Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

På dyra mobiler bör man kanske kolla på försäkring, jag vet flera som köper det extra när de tar abonnemang.
Hur lönsamt det är vet jag ej, det borde granskas mer.
Btw har haft exklusiva mobiler sedan tidigt 90tal, har slängt dem hur som helst och ingen display har fått en spricka eller död pixel ännu. Där bra skyddsfodral har gjort sitt. Att bära runt en 13-18 000 kr mobil hela dagarna utan skydd hade jag ej gjort.

Hemförsäkringen borde väl täcka en mobiltelefon? Eller det kanske den bara gör om du är hemma då..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Försäkringar på produkter med så "lågt" nypris skulle jag aldrig ta. Då tar jag hellre smällen och reparerar eller köper nytt om det mot förmodan skulle gå sönder är ju ex därför man har sparat en buffert. Men är ju inte dumt om skärmen går hitta för 500kr istället för 2500kr om den skulle gå sönder.
(Saker där man måste ha försäkringar ex bilar har jag självklart försäkring på även om bilen inte är värd så mycket.)

Kul att du haft exlusiva telefoner länge.

Försäkring så ser jag det som en ren ekonomisk beräkning som får göras på varje sak, tom tågbiljetter om de ska gå att avbokas eller ej.
Jag har flera bekanta som vägrar ha skyddsfodral för det ser fult ut, det brukar gå någon månad och deras telefon har en stor spricka och den ser förj-vlig ut..
En av dessa bekanta har en försäkring och hans telefoner håller lite över ett år, han får ny mobil emot en kostnad när den har pajat.
Argument emot skyddsfodral är förutom att mobilen blir större är något liknande att mobilen kan ändå gå sönder ändå ifall man skulle tappa den vid vägkanten och en lastbil skulle komma och köra över mobilen.

I vilket fall pratar man om mobiler i denna prisklass som tråden handlar om så gäller det att planera vad man gör när den går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Hemförsäkringen borde väl täcka en mobiltelefon? Eller det kanske den bara gör om du är hemma då..

Min hemförsäkring täcker utomhus också. Blev av med min S9+ för 2 veckor sen och fick den täckt. Då den var under 6mån gammal fick jag 100% tillbaka - självrisken på 750kr

Fick tillbaka nästan 9 även då jag sa att nypriset är 7,2 enligt prisjakt. Då sa snubben hos Folksam att den är värd ca 9 inom deras system. Därefter köpte jag en apple som jag aldrig haft tidigare. Köpte en X och därefter fick jag en Xs samma dag. Vart ett dubbelköp, en överraskning o så.. Valde o behålla X då det var minimal skillnad och priset var över 4-5k skillnad. Min X är en 256gb och Xs var 64. Men enligt mig var det minimal skillnad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nätälskare:

Hemförsäkringen borde väl täcka en mobiltelefon? Eller det kanske den bara gör om du är hemma då..

Hemförsäkringen täcker stöld, även skador. Men om den täcker en sprucken skärm på mobilen så borde de bli panka.
Nå min poäng är att de som köper dyra mobiler bör kolla upp detta. Min mobil kostar 50% av en iphone så det är ett hälften så stort problem.

Denna försäkring tror jag polaren har: https://www.telia.se/privat/telefoni/tjanster/produkt/telia-f... Dyrt som fan, men sedan utnyttjar han den otroligt mycket.
-En dag då vi skulle ut. Jag fast jobb mobil värd 2000kr med skyddsfodral vågade ej ta med den. Han gymnasiestudent, föräldrar med dålig ekonomi och en 10 000kr mobil utan fodral. Den var absolut tvungen att vara med ute i regn och allt.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Hemförsäkringen täcker stöld. Även skador. Men om den täcker en sprucken skärm på mobilen så borde de bli panka.
Nå min poäng är att de som köper dyra mobiler bör kolla upp detta. Min mobil kostar 50% av en iphone så det är ett hälften så stort problem.

Denna försäkring tror jag polaren har: https://www.telia.se/privat/telefoni/tjanster/produkt/telia-f... Dyrt som fan, men sedan utnyttjar han den otroligt mycket.

129kr i månaden extra är knappast värt om man inte förstör mobilen väldigt ofta. Blir ju 3096kr efter två år bättre i så fall att lägga undan någon hundring extra i månaden. Så slipper man betala till något man eventuellt har användning utav och är fri att använda pengarna till vad man vill.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Efter att ha använt en XS Max ett tag nu skulle jag inte rekommendera en 8/8+.
FaceID och gester istället för hemknappen är mycket trevligare.

X vs XS/XR så är kameran det som är störst skillnad. Om det är värt pengarna får man avgöra själv

Svårt att lägga ihop Xs och Xr skulle säga att iPhone X kameran är mkt bättre än den i Xr.

Visst Xr är billigare men det är en helt annan telefon än Xs och kanske till och med X. Titta bara på skärmen i Xr den har en bit ifrån FullHD med 1792x828px 8 Plus har tex precis FullHD 1920x1080px rätt stor skillnad om man ska titta på 1080p videomaterial. Tycker TouchID fortfarande är väldigt bra framförallt på allt efter 7'an/8'an. Är väldigt glad att min iPad Pro 12.9 inte har FaceID utan TouchID som man inte behöver rikta mot sig när man ska låsa upp.

iPhone X telefonerna har ju en mer avlång/bred skärm så stirra er inte blinda på Apples slogans om tum/diagonal, titta på skärmens yta också och då har 8 Plus en större yta än X men absolut har 8 Plus mkt döyta runt om som inte är skärm det håller jag givetvis med om.

Är väl själv i det skedet att 8 Plusen kanske är den sista iPhone jag har efter tio år med Apple telefoner. Bytet kanske inte blir så lätt och jag kanske stannar kvar ifall dom fixar nästa X telefoner utan den inåtgröpen i skärmen där frontkamera osv sitter. Tror knappast det kommer lansera något i iPhone 8 designen mer. Och håller med om att det känns lite dumt att köpa 8 Plus idag när man lika gärna kudne köpt den för ett år sen för ungefär samma pris.

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Sitter man i din situation där det står mellan X, Xs och Xr så skulle jag leta efter en begagnad X. Har själv en X och är helnöjd. På Xr så tror jag man blir besviken på skärmen (beroende på vad man har idag såklart).

X borde också ha gått ner något i pris på andrahandsmarknaden nu när den inte är värst längre

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av karlkalleman:

Svårt att lägga ihop Xs och Xr skulle säga att iPhone X kameran är mkt bättre än den i Xr.

Visst Xr är billigare men det är en helt annan telefon än Xs och kanske till och med X. Titta bara på skärmen i Xr den har en bit ifrån FullHD med 1792x828px 8 Plus har tex precis FullHD 1920x1080px rätt stor skillnad om man ska titta på 1080p videomaterial.

Varför skulle du säga att X har bättre kamera än Xr när det inte är sant?

Och det är ingen stor skillnad att titta på 1080p material om man tittar på videon istället för specs.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hemförsäkringen täcker stöld, även skador. Men om den täcker en sprucken skärm på mobilen så borde de bli panka.
Nå min poäng är att de som köper dyra mobiler bör kolla upp detta. Min mobil kostar 50% av en iphone så det är ett hälften så stort problem.

Denna försäkring tror jag polaren har: https://www.telia.se/privat/telefoni/tjanster/produkt/telia-f... Dyrt som fan, men sedan utnyttjar han den otroligt mycket.
-En dag då vi skulle ut. Jag fast jobb mobil värd 2000kr med skyddsfodral vågade ej ta med den. Han gymnasiestudent, föräldrar med dålig ekonomi och en 10 000kr mobil utan fodral. Den var absolut tvungen att vara med ute i regn och allt.

Det är ju en skada, men det kanske beror lite på, är man någon som sällan har sönder saker och den i övrigt har bra skick (tecken på att man inte tappar ofta) så tycker jag inte det borde vara några problem, däremot så skulle dom säkert inte gå med på att betala om du är en klant, då får man väl skaffa sig drulleförsäkring men det har jag ingen koll på kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

129kr i månaden extra är knappast värt om man inte förstör mobilen väldigt ofta. Blir ju 3096kr efter två år bättre i så fall att lägga undan någon hundring extra i månaden. Så slipper man betala till något man eventuellt har användning utav och är fri att använda pengarna till vad man vill.

Motsvarar ju typ ett skärmbyte.
Hemförsäkringen räknar i regel ner värdet rätt kraftigt på mobiler med.
En kompis fick sin X stulen, typ ett halvår gammal. Redan då hade de räknat ner den drygt två tusen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Motsvarar ju typ ett skärmbyte.
Hemförsäkringen räknar i regel ner värdet rätt kraftigt på mobiler med.
En kompis fick sin X stulen, typ ett halvår gammal. Redan då hade de räknat ner den drygt två tusen.

Jo fast du får fortfarande betala 750kr i självrisk så skärmbytet blir ju inte gratis. Skulle du lagt 129kr på ett konto hade du kunnat laga skärmen för 3096 istället för 3096+750kr. Och om skärmen inte gått sönder haft 3096kr extra undansparat. I längden sparar man pengar på att inte ha extra försäkringar på telefoner/datorer för hur ofta blir saker stulna eller förstörda? Inte ofta för mig i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo fast du får fortfarande betala 750kr i självrisk så skärmbytet blir ju inte gratis. Skulle du lagt 129kr på ett konto hade du kunnat laga skärmen för 3096 istället för 3096+750kr. Och om skärmen inte gått sönder haft 3096kr extra undansparat. I längden sparar man pengar på att inte ha extra försäkringar på telefoner/datorer för hur ofta blir saker stulna eller förstörda? Inte ofta för mig i alla fall.

Fast nu kostar ett skärmbyte inte 3096. Dessutom baserar du den siffran på två fulla år, olyckan kanske är framme efter 6 månader?

iPhone-modell Enbart skärmreparation Andra skador
iPhone XS Max 3 912,63 kr 7 032,63 kr
iPhone XS 3 332,63 kr 6 452,63 kr

Dvs, har man en XS Max lönar det sig direkt om man behöver byta skärmen.

Givetvis får man överväga om det är värt pengarna baserat på om man tror att telefonen blir stulen eller förstörd.
Så fungerar alla försäkringar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Gorian:

XR om du importerar. XS eller Max om du köper för svenska priser.

Prissättningen är verkligen helt sjuk, och personligen anser jag inte att produkterna rättfärdigar det höga priset (speciellt inte för så lite som 64GB på instegsmodellerna). Gapet i pris mellan XR och XS är mindre än vad den relativa prestandaökningen (skärm, kamera och byggkvalitet) är, imo.

My 2 cents

"Om du importerar" ?

Jag är lite sugen på XR själv, men priset som Apple listar till och för svenska butiker är ju inte i närheten utav de 799 dollar som var sagt från början. Varför skall vi behöva hosta upp nära 2000kr mer än vad en annan stor del utav världen för samma produkt ?

Vid import, har någon tips på vart man kan köpa ifrån ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

"Om du importerar" ?

Jag är lite sugen på XR själv, men priset som Apple listar till och för svenska butiker är ju inte i närheten utav de 799 dollar som var sagt från början. Varför skall vi behöva hosta upp nära 2000kr mer än vad en annan stor del utav världen för samma produkt ?

Vid import, har någon tips på vart man kan köpa ifrån ?

799*8,96=7159 7159 lägg sedan till moms så är du uppe i nästan 8950kr och lägg till copyswede (3kr GB för telefoner) så är du inte så långt ifrån priset för 64GB modellen (9495 hos apple). Jag vet inte hur det är med kemikalieskatten heller betalar man den för telefoner och hur mycket i så fall?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av jOnÄTÄn:

799*8,96=7159 7159 lägg sedan till moms så är du uppe i nästan 8950kr och lägg till copyswede (3kr GB för telefoner) så är du inte så långt ifrån priset för 64GB modellen (9495 hos apple). Jag vet inte hur det är med kemikalieskatten heller betalar man den för telefoner och hur mycket i så fall?

Så priserna som Nvidia, Apple och andra säger är alltid utan moms ?
Ugg.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Så priserna som Nvidia, Apple och andra säger är alltid utan moms ?
Ugg.

Det är så jag förstått det. De har väl olika "moms" beroende på stat i usa dessutom? Men har inte varit där själv.
Men det värsta är ju Copyswede Nu lönar det sig verkligen med telefoner som har SD kort de kostar nämligen max 80kr. För har telefonen 512GB lagring blir det 1536kr till copyswede istället för 128GB inbyggt (384kr) och ett SD kort på 512GB (80kr) så 640GB för 464kr i avgift eller 512 för 1536kr i avgift.

Antar att SD kort går som USB minnen eller är de helt friade?
https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av andreas_dock:

Så priserna som Nvidia, Apple och andra säger är alltid utan moms ?
Ugg.

Alla priser som uppges för den amerikanska marknaden är utan moms. De har ingen enhetlig moms där som vi har, istället skiljer sig momsen åt från stat till stat (ibland, även mellan olika countyn i samma stat). Den slår i.o.f.s. inte lika hårt på priset då den oftast är lägre där än här. Brukar ligga mellan 5-8% ungefär när jag bodde där för några år sedan.

Liten anekdot på ämnet: Första dagarna efter att man flyttade dit tyckte man alltid att det var så skumt att priset var annorlunda när man kom till kassan mot vad det stod på prislapparna. (Även priserna i butikerna uppges utan moms, som sen läggs på när varorna slås in av kassören).

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Hade snålat som fasen jag. Beror väl på vad man gör men i min dagliga smartphoneanvändning (webb, sociala medier, videos, samtal, meddelanden, beställ-appar) så duger vilken modern telefon som helst. Varför betala råmycket för XS? Ska ju vara ett större fotointresse i så fall för det händer alltid något positivt med kameran varje generation.

Hade jag köpt nytt hade jag t.o.m. sneglat på iPhone 7 för att spara ytterligare någon slant.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera en iPhone X just nu när man kan få helt nya med plast/kvitto osv på blocket för 8-8500kr. Tycker inte det finns mycket som motiverar en att välja Xs eller Xr för tillfället.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Efter att det har kommit en del reviews nu efter releasen är jag nu övertygad om att välja en XR istället för 8+

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag röstar för en bra begagnad iPhone X

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Jag röstar för en bra begagnad iPhone X

Även om man lyckas köpa en XR (64gb) för 8100kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Vänta på Mate 20 Pro, tar bättre bildre, längre batteritid, lika snabb, IP 68, högre skärmupllösning, CAT 21 LTE istället för CAT 16, Fingeravtryck under skärmen, minneskort plats, snabbladdning, trådlösladdning o.s.v

Dock 10kkr

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag har XS max, gick från en 7:a. Det svider lite när fakturan kommer men jag är sjukt nöjd med telefonen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Fextreme_fa:

Även om man lyckas köpa en XR (64gb) för 8100kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja om man kan hitta en för 6k eller under där så ja det skulle jag ha gjort i alla fall

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Klurar själv på en XR, gillar kombon av riktigt bra batteritid, stor skärm (som fått bra kritik i reviews) och att den ligger OK i pris.
Om man ska ha telefonen länge eller sälja den efter några år så är det mer troligt att de nya modellerna får patchar längre än äldre.

Permalänk
Medlem

Visst är bra hårdvara lockande men vad hjälper det när mjukvaran kommer vara föråldrad om ett år. Det tråkiga med majoriteten av android telefoner.

Skrivet av Esseboy:

Vänta på Mate 20 Pro, tar bättre bildre, längre batteritid, lika snabb, IP 68, högre skärmupllösning, CAT 21 LTE istället för CAT 16, Fingeravtryck under skärmen, minneskort plats, snabbladdning, trådlösladdning o.s.v

Dock 10kkr

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KiXeR:

Visst är bra hårdvara lockande men vad hjälper det när mjukvaran kommer vara föråldrad om ett år. Det tråkiga med majoriteten av android telefoner.

Har Android 9.0 med Huawei Mate 10 pro, den är ett år gammal

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Kolla upp Oneplus, fantastiskt märke och mobiler.

Vet att du inte frågade efter det, men tyckte det var värt att nämna Plus att dem är väldigt snälla mot plånboken.

Permalänk
Medlem

Mmm hör av dig nästa år när du fortfarande sitter kvar på android 9 och säkehetspatch från oktober 2018 😂

Skrivet av Esseboy:

Har Android 9.0 med Huawei Mate 10 pro, den är ett år gammal

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late