Rykte: AMD "Polaris 30" lanseras i oktober – ersätter Radeon RX 580 och RX 570

Permalänk
Medlem

@Djhg2000: Det kanske inte var någon nolla, utan bara 4.18.5 (eller liknande). Det hindrar i och för sig inte att *buntu ändå kör en egen variant. Min poäng var att Linux på Raven Ridge inte är helt toppen ännu.

"Mysko med grafiken" innebär ungefär att den inte riktigt hänger med, det blir pixlar och "hack" som att hela bilden inte riktigt uppdateras samtidigt ibland.

Med det sagt är jag mycket tacksam att du försöker hjälpa till. Jag blir alltid glad när jag ser att det finns datorkunniga människor som har tålamod med oss vanliga dödliga.

Min nuvarande strategi är att invänta Xubuntu 18.10 och om den versionen inte löser problemen är det bara att uppdatera kärnor, BIOS, drivrutiner och allt möjligt i hopp om att släcka felen åtminstone ett i taget. Just nu surfar jag mest med den ändå, och då märks problemen inte.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

@Djhg2000: Det kanske inte var någon nolla, utan bara 4.18.5 (eller liknande). Det hindrar i och för sig inte att *buntu ändå kör en egen variant. Min poäng var att Linux på Raven Ridge inte är helt toppen ännu.

"Mysko med grafiken" innebär ungefär att den inte riktigt hänger med, det blir pixlar och "hack" som att hela bilden inte riktigt uppdateras samtidigt ibland.

Med det sagt är jag mycket tacksam att du försöker hjälpa till. Jag blir alltid glad när jag ser att det finns datorkunniga människor som har tålamod med oss vanliga dödliga.

Min nuvarande strategi är att invänta Xubuntu 18.10 och om den versionen inte löser problemen är det bara att uppdatera kärnor, BIOS, drivrutiner och allt möjligt i hopp om att släcka felen åtminstone ett i taget. Just nu surfar jag mest med den ändå, och då märks problemen inte.

Låter precis som problemen med framebuffern som jag har hört om. Prova ny firmware, och om det inte hjälper ny kernel. La upp min .config på pastebin, hoppas det hjälper!

För att kompilera 4.19-rc7:

# Se till så alla nödvändiga paket är installerade sudo apt build-dep linux # Gör en ny mapp att bygga kerneln i och gå ner i den mkdir kernel & cd $_ # Hämta arkivet med 4.19-rc7 wget https://git.kernel.org/torvalds/t/linux-4.19-rc7.tar.gz # Extrahera och gå ner i mappen tar xvf linux-4.19-rc7.tar.gz cd linux-4.19-rc7 # Hämta min config från pastebin wget -O .config https://pastebin.com/raw/J7Eqswsx # Se till så att alla parametrar i filen är giltiga (och att nya sedan 4.19-rc4 får standardvärden) make olddefconfig # Kompilera kerneln på en 2400G (på en 2200G ska du ersätta "-j8" med "-j4") # Lång rad med mycket jox för att det ska gå så snabbt som möjligt utan att systemet känns märkbart trögare # Du kan sopa bort allt mellan "time" och "make" om du inte använder datorn samtidigt # Om du inte är intresserad av hur lång tid det tar heller kan du ta bort "time" också time ionice -c2 -n7 nice -n1 make -j8 deb-pkg # Om allt gick rätt nu kan du installera nya kerneln och relaterade filer # Uppdatera versionsnummer efter behov cd .. sudo dpkg -i linux-libc-dev_4.19.0-rc4-1_amd64.deb linux-headers-4.19.0-rc7_4.19.0-rc7-1_amd64.deb linux-image-4.19.0-rc4_4.19.0-rc4-1_amd64.deb # Starta om och verifiera att du kör rätt kernel, till exempel med "uname -r"

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810