDT.
Dvs så kommer finnas massa ROG, MSI "Gamning" branding.

Är inte så säker på det faktiskt. Tror nog detta är helt nytt segment mellan Xeon och entusiastklassen. Typ "Super-Entusiast".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Hög strömmatning skulle jag tro. Titta bara på hur Intel tvingades kyla och driva den Xeon de visade upp i närheten av AMDs TR2 avtäckning t.ex.

Är inte så säker på det faktiskt. Tror nog detta är helt nytt segment mellan Xeon och entusiastklassen. Typ "Super-Entusiast".

Jag tycker Pappa betalar klassen låter bättre.

Nå jag är skeptisk, jag tror det är ett servermoderkort de har hittat. Att fragmentera deras produkter på detta sätt är inte bra. Det blir bara kostsamt och svårt att få tag på moderkort etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

När man kommer upp i denna klass med 12 st minnesslots ( 384GB ram) så är ECC en självklarhet.

Varför skulle det vara en självklarhet? Dagens RAM-minnen ger mycket sällan hårdvarufel och om dessa skulle inträffa så är det knappast speciellt relevant för en privatperson. Denna post på codinghorror diskuterar detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lhugo:

Varför skulle det vara en självklarhet? Dagens RAM-minnen ger mycket sällan hårdvarufel och om dessa skulle inträffa så är det knappast speciellt relevant för en privatperson. Denna post på codinghorror diskuterar detta.

Hårdvarufel inträffar, jag har stött på flera servrar där det på displayen står att man ska byta ut minnessticka. Dock är det en fråga om det är moderkortets ECC funktion som upptäcker felet eller något annat?
Och ett minnesfel kan lätt skena iväg i kostnaden om man skapar korrupt data, även om ens dator inte är så viktig kanske man driftsätter sitt arbete på en kritisk server. r nere

Dock finns det många risker och man måste prioritera. Att köra med ecc minne och sedan lagra all data direkt på en ssd i ntfs och tro att datan är pålitlig är lite goddag yxskaft.

Jag och många andra gör så gott som vi kan och följer praxis, jag är dock nyfiken på detaljerade studier kring områden. Och de flesta idag gör som jag sa att de sparar i ntfs på en disk under arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hårdvarufel inträffar, jag har stött på flera servrar där det på displayen står att man ska byta ut minnessticka. Dock är det en fråga om det är moderkortets ECC funktion som upptäcker felet eller något annat?
Och ett minnesfel kan lätt skena iväg i kostnaden om man skapar korrupt data, även om ens dator inte är så viktig kanske man driftsätter sitt arbete på en kritisk server. r nere

Dock finns det många risker och man måste prioritera. Att köra med ecc minne och sedan lagra all data direkt på en ssd i ntfs och tro att datan är pålitlig är lite goddag yxskaft.

Jag och många andra gör så gott som vi kan och följer praxis, jag är dock nyfiken på detaljerade studier kring områden. Och de flesta idag gör som jag sa att de sparar i ntfs på en disk under arbete.

Det är klart att hårdvarufel inträffar, men det betyder inte att ECC-minnen är en självklarhet. Om så vore fallet så vore ECC-minnen standard på konsumentplattformar. Det är otroligt ovanligt med hårdvarufel och det är ett problem som är aktuellt för serverparker som körs dygnet runt år ut och år in. För ett enskilt minne så är det inte osannolikt att ett fel aldrig inträffar (läs artikeln jag länkade) och att inte stödja det på en konsumentplattform är inget konstigt. Andra källor till dataförluster är många storleksordningar större (tänk råkar spilla öl i datorn, den blir stulen, man råkar skriva över sin data etc).

Att ECC-minnen är aktuellt i servrar betvivlar jag inte, men de kommer inte att köras på denna plattform eftersom Intel har sina servergrejor för detta.

Permalänk
Medlem

Denna processor + moderkort + minnen kanske kostar 50papp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Denna processor + moderkort + minnen kanske kostar 50papp.

Skickades från m.sweclockers.com

Du glömde en 1a framför..

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lhugo:

Det är klart att hårdvarufel inträffar, men det betyder inte att ECC-minnen är en självklarhet. Om så vore fallet så vore ECC-minnen standard på konsumentplattformar. Det är otroligt ovanligt med hårdvarufel och det är ett problem som är aktuellt för serverparker som körs dygnet runt år ut och år in. För ett enskilt minne så är det inte osannolikt att ett fel aldrig inträffar (läs artikeln jag länkade) och att inte stödja det på en konsumentplattform är inget konstigt. Andra källor till dataförluster är många storleksordningar större (tänk råkar spilla öl i datorn, den blir stulen, man råkar skriva över sin data etc).

Att ECC-minnen är aktuellt i servrar betvivlar jag inte, men de kommer inte att köras på denna plattform eftersom Intel har sina servergrejor för detta.

Men det betyder inte att ECC-minnen är en självklarhet. Om så vore fallet så vore ECC-minnen standard på konsumentplattformar. Som även fanns i texten du länkade till och det är ett felargument. Många som jobbar med datateknik kan få fel som kostar flera hundra tusen eller t.o.m miljontals kronor att åtgärda, medans fel som uppstår på hos vanligt folk ofta kostar några hundralappar.

Andra källor till dataförluster är många storleksordningar större (tänk råkar spilla öl i datorn, den blir stulen, man råkar skriva över sin data etc). Nej de är inga större risker då man ej har öl vid datorn, stöld är risk inte för att man blir av med data utan får den sprid.
En megastor skillnad här är att man vid dina fall vet om att datan är felaktig, den stora risken är att råka driftsätta data på en server som är korrupt. Alltså det är struntsumma om ens dator inte är en server, när man driftsätter mjukvara som ska köras på en kritisk sådan.

Jag är dock nyfiken på vilka sätt som man egentligen ska jobba och jag ser brister överallt. Undra hur säkert det egentligen är att jobba utan UPS? Jag tänker på att spänningen kan svaja och vad kan hända då?
Så jag är nyfiken på seriöst forskning kring datasäkerhet och vad man bör tänka på, alltför många som motargumenterar ECC drar upp exempel som tyder på att de inte ens syftar på datorer för seriöst bruk som utvecklar kritisk kod när de säger att ECC inte behövs.

Att ram går sönder är som sagt inget ovanligt, men vad hjälper ECC vid detta? En bra fråga. Bättre moderkort upptäcker trasigt minne, hur gör dessa det egentligen? Jag har haft flera konsumenter moderkort och det enda de gjorde för var att räkna upp minnet vid start, men servermoderkort kan upptäcka fel runtime på något sätt.

Jag håller dock med att det finns en otroligt massa felkällor och många skiter fullständigt i de flesta, sedan kör de med ecc och då är det pålitligt av någon anledning. Och att Microsoft inte har kommit längre med ReFs är ett hån.

Permalänk
Medlem

Man får ju vara försiktig med grejerna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Varför 2 24 pinnare undrar jag dock? Vad jag vet så är det mesta av strömmatningen till CPU via 8 pinnaren inte 24 pinn kabeln. Men jag kan ha fel

Jo jag undrar också vad 2st 24 pins skulle ge, massa redundanta kablar om inte annat som man enbart behöver ett sett av sedan flera spänningar som knappt behövs mycket ström från i dag och vissa är redan borta från moderna ATX nätag i dag.

Skrivet av tvelander:

För klara allt du slänger på mobot.

Du som jobbar med servers osv, har du sett ett standardiserat nätag med 2st ATX kontakter?
Tänkte mer vad köper man dessa i så fall?

Själv fattar jag inte alls poängen med 2x24 pins, usel sätt att få fram mer +12V tex som främst används i dag, +5V används inte till mycket heller.

Känns mer som 1x24 + 3x8 pins för min matte sägger att 3x8 = 1x24.

Så åter igen känns det som någon på Swec redaktionen inte tänkte till för det kan lika väl vara 3x 8 pins EPS kontakter och dom flesta 750+ Watt modulära i dag har 2st så en 1200W nät del lär nog ha 3st, vi har ju tidigare sett flera EPS kontakter på moderkort så det är ju klart mer sannolikt än 2st 24 pin vilket jag då aldrig sett, varken moderkort eller nätdel och med tanken på att man vill mata upp mot 1000W till den processorn så tar jag ju 3x8 pin EPS över 2x ATX kontakter alla dagar i veckan för ATX kontakterna kommer brinna upp annars.

Dom kan inte skippa EPS kontakterna helt så 2st 24 pins förefaller osannolikt, i så fall var är EPS kontakterna som också behövs minst EN av för att köra en oklockad CPU på 255W? Fler lär behövas vid OC.

Permalänk

2x24pin är helt onödigt, varför Asus bestämde sig för det är för mig en gåta.

finns nog inte mycket som använder 3.3 samt 5v idag. förutom sata grejer. fläktar är 12v etc.

12V är de facto standard så dom bör ju istället kört på fler EPS kontakter som killen ovan skrev.

hade varit kul och hört från en asus enginer varför det beslutet gjordes.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

2x24pin är helt onödigt, varför Asus bestämde sig för det är för mig en gåta.

finns nog inte mycket som använder 3.3 samt 5v idag. förutom sata grejer. fläktar är 12v etc.

12V är de facto standard så dom bör ju istället kört på fler EPS kontakter som killen ovan skrev.

hade varit kul och hört från en asus enginer varför det beslutet gjordes.

Ursprungsartikel nämner 2x24 men om dom har fått det från att kolla på bilden så är det mer sannolikt 3x8 plus en 24 pin, det är vettigt, inget annat är det och på en suddig bild så kan du inte se om det är 2x24 eller 3x8+24.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Ursprungsartikel nämner 2x24 men om dom har fått det från att kolla på bilden så är det mer sannolikt 3x8 plus en 24 pin, det är vettigt, inget annat är det och på en suddig bild så kan du inte se om det är 2x24 eller 3x8+24.

Lite bättre bilder gör det enklare. Så det ser onekligen ut som 2x24, 4x8 och 3x6 (den ena 6pin är dock enbart för PCI-E)

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2018/10/ASUS-ROG-Dominus-Extreme-Motherboard_1.jpg

Lite bättre bilder gör det enklare. Så det ser onekligen ut som 2x24, 4x8 och 3x6 (den ena 6pin är dock enbart för PCI-E)

Ja och förklaringen är nog att dom vill använda två nätdelar, man ser EPS kontakterna ovanför VRM.

Jag har en hög med adaptrar som tillåter en att starta två nätdelar med ett moderkort.

Troligen vad dom gör här, man slipper adaptern så ser det lite snyggare ut helt enkelt sedan får man ytterligare några kablar till moderkortet.

Men är det nödvändigt? Knappast, men det verkar som sagt som tanken är att man ska köra två nätdelar med detta moderkort utan att behöva en adapter vilket inte är helt ovanligt om man sysslar med grejor av denna kalibern då CPU:n kanske ligger på 1KW sedan har du 1KW eller mer för grafikkort om du kör en chiller eller LN2.

2st ATX kontakter för att snyggare och enklare kunna starta två nätdelar helt enkelt för dom som behöver en för CPU och en för GPU:er.

Permalänk

@pa1983: Det var det jag misstänkte efter jag fick se bättre bilder

att man får köra två nätdelar med en sån här setup förvånar inte, cpu och säg två grafikkort likt 2080Ti blir nog rätt svårt på en nätdel ifall man skall överklocka.

Sen är ju detta kortet för extremare överklockning så då förstår man absolut varför två nätdelar behövs!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Det är klart att hårdvarufel inträffar, men det betyder inte att ECC-minnen är en självklarhet. Om så vore fallet så vore ECC-minnen standard på konsumentplattformar. Det är otroligt ovanligt med hårdvarufel och det är ett problem som är aktuellt för serverparker som körs dygnet runt år ut och år in. För ett enskilt minne så är det inte osannolikt att ett fel aldrig inträffar (läs artikeln jag länkade) och att inte stödja det på en konsumentplattform är inget konstigt. Andra källor till dataförluster är många storleksordningar större (tänk råkar spilla öl i datorn, den blir stulen, man råkar skriva över sin data etc).

Att ECC-minnen är aktuellt i servrar betvivlar jag inte, men de kommer inte att köras på denna plattform eftersom Intel har sina servergrejor för detta.

Jag skulle tycka det var rätt märkligt om inte detta stödjer ECC och de flesta kommer att köra ECC. Applikationerna till denna hårdvara är ju inte direkt att köra Fortnite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag skulle tycka det var rätt märkligt om inte detta stödjer ECC och de flesta kommer att köra ECC. Applikationerna till denna hårdvara är ju inte direkt att köra Fortnite.

Ändå är det designat för att tilltala tonåringar.

Målgruppen som den riktar sig mot med designen och prislappen och syftet har aldrig gått samman för min del.

Permalänk
Medlem

Hela denna releasen av vad som sades vara en 28-core, all core 5GHz cpu, som visar sig vara en rebranded xeon som kör i typ 3.7GHz med 4.3GHz single core turbo, kommer kanabalisera Intels egna grejer eller kosta galet med pengar. Det är en release som bara får mig att klia mig i huvudet och fråga mig själv, "vem ger grönt ljus till saker hos Intel?!"

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P